Ordinul cu metodologia privind înființarea și organizarea programului de studii universitare de licență „Pedagogia învățământului primar” a fost publicat în Monitorul Oficial. Viitorii învățători vor studia materii precum Educaţie ŞTIAM (ştiinţe, tehnologie, inginerie, artă şi matematică) sau Pedagogie digitală. Conform noului plan de învățământ, în cei trei ani de studiu, studenții la acest program de licență vor avea 25 de examene, 18 colocvii și practică pedagogică minimum 15% din numărul total al orelor alocate programului.
- Programul de studii universitare de licență „Pedagogia învățământului primar” este organizat pentru accesul absolvenților la o carieră didactică în învățământul preuniversitar și certifică competențele didactice corespunzătoare funcției (necesare pentru dezvoltarea intelectuală, socială, fizică și emoțională a copiilor).
- Programul pregătește resursa umană pentru cariera didactică aferentă învățământului primar, respectiv învățământul obligatoriu cu durata de 5 ani, care cuprinde clasa pregătitoare și clasele I-IV.
- Actualii profesori din învățământul primar cu studii liceale pedagogice trebuie să obțină licența în Pedagogia Educației Timpurii până în anul 2028, conform prevederilor Legii învățământului superior nr. 198/2023, ca să își poată continua cariera. Mai exact, în lege sunt prevederi care îi obligă pe cei din sistem sau care vor să devină profesori, dar au doar liceul pedagogic absolvit, nu și facultate, să facă studii de licență ca să se poată titulariza sau să obțină licențierea (definitivatul).
Programul de licență pentru învățători
Planul de învățământ este structurat pe următoarele domenii, conform documentului:
a) Elemente fundamentale de cunoaștere a domeniului pedagogiei învățământului primar;
b) Aprofundarea didacticii și a practicii pedagogice în domeniul pedagogiei învățământului primar;
c) Elemente de cercetare, analiză și management al grupelor de elevi.
„Admiterea la programele de studii universitare de licență de Pedagogia învățământului primar include o varietate de instrumente de evaluare — minimum o probă eliminatorie: Abilități de comunicare și aptitudini, astfel încât să se asigure selecția unor studenți cu potențial și cu motivație ridicată pentru cariera didactică”, este menționat în document.
Practica pedagogică este disciplină obligatorie în planul de învățământ al programului Pedagogia învățământului primar și reprezintă minimum 15% din numărul total al orelor alocate programului și se realizează sub coordonarea unui tutore de practică din cadrul instituției de învățământ superior și sub îndrumarea unui profesor mentor din unitatea de învățământ preuniversitar de aplicație.
Pe parcursul studiilor, studenții alcătuiesc un portofoliu didactic personal, necesar examenului de licențiere, care conține rezultatul activităților practice derulate în contextul diverselor discipline din planul de învățământ, mai este menționat în document.
Structura planului de învățământ al programului de studii universitare de licență „Pedagogia învățământului primar”
Lista disciplinelor opționale
- Filosofia educației
- Istoria ideilor/paradigmelor educaționale
- Antropologia educației
- Sociologia familiei
- Sociologia copilăriei
- Pedagogie socială
- Pedagogie comparată
- Teorii, metode și tehnici de învățare
- TIC
- Designul activităților extrașcolare și de tip afterschool
- Muzică instrumentală
- Muzică corală
- Educație media
- Educație interculturală
- Educație pentru dezvoltare personală și socială în învățământul primar
- Interculturalitate, migrație și educație
- Teatru pentru copii
- Educație pentru mediu
- Alternative educaționale
- Evaluare standardizată
- Educație nonformală și dezvoltare comunitară
- Educație pentru cetățenie globală
- Intervenții educaționale în tulburarea de spectru autist, TSÎ și ADHD
- Logopedie
- Învățare cu ajutorul problemelor/proiectelor
- Consiliere educațională
- Programul „A doua șansă”
- Dezvoltare curriculară
- Strategii de predare diferențiată și recuperare
- Didactica limbii române ca limbă străină
- Cercetare educațională: analiza și prelucrarea datelor
- Leadership și management educațional
- Politici educaționale și de protecția copilului
- Matematică distractivă
- Practici și politici publice pentru educație echitabilă
- Managementul programelor și proiectelor educaționale
- Managementul calității
- Educație parentală
- Istoria și tradițiile minorităților
- Psihopedagogia comunicării
- Tehnici de argumentare
- Joc și mișcare
Tematica recomandată aferentă disciplinelor cuprinse în planul-cadru:
- Pe lângă disciplinele consacrate, viitorii profesori pentru învăţământ primar vor studia: Educaţie ŞTIAM (ştiinţe, tehnologie, inginerie, artă şi matematică); Pedagogie digitală; Managementul clasei şi dezvoltarea abilităţilor socio-emoţionale; Management personal, reflexivitate şi dezvoltare continuă în profesia didactică.
