Sorin Costreie, consilier guvernamental, despre finanțarea studenților în străinătate: Avem programe gen prima casă, de ce nu am avea și prima universitate? / Exodul creierelor n-ar trebui să ne sperie mai mult decât impostura masivă de „acasă”

2.594 de vizualizări
Foto: gov.ro
Consilierul guvernamental Sorin Costreie a declarat pentru Edupedu.ro despre dezbaterile pe marginea propunerii colegei sale de Cancelarie Mara Mareș (ca tinerii români să primească subvenții de la stat pentru studiile din străinătate pe care să nu le mai returneze dacă rămân în țară) că dacă „avem programe gen prima casă, de ce nu am avea și prima universitate?”, iar „exodul creierelor n-ar trebui să ne sperie mai mult decât impostura masivă de acasă”.

Mai jos, punctul de vedere integral al lui Sorin Costreie, pentru Edupedu.ro:

„Observ că în spațiul public s-a creat recent o situație regretabilă în care s-au polarizat opiniile în fie e bine să încurajăm tinerii noștri să studieze la universități din „afară”, fie e bine să ne focalizăm „înăuntru” doar pe dezvoltarea unor universități românești de calitate. Din punctul meu de vedere aici vorba de o falsă dilemă, lucrurile netrebuind să fie puse dihotomic în structura lui „fie așa, fie altfel”. Situația e complementară și trebuie să vedem că avem nevoie să dezvoltăm ambele componente, mai ales că ele sunt interconectate.

Dacă vrem un învățământ superior de calitate, atunci universitățile noastre trebuie bine conectate la celelalte universități din Europa și, în genere, cu cele din „afară”. Dar conectarea înseamnă tocmai o mai bună circulație a ideilor și specialiștilor care le susțin, o conectare ce duce la proiecte comune și la o mai sănătoasă dezvoltare instituțională. Sunt surprins să văd că se mai gândește astăzi în tușe atât de groase, în această logică dihotomică, în contextul în care spiritul construcției europene este exact cel de a șterge granițele și obstacolele dintre noi. Ca să avem universități ce promovează un învățământ de calitate, cu siguranță că vom avea nevoie să integrăm în ele și specialiști care au studiat în afară.

Invers, sigur, avem parte de acest exod al creierelor, însă nu cred că ar trebui să ne sperie mai mult decât impostura masivă de „acasă”, impostură academică care cumva îl și hrănește. Nu rezolvi lucrurile în țară limitând posibilitățile unor tineri meritorii să studieze în afara ei, ci creând premisele de a avea învățământ de calitate și aici.

Dar un învățământ modern și performant nu este doar un învățământ de calitate, este și unul inclusiv, care oferă șansă mai mari celor dezavantajați, celor care nu au resurse materiale să studieze, dar vor și pot să o facă din punct de vedere al resurselor mentale. Și aici ajungem iar la problema burselor, atât interne, cât și externe, atât sociale, cât și de performanță.

Am tot auzit că marele avantaj al societății comuniste a fost că a oferit șansa de a face o facultate unor tineri care altfel ar fi rămas cel mult la stadiul de liceu. Sigur, cumva așa a fost, dar cu ce costuri? Universitățile au fost rupte și fărâmițate, controlate politic și cenzurate și decuplate de la mersul firesc al științei. Ne-am trezit atunci că „oameni ai muncii”, care doar munceau și nu gândeau și care aveau ”origini sănătoase”, au fost făcuți profesori și academicieni, iar profesori și intelectuali remarcabili au fost trimiși să sape la canal sau să putrezească prin închisori.

Incluziunea se poate rezolva și într-o manieră liberală, așa cum se întâmplă de exemplu în Marea Britanie sau Canada, unde, deși avem taxe de studiu foarte mari, studenții pot să facă împrumuturi masive de studiu, fără dobândă și cu scadență foarte mare, prin care pot să studieze chiar dacă posibilitățile lor materiale sunt insuficiente. E nevoie doar de performanță și competiție, dar și de o anumită echitate, de a oferi șanse tuturor. Avem programe gen prima casă, de ce nu am avea și prima universitate?

Avem astăzi parte de inițiativa rețelelor de universități europene, universități numite și universități ale viitorului. Zece universități din România au șansa să participe în acest exercițiu major de reconstrucție academică a Europei. Ținta este de a crea universități integrate din rețele de universități din Europa, universități care vor avea programe de studii și campusuri comune. Mai exact, atunci de exemplu, a fi student la Cluj, înseamnă să fi student și la Oxford și la Stockholm, să ai profesori și colegi și de acolo. Dacă acest pariu universitar al Europei cu ea însăși va ține, atunci astfel de dezbateri dâmbovițene vor deveni oricum desuete, căci vom avea universități așa cum trebuie să fie cunoașterea și educația, fără frontiere și fără limitări, de calitate și inclusivă.”

