„Mobilizarea cadrelor didactice”, cerută de ISJ Sibiu pentru realizarea planului la hectar în formarea pe modulul MATE / Eforturi și la nivelul Ministerului Educației, prin acordarea de credite profesionale pentru operarea unui software organizațional

9.155 de vizualizări
Foto: © Kantver | Dreamstime.com
Inspectoratul Școlar Județean (ISJ) Sibiu solicită ca profesorii de nivel gimnazial și primar, din fiecare unitate școlară, să se înscrie și să parcurgă programul de instruire online MATE, potrivit unei informări. Ministerul Educației a transmis inspectoratelor școlare să asigure participarea profesorilor din învățământul primar și gimnazial la cursul online MATE, până la data de 31 martie. Durata cursului este de 20 de are, adică echivalentul a 5 credite profesionale transferabile, a anunțat Ministerul. Amintim că acest program vizează 45.000 de persoane care lucrează în sistemul de învățământ, conform Ministerului Educației.
  • Toate unitățile de învățământ care au clase primare și gimnaziale vor utiliza modulul informatic MATE, pentru identificarea copiilor în risc de a părăsi școala, potrivit unui ordin publicate în Monitorul Oficial.
  • Documentul trimis de Ministerul Educației este semnat de secretarul de stat Sorin Ion.

Informarea Inspectoratului Școlar Județean Sibiu:

Având în vedere adresa ME Nr.25944/07.03.2023 referitoare la participarea personalului didactic la programul de instruire online MATE (5 credite), vă rugăm:

– să mobilizați cadrele didactice de nivel gimnazial și primar, din fiecare unitate școlară, să se înscrie și să parcurgă Programul de instruire online MATE;

– să mobilizați cadrele didactice care s-au înscris deja și au parcurs programul, să finalizeze cursul cu etapa de Evaluare finală (La nivelul județului Sibiu apare o diferență de peste 350 de cursanți care nu au finalizat programul)”, potrivit ISJ Sibiu.

Foto: Captură ISJ Sibiu

În informarea Ministerului Educației sunt solicitate următoarele: „Vă solicităm să întreprindeți măsurile necesare pentru diseminarea informațiilor în toate unitățile de învățământ din județ/din municipiul București și să asigurați participarea personalului la programul de instruire online MATE, până la data de 31 martie 2023”.

Conform documentului trimis inspectoratelor școlare, „Pentru îndeplinirea țintei nr. 469, prevăzută în componența C15 – Educație a Planului Național de Redresare și Reziliență – PNRR, Ministerul Educației, în calitate de coordonator de reformă, facilitează, pentru personalul din unitățile de învățământ, participarea la programul de instruire online asociat Mecanismului de Avertizare Timpurie în Educație (MATE).”

Foto: Captură PNRR

După ce finalizează programul, profesorii vor obține un certificat și pe baza lui vor fi recunoscute cele 5 credite profesionale transferabile, potrivit Ministerului Educației: „Programul de instruire se încadrează în categoria programelor pentru abilitare funcțională, conform OME nr. 4224/2022, are o durată de 20 de ore și se finalizează cu eliberarea unui certificat”.

„Comisia pentru mentorat de didactic și formare în cariera didactică (CMDFCD) de la nivelul unității de învățământ în care este încadrat personalul tactic, în conformitate cu prevederile art. 53 alin. (1) din OME nr. 4.224/2022, pe baza certificatului, recunoaște un număr de 5 (cinci) credite profesionale transferabile asociate programului.”

De menționat este că, în ianuarie, moment în care a fost făcut anunțul cursului de formare online pentru 45.000 de persoane care lucrează în învățământ, astfel încât aceștia să știe să folosească SIIIR, platforma de administrarea a întregului sistem de învățământ, și modulul informatic MATE, Ministerul Educației nu a transmis că acest curs are 5 credite profesionale transferabile. Acum, MATE a fost transformat într-un program de abilitate funcțională.

Iată ce prevede art. 53 din ordinul ministrului educației nr. 4.224/2022:

Art. 53 – „(1) Pentru programele pentru abilitare funcțională, recunoașterea și echivalarea în credite profesionale transferabile se realizează la solicitarea scrisă a cadrului didactic, la nivelul unității de învățământ în care acesta își desfășoară activitatea, prin Comisia pentru mentorat didactic și formare în cariera didactică (CMDFCD).

(2) Pentru programele pentru abilitare funcțională, absolvite de către cadrele didactice, sunt recunoscute și echivalate la nivelul unității de învățământ, prin CMDFCD, potrivit unei proceduri elaborate de către Ministerul Educației, în termen de 60 de zile de la publicarea în Monitorul Oficial al României, Partea I, a prezentei metodologii-cadru, un număr maxim de 15 credite profesionale transferabile, în cadrul perioadei legal prevăzute pentru acumularea de 90 de credite necesare îndeplinirii condiției de formare continuă de către un cadru didactic.”

