OFICIAL La începutul anului școlar educatorii de la grupa mare trebuie să le spună părinților de ce este util raportul descriptiv de evaluare, pentru înscrierea la clasa pregătitoare. Ce competențe trebuie să aibă copiii când termină grădinița – Model de raport

24.268 de vizualizări
Foto: Freepik.com
Educatorii trebuie să le spună părinților la începutul anului școlar de ce este util raportul descriptiv de evaluare, potrivit metodologiei publicate în Monitorul Oficial, marți, 10 septembrie [editare ulterioară]. Amintim, raportul descriptiv de evaluare face parte integrantă din portofoliul educațional al copilului și este necesar pentru înscrierea la clasa pregătitoare pentru copiii care în anul școlar 2024 -2025 au intrat la grupa mare.

La începutul anului școlar, cadrul didactic/cadrele didactice ale grupei informează familia fiecărui preșcolar din grupa mare la care își desfășoară activitatea despre Raportul
descriptiv de evaluare, despre utilitatea și structura acestuia.

Raport descriptiv de evaluare, se completează pentru toți copiii din grupele mari din cadrul unităților de învățământ cu grupe de nivel preșcolar. Acesta conține informații despre dezvoltarea fizică și la formarea competențelor cognitive și socio-emoționale
ale copilului, la finalul grupei mari a grădiniței.

Raportul descriptiv de evaluare poate fi consultat de către părinte la finalul anului, când este finalizat, și este apoi obligat să îl aducă la școală unde va înscrie copilul în clasa pregătitoare.

“În situația în care părintele/reprezentantul legal al copilului refuză să semneze Raportul descriptiv de evaluare, cadrul didactic menționează pe document refuzul semnării; unitatea
de învățământ are obligația de a păstra documentul în condiții de siguranță, urmând a fi predat unității de învățământ la care este înscris copilul, la solicitarea acesteia”, potrivit metodologiei.

Printre competențele pe care trebuie să le aibă un copil la finalul grupei mari, potrivit raportului.

  • Își spune corect numele, prenumele, vârsta, luna, ziua, orașul și țara în care s-a născut.
  • Își adaptează comportamentul în funcție de regulile diferitelor situații (de exemplu, vorbește în șoaptă când intră la bibliotecă, când merge la muzeu etc.).
  • Demonstrează/Manifestă capacitate de concentrare liniară a atenției într-o sarcină de lucru de 20 de minute, fără sprijin extern.
  • Dorește și caută informații prin diferite mijloace (cărți, albume, dicționare etc.) despre anumite subiecte pe care vrea să le cunoască sau să le aprofundeze.

Toate competențele se regăsesc la finalul articolului.

De ce este necesar raportul

Documentul reprezintă “orientarea și optimizarea procesului de predare învățare a copiilor în etapa școlară următoare, respectiv în clasa pregătitoare și sprijină profesorul pentru învățământ primar/ învățătorul în procesul de personalizare a abordării didactice în funcție de interesele, nevoile și potențialul fiecărui copil, precum și în procesul de construire a sarcinilor de învățare optime, pentru întreaga formațiune de studiu și pentru fiecare copil
în parte”.

Raportul este tipărit, semnat de cadrul didactic, de profesorul consilier școlar, de director,
de părinți și înregistrat în unitatea de învățământ și ulterior la unitatea de învățământ unde copilul frecventează clasa pregătitoare.

Raportul descriptiv de evaluare face parte integrantă din portofoliul educațional al copilului.

Structura raportului descriptiv de evaluare

Raportul descriptiv de evaluare conține:

a) date de identificare ale preșcolarului;

b) conținutul raportului, cu următoarele delimitări: dezvoltare fizică, competențe cognitive (în care se realizează consemnări ale indicatorilor comportamentali realizați/îndepliniți de copil,
specifici domeniilor Dezvoltare cognitivă și cunoașterea lumii, Dezvoltarea limbajului, a comunicării și a premiselor citirii și scrierii) și competențe socioemoționale (în care se realizează consemnări ale indicatorilor comportamentali realizați/îndepliniți de copil, specifici domeniilor Dezvoltare socioemoțională și Capacități și atitudini în învățare) din Curriculumul pentru educația timpurie, din Profilul de formare al absolventului și din reperele fundamentale în învățarea și dezvoltarea timpurie a copilului de la naștere la 7 ani;

c) observații, aprecieri și recomandări.

Evaluarea copiilor la finalul grupei mari a grădiniței se desfășoară pe tot parcursul anului școlar și se încheie în lunile mai—iunie, dar nu mai târziu de ultima zi a cursurilor din anul școlar, prin completarea Raportului descriptiv de evaluare cu aspectele privind nivelul
realizării/dobândirii comportamentelor stabilite în Profilul de formare al absolventului, în Curriculumul pentru educația timpurie, în Reperele fundamentale în învățarea și dezvoltarea
timpurie a copilului de la naștere la 7 ani sau în urma înregistrărilor consemnate în caietul de observații și în Fișa de apreciere a progresului individual al copilului

Completarea raportului descriptiv de evaluare

Cadrul didactic/Cadrele didactice de la grupa mare a grădiniței consemnează în Caietul de observații și în Fișa de apreciere a progresului copilului înainte de intrarea în învățământul primar informații privind comportamentele manifestate de copii pe durata parcurgerii învățământului preșcolar.

