Peste 70 de studenți ai Universității Dunărea de Jos din Galați, unii dintre ei cu 0 credite anul trecut, “sunt promovați” până la iarnă, când riscă să fie “exmatriculați” / Rectorul Lucian Georgescu declară că, dacă acei studenți nu își rezolvă problemele, “nu vor mai beneficia de buget în niciun fel”

7.767 de vizualizări
Foto: Facebook.com/ Lucian Georgescu
Universitatea Dunărea de Jos din Galați a decis, luna aceasta, să nu mai aplice, pentru un grup de peste 70 de studenți ai uneia dintre facultățile sale, provenind din Republica Moldova, criteriile necesare pentru promovare. Unul din șapte  studenți aflați în această situație nu are niciun credit acumulat în anul de studiu precedent. Întrebat de Edupedu.ro dacă acest lucru înseamnă că studenții respectivi se pot considera, în momentul de față, promovați, în baza deciziei universității, rectorul universității, Lucian Georgescu, a declarat că “ei sunt promovați”, dar numai până la sesiunea de la începutul anului viitor, când riscă să fie lăsați repetenți sau exmatriculați. El a spus că este o măsură luată pentru a le da respectivilor “posibilitatea să își rezolve restanțele”, ținând cont de dificultățile asociate pandemiei. Reprezentantul universității a insistat că studenții care nu vor reuși să rezolve problemele nu vor luați în calcul pentru bani de la buget: “Nu mi-ar trece prin cap să obțin niște bani pentru niște studenți care nu există.”
  • Facultatea Transfrontalieră a Universității Dunărea de Jos este o instituție care se adresează în special Republicii Moldova, oferind studenților studii de științe inginerești, științe sociale, științe umaniste și sport. Potrivit rectorului UDJG, Lucian Georgescu, această facultate are în prezent circa 1.600 de studenți. 

Săptămâna trecută, decanul conducerea facultății a solicitat Consiliului de Administrație al Universității ca “pentru anul universitar 2021-2022 criteriile și standardele privitoare la promovabilitatea anului de studiu 20202021 să nu se aplice” mai multor studenți din cadrul facultății. În scurt timp, pe 12 noiembrie, Consiliul de Administrație, sub semnătura rectorului Lucian Georgescu, aproba solicitarea Facultății – vezi Hotărârea 127/12.11.2021 de aici.

Este vorba despre 74 de studenți ai acestei facultăți, dintre care 11 au 0 credite acumulate, iar aproape 20 au mai puțin de 10 credite. Cei mai mulți sunt studenți care s-au aflat în anul I în 2020-2021.

Conducerea facultății scrie, în cererea sa, c eliminarea criteriilor de promovabilitate pentru acești studenți ar fi necesară “având în vedere situația pandemică din Republica Moldova generată de virusul SARS-COV-2 (COVID-19), având în vedere condițiile socio-economice din Republica Moldova care determină ca majoritatea studenților să nu dispună de acces la internet, curent electric, calculatoare/laptop-uri/tablete”. Cererea face trimite criteriile și standardele de promovabilitate prevăzute în Regulamentul Activității Universitare a Studenților.

Acestea menționează, pentru anul I, că pentru promovare este necesară promovarea tuturor creditelor, pentru înscrierea în anul II sunt necesare minim 40 de credite, iar pentru mai puțin de 39 de credite studentul rămâne repetent. Pe de altă parte, rectorul Lucian Georgescu a precizat pentru Edupedu.ro că, potrivit unei decizii a Senatului universității, în condițiile actuale, pentru promovare un student trebuie să aibă 50% din totalul anual de credite, anume 30 de credite, cu excepția universității de medicină unde “sunt condiții speciale, au o exigență ridicată”.

Păsuire de câteva luni, fără termen precizat oficial

Deși facultatea face trimitere, în cererea sa, la probleme întâmpinate de “majoritatea studenților” din Republica Moldova, măsura vizează doar câteva zeci dintre cei 1.600 de studenți ai facultății, anume studenți cu mai puțin de 30 de credite (cu foarte puține excepții).

Contactat de Edupedu.ro și întrebat dacă această decizie a CA a Universității Dunărea de Jos înseamnă că studenții respectivi se pot considera promovați în momentul de față, Lucian Georgescu a răspuns:

  • “Pe parcursul acestor luni, până la sesiunea din ianuarie-februarie, ei sunt promovați. Deci sunt în anul următor. Urmând ca, până la sesiunea din iarnă, această situație să fie clarificată”.

Rectorul a spus, însă, că este vorba despre o “păsuire” a acelor studenți, motivată prin situația cauzată de pandemie, nefiind vorba despre o renunțare la criteriile de promovabilitate, ci doar de o “suspendare”. După o serie de prime declarații, în care a spus că, dacă nu își rezolvă situația, studenții în cauză vor fi lăsați repetenți, Lucian Georgescu a revenit cu un nou telefon în care a spus repetat că, dacă studenții nu își vor rezolva problemele până la începutul anului viitor, ei vor fi exmatriculați.

