OFICIAL Elevii cu cerințe educaționale speciale se pot înscrie începând din 30 iunie la liceu sau școală profesională, pe locuri speciale / Ana Dragu: Profesorii care au adaptat programa pentru acești copii își vor vedea acum efortul răsplătit

8.627 de vizualizări
Foto: INQUAM Photos / Octav Ganea
Ministrul Educației, Monica Anisie, a emis Ordinul care reglementează, la admiterea la liceu 2020, locuri distincte pentru elevii cu CES (cerințe educaționale speciale) din școlile de masă și școlile speciale, peste numărul de locuri din unitățile respective de învățământ. Elevii se pot înscrie de pe 30 iunie până pe 5 iulie 2020, iar pe 6 iulie are loc repartizarea candidaților pe locurile distinct alocate celor cu CES. Psihologul clinician Ana Dragu a declarat pentru Edupedu.ro că anul acesta “cred că vor fi foarte puțini candidați, în jur de 5% din numărul copiilor cu CES care au absolvit clasa a VIII-a”.

“Însă ce este extraordinar de important și ce va duce la schimbări este faptul că alocarea de locuri pentru acești copii va încuraja eforturile cadrelor didactice care lucrează cu elevi cu CES în gimnaziu și primar”, a precizat aceasta.

Repartizarea candidaților pe locurile distinct alocate se realizează de către Comisia de admitere județeană și a Municipiului București, anunță Ministerul Educației.

Calendarul înscrierilor la liceu pe locurile speciale pentru elevii cu CES:

“Elevii cu CES care, din anumite motive, nu au avut posibilitatea să participe la Evaluarea Națională generală și care, totuși, doresc să susțină examenele, în perioada 22 – 26 iunie 2020 se pot înscrie la etapa specială de evaluare națională pe baza unei adeverințe medicale, care să ateste faptul că nu a putut participa la evaluare din motive medicale”, anunță Ministerul Educației și Autoritatea națională pentru drepturile persoanelor cu dizabilități, copii și adopții.

Mai multe detalii cu privire la înscriere vor afla de la școli și inspectorate școlare.

Descarcă de aici Ordinul prin care ministrul Educației, Monica Anisie, decide alocarea de locuri speciale pentru copiii cu CES la admiterea în învățământul liceal de stat 2020

Amintim că membrii Consiliului Național pentru Combaterea Discriminării (CNCD) au decis în februarie 2020 că elevii cu cerințe educaționale speciale trebuie să aibă locuri speciale în licee, școli profesionale și universități, la admitere, pe modelul celor alocate rromilor și copiilor din Republica Moldova. Hotărârea a fost luată după ce forul a fost sesizat de către Ana Dragu, psiholog clinician și președintele Asociației Autism Europa Bistrița.

Ana Dragu, psiholog clinician și cea care a sesizat CNCD: La nivelul țării, avem undeva la 30.000 de copii CES. Vor fi foarte puțini candidați, în jur de 5% din numărul copiilor cu CES care au absolvit clasa a VIII-a
Ana Dragu / Foto: Arhiva personala

Contactată de Edupedu.ro, Ana Dragu, psiholog clinician, președintele Asociației Autism Europa Bistrița și cea care a sesizat anul trecut CNCD pentru a obliga Ministerul Educației să aloce locuri copiilor cu CES în licee, a declarat că, “la nivelul țării, avem undeva la 30.000 de copii CES . Nu există o statistică foarte clară și ne dorim să existe. În teorie, ei trebuie să fi învățat după programe adaptate, însă în practică lucrul ăsta se întâmplă foarte rar. Puțini au șansa să aibă profesori care să le adapteze realmente programa, astfel încât să ajungă în clasa a VIII-a cu cunoștințe minimale”.

“Pe locurile astea, anul acesta, cred că vor fi foarte puțini candidați, în jur de 5% din numărul copiilor cu CES care au absolvit clasa a VIII-a. Însă ce este extraordinar de important și ce va duce la schimbări este faptul că alocarea de locuri pentru acești copii va încuraja eforturile cadrelor didactice care lucrează cu elevi cu CES în gimnaziu și primar”, a adăugat Dragu.

“Profesorii care au adaptat programa își vor vedea acum efortul răsplătit. Am format în jur de 800 de cadre didactice și toate, la finalul cursului, întrebau: dar de ce să ne chinuim, dacă copiii ăștia nu vor ajunge niciodată la un liceu sau la o școală de meserii? Asta vor și cadrele didactice, pentru că nu e normal să învețe un sistem întreg și la clasa a VIII-a efortul lor să fie inutil. Deci eu cred că va crește foarte mult motivația cadrelor didactice să adapteze pograma, pentru că văd un rezultat pe verticală, o posibilitate la acești copii să meargă mai departe”, a declarat președintele Asociației Autism Europa Bistrița.

Psihologul este de părere că, prin această decizie, “vor fi avantajați copiii care au anumite talente, abilități, deci sunt foarte buni la anumite materii, dar nu sunt buni la altele, pentru că vor putea accede la un liceu la care să-și dezvolte acele abilități și cu o programă adaptată”.

