Nu poți face reformă cu aceiași profesori care nu sunt ei înșiși reformați prin cheltuiala sistemului. Profesorii se formează an de an pe cheltuială proprie: își cumpără din propriii bani resursele, cărțile, accesează cursurile, spune profesoara Mona Coțofan / Statul, dacă vrea profesori performanți, trebuie să-și asume formarea lor

1.711 vizualizări
Foto: © Fizkes | Dreamstime.com
„Profesorii se formează an de an pe cheltuială proprie: își cumpără din propriii bani resursele, cărțile, accesează cursurile”, a afirmat Mona Coțofan, profesoară de Limba și literatura română la Colegiul Național „Vasile Alecsandri” din Iași, pentru radioiasi.ro. Din acest motiv, decidenții politici nu ar trebui să se aștepte ca aceste cadre didactice să reformeze sistemul de învățământ din proprie inițiativă, ci „să-și asume formarea lor”, susține profesoara.

„Profesorii, poate că mulți dintre cei care sunt în afara sistemului nu știu acest lucru, se formează an de an pe cheltuială proprie. Își cumpără din propriii bani resursele, cărțile, accesează cursurile. Suma pe care ministerul, din când în când, a pus-o la dispoziție este neacoperitoare pentru nevoile reale ale unui profesor”, a mai adăugat ea.

„Sigur, e foarte adevărat că și în sistem sunt mulți profesori care nu fac această formare constantă și consistentă de-a lungul carierei lor. Și aici, evident că trebuie schimbat ceva, dar statul, dacă vrea profesori performanți, trebuie să-și asume formarea lor performantă încă de la nivelul formării inițiale și apoi pe toată durata formării continue”, a completat aceasta.

În acest context, profesoara din Iași a afirmat că masteratul didactic „nu va avea efectele scontate”.

„Cred că masteratul didactic, în afara unei formări inițiale pe domeniul de competență foarte solide, nu poate aduce plus valoare. Este opinia mea, fără să am vreo expertiză specială în acest domeniu”.

Aceasta consideră că accentul ar fi pus pe formarea inițială a profesorilor, care începe chiar din timpul liceului.

„Cred că o formare inițială mult mai temeinică și când mă gândesc la formarea inițială, nu mă gândesc doar la formarea academică în mediul universitar, ci, până la urmă, la bagajul de cunoștințe și competențele cu care vin tinerii studenți chiar din perioada liceului. Cred că lucrurile sunt înlănțuite și cred că un masterat didactic nu poate să aducă beneficii în afara unei formări pe domeniul de competență foarte, foarte riguroase”

„Din păcate, aici este multă suferință în sistem și vedem la rezultatele pe care le obțin profesorii la examenele de validare în carieră, de intrare în carieră. Ele pun cu adevărat niște semne importante de întrebare”, a mai adăugat ea.

Legea 198/2023 prevede un masterat didactic de 1 an (2 semestre) sau 1 an și jumătate (3 semestre), condiție obligatorie pentru cei care vor să predea începând cu anul 2029. În prezent, masteratul didactic de 2 ani introdus prin Legea 1/2011 va continua să primească studenți inclusiv în anul universitar 2025-2026.

  • Masteratul didactic din legea 1/2011 a fost pus în aplicare abia în anul universitar 2020-2021, în stadiu de pilot, printr-un ordin semnat de Monica Anisie, după ce a fost blocat timp de aproape un deceniu.

Foto: © Fizkes | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.


11 comments
  1. Un om cinstit are dreptate. Ce este un curs de perfecționare în învățământul actual ? Vorbe goale, hârțogărie, jocuri infantile pentru copii cu CES, venit bunicel pentru nepriceputul(de obicei un inspector local) care debitează tâmpenii la curs, cafea, pauze multe, dureri lombare, pierdere de vreme. După niște astfel de cursuri vei simți cu adevărat că ai devenit pe banii tăi și mai prost, dar ai acumulat 5 puncte de credit. Io n-am văzut niciodată o corelație directă între punctele de credit acumulate după astfel de cursuri și nivelul/calitatea de predare la clasă.

