DOCUMENT Cursuri de formare online pentru profesori, organizate de Ministerul Educației, ca să știe să folosească SIIIR și MATE, programe esențiale cu toate datele elevilor și școlilor. Participanții pot parcurge modulele în ritm propriu, potrivit informării

15.247 de vizualizări
Inspecția specială
Foto: Pexels.com
Cursuri de formare online pentru 45.000 de persoane care lucrează în învățământ sunt organizate de Ministerul Educației, astfel încât aceștia să știe să folosească SIIIR, platforma de administrarea a întregului sistem de învățământ, și modulul informatic MATE, potrivit unei informări trimise către inspectoratele școlare. Cursurile destinate modulul informatic MATE urmăresc identificarea copiilor în risc de abandon școlar. Amintim că școlile care au clase gimnaziale au fost atenționate să utilizeze modulul informatic MATE în scopul colectării datelor privind identificarea copiilor care intenționează să părăsească sistemul de învățământ.

„Ministerul Educației, în calitate de coordonator al componentelor aferente reformelor și/sau investițiilor finanțate prin PNRR, organizează Cursuri de formare online a utilizatorilor Sistemului Informatic Integrat al Învățământului din România (SIIIR) și ai instrumentului informatic al mecanismului de avertizare timpurie (MATE)”, se arată în documentul primit de inspectoratele școlare.

  • Documentul trimis de Ministerul Educației este semnat de secretarul de stat Sorin Ion.
  • Ordinul nr. 6000/2021, publicat în Monitorul Oficial pe data de 30 decembrie 2021, stabilește, la art. 3, că „Toate unităţile de învăţământ de stat care au nivel de învăţământ gimnazial vor utiliza modulul informatic MATE în scopul colectării datelor privind identificarea riscurilor de părăsire timpurie a şcolii”.

Cursurile se adresează personalului didactic de predare, personalului didactic auxiliar și personalului didactic de conducere, de îndrumare și control din unitățile de învățământ preuniversitar, precum și cel din cadrul ISJ-urilor, CCD-urilor și CJRAE/CMBRAE.

În informare apare că aceste cursuri au în vedere asigurarea unor intervenții pentru reducerea părăsirii timpurii a școlii sau a abandonului școlar: „Cursurile de formare vizează atingerea țintei de 45.000 de utilizatori care vor fi instruiți să folosească SIIIR și instrumentul informatic MATE, asumate prin planul Național de Redresare și Reziliență al României, Componenta 15 – Educație, în vederea asigurării unor intervenții sistemice pentru reducerea părăsirii timpurii a școlii/abandonului școlar.

De menționat este că înscrierea și formarea personalului din școlile selectate în Programul Național de Reducere a Abandonului școlar sunt „de maximă importanță”, conform sursei citate anterior.

  • Platforma cursului poate fi accesată aici.
Despre cursul organizat de Ministerul Educației

Participanții pot parcurge modulele în ritmul propriu, în funcție de timpul pe care îl au la dispoziție, astfel timpul de parcurgere a modulelor poate varia. Conform documentului, modulele cursului de formare vizează:

  • adresarea nevoilor și competențele elevilor (educație favorabilă incluziunii);
  • abordări didactice centrate pe elev;
  • competența interculturală și evaluarea formativă;
  • îmbunătățirea condițiilor de predare;
  • îmbunătățirea competențelor socio-emoționale ale elevilor pentru finalizarea învățământului obligatoriu;
Pașii pentru înscrierea profesorilor sunt următorii, potrivit Ministerului Educației:
Despre SIIIR

Sistemul Informatic Integrat al Învățământului din România (SIIIR) a fost făcut în 2014 prin fonduri europene. La vremea respectivă, a costat 18 milioane de lei, conform proiecte.pmu.ro.

Potrivit sursei de mai sus, „grupul ţintă al proiectului este format din beneficiarii sistemului informatic şi din personalul ce va fi implicat în administrarea şi operarea acestuia”, proiectul urmărind formarea a doar 598 de persoane pentru utilizarea lui.

Acum, prin proiectul actual finanțat din PNRR, sunt vizate 45 de mii de persoane.

Informații de context

Amintim că peste 15% dintre tinerii cu vârste între 18 și 24 de ani, din România, nu terminaseră decât cel mult 8 clase, arată datele Eurostat pentru anul 2021. 

