Normele de etică și deontologie universitară să nu poată fi completate prin Carta Universitară, printre propunerile sindicatului Alma Mater pentru proiectul legii Educației. Hadăr mai cere să nu fie taxată universitatea pentru greșelile rectorului și să primească două salarii la ieșirea la pensie și cei din universități

282 de vizualizări
Anton Hadăr / Foto: George Călin / Inquam Photos
Normele de etică și de dentologie universitară să nu fie completate prin Carta Universitară, să existe doar în lege, modificarea prevederii legate de reducerea accesului la finanțare publică, în cazul universităților în care rectorul a greșit, acordarea de două salarii ieșirea la pensie, posibilitatea profesorilor din universități sa predea în învățământul preuniversitar, profesorul și conferențiarul să fie echivalent cu gradul didactic I, a propus Anton Hadăr, președintele Federației Sindicale Alma Mater, în cadrul dezbaterilor pe proiectele legilor învățământului care au loc marți în comisia de învățământ din Camera Deputaților.

Propunerile Federației Sindicale Alma Mater:

Posibilitate de trecere rapidă din universitar în preuniversitar, profesorul și conferențiarul să fie echivalent cu gradul didactic I 

Anton Hadăr: „Atunci când o universitate nu mai este în stare să dezvolte un program de studiu sau poate chiar universitatea în sine se desființează, să nu rămână pe drumuri colegii noștri care au grade didactice de la asistent până la profesori, colegi care astăzi, începând de la lector în sus, conferențiar și profesori, se ocupă de promovarea în carieră a colegilor din învățământul preuniversitar. Cred că se cuvine să ne preocupăm de soarta lor și să le oferim acea pistă logică de trecere în sistemul de învățământ preuniversitar. Astăzi avem 800 de pseudo-cadre didactice, doar cu liceu la bază și cu bacalaureat chinuit și el, iar un profesor universitar doamne ferește să ajungă acolo. Noi vrem să-i oferim această posibilitate să predea în învățământul preuniversitar. Nu înseamnă că va și accepta, dar ar trebui în lege să existe o posibilitate de trecere rapidă un fel de recunoaștere a nivelului de pregătire. Cu alte cuvinte, profesorul și conferențiarul să fie echivalent cu gradul didactic I. Ținem la acest aspect, vă rog să-l luați în seamă, ca să nu ne mai mirăm după aia, de ce nu avem cadre didactice pregătite în învățământul preuniversitar. Aici trebuie făcute modificări un pic și în legea învățământului preuniversitar și în legea învățământului universitar”. 

Modificarea articolului care prevede reducerea accesului la finanțarea din surse publice, dacă „rectorul a făcut niște prostii pe-acolo”

Anton Hadăr: „Un alt element important este un articol 173 unde se spune că dacă merge prost o universitate și rectorul a făcut niște prostii pe-acolo sau ceva, să aibă loc un proces de reducere a accesului la finanțarea din surse publice. Păi, e universitate vinovată dacă un rector a greșit sau ce facem? Adică sunt oamenii care, mă rog, l-au ales. E corect dintr-un punct de vedere, dar de ce să nu mai beneficiezi de surse? Îl dăm jos pe rector, înlocuim, facem ce vrem. E e o lege în acest sens. Nu poți să-l lași acolo, dacă a făcut prostii. Dar, de ce să suferi universitatea? Aici noi am prevăzut o serie de lucruri care să contribuie la îndreptare acestui articol”.

Normele de etică și de dentologie universitară să nu fie completate prin Carta Universitară, să existe doar în lege

Anton Hadăr: „Avem un articol care spune că normele de etică și de dentologie universitară se fac de către universități, de către lege. Se mai pot completa și de universitate prin Carta Universitară. Eu zic că e suficient prin lege, pentru că fiecare universitate poate să facă exces de zel și să treacă acolo și vrute și nevrute. Deci nu putem avea în diverse locuri alte criterii, alte aspecte luate în seamă în acele coduri locale”. 