  2. Nu cred ca se vor găsi bani pentru perfecționarea profesorilor, în contextul implementării noilor programe școlare la liceu. Va fi o alta promisiune neonorata de către dl. David, viitor ex-ministru.

    1. Stai calm că nu erau nici înainte. Școala mea avea câte 5000 de lei anual, se plăteau cursurile obligatorii de fochist și igienă, că altfel veneau ăia de la ISU și ne dădeau amenzi cât bugetul total al școlii. De-abia ajungeau pentru trei cursanți.

      Restul? Să plătească din buzunar dacă-s fraieri. Iar la cursurile gratuite la CCD nu erau locuri înainte să publice ei lista, că așa-i în tenis.

  3. Eu, cand aud ca trebuie sa fac un curs,ma îngrozesc! Niste neica nimeni…cu multe titluri vin sa ma invete ceea ce ei nu stiu! sa predau! Cat timp ne mai mintim?????Perfectionarea despre care vorbește ministerul, despre care vorbesc inspectoratele, sunt o minciuna!!!!!!!!.au devenit metodisti muuulti incompetenți dornici de renume… Eu predau la o școală particulara , și aici e la fel! vin tot felul de oameni , care nu au predat,care nu stiu nimic despre invatamant…sa ma invete ce sa fac. Eu am mare respect pt ce au insemnat,atunci când am termint eu facultatea, astfel de cursuri!! Cei mai buni prof din judet, buni însemnând buni, nu cu diplome false,ne tineau cursuri….am invatat de la ei ffff multe,le port un deosebit respect si de aceea îi numesc.
    D nul Caragea, D nul Arventiev, D nul Costea ! Va multumesc! Inca sunteti un model pt mine! Am avut parte de multe alte cursuri de perfectionare…total inutile…nu exageraz,sunt un om cinstit! Doar oamenii cinstiți care au ținut astfel de cursuri au recunoscut ca ,aceste cursuri sunt utile pt primar, pt uman….si ca nu exista cursuri SERIOASE pt stiinte! prof de fizica si chimie , unii, se prostesc si spun ca sunt utile astfel de cursuri….minciuna! asa ca …. atunci cand perfectionarea o face unnDESTEPT, are semn! cand o face un nou specialist in nimic….bani aruncati in vant, zero progres. Daca specialistul e absolvent de psihologie , ase, agricultura…e si mai rau!

  4. >> Nu poți face reformă
    Care reforma? Academicianul psiholog doctor a declarat ca doar pune in practica mizeria de lege Iohannis – Deca. Suntem cu 40-50 de ani in urma fata de tarile civilizate.
    Academicianul psiholog doctor ne mai intoarce si el cu 10-20 de ani, sa fie acolo.

  5. Formarea făcută de oameni competenți care știu meserie și care au avut performante reale ,nu ca cele făcute pe hârtie de smecherasi ca să ia banii.

  6. Ce sa mai zicem de reforma cu prelungiții de peste 62 femeile și 65 bărbații, limita decentă de vârstă conform legii pensiilor, care habar nu au de tehnici noi de predare, habar nu au să utilizeze instrumente digitale, care nu sunt perfecționați de peste 35 ani real, ci doar pe hârtie, pe niște adeverințe
    prietenești pe la cursuri aiurea sa fie la număr, dar care ocupă fără jenă, fiindcă POT (optează primii la etapele de mobilitate prelungirea până la 70, de toată groaza, la mai bine de jumătate de secol diferență de vărstă și concepții de elevi) posturi
    veșnice de titulari, să stea sa citească din carte la catedra. Asta, da, reformă! Și vor STA și pe 20 ore norma, că mai „baga o citire”, pe salarii maxime in grila și oarece gradații de „merit”pe citire și sedere și participări la activități în timpul orelor cu ONG-urile.

    1. CINE le-a dat voie să prelungească?! Că nu s-a dus nimeni să facă grevă pentru asta. Au băgat-o pe repede înainte, că cică ”rămânem fără profesori specializați și cu experiență” dedicată PRECIS pentru UNIVERSITARI, dar ca să nu bată la ochi, au pus asta și pentru preuniversitar.

