OFICIAL Profesorii de la liceele și școlile profesionale din mediul rural își vor putea completa până la 1/4 din ore cu discipline din aceeași arie curriculară – procedura pentru încadrarea profesorilor în anul școlar 2025-2026

4.332 de vizualizări
Foto: © Auremar | Dreamstime.com
Profesorii din liceele și școlile profesionale din mediul rural își pot completa norma de predare cu până la un sfert din ore la discipline din aceeași arie curriculară, potrivit unui document publicat în Monitorul Oficial. Este vorba despre Ordinul ministrului educației nr. 5.198/2025 pentru aprobarea Procedurii privind constituirea normelor didactice de predare-învățare-evaluare în învățământul preuniversitar, an școlar 2025-2026.
  • Procedura prevede aplicarea măsurilor adoptate prin Legea nr. 141/2025 privind unele măsuri fiscal-bugetare prevede, cunoscută drept Legea Bolojan. Potrivit acesteia, din toamna, norma didactică de predare crește, în medie, cu 2 ore.

Art. 6, alin (11) din procedură precizează:

„La nivelul unităților de învățământ/consorțiilor școlare se completează norma didactică de predare a cadrelor didactice cu două sau mai multe specializări, afectate de diminuarea normei didactice de predare, în ordinea prevăzută la alin. (2), în conformitate cu prevederile art. 27 alin. (6) – (8) din Metodologia-cadru și prevederile prezentei Proceduri. În învățământul liceal/profesional din mediul rural, norma didactică de predare poate fi completată pe perioadă determinată și cu alte ore, la discipline din aceeași arie curriculară, altele decât cele corespunzătoare specializării/specializărilor de pe diplomă/diplome, cuprinse în planurile de învățământ, până la un sfert de normă, cu menținerea drepturilor salariale, în conformitate cu prevederile art. 208 alin. (2) din Legea nr. 198/2023, cu modificările și completările ulterioare”.

Procedura pentru încadrarea profesorilor în anul școlar 2025-2026 poate fi consultată mai jos:
Informații de context

Ministrul Daniel David a anunțat încă din 22 iulie că profesorii vor putea preda mai multe discipline din aceeași arie curriculară, în contextul creșterii normei didactice. Acesta dorește ca România să se adapteze la practicile din țări precum Statele Unite și Finlanda: „Da, vom crea această posibilitate [n. red. ca profesorii să poată preda mai multe discipline din aceeași arie curriculară]. Îi rog pe profesori să înțeleagă. Referitor la problema fragmentării, caut soluții să o controlăm. Dar da, vom deschide spre disciplinele din aceeași arie curriculară. Nu vă supărați, te uiți la sistemul vestic. Și în Statele Unite și în Finlanda, în țările nordice, ai arii curriculare largi. Numai la noi e hiperspecializare, exact pe discipline”.

Marius Lobază, profesor la Colegiul Naţional Bănăţean Timişoara, a declarat că „acea poveste spusă de așa-zisul ministru că li se dau profesorilor ore din aceeași arie curriculară e o tâmpenie”. Referitor la creșterea normei didactice de predare, acesta a afirmat că înseamnă, de fapt, „mii de cadre didactice care, probabil, vor fi șoferi de taxi sau vânzători pe la buticuri”.

De asemenea, o completare de normă la un profesor care are o anumită specialitate cu ore dintr-o altă specialitate nu face bine copiilor, atrage atenția un alt cadru didactic: „Degeaba facem austeritate, dacă noi pe viitor nu vom avea specialiști”, a spus el.

Este prima creștere a normei didactice din 1995 încoace. Atunci, prin Legea Statutului cadrelor didactice, prevăzută de legea învățământului, dar aprobată separat doi ani mai târziu, erau stabilite normele didactice de 18 ore în învățământul preuniversitar.

Reamintim că Ministerul Educației și Cercetării nu a prezentat nicio analiză a fundamentării măsurilor din legea 141/2025, în afara declarațiilor făcute de ministrul Daniel David în ieșirile sale publice. În schimb, analiza solicitată Institutului de Științe ale Educației de Edupedu.ro a fost cenzurată de ministrul David sub pretextul unui peer review pentru că îi contrazicea cu date și studii argumentele folosite.

