Naveta la școala din sat: Povestea Narcisei Moncea, profesoara care își pregătește elevii și în vacanțe, pentru ca la liceu să nu simtă handicapul copilului de la țară

1.988 de vizualizări
Pentru Narcisa Moncea, ora de tehnologie e și oră de biologie, de chimie sau de fizică. Și orice oră de informatică e și de matematică, tehnologie sau, după caz, istorie. Dintotdeauna – adică de peste 20 de ani, de când e în învățământ – dar cu atât mai mult din toamna trecută, de când și noua programă la gimnaziu impune transdisciplinaritatea.

De exemplu, la capitolul despre tehnologii de pregătire a hranei, le-a cerut elevilor de-a V-a, cărora le e și dirigintă, să se documenteze pe tabletă, după care i-a dus la Muzeul de Istorie din Turda. Acolo, copiii au frământat pâinici și au făcut salată din ingrediente pe care le foloseau romanii: linte, miere, mere, pește, în timp ce muzeografii și profesoara de istorie le povesteau despre perioada respectivă.

Altă dată, tot la muzeu, copiii au primit bucăți de săpun din care au confecționat arme din epoca preistorică și au discutat despre ocupațiile oamenilor și domesticirea animalelor. Înapoi la clasă, la ora de informatică au interpretat toate aceste elemente în sistem de algoritmi (date de intrare: făină, apă; date de ieșire: pâinici; variabile: timpul de lucru), pe o platformă interactivă numită Scratch, care lucrează cu un limbaj de programare simplificat și animat.

Moncea are 50 de ani și un program care o ține mereu în priză. Lunea și miercurea predă tehnologie și informatică la Școala „Mircea Luca”, din Băișoara, un sat de munte la vreo 35 de kilometri de Cluj. Marțea predă la școala din Sânpaul, la 20 de kilometri de oraș. Joia și vinerea merge în inspecție la alte școli, fiind și evaluator ARACIP, autoritatea care evaluează unitățile de învățământ din sistemul preuniversitar, sau participă la cercuri didactice cu alți profesori. Ultima dată a fost la un curs de opt zile la Casa Corpului Didactic din Cluj, unde a învățat să folosească resursele online pentru orele de informatică de la clasa a V-a.

Născută într-o familie de profesori, Moncea a știut dintotdeauna că asta va fi și ea, doar că nu știa ce va preda. „Îmi plăcea de mică să aliniez copiii și să le spun ce știu eu”, își amintește ea. A absolvit Institutul Politehnic din Cluj și, ulterior, a făcut un masterat în informatică aplicată și programare.

A lăsat Clujul acum patru ani, tocmai pentru ocazia de a preda transdisciplinar, metodă pe care îi era foarte greu s-o implementeze la clasele de peste 30 de elevi pe care le avusese înainte la două școli generale din oraș. „Am căutat o școală unde să am 15-16 elevi, să fac ceva pe sufletul meu”, spune Moncea. „Îmi dădusem gradele, mă realizasem în învățământ, dar ceva lipsea.”

  • „Copiii ăștia știu de mici ce e munca”, spune Moncea. Majoritatea ajung târziu acasă și profesorii sunt conștienți că nu au timp pentru teme mai consistente sau pentru multe activități după ore. De aceea, profesoara preferă să lucreze cu ei în vacanțe sau să vină în weekend și să îi ducă la muzeu sau la bibliotecă în Cluj. Orice, numai să le deschidă orizontul și să le dea aceleași șanse precum copiilor de la oraș, astfel încât, „când vor ajunge la liceu, să nu simtă că au handicapul copilului de la țară”.

Povestea profesoarei Narcisa Moncea este preluată din Galeria Profesorilor MERITO

Citește aici articolul integral despre Narcisa Moncea, profesoara care a mers pentru a putea preda transdisciplinar până la Băișoara, un sat „unde să am 15-16 elevi, să fac ceva pe sufletul meu”


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like
Modificările pentru Bacalaureat -Când au loc detașarea la cerere și detașarea în interesul învățământului

Un absolvent de liceu pedagogic care vrea să fie învățător și un tânăr cu studii superioare care vrea să se facă profesor pentru învățământ primar – ce trasee de angajare și profesionale vor avea, potrivit noii legi a Educației

Din anul școlar 2028-2029, absolvenții de liceu pedagogic vor da concursul național de ocupare a posturilor didactice, adică titularizarea, doar că vor putea fi angajați pe o perioadă determinată de…
Vezi articolul
Salariul unui profesor debutant

Inspectoratul Şcolar Dolj anulează concursul de profesor consilier la CJRAE, după ce mai multe persoane fără studii de specialitate au fost deja angajate: A fost o scăpare, probabil a comisiei de selecţie a dosarelor

Mai multe persoane fără studii de specialitate au fost angajate pe posturi de profesor consilier în cadrul Centrului Judeţean de Resurse şi Asistenţă Educaţională (CJRAE) Dolj, deşi, conform Centralizatorului privind…
Vezi articolul

„Profesorii ne-au spus că, dacă vrem să mai vedem și harta României pe harta Europei, să mergem la vot” – Ioana, elevă de liceu, despre primele alegeri pentru ea și colegii ei: I-am văzut pe profesori mai speriați ca nicicând, ei au trecut prin comunism

La protestul pro-european de joi seara, unde peste 3.000 de persoane s-au strâns la o doar oră de la începerea manifestației, tinerii și-au făcut auzite vocile. Printre participanți, Ioana, o…
Vezi articolul

Inspectoratul Școlar Mureş, obligat de instanţă să includă Liceul Universității de Medicină  „George Emil Palade” în reţeaua şcolară / Decizia nu este definitivă

Secţia Contencios Administrativ şi Fiscal a Tribunalului Mureş a obligat, vineri, Inspectoratul Şcolar Judeţean (ISJ) Mureş să emită un act administrativ de includere în reţeaua şcolară a Liceului UMFST, înfiinţat…
Vezi articolul