OFICIAL 7 programe școlare pentru noi opționale pe care le pot alege elevii din primar și gimnaziu, din anul școlar 2025-2026: Pot învăța dans, minihandbal, minibaschet, jocuri olimpice, despre univers, legătura dintre alimentație și starea lor emoțională

6.335 de vizualizări
Harta conceptuala – optional Aventura cunoașterii Universului / Foto: Monitorul Oficial
Programele școlare pentru 7 noi opționale pe care elevii din primar și gimnaziu le pot alege din oferta școlii, începând din anul școlar 2025-2026, au fost publicate în Monitorul Oficial pe 9 aprilie. Elevii pot învăța despre legătura dintre alimentație și starea lor emoțională și despre univers și explozii solare și pot alege discipline care includ mișcare: dans, minibaschet, minihandbal, jocuri olimpice la disciplinele aprobate, parte din curriculumul la decizia elevului din oferta școlii.

Lista celor 7 discipline optionale, pe care elevii din primar și gimnaziu le pot alege în anul scolar 2025-2026

Prin Ordinul ministrului educației și cercetării nr. 3.595/2025 se aprobă următoarele programe școlare: 

Programa școlară „Educație prin minibaschet”, clasele a III-a și a IV-a, învățământul primar, opțional ca nouă disciplină din curriculumul la decizia elevului din oferta școlii, prevăzută în anexa nr. 1.

Programa școlară „Armonie și expresie corporală”, clasele a V-a VIII-a, învățământul gimnazial, opțional ca nouă disciplină din curriculumul la decizia elevului din oferta școlii, prevăzută în anexa nr. 2.

Programa școlară „Viitorii olimpioni”, clasa a IV-a, învățământul primar, opțional ca nouă disciplină din curriculumul la decizia elevului din oferta școlii, prevăzută în anexa nr. 3.

Programa școlară „Muzică și dans”, clasele a V-a și a VI-a, învățământul gimnazial, opțional ca nouă disciplină din curriculumul la decizia elevului din oferta școlii, prevăzută în anexa nr. 4.

Programa școlară „Minihandbal — mișcare, joc și fair-play”, clasele a III-a și a IV-a, învățământul primar, opțional ca nouă disciplină din curriculumul la decizia elevului din oferta școlii, prevăzută în anexa nr. 5.

Programa școlară „Educație nutrițională”, clasa pregătitoare, clasele I și a II-a, învățământul primar, opțional ca nouă disciplină din curriculumul la decizia elevului din oferta școlii, prevăzută în anexa nr. 6.

Programa școlară „Aventura cunoașterii Universului”, clasa a V-a și a VII-a, învățământ gimnazial, opțional integrat, din curriculumul la decizia elevului din oferta școlii, prevăzută în anexa nr. 7.

Exemple de activități de învățare de la disciplina Educație Nutrițională:
  • „Planificăm un meniu sănătos”

Obiectiv: Elevii vor învăța să creeze un meniu echilibrat și sănătos pentru o zi întreagă.
Descriere:
1. Introducere: Discuție despre ce înseamnă un meniu echilibrat și importanța diversității alimentare. 2. Activitate de grup: Elevii vor fi împărțiți în grupuri mici și vor primi foi de lucru pe care să planifice un meniu sănătos pentru micul dejun, prânz și cină.
3. Prezentare: Fiecare grup va prezenta meniul lor și va explica de ce au ales anumite alimente.

Materiale necesare: Fișe de lucru pentru planificarea meniului, markere, flipchart.

  • „Citim etichetele alimentare”

Obiectiv: Elevii vor învăța să citească și să înțeleagă informațiile de pe etichetele alimentare. Descriere:
1. Prezentare: Profesorul va explica ce informații se găsesc pe etichetele alimentare și cum să le interpretăm (ingrediente, valori nutriționale, porții).
2. Exercițiu practic: Elevii vor primi produse alimentare reale sau etichete fotocopiate și vor trebui să identifice informațiile importante.
3. Discuție: Discuție despre cum putem folosi aceste informații pentru a face alegeri alimentare sănătoase.
Materiale necesare: Produse alimentare reale sau etichete fotocopiate, markere, fișe de analiză.