Conform Legii Bolojan, noile norme didactice sunt:

  • pentru învățători și profesori de învățământ primar, norma didactică rămâne de tip „un post pe clasă”, dar cu 2 ore obligatorii de pregătire remedială pe săptămână
  • pentru profesorii de gimnaziu, liceu, postliceal, precum și cei din clasele cu program integrat de artă și sport sau din unități extrașcolare, norma crește la 20 de ore pe săptămână, dacă aceștia au cel puțin licență în cariera didactică
  • excepție: profesorii cu grad didactic I sau titlul de profesor emerit, care desfășoară activitate de mentorat, vor avea normă redusă la 18 ore pe săptămână
  • profesorii de instruire practică și maiștrii-instructori vor avea norme de 26 de ore pe săptămână (cu licență), respectiv 22 de ore (dacă au gradul I și activitate de mentorat)
  • în învățământul special, norma este de 18 ore pentru profesori la predare și terapii specifice, respectiv 22 de ore pentru educatori și maiștri instructori
  • cadrele didactice cu peste 25 de ani vechime și gradul I, sau care dovedesc performanță educațională, pot beneficia de o reducere a normei cu 2 ore pe săptămână, fără afectarea salariului, în baza unei metodologii aprobate de Minister.

Foto: © Auremar | Dreamstime.comDreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.

Citește și:

Profesorii vor putea să predea și alte discipline din aceeași arie curriculară, anunță ministrul Daniel David / În situații bine controlate, un profesor de Fizică ar putea să facă și câteva ore de Chimie

Profesorul Marius Lobază: Acea poveste spusă de așa-zisul ministru că li se dau profesorilor ore din aceeași arie curriculară e o tâmpenie. Această majorare a normei înseamnă câteva mii de cadre didactice care, probabil, vor fi șoferi de taxi sau vânzători pe la buticuri

O completare de normă la un profesor care are o anumită specialitate cu ore dintr-o altă specialitate nu face bine copiilor, atrage atenția un cadru didactic: Degeaba facem austeritate, dacă noi pe viitor nu vom avea specialiști


1 comment
  1. Unii nu știu nici conținuturile din specializare », dar să mai predea altceva din aria curiculară!? Domnilor, nu cunoașteți realitatea!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Șefa Inspectoratului Botoșani anunță că s-au plătit profesorilor orele remediale pe care le-au făcut în aprilie 2021, după 7 luni întârziere. Sumele sunt de 7,6 lei pe oră, nu 100 de lei brut/oră, cum prevedea ordinul ministrului Cîmpeanu

Profesorii din Botoşani care în luna aprilie a acestui an au desfăşurat ore remediale cu elevii afectaţi de pandemie au primit, vineri, banii pentru munca depusă suplimentar, a anunţat inspectorul…
Vezi articolul

Pregătirea pentru Evaluarea Națională de clasa a VIII-a ar trebui să înceapă din clasa a V-a, spune profesorul de Matematică Alin Danciu: Este important să le arătăm elevilor cum se aplică în viața reală ceea ce le predăm (P)

Clasa a VIII-a este, fără îndoială, cea mai intensă din ciclul gimnazial. Programa trebuie parcursă integral, iar examenul final se apropie cu pași repezi. Profesorii de matematică resimt din plin…
Vezi articolul

Mi se pare criminal că nu abordăm direct reducerea analfabetismului funcțional, care duce la abandon școlar. Copilul care se simte prost va face tot ce poate să nu se ducă la școală – Liliana Romaniuc, Asociația Română de Literație

Copiilor nu le place școala. Este o caracteristică a acestui timp și, „dacă am dori să le placă școala, ar trebui să facem niște transformări în modul în care le…
Vezi articolul

Material susținut de Viva Control

Primul an de catalog electronic în școli. Șase directori vorbesc despre cum au pilotat platforma, cum au primit profesorii tehnologia în viața lor profesională și ce influență are schimbarea asupra comunității școlare

A trecut primul an școlar din programul pilot în care 742 de școli au fost aprobate să utilizeze catalogul electronic. Avantajele catalogului electronic au fost explicate de 6 directori de…
Vezi articolul

Cursuri gratuite pentru personalul din domeniul educației, profesori și directori de școli, dar si pentru alte autorități, care derulează achiziții publice cu finanțare din PNRR, organizate de Agenția Națională pentru Achiziții Publice

Agenția Națională pentru Achiziții Publice organizează, pe parcursul anului 2024, cursuri gratuite de instruire specializată pentru persoanele din domeniul educației, care își desfășoară activitatea în cadrul autorităților/entităților contractante care derulează…
Vezi articolul