Naveta la școala din sat: Povestea Narcisei Moncea, profesoara care își pregătește elevii și în vacanțe, pentru ca la liceu să nu simtă handicapul copilului de la țară

1.889 de vizualizări
Pentru Narcisa Moncea, ora de tehnologie e și oră de biologie, de chimie sau de fizică. Și orice oră de informatică e și de matematică, tehnologie sau, după caz, istorie. Dintotdeauna – adică de peste 20 de ani, de când e în învățământ – dar cu atât mai mult din toamna trecută, de când și noua programă la gimnaziu impune transdisciplinaritatea.

De exemplu, la capitolul despre tehnologii de pregătire a hranei, le-a cerut elevilor de-a V-a, cărora le e și dirigintă, să se documenteze pe tabletă, după care i-a dus la Muzeul de Istorie din Turda. Acolo, copiii au frământat pâinici și au făcut salată din ingrediente pe care le foloseau romanii: linte, miere, mere, pește, în timp ce muzeografii și profesoara de istorie le povesteau despre perioada respectivă.

Altă dată, tot la muzeu, copiii au primit bucăți de săpun din care au confecționat arme din epoca preistorică și au discutat despre ocupațiile oamenilor și domesticirea animalelor. Înapoi la clasă, la ora de informatică au interpretat toate aceste elemente în sistem de algoritmi (date de intrare: făină, apă; date de ieșire: pâinici; variabile: timpul de lucru), pe o platformă interactivă numită Scratch, care lucrează cu un limbaj de programare simplificat și animat.

Moncea are 50 de ani și un program care o ține mereu în priză. Lunea și miercurea predă tehnologie și informatică la Școala „Mircea Luca”, din Băișoara, un sat de munte la vreo 35 de kilometri de Cluj. Marțea predă la școala din Sânpaul, la 20 de kilometri de oraș. Joia și vinerea merge în inspecție la alte școli, fiind și evaluator ARACIP, autoritatea care evaluează unitățile de învățământ din sistemul preuniversitar, sau participă la cercuri didactice cu alți profesori. Ultima dată a fost la un curs de opt zile la Casa Corpului Didactic din Cluj, unde a învățat să folosească resursele online pentru orele de informatică de la clasa a V-a.

Născută într-o familie de profesori, Moncea a știut dintotdeauna că asta va fi și ea, doar că nu știa ce va preda. „Îmi plăcea de mică să aliniez copiii și să le spun ce știu eu”, își amintește ea. A absolvit Institutul Politehnic din Cluj și, ulterior, a făcut un masterat în informatică aplicată și programare.

A lăsat Clujul acum patru ani, tocmai pentru ocazia de a preda transdisciplinar, metodă pe care îi era foarte greu s-o implementeze la clasele de peste 30 de elevi pe care le avusese înainte la două școli generale din oraș. „Am căutat o școală unde să am 15-16 elevi, să fac ceva pe sufletul meu”, spune Moncea. „Îmi dădusem gradele, mă realizasem în învățământ, dar ceva lipsea.”

  • „Copiii ăștia știu de mici ce e munca”, spune Moncea. Majoritatea ajung târziu acasă și profesorii sunt conștienți că nu au timp pentru teme mai consistente sau pentru multe activități după ore. De aceea, profesoara preferă să lucreze cu ei în vacanțe sau să vină în weekend și să îi ducă la muzeu sau la bibliotecă în Cluj. Orice, numai să le deschidă orizontul și să le dea aceleași șanse precum copiilor de la oraș, astfel încât, „când vor ajunge la liceu, să nu simtă că au handicapul copilului de la țară”.

Povestea profesoarei Narcisa Moncea este preluată din Galeria Profesorilor MERITO

Citește aici articolul integral despre Narcisa Moncea, profesoara care a mers pentru a putea preda transdisciplinar până la Băișoara, un sat “unde să am 15-16 elevi, să fac ceva pe sufletul meu”


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Asociația Elevilor din Constanța anunță că dă în judecată Ministerul Educației pentru ordinul care interzice elevilor cu media la admitere sub 5 să intre la liceu

Asociația Elevilor din Constanța anunță că va da Ministerul Educației în judecată, pentru anularea în parte a Ordinului ministrului educației privind organizarea și desfășurarea admiterii în învățământul liceal de stat…
Vezi articolul

„Când vă cumpărați becurile întrebați dacă există vreo conspirație, a pus cineva în bec o cameră de filmat? Nu, pentru că aveți încredere în funcționarea mecanismelor. Aveți încredere în medicii voștri ” – Răzvan Cherecheș, expert în politici de Sănătate, despre vaccinarea împotriva COVID-19

Oamenii ar trebui să aibă încredere în medici așa cum au încredere și în alți specialiști fără să își imagineze tot felul de teorii ale conspirației, spune expertul în sănătate…
Vezi articolul

Ministerul Sănătății suplimentează paturile din spitale pentru copiii cu COVID-19. Ioana Mihăilă: Atunci când avem un caz pozitiv într-o clasă, copiii vaccinați și cu test negativ pot continua să învețe față în față, dacă incidența este sub 6 la mie

Ministerul Sănătății va lua măsuri de suplimentare a paturilor pentru copii în unitățile de anestezie-terapie intensivă, pe fondul intensificării valului 4 al pandemiei de coronavirus și pe fondul redeschiderii școlilor…
Vezi articolul