O școala Gimnazială din Vatra Dornei, județul Suceava, cu promovabilitate 100% și abandon școlar zero, cu 420 de elevi, a fost desființată politic și absorbită de una cu 300 de elevi. Profesorii contestă modalitatea de comasare a unităților de învățământ din Municipiul Vatra Dornei, fără a se respecta principiile democratice și fără consultarea prealabilă a directorilor acestora, sfidând cadrul legislativ în vigoare, acuză aceștia într-o scrisoare deschisă adresată ministrului Educației Daniel David și transmisă redacției Edupedu.ro
Un număr de 32 de profesori, personal didactic auxiliar și nedidactic, susținut de Consiliul Reprezentativ al Părinților, au contestat în instanță decizia ISJ Nr. 264/18.08.2025, dosar nr.2857/86/2025 din data de 29.08.2025, depus la Tribunalul Suceava, secția de Contencios administrativ și fiscal, se precizează în document.
Școala Gimnazială Nr.2 are numeroase atuuri pentru a rămâne o școală cu personalitate juridică, susțin semnatarii scrisorii:
- „Instituția a beneficiat de un Proiect POR, axa 10, intitulat ”Extindere și modernizare Școala Gimnazială Nr.2 Vatra Dornei”, în valoare de peste 1,6 milioane Euro, proiect în garanție până în 31 ianuarie 2026;
- În urma evaluărilor externe ARACIP din anii 2012 și 2023, am obținut Atestatul privind nivelul calității educației oferite, cu calificative majoritar FB;
- Școala are aviz ISU și DSP;
- Învățământul se desfășoară într-un singur schimb, fiecare clasă având spațiul propriu;
- Procent de promovabilitate 100% și abandon școlar 0%;
- Cabinet de asistență psihopedagogică;
- Cabinet medical;
- Cabinet CEAC;
- Cabinet de Informatică;
- Laborator de fizică, chimie și biologie;
- Sală de sport și terenuri de sport;
- Spațiu verde amenajat la standarde pentru activități de tip outdoor;
- Bibliotecă cu fond de carte (peste 20.000 volume) îmbogățit anual cu cele mai noi titluri;
- Toți absolvenții sunt înscriși în învățământul liceal și profesional de stat;
- Toate cadrele didactice sunt calificate, peste 85% din cadrele didactice au gradul I;
- Toate sălile de clasă, laboratoarele, cabinetul psihopedagogic și sala de sport au fost dotate prin proiectul PNRR, în valoare de peste 150.000 Euro.”
Redăm textul primit pe adresa redacției
Scrisoare deschisă
Către,
Consiliul Local al Municipiului Vatra Dornei,
Inspectoratul Școlar Județean Suceava
Consiliul Județean Suceava
Prefectura Suceava
Ministerul Educației și Cercetării
ARACIP
Mass Media
Suntem personalul didactic de predare, didactic auxiliar și nedidactic de la Școala Gimnazială Nr.2 Vatra Dornei, județul Suceava, o școală cu 420 de elevi, situată în cel mai mare și dens populat cartier al municipiului Vatra Dornei, cartierul Unirii. Demersul nostru este susținut de un număr ridicat de părinți, elevi și membri ai comunității locale.
Ca urmare a Legii Nr.141/2025 privind unele măsuri fiscal-bugetare și a Ordinului MEC Nr.5197/2025 pentru aprobarea Procedurii privind reorganizarea unităților de învățământ preuniversitar de stat și constituirea formațiunilor de studiu în învățământul preuniversitar de stat, în anul școlar 2025-2026, Consiliul Local Vatra Dornei și ISJ Suceava au decis:
- Școala Gimnazială Nr.2 Vatra Dornei (cu un număr de 420 elevi) va fi absorbită de Școala Gimnazială Nr.1 Vatra Dornei (cu un număr de 360 elevi), contrar recomandării făcute de ISJ Suceava, Nr.7541/6 din 4.08.2025, conform căreia criteriul de absorbire la nivelul județului este numărul mai mare de elevi;
- Grădinițele cu Program Normal din circumscripția noastră școlară au fost absorbite de Școala Gimnazială Nr.4 Vatra Dornei, cu toate că distanța este una semnificativă;
- Creșa de Copii a fost absorbită de Grădinițele cu Program Prelungit din Vatra Dornei, deși acestea întruneau condițiile legale pentru a-și păstra personalitatea juridică ( minim 250 preșcolari);
Ca urmare a acestor hotărâri discriminatorii, Cartierul Unirii a rămas fără nicio unitate de învățământ cu personalitate juridică, fapt care ne afectează în viitor.