“Un copil poate să facă acum informatica, dar să nu știe bine la română. Sau să facă sport de performanță. Și cred că va duce la dezvoltarea școlilor de meserii și a colegiilor tehnice, unde copiii cu CES chiar pot face o meserie și să dobândească abilități de viață mai bune, care să le permită accederea pe piața muncii. Deci pasul ăsta mic este de fapt uriaș”, a declarat Ana Dragu, pentru Edupedu.ro.

“Dar nu cred că se vor înghesui foarte mulți copii, acum, tocmai pentru că nu mulți au avut programele adaptate. Deci nu există un pericol ca școlile să fie ‘invadate’ de copii cu CES”, a precizat aceasta.

Psihologul clinician a atras atenția că, în acest moment, este “foarte important să se aloce și resursele de sprijin. Adică profesor de sprijin, logoped, psiholog, care lipsesc de peste tot. Decizia de a aloca un anumit număr de locuri pentru copiii cu CES automat va obliga statul să aloce și resurse de sprijin”.

“Eu încurajez toți conducătorii de unități de învățământ care au copii nu doar cu CES, ci și copii care au nevoie de consiliere pentru droguri, pentru diferite probleme, copii cu părinți plecați în străinătate, să spună public și să nu se teamă pentru funcțiile lor. Să ceară public aceste resurse. Să-și numere copiii și să spună de ce personal au nevoie, să ceară creșterea numărului de logopezi, psihologi. Suportul acesta este cvasi-inexistent. Și aici nu vorbim neapărat de copiii cu CES. Am o colegă care are 1.300 de copii pe care trebuie să îi consilieze. Ce poate să facă un psiholog cu 1.300 de copii din 3 școli? Nimic, decât să se demarolizeze că nu îi poate ajuta”, a avertizat Ana Dragu.

“Deci următorul pas în școli este asigurarea suportului psiho-educațional pentru toți copiii și pentru toate cadrele didactice. În Bistrița-Năsăud sunt undeva la 900 de copii cu CES și 11 logopezi, care trebuie să deservească nu doar acești copii, ci toți copiii din grădinițe și școli care au mici defecte de vorbire. Sunt 16 profesori de sprijin, copiii fiind împrăștiați în toate școlile. O statistică acurată ne-ar permite să vedem dezastrul la capitolul resurse aduse elevului. Poți fi copil cu o anxietate, cu o depresie. De asta avem o grămadă de adolescenți tulburați, fără să aiba CES, pentru că ei nu găsesc suportul emoțional de care au nevoie nicăieri”, a precizat Dragu, pentru Edupedu.ro.

Foto: INQUAM Photos / Octav Ganea
Citește și:

 

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI:RO76BTRLRONCRT0471641001

CONT EURO:RO26BTRLEURCRT0471641001

Deschis la BANCA TRANSILVANIA
Donează prin Patreon

Donează

6 comentarii
  1. Bătaie de joc la adresa acestor copii. La liceele din prahova s au aplicat 20 locuri. Câmpina 1 singur liceu , 1 singur loc afisat, atât pentru cei din oraș cât și pentru cei din comunele limitrofe. BRAVO i ați ciuruit!

  2. Pe ce criterii au fost alocate aceste locuri pentru copiii cu CES? Daca vorbim intr-adevar de egalitate de sanse, atunci de ce nu a primit fiecare clasa un loc pentru un copil cu CES? Nu gasesc nicaieri metodologia sau algoritmul impartirii acestor locuri.

  3. Unde sunt cei 800 profesori care au fost pregatiti pentru a lucra cu copiii cu CES???.Am fetita la scoala de nu a beneficiat concret de profesor de sprijin pt ca…mi-a spus ca nu are timp sa predea 1 la 1 …are 8 copii in scoala si maxim o ora pe saptamana cu fiecare.A terminat clasa I…si caut pdihopedagog special sa faca pregatire in vacanță…avem deficit de atenție si t.hiperkinetic si profa scolii nubstie decat sa se lamenteze:”nu are rabdare….” cand am auzit-o mi am dat seams cz nici notiuni elemdntare despre adhd nu are…dar sa stie sa lucreze cu copilul?
    Daca imi spuneti unde gasesc un invatator cu astdfel de pregătire imi transfer copilul …

  4. Ca profesor și ca părinte, va rog respectuos sa analizați atât data obținerii certificatului CES cât și certificatului de apartenenta la rromi, pentru elevii claselor a opta.
    Corect ar fi sa nu se ia în consideratie Ces-urile obtinute pentru elevi de clasa a opta după aprobarea legii (ianuarie sau msi degrabă februarie 2020).
    La fel sa nu se ia în condideratie certificatele de apartenenta la rromi dacă rădăcinile rrome au fost descoperite brusc de către parinti, taman cand copilul lor este în clasa a opta.
    Altfel nu ar fi corect fata de elevii sănătoși și care nu au rădăcini rrome. Acești elevi nu s-au bazat pe nimic în afara de munca lor, au avut emoții la examene și așteaptă cu palpitații rezultatele.
    Nu ar fi corect ca acești elevi sa fie sfidati de către sistem, prin luarea în condideratie a unor certificate de ambele tipuri, fabricate când elevul este în clasa a opta, adică în ajun de examen.

  5. minunat…cred că asta inseamnă a te gândi cu adevărat la copiii, nu demagogia și aroganța celor care spun că pot lua 5-6 și fără meditatii.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like