Elevii vor transmite gândurile lor în mod anonim profesorilor pentru fiecare semestru, conform fișei de feedback aprobată prin ordin de ministru de Ligia Deca în Statutul Elevului 2024, deși semestrele au fost desființate de doi ani / Prevederea din statut menționează feedbackul anual

2.814 vizualizări
Ligia Deca / Foto: gov.ro
Fișa de feedback din Statutul Elevului 2024 este luată copy-paste după precedenta, aprobată în iunie 2021 de ministrul de atunci Sorin Cîmpeanu. Cea actuală, aprobată prin ordinul de ministru 5.077/2024, de Ligia Deca, face referire tot la semestre, atunci când prevede că elevii trebuie să completeze aceste documente referitoare la activitatea de la clasă a profesorilor lor.

În două rânduri este menționat cuvântul „semestru”, deși anul școlar nu se mai organizează pe semestre din toamna lui 2021, ci pe module. În mod paradoxal, deși a fost șters cuvântul „semestrial” din numele fișei, acesta a rămas în document, mai jos, la final.

Statutul Elevului a fost în dezbatere publică o perioadă extinsă de timp. La finalul consultărilor Ministerul Educației nu a publicat, așa cum prevede legea, cine a depus amendamentele, care sunt cele păstrate, care sunt cele respinse și motivele respingerii acestora.

Noul Statutul al elevilor prevede la articolul 7, că „Elevii beneficiază de următoarele drepturi în sistemul educațional: z) dreptul de a oferi feedback, la finalul anului școlar, cadrelor didactice care predau la clasă, prin fișe anonime sau prin intermediul unor chestionare online anonime securizate, elaborate conform modelului din anexa care face parte integrantă din prezentul statut, în baza unei proceduri stabilite de consiliul de administrație. Rezultatele feedbackului sunt discutate cu profesorul de la clasă la începutul anului școlar următor, în vederea îmbunătățirii activității de la clasă”.

Vechiul statut prevedea doar „aa) dreptul de a oferi feedback semestrial cadrelor didactice care predau la clasă, prin fișe anonime. Acestea vor fi completate la clasă și predate cadrelor didactice în vederea identificării celor mai eficiente metode didactice”.

Cele două fișe de feedback, aproape identice, pot fi consultate aici:

Fișa de evaluare conține 16 afirmații pe care elevii le notează de la 1 la 5, în funcție de acordul sau dezacordul cu acestea. Fișa de feedback trebuie completată cu numele profesorului a cărui activitate este analizată.

Ce conține Fișa de Feedback

Numele documentului: Fișă de feedback

Apoi elevilor li se explică despre ce este documentul pe care l-au primit: „Sunteți invitați oferiți feedback cu privire la activitatea la clasă. E recomandat ca feedback-ul să fie obiectiv, limbajul decent, iar opiniile exprimate să fie justificate. Această fișă este anonimă și poate fi completată electronic sau în format tipărit”.

Documentul are două câmpuri cu spații de completat, în care trebuie scris numele disciplinei și al profesorului care o predă.

„Cadrul didactic căruia îi acorzi feedback predă disciplina: …….”

„Numele cadrului didactic care predă disciplina selectată: ……..”

Apoi urmează o listă cu 16 afirmații, în dreptul cărora elevii trebuie să le noteze de la 1 la 5, unde 1 înseamnă dezacord, sau „în foarte mică măsură”, iar 5 înseamnă acord sau „în foarte mare măsură”.

„În ce măsură ești de acord cu următoarele afirmații despre activitate la clasă?”

  1. Profesorul explică clar materia
  2. Profesorul îmi explică modul în care să învăț mai eficient
  3. Sarcinile de lucru la clasă sunt interesante
  4. Profesorul încurajează participarea tuturor elevilor în cadrul orelor
  5. Profesorul încurajează cooperarea între elevi
  6. Mă simt motivat să particip la această disciplină
  7. Profesorul folosește tehnologia digitală
  8. Profesorul explică modul în care ești evaluat și criteriile de evaluare
  9. Profesorul încurajează competitivitatea între elevi
  10. Elevii sunt încurajați să își exprime ideile și opiniile
  11. Atmosfera este plăcută în cadrul orelor
  12. Mă simt în siguranță și confortabil la această oră
  13. Profesorul ia în considerare și respectă Statutul elevului
  14. Ritmul de parcurgere a materiei este potrivit pentru mine
  15. Profesorul este interesat de starea mea de bine
  16. Fac efort mare acasă pentru rezultate bune la această disciplină

Formularul include și două câmpuri pentru răspunsuri deschise, locuri în care elevii se pot exprima liber și pot scrie ce nu merge. Primul este despre cum ar vrea ei să fie la această disciplină atmosfera sau profesorul: „Mi-aș dori ca la această disciplină să…”, după care al doilea câmp este un mesaj transmis profesorului: „Dacă ar fi să spui profesorului un gând după acest semestru, care ar fi acesta?”

