Școlile vor putea plăti meditații pentru elevi sau le vor putea da lunar bani părinților ca să-și trimită copiii la școală, în programul de reducere a abandonului școlar, spune ministrul Educației

24.352 de vizualizări
Foto: © Lacheev | Dreamstime.com
„Foarte important este că, pentru prima oară, avem o viziune integrată – eu chiar cred în acest program – prin care poți să plătești nu numai ore de meditații, poți să plătești și consiliere, și mediere școlară. Poți să-i plătești acelui elev participarea într-o tabără sau într-o excursie (…)”, a declarat Sorin Cîmpeanu, ieri, la PROTV, în legătură cu școlile incluse în Programul Național de Reducere a Abandonului Școlar. În privința părinților, acesta a spus că vor primi indemnizații, „plată lunară sau plată unică, pentru că sunt foarte mulți părinți care au dificultăți materiale și care își pun problema în acest fel atunci când decid dacă își trimit sau nu-și trimit copilul la școală”. Amintim că termenul de înscriere este până astăzi, 21 ianuarie 2022, după ce Ministerul Educației a anunțat că a fost prelungită perioada.

În legătură cu plata părinților, Sorin Cîmpeanu a spus următoarele: „Pentru părinți, îi anunț că avem și posibilitatea acordării unor indemnizații substanțiale, care trebuie să fie foarte atent țintite, care vor fi – o să decidem – plată lunară sau plată unică, pentru că sunt foarte mulți părinți care au dificultăți materiale și care își pun problema în acest fel atunci când decid dacă își trimit sau nu-și trimit copilul la școală. Atunci când vor înțelege că printr-un sistem de burse atractiv, pe care se suprapune o indemnizație prin programul de abandon școlar, pe care se suprapune – și o să insist pentru extinderea programului masă în școli”.

Reamintim că Simona Tănase, director în ministerul Educației, a anunțat miercuri în cadrul unui webinar pe tema abandonului școlar, că erau peste 3.700 de intenții de participare în platforma unde școlile se pot înscrie în programul amintit anterior și că până vineri „vom ajunge aproape de 4.000 de solicitări”.

Informații de context

Școlile sunt invitate de Ministerul Educației să se înscrie în programul MATE – Mecanismului de Avertizare Timpurie în Educație, finanțat cu fonduri europene, prin care pot primi granturi de câte 200.000 de euro pentru combaterea abandonului școlar.

MATE face parte din Programul Național pentru Reducerea Abandonului Școlar (PNRAS) care este primul proiect finanțat din PNRR, și care are o valoare de 543 milioane euro, nerambursabilă.

Pot participa și școli care nu au fost incluse de Ministerul Educației în lista publicată deja, susține instituția pe site-ul propriu.

Iată ce a spus ministrul Educației despre programul de reducere a abandonului școlar:

Sorin Cîmpeanu: “Mai mult decât atât, am avut o perioadă de înscriere a școlilor care se consideră vulnerabile din perspectiva abandonului școlar, perioadă de înscriere pe care am prelungit-o cu o săptămână. Mâine este ultima zi de înscriere din această a doua etapă. Avem deja peste 3.700 de școli din România care sunt înscrise în acest program, prin care fiecare școală va putea fi finanțată cu până la 200.000 de euro. (…) Poate suma nu este impresionantă, dar fiind vorba de școli, în general, din mediul rural, din medii dezavantajate în care numărul de elevi este mic – să spunem 100 de elevi – atunci când împarți 200.000 de euro la 100 de elevi, vei vedea că ai posibilitatea unei intervenții de 2.000 de euro per elev. 

Foarte important este că pentru prima oară, avem o viziune integrată – eu chiar cred în acest program – prin care poți să plătești nu numai ore de meditații, poți să plătești și consiliere, și mediere școlară. Poți să-i plătești acelui elev participarea într-o tabără sau într-o excursie și să ne gândim că e vorba de elevi care s-ar putea să nu fi văzut niciodată marea sau muntele, să nu fi ieșit niciodată din comunitățile lor. Să nu ne gândim la elevi care au altfel de posibilități, pentru că problema abandonului școlar se manifestă exact în acele școli în care elevii nu au aceste posibilități. În plus, există posibilitatea de achiziționare, nu știu, material sportiv sau IT, destul de atractiv pentru elevi pentru a veni la școală, pentru a nu abandona școala. 