Contestăm modalitatea de comasare a unităților de învățământ din Municipiul Vatra Dornei, fără a se respecta principiile democratice și fără consultarea prealabilă a directorilor acestora, sfidând cadrul legislativ în vigoare, menționat mai sus. Considerăm că reorganizarea unităților de învățământ ar trebui să se realizeze conform principiului teritorialității, iar elevilor și părinților acestora să le fie respectată apropierea de domiciliu.
Un număr de 32 de cadre didactice, personal didactic auxiliar și nedidactic, susținut de Consiliul Reprezentativ al Părinților, au contestat în instanță decizia ISJ Nr. 264/18.08.2025, dosar nr.2857/86/2025 din data de 29.08.2025, depus la Tribunalul Suceava, secția de Contencios administrativ și fiscal.
Școala Gimnazială Nr.2 are numeroase atuuri pentru a rămâne o școală cu personalitate juridică:
– Instituția a beneficiat de un Proiect POR, axa 10, intitulat ”Extindere și modernizare Școala Gimnazială Nr.2 Vatra Dornei”, în valoare de peste 1,6 milioane Euro, proiect în garanție până în 31 ianuarie 2026;
-În urma evaluărilor externe ARACIP din anii 2012 și 2023, am obținut Atestatul privind nivelul calității educației oferite, cu calificative majoritar FB;
-Școala are aviz ISU și DSP;
-Învățământul se desfășoară într-un singur schimb, fiecare clasă având spațiul propriu;
-Procent de promovabilitate 100% și abandon școlar 0%;
-Cabinet de asistență psihopedagogică;
-Cabinet medical;
-Cabinet CEAC;
-Cabinet de Informatică;
-Laborator de fizică, chimie și biologie;
-Sală de sport și terenuri de sport;
-Spațiu verde amenajat la standarde pentru activități de tip outdoor;
-Bibliotecă cu fond de carte (peste 20.000 volume) îmbogățit anual cu cele mai noi titluri;
-Toți absolvenții sunt înscriși în învățământul liceal și profesional de stat;
-Toate cadrele didactice sunt calificate, peste 85% din cadrele didactice au gradul I;
-Toate sălile de clasă, laboratoarele, cabinetul psihopedagogic si sala de sport au fost dotate prin proiectul PNRR, în valoare de peste 150.000 Euro;
Menționăm faptul că școala noastră s-a remarcat în fiecare an la concursuri și olimpiade școlare, la nivel județean, național și internațional.
Având în vedere argumentele prezentate mai sus, solicităm suspendarea și anularea deciziei ISJ nr.264/18.08.2025, revizuirea comasării unităților de învățământ la nivelul municipiului Vatra Dornei, pe principiile logice de circumscripție școlară, păstrarea personalității juridice a Școlii Gimnaziale Nr.2 Vatra Dornei, împreună cu unitățile de învățământ din circumscripția noastră școlară: GPN ”Căsuța Poveștilor”, GPN Nr.8 și Creșa de Copii, Vatra Dornei.
02.09.2025
Informații de context despre comasarea școlilor
Comasarea școlilor cu mai puțin de 500 de elevi și reorganizarea rețelei școlare trebuie finalizate înainte de începerea noului an școlar 2025-2026, pe 8 septembrie, conform procedurii oficiale.
- OFICIAL Procedura de comasare a școlilor cu mai puțin de 500 de elevi a fost publicată / Personalul didactic, didactic auxiliar și administrativ va fi transferat la unitățile școlare absorbante sau nou-înființate, elevii vor fi automat transferați, împreună cu activele și arhiva
- OFICIAL Legea 141/2025, legea Bolojan, a intrat în vigoare. Prevederile care afectează Educația: comasări de școli, creșteri de norme, tăieri de burse și clase, plata cu ora și degrevări de normă
Ministrul Daniel David a recunoscut că pot fi și comasări „proaste”, dar a subliniat că nu Ministerul Educației este responsabil, ci inspectoratul școlar și autoritățile locale. „Dacă primarul s-a pus de acord cu inspectoratul județean, noi doar validăm, ca să spunem așa, acele reorganizări”.
„Comasările au fost făcute haotic, chiar și între unități aflate la doar 5 kilometri distanță. Acesta nu mai este management. Ca să economisești ce, 300 lei? Atât se câștigă dintr-o comasare”, a avertizat Simion Hăncescu, președintele FSLI.
