Oana Moraru: Băieții buni la sport, la 6 ani, domină și în clasă. Asta aduce multă durere în sufletul unor mame care i-au învățat să fie sensibili

5.240 de vizualizări
Oana Moraru / Sursa foto: Facebook Oana Moraru
“Băieții își refac ierarhiile emoționale, în funcție de dominația pe teren sau de la sporturi, în general”. “Asta aduce foarte multă durere în sufletul unor mame care i-au învățat să fie sensibili, să nu dea, să nu lovească, să-și reprime cât poate de mult și gestul simplu de a împinge pe cineva”, a declarat Oana Moraru, consultant educațional și fondator al unei școli private, în cadrul evenimentului “Educația copiilor, de la naștere la școală”, organizat de comunitatea La Primul Bebe.

Dacă la băieți puterea și agilitatea sunt cele care stabilesc ierarhiile în grup, fetele – prin clasele I, a II-a – au o mare temă de viață – “aceea de a-și exersa ideile de trădare și exclusivitate în relație. Dacă au o prietenă, această prietenă nu trebuie să mai fie niciodată prietenă cu altcineva”, a povestit Oana Moraru.

“E foarte important să fim conștienți de aceste trăiri și să fim alături de ei, fără să judecăm situația. Doar să o simțim ca naturală”, a explicat aceasta.

De ce se bat copiii și cum își câștigă băieții supremația

Se încaieră, apropo, nu pentru că sunt agresivi și că au văzut acasă. Până în 6 ani, copiii repetă etapele de evoluție ale umanității, sunt tribali, sunt extrem de cu gândirea ancorată în ideea de tabără, de teritoriu, de revendicare a spațiului meu și agresivitatea este primul instinct natural de trăire a acestei realități. (…)

Băieții, pe la 6 ani, când începe primul puseu de testosteron, trebuie să își exerseze cearta, că au nevoie să se certe, pe terenul de fotbal. Care e alfa, care joacă bine, care nu dă cu dreptu-n stângul, care nu pune mâna pe minge, că așa e regula la fotbal?

Atunci e o întreagă schimbare a dinamicii în clasă: cei care sunt buni pe teren devin dominatori în tribul băieților și asta aduce foarte multă durere în sufletul unor mame care i-au învățat să fie sensibili, să nu dea, să nu lovească, să-și reprime cât poate de mult și gestul simplu de a împinge pe cineva. Aici este vorba despre băieții care nu au învățat să-și revendice teritoriul, care au fost un pic mai cocoliți sau natural nu s-au născut cu nu știu ce zvâc sportiv, că nu toți suntem.

Dar realitatea e cruntă: băieții își refac ierarhiile emoționale în funcție de dominația pe teren sau de la sporturi, în general.

E dureros pentru noi și mulți spunem că nu este corect. Dar este o fază prin care trec.

E foarte important să fim conștienți de aceste trăiri și să fim alături de ei, fără să judecăm situația. Doar să o simțim ca naturală.”

Ce se întâmplă cu fetele, la începutul școlii: fazele prin care trec

Americanii au făcut un studiu cu privire la ce fac copiii în curtea școlilor pretutindeni, în toate culturile. Și au descoperit patternuri comportamentale. De pildă, fetițele prin clasele I, a II-a, au o mare temă de viață, aceea de a-și exersa ideile de trădare și exclusivitate în relație.

Dacă au o prietenă, această prietenă nu trebuie să mai fie niciodată prietenă cu altcineva. Din cauza acestor dorințe de a avea exclusivitate asupra unei relații, se nasc extrem de multe conflicte între ele, în care intră și mamele, de multe ori, pentru că unii dintre noi am stagnat la vârste emoționale pentru care psihologii au destul de lucru astăzi.

Dar fetițele de pretutindeni au aceeași temă de viață: de a-și exersa exclusivitatea și de a se trăda.

Durerea și influența părinților

Reacțiile noastre emoționale modelează fundamental inclusiv pragurile de durere. Reacțiile noastre emoționale la ce pățesc sau sunt copiii cablează creierul în formare cu inclusiv ceea ce copilul percepe ca durere.

Eu asta văd pe copiii de 5-6 ani, unde deja s-au sedimentat reacțiile maternale la durere, reacțiile în oglindă. Se mai întâmplă să se răstoarne cu scăunelele de grădiniță, pe saltele. La unii sunt reacții extraordinar de furtunoase, cu panică de plâns, la unii sunt scuturări. Unii își inhibă total durerea, chiar dacă se lovesc realmente și văd că e durere.

Sunt copii care, când se lovesc, se ridică repede cu panică să nu simtă durerea, pentru că probabil în viața lor a existat o mămică, un tătic care au reacționat: aoleu! ce? cum? ce ai pățit? Emoția părintelui turnată în momentul ăla ca și cum și el este împovărat, și pe el îl doare, și el este destabilizat de durerea copilului, e atât de dureroasă, încât unii dintre ei învață să se condiționeze să nu mai arate că sufere, ca să nu mai susțină și emoția mamei, și panica ei.

Un copil care zice: nu, nu! n-am nimic!, deși se vede că îl doare – este la o extremă. Dar este și extrema în care plâng furtunos, pentru că mami, tati au oglindit poziția de victimă.

De ce dau exemplul cu durerea? Ăsta este modul de a ține spațiul pentru copii. În momentul în care au o durere sau un conflict, nu îmi mai torn și eu emoțiile în eveniment, stau întâi și sunt martoră la emoțiile lui.”

Declarațiile au fost făcute în cadrul evenimentului “Educația copiilor, de la naștere la școală”, organizat de comunitatea La Primul Bebe.


1 comment
Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Premiul Nobel pentru medicină în 2023, acordat profesorilor Katalin Karikó și Drew Weissman de la Universitatea Pennsylvania / Karikó, profesor și la Universitatea din Szeged, Ungaria, este a 61-a femeie laureată a Premiului Nobel

Profesorii Katalin Kariko și Drew Weissman, pionieri ai vaccinurilor cu ARN mesager care au deschis calea pentru descoperirea vaccinurilor împotriva Covid-19, au primit luni premiul Nobel pentru Medicină, conform G4Media.ro.…
Vezi articolul

Sistemul de evaluare de la Bacalaureat, criticat de Consiliul Național al Elevilor. Organizația cere măsuri pentru anul viitor în privința formării profesorilor corectori și a baremelor de notare

Sistemul de evaluare de la Bacalaureat este criticat de Consiliul Național al Elevilor, organizație care cere măsuri pentru anul viitor în privința formării profesorilor corectori și a baremelor de notare.…
Vezi articolul
prima didactică

DOCUMENT Ordinea etapelor de mobilitate în învățământ 2024. Noutăți: Profesorii care se titularizează în 2024 vor preda obligatoriu un an în școala în care sunt repartizați, inspectoratele școlare decid viabilitatea posturilor

Metodologia pentru mobilitatea personalului didactic de predare pentru anul școlar 2024-2025, care reglementează condițiile de ocupare a posturilor didactice/ catedrelor vacante/ rezervate în învățământul preuniversitar, a fost publicată în Monitorul…
Vezi articolul