OFICIAL Școlile profesionale de 3 ani dispar ca structură separată și vor fi integrate în liceele tehnologice duale din anul școlar 2026-2027 / Noile reguli pentru admiterea și practica elevilor și certificarea calificărilor din învățământul tehnologic dual

1.754 de vizualizări
Modelul contractului individual de pregătire practică din învățământul liceal tehnologic dual / Monitorul Oficial
Școlile profesionale cu durata de 3 ani vor dispărea ca structură separată începând cu anul școlar 2026-2027, fiind reorganizate în cadrul liceelor tehnologice, potrivit noii Metodologii privind organizarea, funcționarea și accesul în învățământul liceal tehnologic dual, publicată în Monitorul Oficial pe 26 noiembrie.

Metodologia prevede noul cadru general de funcționare al învățământului tehnologic dual, modul în care elevii pot accesa rutele profesionale și regulile pentru desfășurarea examenelor de certificare pentru calificările de nivel 3 și 4.

Clasele de profesională se reorganizează în liceele tehnologice

Începând cu anul școlar 2026-2027, clasele de învățământ tehnic și profesional cu durata de 3 ani care funcționează în cadrul școlilor profesionale și liceelor tehnologice, reglementate de Legea nr. 1/2011, cu modificările și completările ulterioare, se reorganizează în cadrul liceelor tehnologice, conform art. 50 din noua lege a învățământului preuniversitar.

Se urmărește aplicarea Legii Învățământului Preuniversitar 198/2023 și reorganizarea rutelor profesionale pentru a asigura continuitatea până la nivel 4 CNC.

Prevederile prezentei metodologii se aplică începând cu anul școlar 2026-2027, conform Art 51. Liceele tehnologice au, astfel, un an pentru a-și adapta planurile-cadru, parteneriatele cu operatorii economici și mecanismele de admitere.

Metodologia reglementează și situația elevilor care au finalizat învățământul profesional, nivel 3, după legea veche, astfel:

  • elevii care au terminat școala profesională de 3 ani pot continua studiile pentru calificarea de nivel 4;
  • se vor aplica programele vechi, până când ultimele generații din actualul sistem ies din școală.

Pentru promoțiile de absolvenți ai învățământului profesional, inclusiv dual, organizat în baza legii nr 1/2011 cu modificările și completările ulterioare, aflat în lichidare, care doresc continuarea studiilor la în vederea participării la examenul de bacalaureat sau dobândirii unei calificări de nivel 4, se poate organiza învățământ liceal tehnologic dual la solicitarea operatorilor economici, cu respectarea prevederilor metodologiei de acces și de organizare și desfășurare a admiterii în învățământul dual pentru calificări profesionale de nivel 4, conform Cadrului național al calificărilor aprobată prin ordinul ministrului educației nr. 5733/2022. – Articolul 52

Pentru promoțiile de absolvenți ai învățământului profesional, inclusiv dual, organizat în baza legii nr 1/2011 cu modificările și completările ulterioare, care continuă studiile pentru dobândirea nivelului 4 de calificare prin învățământul dual, rămân valabile Planurile-cadru și programele școlare pentru învățământul liceal, filiera tehnologică elaborate în baza legii nr. 1/2011 până la lichidarea claselor de învățământ profesional. – Articolul 53

Liceele care vor organiza clase duale trebuie să fie autorizate atât pentru nivel 3, cât și pentru nivelul 4

Unitățile de învățământ care organizează învățământ liceal tehnologic dual în anul școlar 2026-2027 trebuie să fie autorizate/acreditate în calificarea de nivel 4 și calificarea de nivel 3 corespondentă conform prevederilor legale aplicabile, până la data transmiterii solicitărilor de școlarizare, stabilită prin Calendarului etapelor și acțiunilor pentru stabilirea cifrei de școlarizare în învățământul liceal tehnologic dual pentru anul școlar 2026-2027.

Principalele prevederi din metodologia privind învățământul tehnologic dual

Învățământul liceal tehnologic dual se organizează de regulă în licee tehnologice, însă se poate școlariza și în licee vocaționale sau teoretice, cu îndeplinirea anumitor condiții legale.

Pregătirea practică vizează dezvoltarea competențelor necesare integrării profesionale.

Se desfășoară în cadrul orelor de laborator tehnologic și a stagiilor de pregătire practică stabilite prin planurile-cadru.

Modelul contractului individual de pregătire practică din învățământul liceal tehnologic dual

Contractele de parteneriat

Contractele-cadru reglează drepturile și obligațiile părților, inclusiv activitățile de formare profesională.

Contractul-cadru se poate actualiza anual, în funcție de nevoile partenerilor.

Modelul contractului-cadru de parteneriat pentru formarea profesională a elevilor din învățământul liceal tehnologic dual

Accesul în învățământul liceal tehnologic dual 

Pot opta pentru învățământul liceal tehnologic dual cu frecvență de zi absolvenții clasei a VIII-a, din seria curentă sau din seriile anterioare, care nu împlinesc 18 ani până la data începerii cursului anului școlar și care nu au participat la admiterea din anii anteriori.

Admiterea în învățământul liceal tehnologic dual cu frecvență seral se realizează conform metodologiei specifice.

Opțiunile pentru învățământul liceal tehnologic dual se declară în perioada prevăzută de calendarul de admitere.

Unitățile de învățământ stabilesc condițiile de acces în colaborare cu operatorii economici, iar acestea pot include probe suplimentare de admitere.

Probele pot să testeze cunoștințe din învățământul gimnazial, precum și aptitudini și se pot desfășura sub formă de probe orale și practice.