- Lista școlilor comasate pe repede înainte, pe baza Legii Bolojan / ARACIP a votat, în câteva zile, listele de la inspectoratele școlare, la ordinul ministerului
Ministrul Educației și Cercetării, Daniel David, a anunțat că măsura va duce la pierderea a circa 900 de posturi de director, cadre care vor reveni la predare și care și ele vor trebui să găsească ore în plus pentru norma de predare săptămânală crescută de la 18 la 20 de ore.
- Unele comunități locale, precum Liceul Tehnologic din Țăndărei, s-au opus public comasării, avertizând că în zonă nu ar mai exista unități de profil. La fel și Colegiul Silvic „Theodor Pietraru” din Brănești, județul Ilfov.
Reamintim că Ministerul Educației și Cercetării nu a prezentat nicio analiză a fundamentării măsurilor din legea 141/2025, în afara declarațiilor făcute de ministrul Daniel David în ieșirile sale publice. În schimb, analiza solicitată Institutului de Științe ale Educației de Edupedu.ro a fost cenzurată de ministrul David sub pretextul unui peer review pentru că îi contrazicea cu date și studii argumentele folosite.
Foto: © Phuttharak Chindarot | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.
18 comments
Ideea „comasării’ școlilor pe motiv de economii la bugetul statului mi s-a părut de la început proastă, ca să nu o numesc de-dreptul idioată. Acum constat că textul cu „economîle” bugetare este doar un pretext pentru a putea înlătura directorii competenți dar incomozi politic cu persoane comode politic chiar dacă sunt incompetenți.
cine nu are moldoveni, sa cumpere
ce înseamnă scoala cu promovabilitate 100%?
rareori scolile au sub 100% promovabilitate….
asa ca, despre ce vorbim?
desființată politic?
nu cred
si domnul ministru a fost ales după competente 🤣🤣🤣🤣
Domnu’ de la sindicat a fost corigent la aritmetica. Prin comasare dispar o grămadă de funcții ( director plin, adjunct, secretara, contabila etc ) și de costuri ( lumina, apa,curățenie, reparatii), deci vorbim de zeci de mii de lei pe lună.
o școală cu 400 de elevi înseamnă pe la 16 clase, adică mai puțin de 2 clase/ an.
Este de așteptat că nu vor mai fi scoli la 300m de casa ci la 2km, dar acum trebuie sa fim rezonabili: în condițiile în care nu sunt copii suficienti, nu te poți aștepta să ai o școală la fiecare bloc.
Este însă adevărat că normal era că școala mai mare să ” înghita” școală mai mica, dar trebuie să știm si condițiile. Pentru că dacă școală cu 450 este mai mică/veche/ fara sala sport/teren, spatiu și nu poate acomoda 700 de elevi, atunci este normal sa te duci la cea cu 350 daca oferă condiții mai bune.
Cum în articol nu se spune nimic despre condițiile din școală 1 vs.scoala desfiintata- ni se spune doar că este „politic și nedemocratic”-nu prea avem cum judeca mutarea. Daca la școală desființată sunt însă condiții mai bune și ea dispare doar pentru că directorul celălalt este membru de partid și are pile la inspectorat ( asta insa trebuia spus în scrisoare), atunci sesizarea este întemeiată.
Spre deosebire de tine, domnu’ de la sindicat știe ce înseamnă comasarea. Este doar o schimbare de statut juridic, care nu presupune închiderea fizică a unităţilor de învăţământ și relocarea activităţilor educaţionale şi nu implică renunţarea la posturile existente, cu excepţia celui de director din unitatea care rămâne fără personalitate juridică. Practic, dispare doar un post de director, dar și acolo doar funcția, pentru că persoana respectivă va activa în continuare ca profesor / director adjunct. De aceea domnu’ de la sindicat spune că se economisesc 300 de lei, reprezintă diferența între salariul fostului director înainte de comasare și salariul după comasare.
Și care e logica sa le desființezi funcțiile celor care s-au ocupat de școala lor și au adus-o la un nivel de dezvoltare visat doar de alții și sa ii păstrezi pe ceilalți (ca șefi :))) care au demonstrat ca nu sunt capabili de prea multe.
Cred că directorul de la 1 are pile la ISJ/ partid,știu din experiența 😁😢. In rest ,aveți dreptate!
