Noul ministru al Educației, Daniel David, a declarat, la TVR Cluj, că noile planuri-cadru pentru liceu „vin cu această idee de a flexibiliza foarte mult orarul”. Acesta a explicat că, în funcție de specificul materiei și de vârsta elevilor, unii profesori ar putea să predea modular.
„Altfel spus, există această flexibilitate și asta trebuie decis iarăși în funcție de ce spune profesorul în discuție cu elevii și cu părinți. Nu există o chestie psihopedagogică care să spună că este o prostie că faci modular”, a spus ministrul Educației.
Moderator: Nu știu care va fi fost efectul proiectului pilot care s-a aplicat în București, la Colegiul Național Gheorghe Lazăr, apoi la mai multe în școli. E vorba despre un proiect care vorbește despre faptul că în ultimul semestru se studiază 3 zile pe săptămână materiile care se dau la BAC sau materii de care sunt interesați elevii în vederea admiterii. Vi se pare un model sănătos acesta?
Daniel David: Eu vă spun că, de exemplu, planurile-cadru pe care o să le propunem vin cu această idee de a flexibiliza foarte mult orarul, deși noi eram obișnuiți în școală să avem 1 sau 2 ore în fiecare săptămână pe parcursul mai multor săptămâni (…). Dacă unii profesori, în funcție de specificul materiei și, cum să spun, gradul de dezvoltare, adică vârsta pe care o au elevii, depinde de clasă, doresc să facă module (organizare modulară – n.red), ar putea să organizeze astfel. Deci, altfel spus, există această flexibilitate și asta trebuie decis iarăși în funcție de ce spune profesorul în discuție cu elevii și cu părinți. Nu există o chestie psihopedagogică care să spună că este o prostie că faci modular și studiile arată că dacă distribui materia …. Nu. Mai ales dacă nu e foarte intensiv, ci o oră pe săptămână, te poți întreba „dar oare nu cam pierdem vremea?”, ca să spun așa.
Pe de altă parte, dacă aduci acele ore în 2 săptămâni și fac intensiv acel lucru, încep să leg mai bine lucrurile și conținuturile între ele. Deci, psihopedagogic există ambele modele. Cred că trebuie decis de acea triadă despre care am vorbit: profesori, elevi și părinți. Iar planurile-cadru pe care le propunem încurajează această flexibilitate la nivelul liceului. Ea există și acum, cum ați spus, se simulează. În unele zone se și folosește acest lucru pentru anumite discipline care fac parte din oferta școlii și din care alege elevul. Dar în planurile-cadru voi face din asta un principiu, ca să spun așa, această flexibilitate va fi foarte importantă.
Informații de context
Posibilitatea de organizare a unui bloc orar care să permită participarea la un opțional comun pentru elevii din clase diferite, de la același nivel de studiu, a fost introdusă în ROFUIP 2024. Noul Regulament-cadru de organizare și funcționare a unităților de învățământ preuniversitar, aprobat prin ordinul de ministru nr. 5.726 din 6 august 2024, a fost publicat în Monitorul Oficial.
Iată ce prevede Legea învățământului preuniversitar nr. 198/2023:
Art. 86 – „(3) Curriculumul la decizia elevului din oferta școlii, denumit în continuare CDEOȘ, se constituie din disciplinele/domeniile de studiu, este propus pentru toți elevii din învățământul primar, gimnazial și liceal, filiera teoretică și filiera vocațională, și este elaborat la nivel național, regional, local sau la nivelul unității de învățământ. Elevul are posibilitatea de a alege disciplinele/domeniile de studiu, din oferta școlii, în funcție de propriile nevoi și interese de cunoaștere.
Amintim că elevii care au început clasa a VIII-a pe 9 septembrie 2024 ar fi trebuit să învețe la liceu după programe școlare noi și să dea un Bacalaureat cu cel puțin 5 examene scrise și 4 de competențe, potrivit Legii Deca-Iohannis. Or, la nivel de liceu, lansarea noilor planuri-cadru a fost amânată în mod repetat pe parcursul ultimului an, sub diverse pretexte, în condițiile valului de alegeri programate în 2024 – locale, europarlamentare, parlamentare și prezidențiale, o ultimă țintă propusă pentru punerea lor în consultare fiind ianuarie 2025.
În martie 2022, Edupedu.ro a scris că aproape 250 de elevi de la clasa a XII-a de la Colegiul Național ”Gheorghe Lazăr” din București merg doar 3 zile pe săptămână fizic, la școală, pe un orar flexibil “de tip american“, în care mai fac doar materiile pentru Bac.
6 comments
Orar flexibil, pus în practică, e cam așa: elevul pleacă dimineață la ora 8.00 la școală și ajunge la ora 18.00 acasă. Multe ferestre.
Domnule ministru este important sa anunțați profesorii să vina la ore,că ei nu prea vin la ore,sau când vin ,,intra” la ,, și un sfert”, ,,și pleacă la și jumate”.🤮
O idee foarte bună. Conținuturi ca se leagă sau opțiuni de face sau nu o disciplină duce lucrurile într-o direcție corectă.
Cu tot respectul, domnul ministru fura ceva curent…
Ca pe un profesionist in Psihologie il rugam pe domnul ministru sa prevada, si sa ia in calcul inclusiv timpii de asimilare a cunostintelor, foarte variati in intervalul de varsta 10 18 ani. Daca la matematica predai 6 ore pe zi, ma cam indoiesc de eficienta demersului didactic, si cred ca daca faci doar mate o saptamana si apoi chimie tot asa, asimilarea si la una si la alta o sa fie nesemnificativa!
Doamne apara si pazeste!