Foto: gov.ro

Citește și:
Daniel David, președintele Consiliului Rectorilor, despre sprijinirea studenților români în străinătate: Orice susținere pentru studenți e bună dacă e ghidată de echitate și de o “politică academică deșteaptă, ce include obligatoriu excelența”
Liderul studenților din România îi răspunde Marei Mareș, consilier în cancelaria lui Cîțu: „E cineva din Guvernul României care crede că învățământul superior românesc nu trebuie îmbunătățit pentru a încuraja tinerii să rămână la studii în România?”
Trei organizații ale elevilor și studenților critică proiectul guvernului de a-i sprijini financiar pe cei care vor să studieze în străinătate: o soluție “falsă și nefundamentată”
Deputatul Marilen Pirtea, rector al Universității de Vest din Timișoara, susține proiectul guvernului de a sprijini financiar studiile tinerilor români în străinătate, proiect calificat de prorectorul UVT drept un “credit populist”
Întoarcerea studenților din străinătate nu ține de un credit populist, ci de ce se întâmplă aici. Oamenii vor un sistem de sănătate solid, un sistem de educație echitabil și performant, servicii publice prompte – Mădălin Bunoiu, prorector al Universității de Vest din Timișoara
Guvernul ar putea finanța studiile pentru tinerii care vor să învețe în străinătate. Absolvenții care se întorc în țară nu ar mai fi nevoiți să returneze banii

5 comentarii
  1. acum vrem ca potentatii zilei sa nu mai suporte taxele de scolarizare ale progeniturilor.sa le platim si studiile.ca sa se intoarca in tara sa ne lumineze cu stiinta lor.copiii buni studiaza in strainatate cu burse date de acele universitati.si nu se mai intorc niciodata in aceasta tara.stiti ca si acolo exista facultati private.deci sa le finantam studiile.sper ca dl Citu nu adminte o asemenea aberatie.Doar a studiat afara.stie despre ce e vorba.

  2. Hai sa fim serioși!UK împrumută studenți cu dobândă zero pentru studii la ei in țară.Atat.Isi finanțează gras propriul sistem de învățământ,nu ii plătește sa plece din țară.
    Ce idei mai au și stimabili!

  3. Ce petarde de studenti vin cu propuneri de interese ? In tara in care toti vor sa plece la studii in “afara” si sa ramana acolo, ei propun finantarea exodului … poate-poate cativa vor reveni de nevoie…
    Consilieri de tinichea !
    De ce nu propun finantarea proiectelor incepute in colaborari internationale cu interes major pentru tara? Finantarea proiectelor cu rezultate practice este ceva util.
    Sa finantezi cursurile altor universitati externe in timp ce ale tale sunt compromise de politici marunte, asta inseamna sa servesti lumea.

  4. Impostura de acasa e protejata de Cimpeanu, fostul sef al rectorilor, protectorul plagiatorilor, ministrul actual. Asa ca poate i se adreseaza domnul acesta colegului din PNL si-l indeamna sa recunoasca mai intai plagiatul Ramonei Lile de la Arad, mai exact cele șase plagiate.
    Iata ce scriu autoarele articolului din Revista 22 care au scos la iveala acest caz – Andreea Pora și Brîndușa Armanca:
    “Tovarăș de lungi călătorii în străinătate, mai ales în țări exotice, cu unii rectori plagiatori, ministrul Cîmpeanu fandează pentru a temporiza o decizie clară.”
    https://revista22.ro/dosar/strans-uniti-in-jurul-plagiatoarei-ramona-lile

  5. ,,,,sau programe gen ,,prima copire fara exmatriculare”, sau ,,prima spaga pentru nota 10”? De ce nu? Va suna cunoscut?….

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.

You May Also Like

Ministerul Educației: Activitatea din școli care presupune prezența fizică a elevilor, suspendată între 25-29 septembrie, în unitățile care devin secții de votare. Elevii vor învăța doar online în perioada aceasta

Activitatea didactică ce presupune prezența fizică a elevilor și a cadrelor didactice din unitățile de învățământ preuniversitar în care sunt organizate secții de votare se suspendă în perioada 25 –…
Vezi articolul

VIDEO Experiența “Școlii din valiză”: Conținutul este printre principalele provocări ale educației digitale / Trebuie să abordezi și problemele de bază ale comunităților – Angela Galeța, Fundația Vodafone România

Realizarea de conținut pentru educație digitală este una dintre cele mai mari provocări, iar orice proiect de digitalizare în învățământ trebuie să meargă dincolo de furnizarea de ajutor precum dispozitive,…
Vezi articolul
matematica clasa pregatitoare

Pachet legislativ pentru natalitate: Companiile private cu peste 30 de angajaţi care construiesc creşe sau grădiniţe pentru copiii angajaţilor, scutite de la plata impozitului pe profit pentru sumele respective

Deputatul PNL Ovidiu Raeţchi anunţă că a depus la Parlament un pachet legislativ pentru stimularea natalităţii. Pachetul prevede, între altele, un proiect de lege care încurajează companiile private cu minim…
Vezi articolul