Numărul absolvenților de studii doctorale scade accelerat în România, dar ponderea femeilor crește, inclusiv în domenii dominate de bărbați – raport european

1.542 de vizualizări
Foto: © Pojoslaw | Dreamstime.com
Educația este domeniul de studiu unde proporția femeilor în totalul absolvenților de studii doctorale este cea mai ridicată, în România, potrivit unui nou raport al Comisiei Europene. Acesta indică o scădere accelerată a numărului de absolvenți de astfel de studii, la nivel național, dar o creștere a ponderii femeilor în rândul acestora, în mai multe sectoare.

La nivel european, arată raportul citat, numărul studentelor și absolventelor a crescut constant în ultimii ani, la nivel de studii de licență, master și doctorat, dar femeile rămân reprezentate insuficient în carierele de cercetare și inovare.

  • Documentul apare pe fondul unui nivel sporit de interes al forurilor europene – Comisie, Parlamentul European – pentru chestiunea egalității de gen în domeniul educației și cercetării.
  • Raportul “She Figures 2021” monitorizează progresul către egalitate de gen în învățământ superior, cercetare și inovare, în Uniunea Europeană și țări partenere.

Potrivit analizei citate, femeile reprezintă 77,42% dintre totalul absolvenților de studii doctorale în domeniul educației, în România, conform datelor aferente anului 2018. Procentul este mult mai mare decât media europeană pentru acest domeniu (66,64%). Totodată, el este mult superior procentului de femei care, la nivel național, au absolvit studii doctorale în alte domenii, precum: 

  • Arte (60,1% din total) 
  • Științe sociale, jurnalism și informații (57,99%)
  • Afaceri, administrație și drept (62,61%)
  • Științele naturii, matematică și statistică (58,71%)
  • Tehnologia Informației și Comunicații (42,62%)
  • Inginerie, producție și construcții (35,28%)
  • Agricultură, silvicultură, medicină veterinară (55%)
  • Sănătate (56,41%)
  • Servicii (26,58%)

De notat că, în România, procentul femeilor din totalul celor care au absolvit studii doctorale este cu 10-20 de puncte mai mare decât media europeană inclusiv în domenii unde cel al bărbaților este majoritar – IT, Inginerie, Servicii.

La nivel național, procentul femeilor în totalul absolvenților de studii graduale a crescut, în perioada 2015-2018, la: biologie și științe conexe, fizică, matematică, IT&C, arhitectură.

Același studiu indică, însă, o scădere accelerată a numărului de absolvenți de studii doctorale, în România, în perioada 2013-2018, atât în cazul femeilor, cât și al bărbaților. Astfel, dacă în România se înregistrau, în 2013, 2.808 femei și 2.562 de bărbați absolvenți de astfel de studii, în 2018, după o perioadă de scădere constantă, au absolvit studii doctorale 980 de femei și 863 de bărbați, conform datelor din raportul Comisiei Europene, care se bazează pe raportări Eurostat.

  • Studiul poate fi consultat integral aici.

Context: Raportul “She Figures 2021” apare o dată la trei ani, începând din 2003.

Ultima ediție a fost publicată în contextul în care egalitatea de gen este unul dintre obiectivele stabilite de Comisie, în 2020, pentru Zona Europeană a Cercetării, dar a fost introdusă și ca referință pentru Orizont Europa, inclusiv ca un criteriu de eligibilitate, prin planuri referitoare la egalitate de gen, pentru finanțare europeană prin acest program.

Reducerea diferențelor de gen la nivelul educației, dar și în sectoarele cultură, media și sport a făcut, în urmă cu câteva săptămâni, și obiectul unor schimburi de informații și opinii între Comisia Europeană și comisia de profil din Parlamentul European. Comisia din forul legislativ și-a exprimat în mod aparte interesul pentru măsuri de reducere a diferențelor de gen în sectoarele STE(A)M și IT&C, pe lângă altele referitoare la cariera artistică, de media, sportivă.

Proiectul ”The European Parliament: leadership during historical change” este finanțat de Parlamentul European prin DG Communication. Edupedu.ro este singura responsabilă de conținutul acestui material și în niciun context acesta nu poate reprezenta poziția Parlamentului European.

Foto: © Pojoslaw | Dreamstime.comDreamstime.com sprijină educaţia din România şi, în contextul pandemiei Covid-19, oferă gratuit imagini stock prin care site-ul Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil.


