Nu există niciun studiu care să justifice predarea literaturii vechi la clasa a IX-a. Există doar o obsesie, spune Ștefan Baghiu, profesor la Universitatea „Lucian Blaga” din Sibiu, despre „programa Fotache”

228 de vizualizări
Foto: captură Youtube.com/ TVR Cultural
Critică dură a noii programe de Limba și literatura română pentru clasa a IX-a, numită „programa Fotache”, din partea lectorului universitar Ștefan Baghiu, de la Universitatea „Lucian Blaga” din Sibiu. Acesta afirmă într-un mesaj publicat pe pagina sa de socializare că documentul ignoră cercetările actuale din științele educației, forțează predarea cronologică a literaturii vechi și este rezultatul unui proces viciat de conflicte de interese și de o consultare publică „mimată”. Programa este acum în stadiul de completare cu unele elemente din dezbatere pentru încă o săptămână, potrivit unui anunț de luni seara al MEC.
  • Ștefan Baghiu este cercetător literar, scriitor și lector universitar la Facultatea de Litere și Arte, departamentul studii romanice, de la Universitatea „Lucian Blaga” din Sibiu

Profesorul Ștefan Baghiu afirmă că dezbaterea legată de programa coordonată de Oana Fotache-Dubălaru pornește de la un consens științific ignorat complet de autorii documentului. „Toate studiile îți spun că adolescenților nu le predai literatura cronologic, nu le dai informații, ci contexte și cadre pentru a pune informații”, arată acesta. În opinia sa, predarea literaturii ar trebui să fie centrată pe literatură comparată, transmedială și pe construirea de punți între epoci, nu pe istorie literară rigidă.

Baghiu subliniază că nimeni nu a cerut eliminarea cronologiei, ci doar renunțarea la folosirea acesteia ca principiu dominant. „Nu înseamnă că nu le explici cum arată lucrurile cronologic. Nimeni nu a cerut asta, ci s-a cerut ca cronologia și istoria literară să nu fie criterii principale”, explică profesorul.

„Nu există niciun studiu fundamentat științific care să te împingă să predai literatura veche și modernă la clasa a IX-a. Există aici doar obsesia unei doamne, Fotache”, afirmă Baghiu, referindu-se la coordonatoarea programei și decana Facultății de Litere a Universității din București.

Profesorul susține că grupul de lucru a fost dominat de istorici literari „încă aflați sub vraja naționalistă și sec istoricizantă” a unor modele academice depășite, care promovează ideea că elevii trebuie „forțați” să citească literatura veche. În acest context, el atrage atenția că membrii comisiei „nu au predat la liceu, nu au realizări notabile în cercetare și nu au invocat nicio carte serioasă de științe ale educației din ultimii ani”.

Consecința, spune Ștefan Baghiu, a fost apariția unei „propuneri de programă oribilă”, în care nu apărea nicio autoare, iar literatura era organizată exclusiv cronologic. „Ne-am trezit cu o programă făcută de filologi frustrați că studenții de la Litere nu știu istorie literară și care au decis să impună tuturor elevilor istorie literară, nu literatura ca fenomen”, afirmă acesta.


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Daniel David, despre noile planuri-cadru pentru liceu: Chiar pentru unele discipline, care au fost impuse prin lege, am putea să stabilim în timpul dezbaterii publice că nu se justifică ca discipline. Poate ar trebui să fie teme pe care să le ducem în disciplinele clasice

Noul ministru al Educației, Daniel David, a vorbit, la emisiunea InfoEdu de la TVR Info, despre noile planuri-cadru pentru liceu. Acesta a declarat că „pentru unele discipline, care au fost impuse…
Vezi articolul

Material susținut de APRIL

VIDEO Propunerile inspectorilor, directorilor de școli și profesorilor pentru modernizarea programului Laptele Școlar: Este nevoie de oameni care să preia sarcinile legate de distribuire, depozitare tocmai pentru a lăsa spațiu profesorilor pentru educație, pentru actul didactic

Implementat încă din 2002, programul „Laptele Școlar” a fost un reper important în alimentația zilnică a elevilor din România, scopul său fiind promovarea unei alimentații sănătoase în rândul acestora. După…
Vezi articolul

Testări la limba română și matematică între 10 și 11 decembrie pentru elevii de clasa a VIII-a din județul Ilfov / Inspectorul școlar adjunct, Cristina Petre-Ghiță: Nu este o simulare județeană, ci doar o monitorizare a progresului elevilor de la ultima evaluare

Elevii de clasa a VIII-a din județul Ilfov vor susține testări în pregătirea pentru Evaluarea Națională, anunță Inspectoratul școlar județean. „Nu este o simulare județeană, vrem să ajutăm elevii în…
Vezi articolul