Despre MATE

MATE (Mecanismului de Avertizare Timpurie în Educație) face parte din Programul Național pentru Reducerea Abandonului Școlar (PNRAS) care este primul proiect finanțat din PNRR, și care are o valoare de 543 milioane euro, nerambursabilă. MATE este un instrument dezvoltat și pilotat de Ministerul Educației cu sprijinul Băncii Mondiale și cu finanțare prin Instrumentul de asistență tehnică DG REFORM al Comisiei Europene.

Ordinul nr. 6.000 din 30 decembrie 2021 a aprobat Mecanismul de Avertizare Timpurie în Educație (MATE) și Metodologia de implementare și utilizare a modulului informatic MATE pentru prevenirea abandonului școlar și a părăsirii timpurii a școlii.

„Art. 3. — Toate unitățile de învățământ care au nivelurile de învățământ primar și/sau gimnazial vor utiliza modulul informatic MATE în scopul colectării datelor privind identificarea riscurilor de părăsire timpurie a școlii”.

Foto: © Kantver | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.

Citește și:
DOCUMENT Cursuri de formare online pentru profesori, organizate de Ministerul Educației, ca să știe să folosească SIIIR și MATE, programe esențiale cu toate datele elevilor și școlilor. Participanții pot parcurge modulele în ritm propriu, potrivit informării
OFICIAL După cele gimnaziale, și toate școlile care au clase primare vor utiliza modulul informatic MATE pentru identificare copiilor în risc de abandon școlar / Ce responsabilități au învățătorii

4 comments
  1. Mă bucur din tot sufletul că am ieșit din sistem cu mintea limpede. Am participat la multe cursuri organizate de tot felul. Pot afirma, în cunoștință, că nu cursurile rezolva problemele din învățământul românesc. Modificările aiurea, fără a ține cont de ceea ce s-a dovedit a fi util, politizarea învățământul, manuale de proasta calitate concepute de abonați etc. Recent am consultat un manual de clasa a III- a sub orice critică. Mă întreb cum și cine a evaluat acel manual de Comunicare în Limba Română pentru că nu îndeplinește criteriile care se impun și pe care le cunoaștem cei care avem certificat de evaluatori de manuale. Ce se urmărește? Răspunsul este simplu dar trist!

  2. L-am parcurs. E la fel de mediocru ca multe alte cursuri. Prefer o carte bună de popularizare a științei, una de filosofie sau una cu subiect istoric. Tate cursurile momentului nu fac nici cât doua pagini dintr-o carte de Lucian Boia, Gabriel Liiceanu, Petru Creția sau Andrei Pleșu. Psihopedagogia școlară e și ea o știință inventată fără o reală acoperire în realitate. Neuroștiințele sunt cu mult mai valoroase dacă e să le compar cu aiurelile psihologiei de doi bani, care se tot lăfăie în prețiozități de tinichea pe la cursurile pentru cadrele didactice. N-am înțeles niciodată rostul acestor adevărate sesiuni de bătut apa-n piuă.

    1. Mediocru e corect. Acum l-am deschis și bineînțeles că e plin de cuvinte sforăitoare și “inteligente” care nu ating miezul problemei – sărăcia extremă, lipsa de cultură (sau cultura izolatoare specifică unor conaționali), subfinanțarea cronică a sistemului educațional.

      Save the Children Europe spune că în România riscul de sărăcie și excluziune socială pentru copii e practic cel mai ridicat din Europa – 41.5% din copiii noștri sunt expuși acestor riscuri.

      Dar sigur, un PIP și o discuție cu părinții vor ține de foame, de educație parentală, de carențe educaționale extreme, de cald, de adăpost, vor preveni violența domestică, vor înlocui hainele și încălțămintea și alte necesități de bază etc…

  3. si in jud Constanța, aceeasi situație…de la mic la mare, toata lumea sa parcurgă cursul…sa dam bine în statistici

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like
Cursurile Universității Politehnica

INTERVIU Standardele pentru predarea online în universități au fost aprobate. La cursurile online studenții vor avea camerele deschise, iar tehnologia poate fi folosită în evaluări, care se fac obligatoriu față în față / La ciclul de licență, până la 50% din cursuri și 25% din activitățile practice pot fi online – Mădălin Bunoiu, ARACIS

Standardele pentru predarea prin mijloace electronice / online în universități au fost aprobate, vineri, de Agenția Română de Asigurare a Calității în Învățământul Superior (ARACIS), după cum a declarat pentru…
Vezi articolul