Se pot consulta și indicatorii din Profilul de formare al absolventului (secțiunea Învățământ preșcolar) sau din Reperele fundamentale în învățarea și dezvoltarea timpurie a copilului de la naștere la 7 ani.

Raportul descriptiv de evaluare este completat de către cadrul didactic/cadrele didactice de la grupa respectivă, în colaborare cu consilierul școlar angajat al unității de învățământ sau desemnat de centrul județean de resurse și asistență educațională/Centrul Municipiului București de Resurse și Asistență Educațională (CJRAE/CMBRAE), apelând la informațiile colectate din Caietul de observații și din Fișa de apreciere a progresului copilului înainte de intrarea în învățământul primar, precum și la informațiile colectate în urma discuțiilor cu părinții copilului.

Cine poate consulta Raportul descriptiv de evaluare

Raportul descriptiv de evaluare poate fi consultat de către:


a) conducerea unității de învățământ cu grupe de nivel preșcolar, de cadrele didactice care desfășoară activități cu copilul la grupă și de profesorul consilier școlar menționat la art. 6
alin. (2), pe toată durata frecventării grupei mari a grădiniței de către copil, pentru coordonarea demersurilor de urmărire și sprijin acordat acestuia pentru a-și atinge potențialul;
b) conducerea unității de învățământ cu clase de nivel primar și cadrul didactic care a preluat copilul la clasa pregătitoare, pe toată durata frecventării clasei pregătitoare de către copil/elev, pentru coordonarea demersurilor de cunoaștere a copilului, de adaptare a acestuia la cerințele școlare și de proiectare a demersului didactic corespunzător nevoilor acestuia;
c) părintele copilului preșcolar, în momentul înmânării acestuia de către cadrul didactic/cadrele didactice de la grupă, cu mențiunea obligativității transmiterii acestuia unității de învățământ la care este înscris elevul pentru a frecventa clasa pregătitoare, respectiv învățătorului/profesorului pentru învățământul primar, în prima săptămână de școală a anului școlar respectiv;
d) reprezentanți ai inspectoratului școlar/Ministerului Educației, în vederea monitorizării și analizei performanțelor preșcolarilor, conform Curriculumului pentru educația timpurie,
respectiv Curriculumului pentru clasa pregătitoare

Raportul descriptiv de evaluare poate fi consultat de către părinte la finalul anului, când este finalizat, și este apoi obligat să îl aducă la școală unde va înscrie copilul în clasa pregătitoare.

În cazul în care, în timpul anului școlar copilul se transferă într-o altă grădiniță, părintele/reprezentantul legal al acestuia primește o copie a fișei de apreciere a progresului copilului, înainte de intrarea în învățământul primar, completată până la data transferului, emisă „conform cu originalul”, număr de ieșire din unitate, precum și semnătura directorului acesteia.

Raportul descriptiv de evaluare se încarcă pe platforma informatică dedicată, conform unei proceduri elaborate de către CNPEE.

Inspectoratele școlare județene/al municipiului București monitorizează completarea și valorificarea rapoartelor descriptive de evaluare ale copiilor din grupa mare și efectele
colaborării cadrelor didactice din învățământul preșcolar și primar, ale colaborării părinților/reprezentanților legali cu cadrele didactice, pe durata parcurgerii de către copil a grupei mari și a clasei pregătitoare.

Printre competențele pe care trebuie să le aibă copilul la finalul grupei mari:


Model raport descriptiv și instrucțiunile de completare pot fi descărcate de aici
Citește și:

DOCUMENT Până pe 30 noiembrie, educatorii și învățătorii completează datele personale ale copiilor de grădiniță și elevilor în portofoliul educațional, obligatoriu din anul școlar 2024-2025 pentru grupa mijlocie și clasa pregătitoare
Ce trebuie să știe și să poată face un copil la finalul grupei mari a grădiniței, potrivit raportului de evaluare al Ministerului Educației

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Premierul Ciucă spune că sprijină învățământul dual pentru că “nu peste foarte mulţi ani 50% dintre meseriile care vor fi solicitate la vremea respectivă noi nici nu ne vom fi gândit la ele astăzi”

Premierul Nicolae Ciucă a apreciat, joi, la Alba Iulia, unde a vizitat şi ‘Târgul ofertelor educaţionale’, că trebuie încurajat învăţământul profesional dual, prin care se poate asigura forţa de muncă…
Vezi articolul

UPDATE Tezele se vor da din 6 decembrie, s-a răzgândit Sorin Cîmpeanu, care anunță mai puține evaluări, fără să spună la ce discipline nu vor fi lucrări scrise semestriale: Elevii de clasa a VIII-a vor susține doar două teze și pentru cei de liceu s-a redus numărul de teze de la patru la trei

„Am decis împreună cu colegii mei de Ministerul Educației să reducem numărul de teze: la clasa VIII-a vom avea, în loc de trei teze, doar două teze la gimnaziu. Deci…
Vezi articolul