Primul proiect finanțat prin PNRR în Educație – școlile se pot înscrie pentru granturi de câte 200.000 de euro, anunță ministerul: Toate unitățile de învățământ vor completa Declarația de intenție / Elevii vor putea primi bani ca să nu abandoneze școala

9.796 de vizualizări
Foto: captură – formular MATE
Timp de o săptămână, până pe 17 ianuarie 2022, școlile sunt invitate de Ministerul Educației să se înscrie în programul MATE – Mecanismului de Avertizare Timpurie în Educație, finanțat cu fonduri europene, prin care pot primi granturi de câte 200.000 de euro pentru combaterea abandonului școlar. Ministrul Educației anunța de la Guvern, pe 30 decembrie 2021, că este posibil în acest proiect ca din granturile obținute de școli, acestea să ofere „un sprijin material direct, în beneficiul elevilor și al familiilor acestora”.

MATE face parte din Programul Național pentru Reducerea Abandonului Școlar (PNRAS) care este primul proiect finanțat din PNRR, și care are o valoare de 543 milioane euro, nerambursabilă.

Pot participa și școli care nu au fost incluse de Ministerul Educației în lista publicată deja, susține instituția pe site-ul propriu:

„Pentru participarea la Programul Național pentru Reducerea Abandonului Școlar, toate unitățile de învățământ vor completa Declarația de intenție (atât cele din lista publicată, cât și cele care nu se află pe listă, dar fac dovada îndeplinirii criteriilor de vulnerabilitate)”, explică oficialii.

Reamintim că pe lista publicată sunt 3.235 de școli, iar în hotărârea de Guvern, la articolul 4, alineatul (6) scrie că „în cadrul Programului se acordă granturi pentru cel puțin 2500 din cele 3500 de unități de învățământ de stat, în cadrul cărora, prin pilotarea MATE, a fost identificată o prioritate de intervenție ridicată sau medie, pe baza indicelui de vulnerabilitate menționat la alin. (5)”.

  • Amintim că Ștefania Manea, secretar de stat în Ministerul Educației, a declarat în cadrul dezbaterii „Reconstruiește Educația”, ce a fost organizată de Edupedu.ro și G4Media.ro, următoarele: „Ne-am propus ca, prin PNRR, 543 de milioane de euro să meargă în continuarea acestui pilot MATE, să ajutăm școlile să identifice tipurile de vulnerabilități, să le dăm banii să răspundă prin acțiuni specifice, dar să și-i condiționăm referitor la rezultatele pe care să le obțină. (…) De asemenea, dorim să ne adresăm prin acest proiect național și tinerilor din comunităților aflate în afara școlii, prin școală după școală. Vorbim despre granturi de 3 ani, câte 200.000 de euro per unitate de învățământ”.
Ce scrie Ministerul Educației despre acest program?

„Programul vizează implementarea Mecanismului de Avertizare Timpurie în Educație (MATE) prin acordarea de granturi, în două runde, unui număr estimat de 2.500 dintr-un total de 3.235 de unități de învățământ de stat de nivel gimnazial, cu risc mediu și crescut de abandon școlar, identificate prin proiectul „Dezvoltarea unui sistem integrat de prevenire, intervenție și compensare pentru a crește participarea școlară”. 

Fiecare grant va avea o valoare de maximum 200.000 euro, în funcție de numărul de elevi înscriși și gradul de marginalizare a localității, și va fi implementat pe o durată de 3 ani.

MATE conține un set de instrumente pentru identificarea timpurie a elevilor în risc de abandon și înregistrarea acestora în SIIIR, planificarea și implementarea unor măsuri de prevenire și reducere a abandonului la nivelul școlii.

Toate declarațiile de intenție vor fi evaluate, urmând ca unitățile de învățământ preselectate să fie invitate să depună o propunere de proiect care va include, în mod obligatoriu, și o analiză de nevoi.

Ce pot face școlile cu acești bani?

Ministrul Educației a explicat câteva dintre investițiile care pot fi făcute de către școli:

Este vorba de intervenții nu numai din perspectiva acțiunilor remediale, din perspectiva oferirii unor oportunități care ar fi în premieră pentru școlile din mediul rural. Este vorba de acces prin platforme online la predarea făcută de cei mai buni profesori din România. Se pot acorda și forme de sprijin material, material sportiv, echipamente IT, lucruri care le lipsesc elevilor din mediul rural și care ar putea să-i determine să nu părăsească școala.

Un alt obiectiv este acela al promovării examenului de Evaluare Națională și al tranziției de la gimnaziu către liceu”, a declarat de la Guvern Sorin Cîmpeanu, după ședința din 30 decembrie 2021.