Aveți dreptate, doar ca exact asta este scuza consiliului local, ca școala gen. Nr. 2 este prea dezvoltata și are de toate (pentru ca s-au ocupat și a fost modernizata prin fonduri europene) și școala mai mica (nr. 1) nu este la fel de dezvoltata și „nu se vor putea face investiții prin fondurile europene dacă va fi comasata”. Ceea ce e o scuza mincinoasă și o prostie.
Tristă și de neînțeles această situație care se regăsește în toate domeniile societății românești, dar nu numai… aruncând în trecut( pierdute, deci) resurse umane, materiale, spirituale, fizice, psihice; de valoare inestimabilă.
Dacă, totuși, acest fenomen persistă, poate genera și un rezultat bun, deși pregătirea mea universitară REFUZĂ TOTALMENTE să-l accepte.
Cu siguranță, traduc manifestările descrise ca o descărcare accidentală a Naturii(umane, de această dată) prin ploi, zăpezi, viscole, cutremure și altele, având în final o REVIGORARE & REGENERARE SOLIDĂ A SECTORULUI.
… deplâng identitățile pierdute sub loviturile haotice, necontrolate ori nemăsurate, dar mă bazez pe OAMENII DE CALITATE, ce funcționează conform principiilor universal valabile și durabile, pentru care acest fel de stări reprezintă numai elementele cu care jonglează în autografele de REALIZĂRI UNICE & ULUITOARE, și, ÎN DUȘMĂNIE REÎNNOIESC DURABILITATEA CUCERIRILOR AUTENTICE ALE ȘTIINȚEI.
Certific acest studiu prin ștampila unui proverb verificat cu temeinicie: ,,De comportarea noastră în prezent, putem repara trecutul!”
100% promovabilitate, fara abandon.. bai, sa va fie rusine. Stricati statistica. Trebuia sa fiti si voi pe la 50%, sa fie necesare masuri de reducere a abandonului, un PNRAS, ceva.. Voi, cu 100%, nu ajutati cu nimic. Nu poate sa vina nimeni sa va aplice niste proiecte pe fonduri europene, sa va ridice, ca nu mai au unde. Lasa ca acum, daca v-a comasat, v-a mai adus cu picioarele pe pamant.
Un PNRAS este visul oricărui director cleptoman. Rămâneti uimiți de cât sânge rece au directorii în achiziții la preturi de 3x mai mari.
Cu ceva sprijin politic și 30 de copii CES aduși prin transfer in școală se puteau salva. Probabil acolo nu este director de școala vreun consilier județean PSD cum este la școala Domnița Maria din Bacău .
Iata ca lui David i s-a pus in fata Goliatul administratiilor locale, pline de numiri politice. asa ca nu conteaza valoarea, conteaza cine trebuie si este mai bine plasat politic.
David ridica din umeri, care nu au deloc povara copiilor care sufera datorita nedreptatilor carora actualul ministru le-a deschis larg usa!
David nu este in realitate un ministru al educatiei ci o persoana care a mintit la alcatuirea bugetului si apoi legat de masurile luate, ca sa ramana in scaunul pe care se pare si l-a dorit foarte tare si de care s-a sudat.
Hai ca mai avem:
„Singurul liceu dual din țară, înființat de Bolojan, desființat de Bolojan”
„Liceul Tehnologic Țăndărei a fost desființat prin efectul Legii Bolojan și *rupt* în două de inspectorat și primărie”
Am auzit această replică, a unui secretar de stat PSD, de altfel un profesor apreciat, în 2002, când școala în care predam eu a trecut printr-o comasare: „Ministerul nu este interesat de calitate, ci de comasare.” Au trecut 23 de ani de atunci, iar alți profesori vânduți politicii se prostituează pentru un salariu mai mare, pentru o demnitate exercitată nedemn. Ei știu că bugetul promis prin legi organice nu este acordat, știu că educația a fost permanent subminată, umilită și furată, dar nu percep niciodată rolul lor de cozi de topor. Dacă nu ar exista profesori labili caracterial și vocațional, care să fie instrumentalizați de politicieni la ticăloșii, dacă nu ar exista coate goale, mâțe fripte, care pentru o linie în cv, pentru o sumă mai mare de arginți sau pentru ploconeala unor neîmpliniți să se vândă pe ei, dar mai ales să își vândă universitățile și școlile, altfel ar sta lucrurile, alta ar fi rezistența morală a nației în fața bolilor politice ale prezentului continuu.
Misto … Băgați și una full ces inca și cu efective de 40
Haos!