OFICIAL Profesorii înscriși la definitivat sau examenul pentru gradul didactic II sau I care intră în concediu de creștere a copilului nu mai pierd inspecțiile sau probele deja susținute, iar doctoratul se prelungește automat cu perioada concediului

1.362 de vizualizări
Foto: © Voyagerix | Dreamstime.com
Profesorii înscriși la definitivat sau la examenul pentru acordarea gradului didactic II sau I, care intră în concediu de creștere a copilului, au dreptul să continue inspecțiile, să susțină examenul la prima sesiune organizată după reluarea activității, fără a fi necesară reluarea inspecțiilor ori a altor probe sau examene deja efectuate, conform Legii nr. 235/2025, adoptată de Parlament Parlamentul României, care modifică atât Legea învățământului preuniversitar nr. 198/2023.

Legea nr. 235/2025 modifică și Legea învățământului superior nr. 199/2023, introducând prevederi explicite pentru situațiile în care cadrele didactice sau studenții-doctoranzi intră în concediu de creștere a copilului sau în concediu de acomodare.

Modificări pentru doctoranzi

Se introduc două noi alineate la articolul 62 din Legea învățământului superior. Astfel, doctoratul se prelungește automat cu durata concediului de creștere a copilului sau a concediului de acomodare, la cererea studentului-doctorand.

Această prelungire se aplică și în cazul concediilor succesive, fiecare perioadă de concediu determinând întreruperea corespunzătoare și extinderea duratei programului de studii universitare de doctorat.

În termen de 90 de zile de la intrarea în vigoare a legii, Ministerul Educației și Cercetării trebuie să modifice Ordinul nr. 5.561/2011 privind formarea continuă a personalului din învățământul preuniversitar și Ordinul nr. 3.020/2024 privind Regulamentul-cadru al studiilor universitare de doctorat, pentru aplicarea noilor prevederi.

Prevederile din noua lege:

Art. I. — „La articolul 185 din Legea învățământului preuniversitar nr. 198/2023, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 613 din 5 iulie 2023, cu modificările și completările ulterioare, după alineatul (10) se introduce un nou alineat, alin. (101), cu următorul cuprins: 

„(101) În cazul în care candidatul înscris la examenul pentru obținerea licențierii în cariera didactică/definitivare, precum și la examenul pentru acordarea gradului didactic II sau I, după data programării acestuia, intră, la cerere, în concediu pentru creșterea copilului în vârstă de până la 2 ani, respectiv 3 ani, în cazul copilului cu handicap, precum și în concediu de acomodare, în conformitate cu prevederile legale, acesta are dreptul să continue inspecțiile sau, după caz, să susțină examenul la prima sesiune organizată după reluarea activității, fără a fi necesară reluarea inspecțiilor ori a altor probe sau examene deja efectuate în vederea înscrierii. Dispozițiile prezentului alineat se aplică și în cazul concediilor succesive.” 

Art. II. — La articolul 62 din Legea învățământului superior nr. 199/2023, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 614 din 5 iulie 2023, cu modificările și completările ulterioare, după alineatul (5) se introduc două noi alineate, alin. (51) și (5²) , cu următorul cuprins:

„(51) Prin excepție de la prevederile alin. (3), în cazul întreruperii programului de doctorat pentru concediu de creștere a copilului în vârstă de până la 2 ani, respectiv 3 ani, în cazul copilului cu handicap, precum și pentru concediu de acomodare, la cererea studentului-doctorand, în conformitate cu prevederile legale, durata programului de studii universitare de doctorat se prelungește cu perioada concediului. 

(5²)  Prevederile alin. (51) se aplică și în cazul concediilor succesive de creștere a copilului, respectiv de acomodare, fiecare perioadă de concediu determinând întreruperea corespunzătoare și prelungirea duratei studiilor universitare de doctorat.

Art. III. — În termen de 90 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei legi se modifică în mod corespunzător: 

a) Ordinul ministrului educației, cercetării, tineretului și sportului nr. 5.561/2011 pentru aprobarea Metodologiei privind formarea continuă a personalului din învățământul preuniversitar, cu modificările și completările ulterioare; 

b) Ordinul ministrului educației nr. 3.020/2024 pentru aprobarea Regulamentului-cadru privind studiile universitare de doctorat, cu modificările și completările ulterioare.”

DOCUMENT Legea Nr. 235 pentru completarea art. 185 din Legea învățământului preuniversitar nr. 198/2023 și pentru completarea art. 62 din Legea învățământului superior nr. 199/2023

Foto: © Voyagerix | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Reacție dură a geografilor la „scăparea” lui Andronescu: Includerea geografiei în invenția de probă de BAC numită Creativitate ne provoacă o nemulțumire profundă

Reacție dură a Societății Române de Geografie, la ideile vehiculate de Ecaterina Andronescu privind ba eliminarea Geografiei de la BAC, ba introducerea materiei într-un examen numit „probă de creativitate”. Explicațiile…
Vezi articolul

Material susținut de VIVA

Încheierea mediilor în 5 secunde. „Dăm două clickuri și avem situația fiecărui elev”, spune Maria Stoian, directoarea Școlii “Carmen Sylva”, Neamț, despre utilizarea Catalogului Viva / Florentina Golea, director Școala „Sturdza” din Tecuci: Generează adeverințele și foile matricole / Eduard János Poti, directorul Liceului Reformat din Satu Mare: Notarea automată e foarte bună

Modalitatea în care Platforma de Management Școlar Viva Catalog le ușurează munca profesorilor a fost explicată de 3 directori de instituții de învățământ. „Dăm două clickuri și avem situația fiecărui…
Vezi articolul

Eveniment Edupedu.ro, cu sprijinul Samsung Electronics Romania și Nextlab.tech

VIDEO Predau tradițional lecția și întreb elevii „ați înțeles?” Ei toți îmi zic „daaa”, dar nu e așa, spune Larisa Dediu, profesoara de Matematică la Școala Gimnazială Alexandru Ioan Cuza din Bacău, care a prezentat profesorilor strategia didactică prin care reușește să-i facă să înțeleagă lecția până când ajung în clasă

Clasa inversată sau flipped classroom poate fi o soluție la provocările actuale ale învățământului tradițional și a fost prezentată ca model de bună practică în cadrul conferinței naționale NextEd Teach…
Vezi articolul

Vom verifica în prima inspecție tematică modul în care se organizează orele remediale, pentru că cele 2 ore de activități trebuie să figureze distinct în orar, spune Florian Lixandru, inspector școlar general București

Șeful ISMB, Florian Lixandru, a spus că la prima inspecție tematică în școli, inspectorii vor verifica modul în care se organizează orele remediale. Este vorba despre obligativitatea învățătorilor de a…
Vezi articolul