Întrebat de jurnaliști ce altceva mai pot face școlile cu aceste granturi, Cîmpeanu a detaliat: „Este vorba de finanțarea activităților remediale, este vorba de finanțarea unor activități extracurriculare. Spre exemplu, copiii din aceste școli pot participa la tabere, pot participa la tot felul de evenimente care vor fi eligibile din acest proiect. Este vorba de achiziția de echipament sportiv, echipament IT și chiar de, nu știu, elemente vestimentare, deci am spus că este posibil un sprijin material direct, în beneficiul elevilor și al familiilor acestora. De asemenea, este vorba de finanțarea activităților de mediere școlară, activități care sunt foarte importante pentru aceste școli. Este vorba de finanțarea activităților de asistență psihopedagogică suplimentară, necesară după toată această perioadă, cu atât mai mult în aceste medii în care avem de-a face cu comunități dezavantajate, în care avem de-a face cu elevii cu cerințe educaționale speciale.

Toate aceste activități vor fi eligibile în limita acestei sume de 200.000 de euro. Este o sumă generoasă, având în vedere că numărul mediu de elevi din aceste școli este de 100 – 128 de elevi per școală. În plus, este vorba de finanțarea separată, peste limita de 200.000 de euro, a formării cadrelor didactice (n.red. 45.000 de profesori), pentru a şti să intervină în aceste situații care presupun un risc ridicat de abandon școlar”.

Declarațiile integrale, aici:
Vezi și:
Școlile pot aplica pentru a primi granturi de până la 200.000 de euro prin Programul Național pentru Reducerea Abandonului Școlar, finanțat de PNRR / Care sunt pașii de urmat și cum pot fi folosiți banii
LISTĂ Școlile cu risc mare de abandon școlar, publicate de Ministerul Educației. 2.500 dintre ele vor primi granturi de până la 200.000 de euro / Cîmpeanu: Elevii din rural vor avea acces prin platforme online la predarea făcută de cei mai buni profesori din România

1 comment
  1. Cred ca la nivelul ministerului ar fi trebuit sa functioneze o echipa de experti care sa consilieze directorii scolilor care se inscriu la acest program.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Olimpiada de dezbateri 2024, gimnaziu. Moțiunile pentru meciurile de la etapele județeană și națională și fișele de arbitraj au fost trimise profesorilor – DOCUMENT / Examen de admitere direct la liceul ales, subiect de dezbatere

Moțiunile pentru meciurile de dezbateri de la etapa județeană și etapa națională a Olimpiadei de dezbateri pentru elevii de gimnaziu (ONDJ), organizată în acest an în premieră, au fost trimise…
Vezi articolul

Un nou concurs școlar, anunțat de Ministerul Educației: Olimpiada Națională de Creativitate Științifică. Calendarul olimpiadelor naționale și internaționale

Un nou concurs școlar a fost anunțat de Ministerul Educației, care a publicat Calendarul olimpiadelor și competițiilor școlare internaționale, naționale și regionale pentru anul școlar 2018 – 2019. “În calendarul olimpiadelor…
Vezi articolul

Ecaterina Andronescu este contrazisă de reprezentanţii părinţilor şi ai elevilor: Am discutat despre eliminarea notelor de la Educație fizică, Desen, Religie și Muzică, nu înţelegem de ce spune că sunt minciuni

Reprezentanții organizațiilor care au fost la discuții la minister în februarie, pe tema unei reforme educaționale, spun că s-a discutat eliminarea notelor de la Educație fizică, Desen, Religie și Muzică…
Vezi articolul

Abia la peste 750 de absențe pentru un elev de gimnaziu și la peste 540 pentru un elev din clasele primare directorul este obligat să anunțe serviciile de asistență socială privind riscul de abandon școlar – măsură pusă de Ministerul Educației în ROFUIP 2024

Dacă un elev lipsește “cel puțin 75% din numărul de ore de curs prevăzute într-un an școlar la disciplinele/modulele respective”, directorul este obligat să anunțe serviciile de asistență socială, potrivit…
Vezi articolul

Profesorul Doru Căstăian, despre orientarea predării și învățării prin examenele naționale: Dacă evaluarea pretinde că este axată pe competențe, dar ea e de fapt bazată pe conținuturi, atunci am o problemă – elevul meu s-ar putea pur și simplu să ia o notă mult mai mică sau chiar să pice un examen, dacă eu îl pregătesc pe competențe

Învățarea și predarea sunt influențate de felul în care sunt făcute evaluările și de ceea ce testează evaluările și examenele naționale, spune profesorul Doru Căstăian într-un interviu pentru Radio România…
Vezi articolul