Op Ed / Daniel Funeriu: Alegerea directorilor – câțiva pași simpli pentru un management școlar performant

2.795 de vizualizări
Daniel Funeriu
Daniel Funeriu / Foto: Facebook.com

Editorial semnat de Daniel Funeriu, fost ministru al Educației care a implementat Legea educației nr. 1/2011. În prezent, face parte din corpul de experți în educație al Comisiei Europene.

Guvernul actual are șansa uriașă că mandatele directorilor obținute prin concurs expiră la începutul noii guvernări. Astfel poate să producă o reală îmbunătățire a vieții școlare în timpul mandatului. Văd că se precipită discuția despre cum să fie aleși noii directori și tare mi-e teamă că iar oscilăm între reinventarea apei calde dar care o să iasă din robinet… rece și soluții „inovante” care vor reuși cu brio să elimine și ce mai e bun în descompusul sistem actual. Să fim așadar inteligenți și să vedem, mai jos, în câțiva pași simpli, cum să începem anul școlar 2022-2023 cu un set de directori noi (e nevoie de aproximativ 10.000 directori și directori adjuncți).

Trebuie să fim conștienți că, dacă vrem să facem treabă temeinică, abia anul școlar 2022-2023 poate fi început sub pregătirea noilor directori. Putem să începem și 2021-2022 cu directori noi, dar făcând asta nu cred că pot fi selectați unii mai buni ca cei de azi.

Înainte de toate, rețineți două adevăruri despre care nu vorbește nimeni:

  1. A fi director de școală e, uneori, o corvoadă. Nu e o treabă ușoară deloc, nu trebuie să plecăm de la premisa că e o sinecură sau că e vreo competiție acerbă pentru aceste posturi.
  2. Job-ul de director în oraș e total diferit de job-ul de director la țară. În oraș e important să fii un lider recunoscut al comunității. La țară trebuie să mergi pe coclauri să aduci copii, adesea flămânzi, la școală. Trebuie să te lupți pentru fiecare leuț, trebuie să fii un acrobat al diplomației sătești pentru a face să progreseze copii care, acasă, au prea adesea parte de un mediu ostil progresului intelectual.

Cu aceste două premise în minte, iată, concret, ce e de făcut.

  1. Revenirea la forma inițială a Legii 1/2011 care, în forma ei originară, înainte să fie modificată de guvernul hoțului Ponta, făcea imposibilă condiționarea accesului la funcția de director de apartenența la un partid. Se poate face în 2 zile prin OUG care apoi să fie trecută rapid prin Parlament sau direct lege trecută prin parlament. De preferat prin OUG și lege de aprobare, astfel se evită pierderea vremii prin atacarea legii la CCR de opoziție.
  2. Se constituie un adevărat ”corp al experților în management educațional”, prin actualizarea ordinului nr. 5549/6.10.2011, adoptându-se următoarea procedură în trei etape: i) preselecție, ii) formare, iii) examen:
    1. La nivelul fiecărui ISJ se pre-selectează, conform criteriilor din ordinul de ministru modificat, un număr aproximativ triplu de persoane față de necesarul din respectivul județ. Se solicită candidaților opțiuni referitoare la școala unde doresc să fie directori, astfel încât să fim siguri că nicio școală nu rămâne neacoperită. Se constituie o listă a celor aprox. 30.000 de persoane preselectate. De ce triplu? Simplu: pentru a avea de unde alege și pentru a forma o bază de date pe termen lung, pentru punctul 2.b. Nu aș ezita să întocmesc criteriile de preselecție astfel încât să las să intre și oameni tineri, care nu sunt neapărat cu toate gradele didactice luate, dar care sunt dinamici, dedicați și cu autoritate.
    2. Se organizează, cu aceste 30.000 de persoane, formări de 2 luni pentru managementul școlar, din fonduri europene. De ce? În primul rând pentru că e nevoie. Concursul pentru directori nu trebuie să fie un exercițiu punitiv, ci unul formativ, să profităm de această ocazie pentru a începe să clădim un corp de elită, în care să fie o onoare profesională să fii. Nu va fi posibil într-un singur an, e un efort de durată, dar trebuie început.
    3. Odată 30.000 de oameni pre-selectați și formați, se organizează un concurs de intrare în corpul experților. Se dau două subiecte: unul specific mediului urban și unul specific mediului rural. Trebuie să ne fie clar că a fi director în urban e un job diferit de a fi director în rural. Concursul se organizează de către universitățile geografic apropiate de candidați. În urma concursului cei care acced în corpul experților vor fi abilitați fie pentru a fi directori în rural, fie în urban, fie ambele.
    4. Întreaga procedură se reia anual pentru a introduce în corpul experților noi membri, iar odată la 4 ani cei care sunt deja în corp sunt revalidați sau nu.
  3. Odată astfel întocmit corpul experților în management educațional se derulează concursurile, organizate de consiliul de administrație al școlii, nou constituit în baza modificării legislative de la punctul 1. E esențial ca aceste concursuri să fie publice, transparente. Desigur, nu pot fi evitate preferințele locale, niciun sistem nu e perfect, dar, chiar și în acest caz, suntem siguri că apartenența la corpul experților garantează un nivel de calitate bun.