- Pedagogia digitală, va fi parte din formarea viitorilor profesori pentru învățământ primar, însă are alocată doar o oră pe săptămână în semestrul I din anul al III-lea.
Examenul de licență constă în susținerea a două probe:
- un examen scris
- susținerea unei lucrări de licență de tip cercetare-acțiune în domeniul pedagogiei învățământului primar.
Programul ar putea fi organizat din anul universitar 2025-2026
Agenția Română pentru Asigurarea Calității în Învățământul Superior (ARACIS) are obligația de a adapta standardele specifice de calitate pentru evaluarea programelor de Pedagogia învățământului primar în termen de 60 de zile de la publicarea ordinului cu metodologia.
După elaborarea acestor standarde, universitățile vor trebui să parcurgă procesul de autorizare și acreditare. Dacă aceste proceduri se desfășoară cu rapiditate, programele de licență în Educație Timpurie ar putea începe din anul universitar 2025-2026.
„Instituțiile de învățământ superior care au în structură autorizat/acreditat și organizează programul Pedagogia învățământului primar și preșcolar pot organiza începând cu anul universitar 2025-2026 programul Pedagogia învățământului primar și/sau Educație timpurie cu păstrarea statutului (de autorizat/acreditat), a capacității maxime de școlarizare, cu obligația depunerii la Autoritatea Națională pentru Calificări a documentației privind recunoașterea/validarea calificării și cu solicitarea de evaluare periodică/monitorizare la Agenția Română pentru Asigurarea Calității în Învățământul Superior (A.R.A.C.I.S.) pe noile programe, până la momentul expirării termenului de acreditare/autorizare deținut de fiecare universitate la data publicării prezentului ordin”, este menționat în document.
DESCARCĂ Ordinul integral pentru aprobarea Metodologiei privind înființarea și organizarea programului de studii universitare de licență „Pedagogia învățământului primar” îl puteți consulta mai jos:
Foto: © Gergely Zsolnai | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.
7 comments
Sa va ajute Dumnezeu/ Universul si oamenii de langa voi sa puneti inceput bun pe termen lung!
Păi dacă sunt ,,profesori în învățamântul primar” cum pot avea doar Liceul Pedagogic? Au deja o facultate peste liceul de profil care îi califică. Sunteți siguri că aveți informația completă? Ceva nu e ok.
Absolvenții liceului pedagogic care au și o alta specializare obținută prin licență,indiferent de domeniu,au putut ocupa funcții didactice de profesor inv primar.
Conform noii legi a inv trebuie sa fii absolvent de Științe ale educației pentru a fi profesor inv primar
Dacă practica pedagogică va consta doar în A FACE ROST de adeverințe care “să dovedească” faptul că ai făcut practică pedagogică, atunci vom avea o Românie ȘI MAI EDUCATĂ!
Pentru că puținele cadre didactice care mai activează în sistem și care au făcut “pe vremuri” practică pedagogică adevărată sunt pe ducă!
Adevărat!
Nu înțeleg!
“Cei care sunt deja în sistem”, am citat din articol, ce fac?
Nici ei nu stiu raspunsul la aceasta intrebare. Cred ca de asta nu au detaliat. DAR, au facut o schimbare…. cred ca la “Ministerul Învățământului” se fac cele mai multe si mai paguboase schimbari. Toti corigenții isi dau cu parerea si CULMEA reusesc sa dea legi si ordonante. Cineva are mari frustrari ca nu a putut ajunge la catedra(o fi picat examenele in mod repetat) si acum se razbuna(vrea sa arate ca ideile lui/ei sunt fantastice).
Ma felicit ca nu am ales calea didactica.