      Nu te plânge, curând nu va mai fi la cerere, ci obligatoriu. E doar teren de test ca să poată fi eventual prelungită vârsta de pensionare până la 70 de ani fără să mai comenteze nimeni în front, pentru că ”uite, se poate!”.

      1. …Va doresc serviciu ușor și tinerețe fără bătrânețe! Eu plec „la odihnă”, la limita de vârstă, „acuș””. 🙏🌝

  7. Nu va faceți griji, banii de pe Cardul de Cariera Didactica vor fi Numai pentru cursuri!

    1. Care bani? Să zici săru’mâna dacă nu ți-i cer înapoi pe cei doi ani pe care i-ai primit, că nu sunt incluși în niciun program european și UE nu îi va deconta! Curtea de Conturi a spus că banii n-au fost bugetați corect, ghici de la cine se recuperează? Nu de la minister!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Formarea profesorilor trebuie să pornească de la parteneriatul școlilor cu mediul universitar, spune șeful inspectoratului școlar București: Este o relație de tipul „win-win”, ca să ne asigurăm că formăm absolvenții de care are nevoie învățământul superior

Parteneriatul dintre școli și universități ar trebui să stea la baza formării profesorilor, a declarat Lixandru Florian, inspectorul școlar general al Municipiului București (ISMB), la evenimentul EduFest, organizat sâmbătă, 24…
Vezi articolul
Patriarhul Daniel / Foto: Basilica.ro

Cerințele cultelor religioase privind eliminarea principiului „diversității” din proiectele legii Educației, Religia opțională la Bac și înscrierea la ora de Religie au fost preluate de mai multe partide politice prin amendamente

Principalele solicitări ale cultelor religioase privind eliminarea principiului „diversității” din proiectele legii educației sau a promovării „diversității” de către profesori, dar și Religia ca materie opțională la BAC, au fost…
Vezi articolul

Peste 80 de posturi noi în inspectoratele școlare, pentru „persoane cu competențe digitale avansate” care să gestioneze baze de date, să monitorizeze reforme PNRR și să pregătească standardizarea examenelor din 2027 – proiect de Hotărâre de Guvern

Inspectoratele școlare județene (ISJ) și cel al Municipiului București (ISMB) vor primi peste 80 de posturi noi pentru „persoane cu competențe digitale avansate” care ar urma să gestioneze baze cu…
Vezi articolul

Activități didactice care implică scriere și formule matematice complexe, ori grafice – Tableta grafică ViewSonic ViewBoard Pen Display ID1330 este instrumentul potrivit pentru profesori și elevi în sesiunile de predare-învățare (P)

Tehnologia avansează odată cu cerințele și nevoile societății. Educația, asemenea altor domenii de activitate, a suferit schimbări majore în contextul social actual, iar nevoia digitalizării a fost resimțită puternic. Pandemia…
Vezi articolul

Ce se poate întâmpla cu titlul de doctor al lui Lucian Bode, după decizia de plagiat: Reprezentantul CNATDCU Mircea Dumitru face trimitere la rolul instanței, deoarece Consiliul care se ocupa în mod normal de doctoratele plagiate “nu are posibilitatea să mai facă nimic”

“Aici este decizia unui judecător”, a răspunsa miercuri, la Euronews, Mircea Dumitru, vicepreședintele Consiliului care avea în mod normal în atribuții verificarea acuzațiilor de plagiat în tezele de doctorat, atunci…
Vezi articolul

Universitatea din București anunță că nu intră în grevă. Rectorul Marian Preda: Noi nu ne desolidarizăm de nimeni, nu ne solidarizăm cu nimeni / Sunt sigur că sunt probleme reale în preuniversitar, nu le cunosc suficient de bine

Universitatea din București nu intră în greva generală anunțată de Federația sindicală Alma Mater cu începere de luni, 22 mai, a declarat pentru Edupedu.ro rectorul Marian Preda. Cursurile vor continua…
Vezi articolul