Școlile cu clase gimnaziale sunt atenționate să folosească modulul informatic obligatoriu MATE pentru identificarea copiilor în risc de abandon școlar – document. Reducerea părăsirii timpurii a școlii, „cea mai importantă” prioritate pentru Ministerul Educației, potrivit ISJ Mureș

13.870 de vizualizări
Foto: © Ammentorp | Dreamstime.com
Școlile care au clase gimnaziale sunt atenționate să utilizeze modulul informatic MATE în scopul colectării datelor privind identificarea copiilor care intenționează să părăsească sistemul de învățământ, potrivit unei informări a Inspectoratului Școlar Județean (ISJ) Mureș. Este vorba despre respectarea prevederilor Ordinului nr. 6000/2021 privind aprobarea Mecanismului de Avertizare Timpurie în Educaţie (MATE) şi a Metodologiei de implementare şi utilizare a modulului informatic MATE pentru prevenirea abandonului şcolar şi a părăsirii timpurii a şcolii.

„În acest sens, pentru o mai bună colaborare inter-instituțională în vederea prevederii abandonului școlar și monitorizarea elevilor aflați în situații de risc, vă rugăm să respectați și să aplicați Ordinul sus menționat, folosind instrumentele Mecanismului de Avertizare Timpurie în Educație: „MATE reprezintă un cadru instituțional și procedural bazat pe un set de instrumente care permite Ministerului Educației, inspectoratelor școlare și școlilor să identifice elevii în risc de abandon sau părăsire timpurie, cu nevoi specifice și să-i sprijine corespunzător și la momentul oportun pentru parcurgerea și finalizarea cu succes a studiilor, pe baza unor semnale timpurii înregistrate în sistemul de date”, se arată în documentul publicat de ISJ Mureș.

În Informarea Inspectoratului Școlar Județean Mureș este precizat că „Ministerul Educației a selectat reducerea părăsirii timpurii drept cea mai importantă prioritate la nivel de politici, care necesită aprofundarea la nivelul programelor și completare cu politici adecvate pentru a combate părăsirea timpurie a școlii prin măsuri preventive mai eficiente și mecanisme care să vizeze elevii în situații de risc”.

Iată ce apare la art. 3 din ordinul de mai sus: „Toate unităţile de învăţământ de stat care au nivel de învăţământ gimnazial vor utiliza modulul informatic MATE în scopul colectării datelor privind identificarea riscurilor de părăsire timpurie a şcolii”.

Precizăm că ordinul nr. 6000/2021 a fost publicat în Monitorul Oficial pe data de 30 decembrie 2021.

Foto: Captură ISJ

Potrivit ordinului citat, instrumentele MATE aplicate în acest pilot sunt următoarele:

  • SASAT (Instrument de Evaluare a Succesului Şcolar) este un instrument care permite şcolilor să colecteze informaţii printr-un sondaj aplicat elevilor cu privire la sprijinul parental, emoţional şi şcolar, sprijinul din partea profesorilor, sentimentul de apartenenţă la şcoală, mediul din clasă, comportament şcolar şi aspiraţiile şi planurile de viitor ale elevilor. Acest instrument a fost elaborat în cadrul proiectului RESL.eu pentru reducerea PTŞ în Europa şi pe baza unei cercetări aprofundate la care au participat mai multe ţări europene (Polonia, Belgia, Marea Britanie, Portugalia, Suedia, Olanda, Spania, Ungaria şi Austria).
  • Fişa de Observare MATE reprezintă un instrument aplicat de diriginţi pentru a identifica elevii aflaţi în situaţie de risc pe baza datelor legate de prezenţă, note, repetenţie şi comportament.
  • Observatorul Şcolii reprezintă lista elevilor în risc de abandon sau PTŞ (părăsire timpurie a școlii -n.red), care este validată de directorul şcolii împreună cu diriginţii.
  • Dosarul de Caz este un fişier generat automat în Modulul informatic MATE, după validarea Observatorului Şcolii, pentru fiecare elev identificat ca fiind în situaţie de risc.
  • Fişa de Evaluare MATE este un formular completat de diriginţi cu cele mai recente date şi informaţii despre situaţia familială a elevului, condiţiile de locuire, nivelul de educaţie al părinţilor, relaţia cu colegii şi profesorii/personalul din şcoală, dificultăţi de învăţare/dizabilitate, etc.
  • Planul de Servicii Educaţionale reprezintă o listă de activităţi specifice pentru fiecare elev în risc de abandon/PTŞ ca, de ex.: lecţii remediale, sesiuni de consiliere psihologică şi în carieră, profesori de sprijin, consilierea părinţilor şi/sau educaţie parentală; activităţi extracurriculare, implicarea resurselor comunităţii (mediator, asistent social, voluntar, ONG-uri).”

Conform documentului publicat în Monitorul Oficial, “intervenţiile MATE vizează elevii de gimnaziu (clasele V – VIII), deoarece riscul de abandon şcolar este mai mare în învăţământul gimnazial, în special în clasa a V-a, anul de tranziţie de la ciclul primar la cel gimnazial”.

Componente MATE: prevenire, intervenție și compensare

Foto: Captură – Mecanismul de Avertizare Timpurie în Educație (MATE)
Despre utilizarea modulului informatic MATE

Implementarea MATE începe cu identificarea şi evaluarea elevilor aflaţi în situaţii de risc, utilizând instrumentele şi modulul de date MATE dezvoltat în SIIIR şi este urmată de planificarea şi de implementarea măsurilor adecvate pentru reducerea abandonului şcolar, la nivel de şcoală, clasă şi elevi.