3 comentarii
  1. Cine e fraier sa se mai inscrie la doctorat, daca regulile se schimba in timpul jocului? Inainte de sustinere, ti se spune (de catre conducator, comisia pe facultate, nationala si minister), ca teza este buna, iar dupa sustinere ti se spune ca ai plagiat! In plus, avand in vedere resursele pt. cercetare pe care le avem, nici nu poti face prea multa calitate.

    1. La doctorat te înscrii dacă ai ceva nou de spus lumii, dacă crezi descoperirile/ inovațiile tale pot ajuta lumea cu ceva. Așadar, treaba cu ” cine e fraier să….” nu ține.
      Cel care face un doctorat adevărat nu plagiază. Nu trebuie să îți spună cineva dacă ai plagiat sau nu, știi și singur.
      Numărul doctorilor în România e și acum prea mare dacă luăm în calcul calitatea declarat dezastruoasă a învățământului românesc. Bine că a scăzut, un pic de onestitate ne prinde bine.

      1. Sunt curios cate dintre descoperirile doctoranzilor (din toata lumea) pot ajuta la ceva! Doctoratul e inceputul cercetarii, nu punctul culminant. Abia dupa 10-20 de ani de lucrat intr-un domeniu poti spune ca il stapanesti bine incat sa poti face ceva cu adevarat nou. La doctorat inveti, asculti ce iti spune conducatorul, si incerci sa scrii o lucrare aprofundata despre domeniul in care lucrezi (plus ceva epsilon-noutati). Oamenii au pretentii exagerate daca asteapta ca un tanar, dupa 3-4 ani de studiu intr-un domeniu, sa produca idei revolutionare!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.

You May Also Like

BREAKING Fără restricții la malluri și hoteluri, deși școlile se închid. Obligația prezentării certificatului verde nu a fost cuprinsă de Guvern în hotărârea cu noile măsuri, deși Raed Arafat anunțase acest lucru

Hotărârea adoptată vineri de Guvern, pentru instituirea noilor restricții valabile de luni, nu include, în varianta publicată în Monitorul Oficial, obligația de a prezenta certificatul verde la intrarea în malluri…
Vezi articolul

Cum s-ar putea desfășura orele de sport, după redeschiderea școlilor. Fotbalul se transformă în miuță, iar baschetul se joacă fără pase „fiecare cu mingea lui” – recomandările INSP

Orele de educație fizică și sport se transformă, după redeschiderea școlilor, potrivit recomandărilor Institutului Național de Sănătate Publică, publicate de Ministerul Sănătății. Documentul care detaliază măsurile care se iau în…
Vezi articolul

VIDEO Imagini tulburătoare filmate de o educatoare care lovește un copil pe motiv că refuză să taie fructe pe farfurie / Inspectorul școlar: Educatoarea a fost dată afară din învățământ în această dimineață

Imaginile cu comportamentul violent al educatoarei de la o grădiniță din Fetești, județul Ialomița, au fost filmate chiar de către cadrul didactic și au fost publicate pe Facebook de către…
Vezi articolul

Cine este Monica Berescu, propusă de USR ministru al Cercetării și Digitalizării în guvernul Cioloș: parlamentar fără niciun fel de experiență în cercetare, dar cu experiență de câțiva ani în IT

Guvernul propus de Dacian Cioloș, care încearcă să obțină votul Parlamentului, include foarte puține schimbări în privința celor care au fost miniștri și în guvernul de coaliție de până acum.…
Vezi articolul

Extinderea cursurilor remediale pe timpul verii și introducerea în școli a testelor rapide cu salivă și non-invazive – cerute Guvernului Cîțu de Salvați Copiii, printr-o scrisoare deschisă

Salvați Copiii cere oficial Guvernului Cîțu să extindă pe timpul verii programele remediale și să introducă în școli testele rapide cu salivă și non-invazive. “Suspendarea cursurilor școlare și impredictibilitatea aplicării…
Vezi articolul

Proiectul de hotărâre de guvern pentru reorganizarea Agenției care acreditează școlile și grădinițele, pe ordinea de zi a ședinței de astăzi a Executivului, în ciuda apelurilor repetate ale societății civile de a retrage documentul

Reorganizarea ARACIP, Agenția Română pentru Asigurarea Calității în Învățământul Preuniversitar, este pe ordinea de zi a ședinței de miercuri a Guvernului, potrivit gov.ro. Este vorba despre un proiect controversat, care…
Vezi articolul