La final elevul trece procentajul de ore la care a fost prezent

„În acest semestru, am fost prezent la:

  • 25% dintre ore
  • 50% din ore
  • 75% din ore
  • peste 90% din ore”

13 comments
  1. Eu aș întreba care este competența elevilor de a se exprima cu privire la activitatea unui profesor care are în spatele lui ani de studiu mai mulți decât vârsta elevilor care ar trebui sa îl evalueze.
    Cum poate un elev care întra la liceu cu nota 3.90 cel mult sa evalueze un profesor cu peste 20 de ani de experiența?
    Să îi întrebam pe acești elevi cât își rezervă ei din timpul lor pentru studiu și apoi sa ii punem sa evalueze activitatea discipolilor lor.
    Sa le faceți fișe de feedback cu răspunsuri libere și sa vedeți dacă știu sa facă o compunere cu referire la profesori sau la orice alt subiect…

    1. >> care este competența elevilor de a se exprima cu privire la activitatea unui profesor
      Se intampla de multe ori si invers, persoane foarte calificate sa ofere un feedback mizerabil :).

      Intrebarea dvs. are rost pentru ca doar un feedback de la elevi nu este complet. Ca profesor ar trebui sa mai primesc feedback de la parinti si de la colegi.

      Cand vorbim de feedback si competenta ne referim de obicei la competentele de a oferi si a primi feedback pozitiv si negativ. Aceste competente se invata la un curs (sau prezentare) care dureaza de obicei pana la o ora, poate doua, daca se face si un joc de rol.

      Feedback-ul este o parte esentiala a managementului calitatii. Toate firmele care aplica ISO 9001 folosesc diverse formulare de feedback. Scolile aplica si ele un fel de management al calitatii.

      Feedback-ul inseamna sa intelegi ce spune clientul / elevul despre serviciul / produsul oferit (serviciul educational in cazul nostru) si ce ii place / ce nu-i place (likes / dislikes). Feedback-ul de la un indivizi separati nu prea are sens. El este valoros cand este strans de la un grup mai mare (indivizii sunt anonimi) si este folosit pentru a imbunatati performanta. Feedback-ul ofera un insight asupra ceea ce merge si a ceea ce nu merge.

      Oricine poate oferi feedback, de la cei mai mici copii si ajutorul unor smile-uri pana la elevi si colegii de munca, pentru ca este vorba de emotiile lor, perceptiile lor si judecata lor. In aceste trei domenii ei sunt cei mai competenti si nu altcineva, cu conditia sa fie sinceri.

      Feedback-ul mai este valoros pentru nu te poti baza la imbunatatirea performantelor doar pe autoevaluare. Vezi fereastra Johari – exista aspecte stiute de mine si de ceilalti, aspecte stiute doar de mine, nu de ceilalti, aspecte ascunse mie, stiute de ceilalti si aspecte necunoscute nici mie nici altora (dar nu tuturor).

      O imbunatatire este de exemplu cand aflu ceva ceea ce este in zona oarba a perceptiei mele despre mine si aduc in zona cunoscuta.

    2. Elevii sunt cei care participă la actul didactic direct și sunt cei mai în masura sa exprime în ce masura consideră din punct de vedere calitativ, cantitativ dacă acest proces este de valoare sau nu. Plus impactul este unui act didactic ineficient impactează direct evoluția elevului. Consider ca toți care am fost elevi am putut ușor evalua calitatea activității didactică pentru ca avem experienta de a observa mai multe moduri de predare pe parcursul școlii cu aspecte pozitive și mai puțin pozitive.
      Să nu uităm ca programele școlare nu au evoluat în timp, iar experiența profesorului este conectată în general de una-două discipline, iar modul de predare este de cele mai multe ori liniar și fără evoluții de impact deși mediul social și accesul la informație/tehnologie este totalmente diferit de acum 20 de ani. Anii de studiu nu sunt un reper direct al calității predării sau competenței activității didactice.
      Dacă elevii nu au capacitatea de a exprima o evaluare cu siguranță este un feedback deja pentru calitatea activității didactice. A pregăti pentru a argumenta și susține o opinie într-un mod elocvent ar trebui să fie să fie o prioritate al oricărui profesor indiferent de materia care o predă și nivelul școlar.
      Bineînțeles că responsabilitatea actului de învățare nu este doar a actului didactic dar a nu căuta să îmbunătățești actul de predare și să ai maturitatea de a fi deschis la a introduce o evaluare nu arată experiență în nici un domeniu de activitate.
      Cred că trebuie reflectat ce dorim să protejăm și ce promovăm. Să ne facem că nu există acte de predare ineficiente astăzi în învățământ? Să fim deschidem sau să închidem porți de comunicare? Până la urmă este doar un formular de feedback care oricum este superficial creat pentru a nu expune specific carențele actului de predare.

  2. Dar cel mai ciudat este tabelul cu prezenta la ore.

    Probabil in gandirea limitata a celui care a realizat fisa de feedback o prezenta mai mica inseamna o “obiectivitate” mai mica. Este de fapt o devalorizare a celui isi “pierde” timpul sa acorde feedback. Vezi Doamne daca ai fost la 25% din ore feedbackul tau valoreaza mai putin.