În acelaşi timp, şcolile, inspectoratele şcolare şi Ministerul Educaţiei (ME) sunt implicate în mod constant şi riguros într-o activitate de monitorizare şi utilizează modulul de date MATE pentru a urmări progresul elevilor aflaţi în situaţii de risc şi pentru a face ajustări pe baza unor date fiabile şi solide agregate la diferite niveluri şi în funcţie de anumite criterii.”

În Metodologia de implementare și utilizare a modulului informatic MATE pentru prevenirea abandonului școlar și a părăsirii timpurii a școlii apare că, punerea în aplicare a planului de acţiune privind MATE urmează o serie de patru etape.

Foto: Captură – Metodologia de implementare și utilizare a modulului informatic MATE pentru prevenirea abandonului școlar și a părăsirii timpurii a școlii

„Diriginţii încep cu introducerea de date în Fişa de Observare MATE pentru toţi elevii pentru a efectua primul screening al elevilor în situaţie de risc. Diriginţii claselor V-VIII completează răspunsurile la 5 întrebări legate de prezenţă, rezultatele şcolare, repetenţie şi istoricul sancţiunilor aplicate elevilor”, se arată în metodologia de implementare.

Foto: Captură – Metodologia de implementare și utilizare a modulului informatic MATE pentru prevenirea abandonului școlar și a părăsirii timpurii a școlii
Informații de context

Amintim că peste 15% dintre tinerii cu vârste între 18 și 24 de ani, din România, nu terminaseră decât cel mult 8 clase, arată datele Eurostat pentru anul 2021. 

Hotărârea privind aprobarea Programului Național pentru Reducerea Abandonului Școlar (PNRAS) a fost adoptată pe data de 30 decembrie 2021. În februarie 2022 au fost publicate condițiile de eligibilitate, iar școlile au aflat din ghidul solicitantului care sunt activitățile decontate. Programele trebuie să se implementeze timp de 3 ani cu aceste sume și presupun derularea de activități remediale, investiții în formarea profesorilor, programe de tip masă caldă, de after-school-uri etc.

Fostul ministru al Educației spunea că școlile vor putea plăti meditații pentru elevi sau le vor putea da lunar bani părinților ca să-și trimită copiii la școală, în cadrul acestui program de diminuare a fenomenului de abandon școlar.

  • MATE (Mecanismului de Avertizare Timpurie în Educație) face parte din Programul Național pentru Reducerea Abandonului Școlar (PNRAS) care este primul proiect finanțat din PNRR, și care are o valoare de 543 milioane euro, nerambursabilă. MATE este un instrument dezvoltat și pilotat de Ministerul Educației cu sprijinul Băncii Mondiale și cu finanțare prin Instrumentul de asistență tehnică DG REFORM al Comisiei Europene.
România a cheltuit peste 2 miliarde de lei pentru reducerea abandonului școlar între 2012-2021

Amintim că Edupedu.ro a scris că România a cheltuit peste 2 miliarde de lei pentru reducerea cu 2 puncte procentuale a ratei de părăsire timpurie a școlii în perioada 2012-2021. Rata acestui indicator a scăzut de la 17.8% în 2012, la 15.6% în 2020. Nu a fost atins obiectivul propus în Strategia privind reducerea părăsirii timpurii a școlii în România de a înregistra valoarea de 11.3% în 2020.

Ce este abandonul școlar?

Rata abandonului școlar este diferența dintre numărul elevilor înscriși la începutul anului școlar și cel al elevilor aflați în evidență la sfârșitul aceluiași an școlar, exprimată ca raport procentual fata de numărul elevilor înscriși la începutul anului, potrivit Institutului Național de Statistică.

Rata de părăsire timpurie a școlii este definită ca procentul tinerilor cu vârste cuprinse între 18-24 de ani care au terminat cel mult clasa a VIII-a și care au abandonat școala în acel moment, nu au mai urmat nicio altă formă de școlarizare sau formare profesională. Se mai numește abandon școlar timpuriu.

Foto: © Ammentorp | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Peste 20 de asociații civice denunță blocada impusă de primarul Sectorului 5 voluntarilor din școala 136 din Ferentari, în locul cărora Florea propune un program de 4 milioane de euro

Peste 20 de asociații civice, printre care și comunitatea #Rezistența, îi cer Primarului Sectorului 5, Daniel Florea, “ridicarea imediată a interdicției impuse voluntarilor și copiilor de a mai folosi” spațiul…
Vezi articolul

Clădirea internatului din Odorheiu Secuiesc care s-a prăbușit aparține Arhiepiscopiei Romano-Catolice de la Alba Iulia / Arhiepiscopul Gergely Kovács: „Am aflat cu durere despre tragedie și am mers imediat la fața locului”

Clădirea în care funcționează internatul Liceului „Tamasi Aron” din Odorheiu Secuiesc, care s-a prăbușit luni seara, aparține Bisericii Romano-Catolice, respectiv Arhiepiscopiei de Alba Iulia, de la care a fost închiriată…
Vezi articolul

Aproape două treimi din copiii care au început școala în 2016 vor ajunge să aibă locuri de muncă şi calificări care încă nu există. 15 companii gigant nu mai cer studii universitare la angajare, ci califică oamenii la locul de muncă

Aproape două treimi din copiii care au început școala în 2016 vor ajunge să aibă locuri de muncă şi calificări care încă nu există, potrivit World Economic Forum citat de platforma…
Vezi articolul

Sprijinul pentru părinții care stau acasă cu copiii aflați în școala online ar urma să fie aprobat săptămâna viitoare de Guvern, anunță ministrul Muncii: Vor primi 75% din venitul mediu brut, cu condiția ca părinții să nu fie în telemuncă

Indemnizația și concediul de la stat pentru părinții care sunt nevoiți să stea acasă cu copiii aflați în școala online, vor fi aprobate săptămâna viitoare de Guvern, anunță ministrul Muncii,…
Vezi articolul