Pentru părinți, îi anunț că avem și posibilitatea acordării unor indemnizații substanțiale, care trebuie să fie foarte atent țintite, care vor fi – o să decidem – plată lunară sau plată unică, pentru că sunt foarte mulți părinți care au dificultăți materiale și care își pun problema în acest fel atunci când decid dacă își trimit sau nu-și trimit copilul la școală. Atunci când vor înțelege că printr-un sistem de burse atractiv, pe care se suprapune o indemnizație prin programul de abandon școlar, pe care se suprapune – și o să insist pentru extinderea programului masă în școli. Pentru mulți părinți, a avea sau nu avea masă în școală, face diferența între a trimite și a nu-și trimite copilul. Vom reuși să avem și cele 3.200 de microbuze și să rezolvăm și problema transportului școlar. Toate aceste măsuri integrate, sper, sunt convins că vor contribui la micșorarea abandonului școlar care a atins cote alarmante. (…)

Moderator: Cum stăm acum, câți copii renunță la școală?

Sorin Cîmpeanu: Foarte prost. România avut pentru anul 2020 o țintă asumată de reducere până la 11.3%. Asta era ținta asumată la nivel european. Am avut 15.6% în anul 2020, în urcare față de 2019, an în care am avut 15.3% abandon școlar. Iar acum așteptăm cu mare îngrijorare raportarea Institutului Național de Statistică pentru a vedea care este nivelul abandonului școlar în urma acestei crize sanitare. În 2020 abia începuse criza sanitară. Din păcate, pe parcursul crizei sanitare – odată cu intrarea în online – ieșirea, cu toate aceste mișcări impuse de pandemie, din păcate, sunt convins că trendul este ascendent și abandonul școlar pe anul 2021 va fi mai mult decât îngrijorător.

Moderator: (…) Mai sunt copii care nu merg la școală deloc.

Sorin Cîmpeanu: Într-adevăr, este un număr important de copii despre care puțină lume vorbește, care n-au început niciodată școală, deci nu sunt prinși în cadrul grupului care a abandonat școala, pentru simplu motiv că n-au început-o niciodată. Este vorba de peste 50.000 de copii. Este o estimare”.

Video, la minutul 7:36:

Foto: © Lacheev | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi, în contextul pandemiei Covid-19, oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil.

Citește și:
Peste 3.700 de școli s-au înscris până acum în programul de reducere a abandonului școlar, din care 2.500 vor primi granturi de câte 200.000 de euro, anunță Simona Tănase, director în Ministerul Educației: Probabil până vineri vor fi 4.000
Școlile se pot înscrie pentru granturi de câte 200.000 de euro până vineri, pentru reducerea abandonului școlar, anunță Ministerul Educației. Webinar explicativ pentru profesori și directori, organizat miercuri de World Vision România și Minister
Primul proiect finanțat prin PNRR în Educație – școlile se pot înscrie pentru granturi de câte 200.000 de euro, anunță ministerul: Toate unitățile de învățământ vor completa Declarația de intenție / Elevii vor putea primi bani ca să nu abandoneze școala
Școlile pot aplica pentru a primi granturi de până la 200.000 de euro prin Programul Național pentru Reducerea Abandonului Școlar, finanțat de PNRR / Care sunt pașii de urmat și cum pot fi folosiți banii

11 comments
  1. Dacă ar mai peria din amărâta aia de materie și ar aduce-o la nivelul unor sisteme de educație normale și performante – cum ar fi cel din Finlanda – n-ar mai fi nevoie de bani pentru abandon școlar. Dispar și meditațiile, se reduc scoliozele, dispare bulimia de stres etc.

  2. Nu sunt de acord sa dea bani pentru abandon școlar,asa nu o sa mai las nici eu copii la școală,pentru cei ce învață și nu lipsesc de la școală ce face ministru?da bani la părinții ca sunt amariti,?dar cind cauți oameni pentru munca nu găsești…ghici de ce ?ca le da guvernul ajutoare,halal guvernare.Eu nu am facultate ,dar gândesc ,cine crezi ca ia bani leneșii cei care te umilesc cind te duci sa ii chemi la munca…și tu care te zbați sa supraviețuiești în jungla asta ești tratat cu indiferenta.. Ajutor de căldură…ajutor de curent…ajutor pt copii..ajutor pt părinți ca nu au cu ce trimite copii la școală…ajutor ajutor ajutor…pe noi ceilalți care suntem responsabili cine ne ajuta…pe copii noștri care învață și merg la școală cine ii ajuta..?hoților ajutați tot hoții.. nu am nevoie de ajutor…dar se face diferențe între copii…și sa nu creadă ca se vor duce la școală vor lua banii…altfel ar trebui sa gândească la abandonul școlar…dezamăgire totala..Vorbesc în cunostinta de cauza cu oamenii amariti care nu vor sa muncească…și sunt mulți,,,mulți…și asta ma revolta…

  3. Eu am invatat cu drag si cu mare tragere de inima. Noi invatam si sambata.
    Fiul meu a invatat cu usurinta si nu s-a văicărt. Si-a facut un drum bun in viata.
    Dar generațiile actuale sunt obosite de stat de la vârsta 3 ani pe jocuri pe computer si pe telefon, îndemnați de parinti. Iar apoi pe retele de socializare pana dupa miezul nopții si chiar pe sub banca, in timpul orelor de curs.
    De aceea ajung obositi la școală si nu mai au putere de concentrare sa dobandeasca o culrura generala.
    Iar parintii, in loc sa vada realitatea, dau vina pe școală.