Nu e greu. Fix așa doream să organizez în august 2012, imediat după alegerile locale, concursurile de director, implicând noile autorități locale. Totul era pregătit dar… a venit în mai 2012 guvernul hoțului Ponta și a distrus totul. Acum am fi avut astfel de directori și astfel de corp profesoral de 9 ani de zile. 9 generații de elevi, 1.800.000 de copii… Mulțumiți-i lui Ponta pentru cadou.

PS: nu, nu toți directorii actuali sunt sclavi de partid. Mulți sunt, dar ar fi greșit să aruncăm cu piatra în toți.

Cum a fost modificată Legea educației 1/2011 în privința alegerii directorilor:

____

Despre autor:

Daniel Funeriu a fost ministru al Educației în 2009-2012, perioadă în care a implementat o nouă lege a educației, bazată pe Raportul Comisiei Prezidenţiale pentru educaţiei condus de Mircea Miclea (Legea educației nr. 1/2011, în vigoare și în prezent, dar modificată masiv de toate partidele care s-au succedat la putere). A fost consilier prezidențial în domeniul educație și europarlamentar. În prezent, face parte din corpul de experți al Comisiei Europene care asistă Guvernul Republicii Moldova în eforturile de a implementa Acordul de Asociere UE – Republica Moldova. Chimist cu doctoratul obținut la Universitatea din Strasbourg sub îndrumarea laureatului nobel Jean-Marie Lehn, Daniel Funeriu a fost cercetător în Japonia și SUA, înainte de a reveni în țară.

Citește și:
Op Ed / Daniel Funeriu: Cu stiletto pe pârtia de ski sau cum mint politicienii că vor să depolitizeze funcția de director de școală


8 comments
  1. Când va trece tot corpul profesoral printr-un examen psihiatric real, atunci mai discutam de concursuri organizate de ca-ul scolii. Și chiar și așa, e ca și cum hoții aleg șeful închisorii!

  2. Domnul Funeriu exista un corp al expertilor in educatie,unde toti care au dorit sunt membri,iși intocmesc un dosar unde ataseaza niste fake -uri de concursuri,copii dupa grade didactice ,se ,,evalueaza ” dosarele si gata certificatul de expert in educatie.Fratilor ,acum este in desfasurare Ordinul privind mobilitatea pentru profesorii titulari care raman fara ore,este aceeasi selectie,completeaza dosare cu fake uri de concursuri ,din
    comisiile hulite de ei din scoli,copii dupa actele de studii si gata orele pentru completare -nu tu examen ,concurs si mai este un aspect multi fac reconversii profesionale ,gradele didactice sunt recunoscute si pot preda biologie si matematica,sport si engleza,invatatoarea ,educatoarea debin profesoare de orice disciplina vrea inimioara lor daca au diploma de reconversie.Fratilor, nu mai poate merge asa,sunt pline universitatile si scolile de prosti,nu mai are cine sa i invete carte pe studenti si elevi ,schimbati ceva ,evaluatii serios pe toti profesorii universitari care,,produc pe banda 80 % din intelectualii neperformanti” din tara,evaluati profesorii ,,produsi” in ultimii 15-20 de ani de la liceal,gimnazial ,primar si prescolar care si ei la randul lor cu asa ,menrtori si academicieni, 80 % habar n -au de carte pentru a transmite elevilor.Puneti camere de vederi in salile de clase si curs ascultati ce prostii spun sau observati ca nu fac nimic cu elevii si studentii lor 80% dintre ei la orele de curs si clasa.Este foarte grav ,suntem cu asa sistem de invatamant universitar si preuniversitar o natie de tampiti .

