O nouă lege pentru universități în Spania: angajament de creștere a bugetului la 1% din PIB, sprijin pentru diversitate și egalitate, măsuri pentru evaluarea profesorilor și pentru reducerea masivă a personalului temporar

1.368 de vizualizări
Foto: Nikolay Georgiev de la Pixabay
Creșterea finanțării învățământului superior, o scădere masivă a numărului de cadre didactice aflate temporar pe post și îmbunătățirea condițiilor de muncă pentru profesori, cu măsuri care să sprijine egalitatea și diversitatea, se numără printre principalele obiective ale unei noi legi a sistemului universitar din Spania, intrată în vigoare în această primăvară, potrivit unei prezentări a schimbărilor legale, publicate de rețeaua europeană Eurydice.

Potrivit sursei citate, una dintre țintele noii legi a fost reducerea problemelor considerabile legate de angajare în universitățile spaniole, obiectivul fiind de a reduce ponderea personalului didactic temporar, la nivel de sistem, de la 40% cât este în prezent la circa 8%. Se estimează că peste 25.000 de cadre didactice vor beneficia de pe urma permanentizării locului de muncă și vor beneficia, astfel, de avantaje salariale.

În privința finanțării învățământului superior, legea propune un angajament bugetar de minim 1% din PIB pentru acest sector, în linie cu minimum 5% din PIB, pragul propus într-o altă lege, care vizează învățământul preuniversitar. Noua lege a învățământului superior mai susține stabilirea unui nivel maxim pentru taxele universitare, nivel care să reducă variațiile între comunitățile autonome ale Spaniei.

Sunt aduse, totodată, modificări pentru avansarea în cariera didactică și de cercetare, fiind redus de la patru la trei numărul etapelor – acces, stabilizare, promovare, scopul fiind unul de întinerire a personalului didactic și de atragere a specialiștilor internaționali (prin măsuri precum scăderea vârstei la care poate începe cariera universitară).

Vor fi introduse noi principii pentru evaluarea calitativă și cantitativă a activității profesorilor, de la accesul deschis la publicații și impactul cercetării la experiența profesională și particularitățile disciplinei în care activează.

Altă zonă vizată de schimbările legislative este cea de întărire a proceselor democratice și egalității în mediul universitar. Între altele:

  • Toate universitățile, publice și private, vor adopta planuri de sprijin al egalității care să includă măsuri de eliminare a diferențelor salariale între bărbați și femei, protocol împotriva hărțuirii, echilibru între femei și bărbați în forurile universitare etc.
  • “Unități pentru diversitate” vor avea drept scop să asigure serviciile pentru persoanele cu dizabilități și planuri de combatere a discriminării pe criterii de dizabilitate, etnice, orientare sexuală sau identitate de gen.
  • Participarea studenților în forurile de conducere ale universităților (senat, consiliu al facultății) va fi de minim 25%.


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Lucian Popa, director la Școala Centrală din București: Eu n-am pomenit un ministru al Educației, din cei 22 de miniștri pe care i-am prins în 30 de ani de învățământ, să urască visceral preuniversitarul

Într-un discurs adresat Ministerului și ministrului Educației, cu ocazia lansării raportului privind starea învățământului din București, marți, 14 octombrie, directorul de la Școala Centrală din București, Lucian Popa, a remarcat…
Vezi articolul

Directoarea Colegiului Național I.L. Caragiale din București: Unitatea cu 1300 de elevi și 80 de profesori este încadrată în clasa de risc seismic 3, dar „nu știu să vă spun” de ce – nu a fost făcută nicio expertiză în ultimii 30 de ani / “Eu de când sunt directoare le cer continuu și le cer în zadar”

Riscurile asociate lipsei expertizării privind riscul seismic în cazul multor unități de învățământ sunt reliefate de situația Colegiului Național I.L. Caragiale din București, prezentată de directoarea acestuia, Andreia Bodea, pentru…
Vezi articolul
meditații în perioada în care școlile au fost închise

Alți trei elevi de la Colegiul Gheorghe Lazăr au fost depistați cu meningococi, după moartea colegei lor, arată Ministerul Sănătății care a dezinformat public în urmă cu două zile

Trei elevi de la Colegiul Național Gheorghe Lazăr din București au fost depistați de către Direcția de Sănătate Publică drept purtători de tulpini meningococice, potrivit unui comunicat al Ministerului Sănătății…
Vezi articolul

VIDEO Klaus Iohannis: Majoritatea elevilor vor merge fizic la școală. Descentralizare pentru începutul noului an școlar. Școlile se deschid după trei scenarii – verde, galben și roșu, în funcție de numărul de cazuri din localitate

Școlile se vor deschide pentru noul an pe 14 septembrie, iar modul cum se va întâmpla acest lucru depinde de situația epidemiologică locală. Decizia pentru redeschiderea școlii va fi descentralizată…
Vezi articolul
finanțarea cercetării în universități

Până pe 7 decembrie, școlile din București trebuie să completeze numărul de burse ale elevilor, pe categorii, pentru luna noiembrie, într-o aplicație specifică – adresă a Inspectoratului Școlar al Municipiului București

Până pe 7 decembrie, școlile din Capitală trebuie să completeze numărul de burse ale elevilor, pe categorii, într-o aplicație specifică, potrivit unei adrese a Inspectoratului Școlar al Municipiului București (ISMB),…
Vezi articolul