    In Austria, Germania sau Elvetia asa ceva ar fi de neconceput. Un feedback este primit si apreciat. Nu poti devaloriza feedbackul cuiva, ar fi o lipsa crasa de respect pentru timpul celui care ofera feedback. Ca tii cont de el sau nu, e alta poveste.

    Este exact aceiasi atitudine gretoasa ca cea care se simte in telenovela ingerilor mortii de la spitalul Pantelimon.

  3. Era sau uit. In fisa austriaca elevul are aproape o pagina pentru “likes si dislikes”. In caricatura romaneasca gandul lui valoreaza mai putin de jumatate de rand :).

  4. Ma uit la acesta fisa si la una de la o scoala din Austria. Fisa austriaca este mult mai profesionist realizata si conceptele sunt mult mai bine operationalizate. Cu greu as putea sa pun la indoiala validitatea si fidelitatea acesteia. Fisa romaneasca are 16 itemi, cea austriaca 44.

    In fisa romaneasca se vorbeste de obiectivitate, cultura vestica nu are asa pretentii decat de la Dumnezeu. In fisa austriaca se vorbeste de a judeca corect activitatea profesorului.

    In ambele raspunsul este fortat, nu exista “nu stiu” sau “nu raspund” – singura asemanare intre cele doua fise!

    In fisa austriaca instructiunile sunt mult mai detaliate si este oferit cate un exemplu de completare pentru fiecare scala, explicat. In fisa austriaca sunt folosite 3 scale de evaluare, in ce a romaneasca una singura.

    Fisa austriaca contine “likes” si “dislikes”, cea romaneasca o caricatura originala, cu ganduri si dorinte.

    Fisa austriaca are 3 parti:
    1. Calitatile profesorului – corect, prietenos, sincer etc.

    2. Predarea – aici se vede marea diferenta intre cultura vestica si cea estica, itemii suna cu totul altfel, sunt mai detaliati si sunt mult mai usor de inteles, fara pretiozitati inutile
    Fisa romaneasca: Mă simt motivat să particip la această disciplină.
    Fisa austriaca: Ma bucur cand acest profesor vine in clasa noastra sa ne predea.

    3. Likes si dislikes

    Fisa austriaca include la final instructiuni despre cine si cum strange fisele. Este evident ca nu profesorul pentru care se acorda feedback.

    Observ ca ministerul lui Campeanu / Deca a reusit sa scrie corect cuvantul feedback, nu feed-back, wow.

    1. “perplex” Oare poti sa impartasesti continutul complet al fisei din Austria sau sa ne directionezi unde poate fi gasita? Sunt curios sa descoper pespectiva mai in detaliu conectata de feedback.

  5. Elevii pot transmite gândurile lor…

    Uf, m-am temut pentru o secundă că elevii chiar vor avea ceva de transmis.

    1. Ca în Les Chaises!Transmit mesajul lor posterității dar scaunele sunt goale și mesajul nici măcar nu există!😅
      Ma întreb ce se mai urmărește și cu asa-zisul feed-back.

      1. Nu stii? Ca intotdeauna: sanctionarea profesorilor care nu sunt pe placul elevilor(niste evaluatori a dreaq de obiectivi si avizati) si incarcarea birocratica a profesorilor.

  6. În 2024 e mai puțin spațiu (lungimea liniei punctate) in care elevul poate exprima un gând către profesor decât în 2021. Mulțumim pentru atașarea fișei, așa știm…
    Trecerea de la fapte la vorbe, in acest caz de la feedback la mini-feedback. Hmm.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Elevele gravide, tinerii părinți și elevii cu boli grave vor putea învăța în format online/hibrid începând cu anul școlar 2024-2025. Cursurile cu prezență fizică vor fi suspendate în situații excepționale – ROFUIP 2024

Prevederile din noul regulament de organizare și funcționare al școlilor le permit elevelor gravide și tinerilor părinți să participe online/hibrid la orele de curs pentru a preveni abandonul școlar. Același…
Vezi articolul

Cine decide câți bani alocă statul pentru fiecare elev, după ce ministrul Educației a numit cel puțin 5 membri PNL în Consiliul pentru Finanțarea Învățământului Preuniversitar

La începutul săptămânii trecute a fost publicat în Monitorul Oficial un ordin de ministru (nr. 5.539) prin care s-a modificat componența Consiliului Național pentru Finanțarea Învățământului Preuniversitar. Consiliul are un…
Vezi articolul

„Din lipsă de educație, unii aleg repere toxice. Cei 500.000 de urmăritori ai ai lui Cumpănașu pe TikTok reprezintă o ușă închisă în nas și o ureche care nu a vrut să asculte” – Rareș Voicu, președintele Consiliului Național al Elevilor

Aparițiile lui Alexandru Cumpănașu în mediul online nu sunt o surpriză și nici numărul mare de fani pe care acesta îl are pe platforma TikTok, spune Rareș Voicu, președintele Consiliului…
Vezi articolul