Opt profesori universitari, inclusiv fostul ministru al Educației Valentin Popa, numiți într-un grup de experți care va elabora anual un metaranking al universităților – ordin de ministru

1.655 de vizualizări
Foto: © Dreamstime.com
Opt profesori universitari activi în instituții de învățământ superior din toată țara, de la Universitatea din București și ASE la Universitatea de Arte din Târgu Mureș, printre ei Valentin Popa, fost ministru al Educației în guvernul PSD din 2018, formează grupul de experți desemnat de ministrul Educației pentru a elabora anual un raport de metaranking ce are drept scop clasificarea și ierarhizarea programelor universitare. Grupul este alcătuit printr-un Ordin de ministru, document publicat luni în Monitorul Oficial. Este primul astfel de grup de experți stabilit în ultimii cinci ani, după cel care a elaborat Raportul asupra Exercițiului Național de Metaranking Universitar – 2016.

Ordinul de ministru publicat astăzi, ordin “privind stabilirea grupului de lucru responsabil de realizarea exercițiului național de metaranking”, prevede, la Art. 1:

“Se stabilește High Level Experts Group (HLEG), grup de lucru în cadrul Ministerului Educației, având următoarele responsabilități specifice și limitate:

a) propune spre aprobare Ministerului Educației metodologia în vederea realizării unui exercițiu național de metaranking;

b) colaborează cu experți și organisme internaționale cu expertiză în domeniul ierarhizării și clasificării instituțiilor de învățământ superior;

c) elaborează anual un raport de metaranking.”

Din acest grup de experți fac parte, conform ordinului de ministru:

1. prof. univ. dr. Carmen Chifiriuc, Universitatea din București;

2. prof. univ. dr. Marius Constantin Profiroiu, Academia de Studii Economice din București;

3. prof. univ. dr. Carmen Loghin, Universitatea Tehnică „Gheorghe Asachi” din Iași;

4. prof. univ. dr. Valentin Navrapescu, Universitatea Politehnica din București;

5. prof. univ. dr. Valentin Popa, Universitatea „Ștefan cel Mare” din Suceava;

6. prof. univ. dr. Radu Oprean, Universitatea de Medicină și Farmacie „Iuliu Hațieganu” din Cluj-Napoca;

7. prof. univ. dr. Vasile Vântu, Universitatea de Științele Vieții „Ion Ionescu de la Brad” din Iași;

8. prof. univ. dr. Sorin Crișan, Universitatea de Arte din Târgu Mureș.

Ordinul a fost adoptat în baza Art. 193 din Legea Educației Naționale, care prevede, pe lângă evaluarea universităților în scopul autorizării provizorii și acreditării (evaluare realizată de către ARACIS), evaluarea în scopul ierarhizării programelor de studii și a clasificării universităților, pe baza unei metodologii de evaluare propuse de Ministerul Educației.

Context. În octombrie a.c., Consiliul Național al Rectorilor propunea Ministerului Educației “constituirea unui grup de lucru care să actualizeze Metodologia de finanţare a cercetării ştiinţifice universitare în instituţiile de învăţământ superior de stat”.

Primul Exercițiu Național de Metaranking Universitar, desfășurat în 2016, s-a soldat cu un Raport elaborat de cei 8 membri ai grupului de experți de atunci, Acea echipă era formată din dr. Ovidiu Andronesi, dr. Dorel Banabic, dr. Carmen Buzea, dr. Daniel David (autor corespondent), dr. Adrian Miroiu, dr. Bogdan Murgescu, dr. Anca Prisăcariu şi dr. Lazăr Vlăsceanu.

Obiectivul acelui Metaranking a fost “cunoașterea poziționării universităților românești în clasamentele internaționale, având drept scop susținerea universităților inclusiv prin politici financiare” – detalii despre raport și raportul din 2016 integral pot fi accesate aici

Referințele de tip ranking pentru finanțarea cercetării în universități au fost folosite de către Ministerul Educației în mai a.c., printr-o decizie a Ministerului de alocare a unui fond de 100 de milioane de lei. Ca referință a fost ales Metarankingul Universitar 2020. În prealabil, referința propusă de ministrul Sorin Cîmpeanu fusese Shanghai Ranking după domenii de studiu, serie de clasamente internaționale în care universitățile românești aveau să raporteze rezultate modeste.

Anul trecut, clasamentul universităților anunțat de asociația cercetătorilor Ad Astra a fost condus de Universitatea Babeș-Bolyai din Cluj-Napoca, Universitatea din București și Universitatea Politehnica din București, Metarankingul Universitar 2020 folosind metodologia folosită de High Level Experts Group numiți în 2016 pentru Metarankingul Universitar 2016 – detalii.

Foto: © Tero VesalainenDreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi, în contextul pandemiei Covid-19, oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil.

Citește și:
Accesul în universități să se facă doar pe baza certificatului verde digital, solicită Consiliul Național al Rectorilor Guvernului și Parlamentului / Rectorii mai cer și creșterea finanțării pentru că s-au scumpit utilitățile
Cele mai bune universități din România, în 2020: Universitatea Babeș-Bolyai din Cluj-Napoca, Universitatea din București și Politehnica București sunt top 3 în clasamentul universităților anunțat de Ad Astra
Noul fond de 100 de milioane de lei, pentru cercetarea în universități. Consorțiul Universitaria: inițiativa trebuie permanentizată, dublată de finanțare pentru infrastructură și resurse umane
Shanghai Ranking 2021 după domenii de studiu: Universitățile românești au o prezența modestă în clasamentele menționate de ministrul Cîmpeanu ca referință pentru finanțarea cercetării universitare / 8 din 14 apariții revin universităților din Cluj

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.

You May Also Like

Remus Pricopie: ‘Desființarea CNATDCU’ nu e o reformă care să justifice un referendum / Universitarii sunt de acord ca o persoană care nu deține titlul de doctor să fie rector? Printre întrebări să se afle și cumulul de funcții

Reacție dură a rectorului SNSPA, Remus Pricopie, la decizia Biroului Permanent al Consiliului Rectorilor de a organiza referendum în universități pentru a decide soarta celui mai important for în analizarea…
Vezi articolul

Universitatea din București acuză Parlamentul de subminarea autonomiei universitare. Interzicerea informațiilor depre identitate de gen în învățământ încalcă libertatea de gândire și de conștiință și libertatea opiniilor

„Universitatea din București dezavuează orice inițiativă de subminare a autonomiei universitare și solicită tuturor actorilor responsabili din viața socială și politică a țării să apere acest drept câștigat acum mai…
Vezi articolul