  • “Alimentația și starea de bine”

Obiectiv: Elevii vor învăța despre legătura dintre alimentație și starea lor mentală și emoțională.

Descriere:

1. Prezentare: Profesorul va discuta despre cum anumite alimente pot influența starea de bine mentală și emoțională (de exemplu, alimentele bogate în zahăr versus alimentele bogate în nutrienți).
2. Activitate individuală: Elevii vor ține un jurnal alimentar timp de o săptămână și vor nota cum se simt după ce mănâncă diferite alimente.

3. Discuție: Elevii vor discuta în grupuri despre observațiile din jurnalul alimentar și vor identifica alimentele care îi fac să se simtă bine sau mai puțin bine.
Materiale necesare: Jurnale alimentare, pixuri, materiale pentru prezentare. 

Optional Educație Nutrițională / Foto: Monitorul Oficial
Conținuturi pentru disciplina „Aventura cunoașterii Universului”
Conținuturi pentru disciplina „Aventura cunoașterii Universului” / Foto: Monitorul Oficial
Deprinderi motrice sportive la disciplina „Muzică și dans”
Disciplina „Muzică și dans” / Foto: Monitorul Oficial
DOCUMENT Anexele nr. 1-7 la Ordinul ministrului educației și cercetării nr. 3.595/2025 privind aprobarea unor programe școlare pentru discipline opționale din oferta națională, parte a curriculumului la decizia elevului din oferta școlii 


2 comments
  1. daca nu ați introdus cititul in palma, n ați făcut nimic. ce viitor vom avea? 😁

  2. ”Pot învăța dans, minihandbal, minibaschet, jocuri olimpice, despre univers, legătura dintre alimentație și starea lor emoțională”

    Nu zău? De la cine? Și cum evaluezi prin calificativ sau notă aceste aberații grațioase (cum ar fi legătura dintre mâncare și emoții, studiată timp de un an întreg pentru că de ce nu)?

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

VIDEO Ligia Deca, odă înflăcărată șefului de partid: Aduceți-vă aminte că domnul președinte Ciucă nu a făcut ceea ce spuneau angajamentele politice și a rămas până când a crescut salariile dascălilor / În realitate, guvernul Ciucă și premierul au sfidat în repetate rânduri, timp de 3 săptămâni, solicitările profesorilor ieșiți în stradă, pe care i-a mințit, iar Ciolacu a fost cel care condiționat preluarea mandatului de încheierea grevei

Ligia Deca aduce laude șefului său de partid care, în opinia ministrei Educației, ar fi „rămas până când a crescut salariile dascălilor” la conducerea Guvernului. Deca a făcut această declarație…
Vezi articolul

Apel al rectorului Universității Politehnica Timișoara, Florin Drăgan, către profesorii din preuniversitar: „Deschiderea anului școlar ar trebui să se țină în orice condiții, să fie un eveniment al comunității, nu despre politică sau politicieni”

„Deschiderea anului școlar ar trebui să se țină în orice condiții, să fie un eveniment al comunității, nu despre politică sau politicieni. A doua zi de școală e opțiunea tuturor,…
Vezi articolul

Reprezentanții elevilor, despre proiectul modificării ARACIP: Interesele unora primează în fața siguranței copiilor și în fața educației de calitate / Solicităm ministrului educației să retragă, de urgență, proiectul de hotărâre de guvern

„Consiliul Național al Elevilor dezaprobă ferm reorganizarea aberantă a ARACIP și susține că activitatea agenției trebuie să rămână independentă față de factorul politic sau de interesele obscure” și cer retragerea…
Vezi articolul