    1. Nu mai generalizați! Vedeți-vă de aiura dumneavoastră comunistă! Că dacă ați ști în ce hal arată sistemul de educație românesc și programa școlară învechită, v-ați pune mâinile în cap! Vedeți-vă de bătrânețea dumneavoastră!

  4. Scoala noastra….Nu pregătește elevii pentru problemele din viata de zi cu zi,in schimb materie peste materie,lectii peste lectii,bagam in elevi multe lucruri inutile care sigur le vor uita mai târziu,pentru ca in scoala noastra nu sunt lucruri care sa se învețe de drag,NU,sunt lucruri care se invata pentru note.Doar pentru note.Iar cand acesti elevi vor creste,vor da piept cu o realitate tragica.
    Si cei de sus vor mai multe materii sa fie adaugate (nr orelor fiind deja crescut — 7 ore pe zi–dar daca se mai adauga materie)…si ne mai miram de ce abandon scolar.
    Bursele,nici alea nu se mai dau,n are Statul bani (n are,ca trebuie sa fure in loc sa ajute-HOTI LA DRUMUL MARE-asta e numele potrivit pentru cei ce ne conduc),motivatia scazand din ce in ce mai mult.

  5. Daca asta e singura măsură pt ,,reducerea abandonului școlar,dacă totul se raportează doar la bani( inclusiv bursele),halal ,,viziune,, ,halal ,,reforma,,.Nu vom obține nimic decât presiune asupra cadrelor didactice,materialism…. atât! Jalnic!

  6. Mai bine începe cu a face scoala mai atractiva . La șapte ore pe zi , plus pregătirea pentru cele șapte din ziua următoare ai impresia ca scopul școlii e exterminarea elevilor .
    Nu face nimeni legătura cu AVC -ul și infarctul cardiac la persoanele sub 30 de ani ???
    Scoala pune umărul serios la șubrezirea sănătății .
    Ca tot nu intelegea ministrul de ce nu mai vor copii sa meargă la scoala .
    Pe majoritatea elevilor ii depășește volumul și dificultatea materiei de la scoala .

    1. Dar dumneavoastră cum ați reușit să faceți școală cu succes, câte 7 ore pe zi? Și câte AVC-uri și infarcturi ați avut până acum de la “prea multa școală”?

      1. In liceu am avut ore doar de la 12 sau 13 pana pana la 20. In gimnaziu 7,8-14. Nu exista pe vremea mea materia optional, care mai mananca o ora. Si m-am facut profesor si n-am murit si am invatat, am o cultura generala, nu bubui de prostie cum fac cei din generatia de azi dupa ce stau 6 ore la ore fara sa inregistreze ABSOLUT nimic creierul ala neantrenat si prajit cu tot efortul profesorilor. Noi si din zbor, doar fiind atenti si prindeam 50 ls suta cel putin. Dar astia parca-s toti cu retard mintal, nimic, dom’le! Tu te zbati, dai din gura si ei te vad ca pe un actor dim filme mute.

      2. Nu aveți dreptate Va spun că sunt un părinte care are trei copiii la școală.Nu mai are nicio legătură școala de azi cu cea de acum douăzeci de ani.Materiile sunt multe și inutile, manualele extrem de obositoare și pline de informații fara cap și fără coadă, făcute de neprofesioniști pentru bani și atât.Intentia este evident de distrugere.Abandonul scolar e consecință firească Nici nu îi mai bag in seama.Ne am reorientat către extrașcolare Acolo se face treabă .In rest, oarba după ei.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Curriculum decis și la nivel local, cu 50% mai multă practică la firme și o jumătate de zi pe săptămână în care copiii de gimnaziu sunt vizitați de antreprenori în școli. Reforma liceului profesional din Franța, în discuții naționale și contestată de sindicatele profesorilor

De la începutul anului școlar 2023-2024, învățământul profesional din Franța va suferi modificări în cadrul unei reforme-obiectiv a președinției și Ministerului Educației din Republică. După reforma liceelor teoretice (sau „generale”,…
Vezi articolul