Patru recomandări de pregătire pentru continuarea școlii online, foarte probabil necesară și din toamnă, în paralel cu cea offline – expertă americană

8.858 de vizualizări
Foto: Pixabay.com
Pe măsură ce ies din faza managementului de criză și intră în cea a planificării pentru anul școlar următor, sistemele de învățământ ar trebui să se aștepte să folosească predarea online, cel puțin în parte, și din toamnă încolo, apreciază o expertă americană în tehnologiile educației, Mary Burns. Într-o analiză publicată pe site-ul de specialitate Edutopia, aceasta face, pe baza datelor pe care le-a colectat de la profesori și elevi și a experienței ultimelor luni, patru recomandări de planificare pentru folosirea școlii online în viitorul an școlar.

Pe lângă pregătirile de organizare a spațiului școlar și pentru alte probleme legate de redeschiderea probabilă a școlilor, apar și urgențe de pregătire pentru continuarea predării la distanță, cel puțin parțial. Acestea sunt recomandările expertei citate:

Recomandarea 1: Concepeți predarea conform specificului online

Așa cum s-a desfășurat în ultimele luni, școala online a ridicat numeroase probleme ce țin de ritmul predării, structură, lipsa de interactivitate, numărul imens de instrumente folosite (de la Zoom și Google Classroom la email și diverse aplicații), plus „singurătatea” învățării de tip asincron.

De aceea, scrie autoarea, în elaborarea unei materii care să fie predate atât față în față, cât și online trebuie căutat un echilibru între:

  • activitățile pentru care predarea la clasă este optimă și cele pentru care e mai potrivit mediul online
  • între învățarea de tip sincron-asincron
  • structură și flexibilitate
  • activități pe cont propriu și cele de realizat în colectiv.

Optim ar fi, spune experta citată, ca toate activitățile – legate de conținut, discuții, evaluări, dezbateri online – să fie adunate pe o singură platformă. Iar pentru învățarea online, aceasta expune principalele puncte dorite de elevii cu care a discutat ea:

  • mai multe activități de tip sincron și care presupun o colaborare între elevi și între elevi și profesori
  • interactivitate mai mare (jocuri, materiale interactive, simulări) și mai puține proiecte „pe hârtie”
  • învățare personalizată, care să țină cont de specificul fiecărui elev
  • activități mai aplicate, legate de provocări reale și care pretind mai multă creativitate din partea elevului.
Recomandarea 2: O mai bună pregătire a profesorilor pentru predarea online

Pe lângă o mai bună stăpânire a instrumentelor online pe care le-au folosit, probabil, deja, profesorii au nevoie de o înțelegere mai bună despre modul de administrare a clasei, la distanță, în sesiuni live. Ei au nevoie și de o mai bună pregătire pentru tehnicile de evaluare online și despre cum să comunice și să faciliteze învățarea, mai ales pentru elevii vulnerabili.

Nevoi pentru o mai bună predare online, conform analizei citate:

  • profesorii să fie pregătiți pentru a instrui direct elevii folosind transmisiuni online, prezentări online, demonstrații etc.
  • modele cognitive de predare, cu accent pe întrebări deschise, experimente, rezolvarea problemelor
  • modele sociale de învățare – metode colaborative care pot fi folosite și online, de la dezbateri la predări încrucișate
Recomandarea 3: Pregătirea elevilor pentru învățarea online

Deși cei mai mulți tineri sunt familiarizați cu mediul online, această perioadă a fost, pentru majoritatea, prima când au avut de-a face cu nevoia de învățare online. Și elevii au, deci, nevoie de o pregătire pentru școala pe Internet:

  • pregătire tehnologică (de la accesul la sisteme de conferințe web la managementul fișierelor)
  • pregătire personală (motivare, managementul timpului, abilități de organizare, când și cum să caute ajutor etc.)
  • abilități productive (strategii de citire și scriere mai eficientă în mediul online, stabilirea unui orar clar, managementul informației).
Recomandarea 4: Structură și suport pentru toți studenții și familiile lor

Una dintre marile probleme ale acestei perioade a fost lipsa de echitate – foarte mulți copii din medii vulnerabile nu au avut acces la educație din cauze precum lipsa instrumentelor necesare (laptopuri, tablete etc) sau a conectivității. Autoritățile trebuie să se asigure că toate aceste probleme vor primi un răspuns în momentul în care școala online va fi reluată.

Citește și:

Foto: Pixabay.com


1 comment
  1. Porcarie,orice ati spune!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Despre frumusețea uitată a profesiei de învățător/învățătoare – portret actualizat al întemeitorului celei mai frumoase profesii din lume / Op Ed Mircea Bertea, președintele Asociației Naționale a Colegiilor și Liceelor Pedagogice din România

Ziua de 5 iunie a fost declarată de Parlamentul României, prin Legea nr. 289 din 29 octombrie 2007, Ziua Învățătorului, zi ce coincide cu data de naştere a dascălului Gheorghe…
Vezi articolul

Mircea Miclea: Nu contează atât de mult ce face viața din noi, contează mai mult ce facem noi cu ceea ce a făcut ea din noi. E o dovadă lașitate să invoci mereu nu știu ce traumă din trecut ca să nu mai faci nimic. Soluția e în registrul acțiunii

„Nu contează atât de mult ce face viața din noi, contează mai mult ce facem noi cu ceea ce a făcut ea din noi”, spune profesorul Mircea Miclea, parafrazându-l pe…
Vezi articolul

Educația românească, sub bisturiul OCDE într-o analiză economică a situației din țară: stagnare la un nivel redus în ultimii ani, nivelul analfabetismului ar putea crește / “România Educată” – doar un “prim pas” pentru nevoile de reformă reală în domeniu

Performanța educației românești a stagnat la un nivel scăzut în ultimii ani și riscă să se deterioreze și mai mult din cauza crizei Covid-19, afirmă Organizația pentru Cooperare și Dezvoltare…
Vezi articolul
Lazar Vlasceanu / Foto: Lucian Tudose-Agepres Foto

EXCLUSIV Profesorul Lazăr Vlăsceanu, unul dintre cei mai proeminenți sociologi români: O cronică anticipată. Despre consecințele intenționate sau neintenționate ale Proiectului de Lege a învățământului superior „România educată“

Analiză semnată de profesorul Lazăr Vlăsceanu, unul dintre cei mai proeminenți sociologi români, cercetător în cadrul Catedrei de Sociologie pe care a condus-o la Universitatea din Bucureşti, cu doctoratul în…
Vezi articolul

Programa de religie – clasele IX-XII: Escape room cu simboluri religioase, expoziții și tururi virtuale, articole de presă pentru pace între oameni, folosirea AI – propuneri în proiectul de programă pentru Cultul Ortodox / Aceasta susține „reflecția critică”, dar critica doctrinei, valorilor și practicilor religioase e limitată

Jocuri de tip „escape room”, realizarea de articole de presă,  expoziții virtuale sau fizice, apelul la inteligența artificială – toate sunt instrumente care ar urma să fie integrate în predarea…
Vezi articolul