El a insistat că cei care nu-și vor rezolva problemele nu vor fi incluși în bugetarea pe anul viitor: “Nu mi-ar trece prin cap să obțin niște bani pentru niște studenți care nu există. În niciun caz, pentru că e o chestiune periculoasă și ilegală, de altfel”.

Rectorul a declarat că, în decizia ca standardele și criteriile de promovabilitate să nu se mai aplice, “nu am precizat până când suspendăm pentru că nu știm exact când va fi sesiunea, când se termină vacanța, că depinde de condițiile epidemiologice”.

Declarațiile rectorului Lucian Georgescu despre acest caz:
  • “În Republica Moldova pentru că Transfrontaliera are activitate în afara țării – o bună parte din activități, la un moment dat, au fost online, inclusiv partea de examene parțiale sau de verificări. Și atunci studenții noștri din Republica Moldova nu au avut toți posibilitatea tehnică să intre, au avut conexiuni proaste sau nu au avut, tehnic vorbind, ce le trebuia ca să participe. Și sunt oameni care sunt la limită, cu număr de credite mai mic decât 30.”
  • “Noi am încercat să analizăm caz pe caz. Și nu am reușit să o facem, pentru că nu am reușit să îi contactăm pe toți, deși avem și oameni acolo care s-au dus, am trecut granița, în condițiile de pandemie a fost mai complicat. O parte din ei nu au telefon sau nu au conexiuni și așa mai departe. Și atunci, ca să nu existe niciun fel de discriminare – de exemplu, nu am știut despre unii dintre ei care au spus că au fost bolnavi și nu au putut să participe în perioada de pandemie – am zis să suspendăm această regulă până lămurim situația cu acești studenți. Deci suspendăm regula, îi invităm pe toți să vină să-și… Avem în săptămâna 7-8 o sesiune de restanțe specială, aprobată, de așa manieră încât să le dăm posibilitatea să își rezolve, să zicem, restanțele pe care le au și pentru care motivația a fost, v-am zis, fie pandemia, fie lipsa de mijloace tehnice.”
  • Întrebat despre diferența dintre decizia “să nu se aplice” criteriile și suspendarea acestora: “E același lucru. Se suspendă până când, din punct de vedere administrativ, tehnic și epidemiologic vom putea să intrăm în normal.”
  • Studenții respectivi se pot considera în momentul de față promovați? “Pe parcursul acestor luni, până la sesiunea din ianuarie-februarie, ei sunt promovați. Deci sunt în anul următor, urmând ca, până la sesiunea din iarnă, această situație să fie clarificată.” 
  • “Cine nu reușeste deloc, nu reușește să se ducă cu condițiile prestabilite, cu 30 de credite, acela va fi declarat repetent.”
  • Despre finanțarea studiilor la Facultatea Transfrontalieră: “Există formula de finanțare normală, se înmulțește pe licență și pe master cu un coeficient care are legătură cu activitatea în străinătate. În marea majoritate, studenții sunt bugetați, există buget pentru ei. Există și studenți la care noi plătim pentru ei, plătim din venituri proprii și unde nu avem buget, dar cheltuielile sunt suportate de universitate pe venituri proprii.”

După această primă convorbire, rectorul a revenit cu un telefon pentru a preciza insistent că nu se încearcă includerea acestor studenți în bugetarea Facultății:

  • “Bugetarea de la minister se face de la 1 ianuarie. În condițiile în care ei (studenții – n.red.) nu își rezolvă problema până în momentul raportării, nu vor fi prinși în raportare și nu vor beneficia de buget.”
  • “Bugetarea se face, în fiecare an fiscal, de la 1 ianuarie până la 31 septembrie. Aceștia au fost bugetați la 1 ianuarie 2021. Cei care anul trecut au fost în anul 1 și anul 2 erau în regulă la 1 ianuarie 2021, au fost raportați ca studenți. Între timp, au acumulat restanțe pentru care – dacă rămânem după regulile instituite înainte de pandemie – ei ar fi trebuit exmatriculați pe parcursul lunii octombrie, noiembrie, acum. Anul acesta. Or, dacă îi exmatriculăm fără să ținem cont de actualitatea tehnică, epidemiologică, oamenii aceștia pierd un an și după aceea trebuie reînmatriculați, trebuie să o ia de la capăt, cu plata unor taxe de reînmatriculare eventual. Ca să evităm această situație, amânăm decizia exmatriculării până la începutul anului viitor, când apare posibilitatea unor sesiuni de restanțe. Am avut și acum o sesiune de restanță și o să mai facem sesiuni de restanțe care să le permită accesul online.”
  • “Dacă ei nu își rezolvă situația până la data de raportare, care va fi la începutul anului viitor, ei nu vor mai fi bugetați.”
  • Întrebat din nou dacă ei sunt considerați promovați: “În acest moment, ei nu sunt exmatriculați. Dar ca să beneficieze de buget eu va trebui, ca să reglez, să clarific situația lor, până în momentul raportării din ianuarie 2022. Dacă până în momentul ianuarie 2022 nu își rezolvă situația, adică nu îndeplinesc condițiile de promovare efectivă – de exemplu, cum sunt cei cu zero – … În cazul celor cu zero, șansele lor ca în ianuarie să-și rezolve problemele sunt foarte mici. Dacă ei nu fac un efort ca pe parcursul lunilor noiembrie, decembrie, ianuarie 2022 să își rezolve problema, ei vor fi exmatriculați la momentul respectiv și nu vor mai beneficia de buget în niciun fel.”
  • “Interpretarea în acest sens (al bugetării – n.red.) poate să ducă spre concluzii de ilegalitate, în sensul că am încerca să obținem bani pentru ei, deși ei nu există. Nu se va întâmpla așa. Raportarea din ianuarie, pentru bugetul pe 2022, nu îi va conține pe aceștia.” 
  • “Acesta este punctul de vedere oficial al universității. În sensul că nu va exista niciun fel de deturnare de fonduri sau obținere de fonduri bugetare dedicate unor studenți, fără ca aceștia să existe și să îndeplinească toate condițiile legale.”
  • “Până în ianuarie 2022 ei trebuie să-și rezolve problema. Noi le-am mai acordat o păsuire de două luni. Nu am precizat până când suspendăm, în decizie, pentru că nu știm exact când va fi sesiunea, când se termină vacanța, pentru că depinde și de condițiile epidemiologice.“
  • “Nu mi-ar trece prin cap să obțin niște bani pentru niște studenți care nu există. În niciun caz, pentru că e o chestiune periculoasă și ilegală, de altfel”.
Citește și:
Ministerul Educației sesizează Parchetul în legătură cu Universitatea “Dunărea de Jos”, pentru plăți pe taxa judiciară de timbru. Ce a constatat comisia de control a ministerului la universitate
Copy-paste în cercetare. Fostul ministru Lucian Georgescu, rector al Universității “Dunărea de Jos” din Galați, coautor al mai multor articole cu pasaje identice sau aproape identice și seturi de măsurători similare / Georgescu: Partea de cercetare e total diferită, nu există nici măcar o frază copiată din munca altora

3 comentarii
  1. Logica e simpla dar si păguboasă.
    Profesorii traiesc prin prisma cifrei de scolarizare, deci numarul conteaza, adica cantitatea nu calitatea.

  2. Asta inseamna evaziune fiscala. Ii tine pana la prima sesiune, care incepe la sfarsitul lui ianuarie, pentru ca sa ii poata raporta la CNFIS la inceputul lui ianuarie. Truc ieftin.

  3. Rectorul aceste e varza. Nu cunoaste nimic! Totul face dupa gandirea sa, iar cand da cu oiste in gard o intoarce ca la ….

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Mai multe reclamații de la Ministerul Apărării și de la școli private, printre motivele reorganizării ARACIP, agenția care acreditează și evaluează școlile și grădinițele, susține secretarul de stat de la Educație, Radu Szekely / Se discută trecerea liceelor în administrarea consiliilor județene și standarde diferite pentru școlile private – interviu

Reorganizarea Agenției care acreditează, evaluează și autorizează școlile și grădinițele din România, ARACIP, a fost plănuită și pusă în forma unui proiect de hotărâre de guvern fără consultarea niciunui reprezentant…
Vezi articolul

BREAKING Cîmpeanu: În toate localitățile cu rata de infectare sub 3 la mie, indiferent de rata de vaccinare a personalului din învățământ, școlile și grădinițele vor fi deschise cu prezență fizică de luni – azi sunt 1.724 de localități sub acest prag

În toate localitățile cu rata de infectare sub 3 la mie, indiferent de rata de vaccinare a personalului din învățământ, școlile și grădinițele vor fi deschise cu prezență fizică de…
Vezi articolul

Elevul cu coronavirus din Timișoara / “Cum poți să spui că izolezi toți elevii din clasa copilului cu coronavirus, dar suspenzi cursurile la acea clasă o singură zi? Este o secretomanie care a dus la panică” – inspectorul școlar general Aura Danielescu

Un elev de clasa a IX-a din Timișoara a fost diagnosticat cu coronavirus și internat, miercuri. Însă băiatul de 16 ani a așteptat înainte cu o zi de diagnosticare, 2…
Vezi articolul