Continuarea studiilor după clasa a XI-a în cadrul liceului tehnologic dual

După clasa a XI-a, elevii pot continua studiile în cadrul aceluiași liceu pentru a participa la examenul de bacalaureat și pentru obținerea certificatului de calificare de nivel 4.

Unitățile de învățământ sunt obligate să asigure integrarea continuării studiilor.

Activități de informare și orientare vor fi organizate pentru a sprijini elevii în continuarea studiilor.

Modul de organizare și desfășurare a examenului de certificare a calificării în învățământul liceal tehnologic

Modul de organizare și desfășurare a examenului de certificare a calificării în învățământul liceal tehnologic dual se realizează cu respectarea prevederilor metodologiei de organizare, desfășurare și stabilire a calendarului pentru examenul de certificare de nivel 3 și 4 aprobată prin ordin al ministrului educației și cercetării.

Examenul de certificare a calificării de nivel 3 constă într-o probă practică, prin realizarea și prezentarea unui produs/subansamblu/serviciu sau executarea unor operații specifice, conform domeniului, specializării și calificării candidatului.

Examenul de certificare a competențelor profesionale de nivel 4 constă într-o probă practică, prin realizarea și susținerea unui proiect, conform domeniului, specializării și calificării candidatului. Aceasta poate fi echivalată, după caz, cu proba E din cadrul examenului de bacalaureat, în cazul în care absolventul a luat minimum nota 5 (cinci) la această probă.

Obținerea certificatului care atestă nivelul 4 de calificare, conform alin. (2), nu este condiționată de promovarea examenului național de bacalaureat.

Absolvenții nivelurilor 3 și 4 de calificare care promovează examenul de certificare a calificării dobândesc certificat de calificare și suplimentul descriptiv al certificatului în format Europass. În secțiunea 6 a Suplimentului descriptiv la certificatul de calificare profesională, Europass se completează informații relevante privind pregătirea practică prin învățământul liceal tehnologic dual și operatorii economici care au asigurat-o, conform art. 49.

Informații de context despre reorganizarea învățământului profesional și tehnic

Învățământul liceal tehnologic se reorganizează începând cu anul școlar 2026-2027, conform Metodologiei privind organizarea, funcționarea și accesul în filiera tehnologică, publicate în Monitorul Oficial pe 25 noiembrie. Metodologia aprobată prin Ordinul ministrului Educației și Cercetării nr. 6.638 conține și regulile după care elevii  vor susține examenul de certificare a calificării, dar și documentele oficiale care vor fi utilizate de licee, inspectorate școlare și operatorii economici.

Amintim că pentru anul școlar 2026-2027 nu se mai propun locuri pentru învățământul profesional, inclusiv dual, se propun doar pentru învățământul tehnologic dual, pe baza solicitărilor operatorilor economici, potrivit proiectului de metodologie privind fundamentarea cifrei de școlarizare pentru anul școlar 2026-2027, pus în dezbatere publică de Ministerul Educației și Cercetării.

Legea învățământului preuniversitar prevede că din septembrie 2029 toate liceele tehnologice din România trebuie să se transforme în licee tehnologice duale.

Liceele agricole, silvice și cele cu peste 75% elevi în sistem dual vor putea funcționa cu efective mai mici decât cele prevăzute de lege, iar unitățile de învățământ vor putea primi autorizare provizorie automată pentru calificări profesionale nivel 3 și 4 pentru anul 2026-2027, în același domeniu, conform unui proiect de OUG pus în consultare publică de Ministerul Educației și Cercetării, prin care se modifică Legea învățământului preuniversitar.

Modelul de solicitare școlarizare pentru unitatea de învățământ, transmisă către: Centrul Național de Dezvoltare a Învățământului Profesional și Tehnic
Modelul de solicitare școlarizare pentru operatorii economici, transmisă către: Centrul Național de Dezvoltare a Învățământului Profesional și Tehnic
DOCUMENT Metodologia privind organizarea, funcționarea și accesul în învățământul liceal tehnologic dual, precum și modul de organizare și desfășurare a examenului de certificare a calificării, aprobată prin ordinul nr. 6.700 din 17 noiembrie 2025


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Ines Crețu, inspector școlar: Matematica nu este doar despre calcule, despre ecuații, despre algoritmi, ci, mai ales, despre a înțelege. Învățarea remedială nu înseamnă neaparat mai mult, înseamnă altfel. Și nu înseamnă neapărat predarea acelorași conținuturi și în aceeași formă

Ines Crețu, inspector pentru disciplina matematică (ISJ Iași), este de părere că „matematica nu este doar despre calcule, despre ecuații, despre algoritmi, ci, mai ales, despre a înțelege”. Aceasta a…
Vezi articolul

Flavian Georgescu, profesor de matematică: Ordinea nu e să îi învățăm pe elevi să calculeze integrale, ci mai întâi să îi învățăm de ce trebuie să învețe integralele. Îi vom câștiga pe elevi, le vom arata utilitatea și chiar frumusețea matematicii

Profesorul Flavian Georgescu a declarat, referitor la logica învățării matematicii, că „ordinea nu e să îi învățăm să calculeze integrale, ci mai întâi să îi învățăm de ce trebuie să…
Vezi articolul

ANALIZĂ Scădere a numărului de candidați la Titularizare 2023, față de anii trecuți / Sub 1.000 de posturi pentru profesorii din centrele și cabinetele psihopedagogice, deși Ligia Deca anunța că a repartizat în județe mai multe posturi

Pentru concursul național de Titularizare 2023, aproape 32.000 de candidați s-au înscris, conform datelor Ministerului Educației. Spre deosebire de anii trecuți, numărul lor a scăzut din 2021 și până în…
Vezi articolul