Norma didactică alcatuită din trei părți: norma de cercetare și activități în interesul învățământului

Anton Hadăr: „Să susținem în continuare o bună caracterizare și definire a normei didactice, a normei universitare, în care noi vedem trei părți norma didactică, norma de cercetare și activități în interesul învățământului. Vă rog să vă uitați pe ele, pentru că poate știu și eu, peste ani vom reuși să le introducem pe altă cale, prin alte intervenții asupra legii. Mie, ca lucrător, timp de 7- 8 ani de când a început România educată cu cei 12 membri ai mei din federație, mi se pare normal să fie luate aceste aspecte în seama, atâta vreme cât am contribuit și noi la materialul acela pe care l-ați luat în seamă la alcătuirea legii educației, rezultatul procesului de discuții de la noi, din comisiile respective”.

Acordarea de două salarii, ca la învățământul preuniversitar, la ieșirea la pensie

Anton Hadăr: „Mai avem un aspect care ne interesează, o discriminare. Nu este normal să avem și noi, profesorii din învățământul universitar, asistenți, lectori sau șefi de lucrări, conferențiari și profesori, un articol la ieșirea la pensie potrivit căruia să beneficiem și noi de două salarii ca învățământul preuniversitar. De ce spun asta? Pentru că poți ieși la pensie și lector. Nu se iese la pensie numai din postura de profesor universitar, cei mai mulți ies la pensie conferențiari și lectori și salariile acestora sunt aproape egale. Conferențiarul de 15-20 de ani este egal cu profesorul didactic. Vă rog foarte mult eliminați această posibilă discriminare introducând la noi în lege un articol similar, pentru că ar fi anormal să funcționeze doar pentru învățământul preuniversitar. Chiar este cel mai important aspect de natură financiară, ce-i drept, și nu cred că va fi o împovărare pentru bugetul nostru, câtă vreme ieșim câteva sute de oameni pe an la pensie”. 

Principiul dialogului social trecut în legea învățământului universitar

Anton Hadăr: „Am vrut să scriem in lege un principiu, al dialogului social, nu s-a acceptat. Eu știu că faceți dialog social și de cele mai multe ori faceți bine. Cu ce vă deranjează că treceți în această lege și acest aspect?”


1 comment
  1. Domnul Hadar, daca decanii, prodecanii, directorii de departamente, directorul Scolii Doctorale, diverse consilii/comisii etc. au „făcut niște prostii pe-acolo sau ceva” cine va raspunde?

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

OFICIAL Universitățile trebuie să publice pe site metodologia de evaluare a studenților, cu definirea procesului, a instrumentelor utilizate și a criteriilor de notare

Ordinul 7.479 din 2024, care aprobă standardele minime privind organizarea activităților de evaluare continuă și evaluare sumativă a studenților, a fost publicat în Monitorul Oficial. Fiecare instituție de învățământ superior…
Vezi articolul

Miruna Croitoru, președinta Consiliului Național al Elevilor: Declarațiile de meditații ale profesorilor să fie publice și să conțină numărul elevilor, nu și numele acestora

Președinta CNE Miruna Croitoru a declarat pentru DigiFM că nu susține declararea numelui elevilor pe formularele tipizate pentru declarațiile de interese ale profesorilor, formulare puse în dezbatere săptămâna trecută de…
Vezi articolul

Ministrul Educației a vorbit despre clarificarea statutului juridic al unor „diplome europene” de licență, master sau doctorat și al alianțelor de universități europene, la o reuniune a miniștrilor educației din statele membre ale Uniunii Europene

Ministrul Educației, Sorin Cîmpeanu, a participat la reuniunea miniștrilor responsabili cu învățământul superior, cercetarea și inovarea din statele membre ale Uniunii Europene, care a avut loc la Paris, potrivit unui…
Vezi articolul

A murit Sir Ken Robinson, autor și expert în domeniul Educației, cunoscut în toată lumea pentru ideile sale despre școală și creativitate. VIDEO Robinson, TED Talk: „Toți copiii se nasc artiști, însă noi nu dezvoltăm creativitatea, suntem educați să o lăsăm în urmă”

Sir Ken Robinson, poate cel mai cunoscut autor și expert de renume mondial în domeniul Educației, a murit sâmbătă, la vârsta de 70 de ani, de cancer. Anunțul a fost…
Vezi articolul