Hotărârea privind aprobarea Programului Național pentru Reducerea Abandonului Școlar (PNRAS) a fost adoptată pe data de 30 decembrie 2021. În februarie 2022 au fost publicate condițiile de eligibilitate, iar școlile au aflat din ghidul solicitantului care sunt activitățile decontate. Programele trebuie să se implementeze timp de 3 ani cu aceste sume și presupun derularea de activități remediale, investiții în formarea profesorilor, programe de tip masă caldă, de after-school-uri etc.

Fostul ministru al Educației spunea că școlile vor putea plăti meditații pentru elevi sau le vor putea da lunar bani părinților ca să-și trimită copiii la școală, în cadrul acestui program de diminuare a fenomenului de abandon școlar.

  • MATE (Mecanismului de Avertizare Timpurie în Educație) face parte din Programul Național pentru Reducerea Abandonului Școlar (PNRAS) care este primul proiect finanțat din PNRR, și care are o valoare de 543 milioane euro, nerambursabilă. MATE este un instrument dezvoltat și pilotat de Ministerul Educației cu sprijinul Băncii Mondiale și cu finanțare prin Instrumentul de asistență tehnică DG REFORM al Comisiei Europene.
România a cheltuit peste 2 miliarde de lei pentru reducerea abandonului școlar între 2012-2021

Amintim că Edupedu.ro a scris că România a cheltuit peste 2 miliarde de lei pentru reducerea cu 2 puncte procentuale a ratei de părăsire timpurie a școlii în perioada 2012-2021. Rata acestui indicator a scăzut de la 17.8% în 2012, la 15.6% în 2020. Nu a fost atins obiectivul propus în Strategia privind reducerea părăsirii timpurii a școlii în România de a înregistra valoarea de 11.3% în 2020.

Ce este abandonul școlar?

Rata abandonului școlar este diferența dintre numărul elevilor înscriși la începutul anului școlar și cel al elevilor aflați în evidență la sfârșitul aceluiași an școlar, exprimată ca raport procentual fata de numărul elevilor înscriși la începutul anului, potrivit Institutului Național de Statistică.

Rata de părăsire timpurie a școlii este definită ca procentul tinerilor cu vârste cuprinse între 18-24 de ani care au terminat cel mult clasa a VIII-a și care au abandonat școala în acel moment, nu au mai urmat nicio altă formă de școlarizare sau formare profesională. Se mai numește abandon școlar timpuriu.

Citește și:
Diriginții claselor gimnaziale trebuie să parcurgă mai multe etape pentru identificarea copiilor în risc de abandon școlar, potrivit unui ordin oficial. La ce întrebări răspund elevii – documente
Școlile cu clase gimnaziale sunt atenționate să folosească modulul informatic obligatoriu MATE pentru identificarea copiilor în risc de abandon școlar – document. Reducerea părăsirii timpurii a școlii, „cea mai importantă” prioritate pentru Ministerul Educației, potrivit ISJ Mureș

2 comments
  1. pierdere de timp…bani irosiți…ce nu este clar gibonilor digitali??? profesorii predau materia și elevii învață memorează fac teme… aveți IQ de retarzi????cum poți învăța???fara sa pui creierul la lucru????

  2. La cate cursuri de formare ni se cer, salariile ar trebui triplate…Fara bani, va pleca majoritatea din invatamant…nu e normal ca la cele mai mizerabile salarii din Uniunea Europeană, sa ni se ceara atatea…E inuman ..Pana la urmă, nu suntem roboți…Cursuri, caiete, evaluari, acte, sedinte,consilii, examene, etc.Am ajuns sa ne neglijam familiile…sa nu mai avem viata in afara de școală…Atst timp cat salariile vor rămâne la fel, la fel vom rămâne si noi…nu vom face absolut nimic in plus…

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Supravegherea audio-video în clase: Un proiect de lege pentru introducerea sistemelor de monitorizare în grădinițe a primit aviz negativ și de la Consiliul Economic și Social, și de la Consiliul Legislativ / Filmarea fără consimțământ „încalcă drepturile individuale, dreptul la confidențialitate și demnitate personală”

Un proiect de modificare a Legii învățământului preuniversitar, așa încât să fie permisă instalarea unor sisteme de supraveghere în grădinițe și creșe, anume în clase, pe holuri, în sala de…
Vezi articolul