  3. Tambalau mare. Cu cat mai mare circul cu atat mai bine in ,,pandemie”. Ce ,,management” d-le? Ca daca intrebi 100 de directori ,,cu ce se mananca” indeletnicirea sigur 95% vor raspunde ca au imunitate si pe perioada ,,mandatului” nu raspund pentru nimic. Pai e simplu: urmaresti ca sa nu mai ia ,,spaga” in schimbul ,,rotunjirii in sus” a calificativelor, incepi sa lasi corigenti si repetenti pana ce se prind elevii si ,,apartinatorii” ca scoala tinde a deveni pe bune, te asiguri ca examenele-s pe subiecte cu grad de dificultate potrivit (si nu testari pentru idioti, asa ca sa treaca toti), interzici profesorilor care predau la stat sa dea meditatii (cine doreste sa faca bani sa se lase de predat si sa dea cat doreste meditatii pe persoana fizica autorizata), elimini minim 50% din invatamantul superior privat iar celor care raman le impui conditii de functionare competitive etc. Utopic, nu?

  4. Bla, bla, bla……. vorbe. toate partidele care au fost la putere si-au pus directori de scoli si inspectori prin concursuri aranjate. Au existat si exista foarte putini directori si inspectori care sa nu aiba in spate partidul de la putere, indiferent cum s-a numit acel partid. Stire din vara anului trecut: https://www.edupedu.ro/concursul-de-directori-de-scoli-anulat-pentru-acest-an-inspectoratele-au-scos-posturile-la-concurs-de-detasari-pe-baza-unui-dosar-si-a-unui-interviu-directorii-detasati-pot-fi-schimbati-oricand/ . Da, asta e respectul politicienilor pentru elevii care au dat Evaluare Nationala si BAC si pentru profesorii care au dat examen de Titularizare si Definitivat. Pentru ei a fost obligatoriu, pentru functii atat de importante cum sunt cele de inspector scolar si director de scoala nu e nevoie de examen, ci doar de “dosar” si “interviu” pentru “detasare”. Ce e tragic e ca in Romania acest lucru pare o normalitate, nici macar nu incearca sa se ascunda; iata o stire din septembrie 2020: 60% din inspectorii școlari generali participă la alegeri pe listele PNL / 25 de inspectori din 42 candidează la funcțiile de consilieri locali sau județeni. In anul 2016 12 inspectori școlari generali au candidat pe listele PSD, iar prin 2015 inspectorii scolari boicotau concursurile de ocupare a posturilor de inspectori prin retragerea din concurs chiar pe ultima suta de metri, pe motiv ca “s-au imbolnavit”, asa ca ministerul i-a “delegat” pe functie, lucru care se intampla deja de 7 ani pana in 2015, ei fiind numiti prin Delegatie, fara a sustine concurs.
    Nu cred ca invatamantul din tara asta se va mai face bine.[comentariu editat pentru a elimina majusculele]

  5. Funeriule, unde in alta parte se formeaza manageri de scoala in 2 luni? Poate in Africa?
    Corp de experti cu formare de doua luni? Asta e un corp de superficiali. Rad si curcile.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Regulile de funcționare a consiliilor de administrație ale școlilor, modificate în timpul anului școlar. Ședințele CA pot fi convocate prin SMS sau WhatsApp, au loc și online. Pot fi membri și persoane condamnate pentru infracțiuni care nu sunt legate de exercitarea profesiei

Ședințele consiliilor de administrație ale școlilor pot fi convocate prin SMS sau WhatsApp și pot avea loc și online, potrivit noii Metodologii-cadru de organizare și funcționare a consiliilor de administrație…
Vezi articolul

Inspectorii școlari generali ar putea beneficia de decontarea transportului, dacă nu au locuință în localitatea în care își are sediul direcția de învățământ preuniversitar – inițiativă legislativă

Inspectorii școlari generali ar putea să aibă transportul decontat, dacă nu dispun de locuință în localitatea în care își are sediul direcția de învățământ preuniversitar, potrivit unei inițiative legislative, document…
Vezi articolul

Alina Sava, expert în Educație al Băncii Mondiale: Aș spune unui ministru al Finanțelor că, fără o investiție în educație, nu vom putea fi o societate competitivă. Este foarte greu să construiești rezultate bune în educație acolo unde nici părinții nu sunt literați, nici resurse nu sunt în școală

Alina Sava, expert în Educație al Băncii Mondiale, a vorbit despre rezultatele obținute de elevii români la testarea internațională PISA: ”Ca să ieșim bine pe medie, trebuie să-i ajutăm pe…
Vezi articolul