„Pentru prima oară după foarte, foarte mult timp, ministerul vine și spune avem încredere în voi”, a afirmat secretarul de stat, Bogdan Cristescu, în emisiunea InfoEdu de la TVR Info, referitor la profesorii care vor propune opționale pentru curriculum la decizia elevului din oferta școlii (CDEOȘ), în contextul noilor planuri-cadru pentru liceu. El a mai declarat că profesorii vor fi susținuți, formați și monitorizați de Ministerul Educației.
Cristescu a afirmat că profesorii nu trebuie să vadă opționalele ca pe o obligație suplimentară, ci ca pe o oportunitate de a adapta învățarea la nevoile elevilor: „Pentru prima oară după foarte, foarte mult timp, ministerul vine și spune avem încredere în voi. Propuneți-ne niște lucruri într-o marjă clară. Noi venim și noi cu niște propuneri prin oferta națională ca să vă ajutăm”, a declarat el.
Secretarul de stat a mai afirmat că profesorii vor fi susținuți cu propuneri de opționale prin oferta națională, cu „instrumente de formare și de monitorizare”.
Redăm mai jos discuțiile pe această temă:
Cercetător științific Irina Horga: Noi credem adesea că CDEOȘ-ul acesta înseamnă doar discipline opționale, altele decât cele dintr-un chiul comun. Nu, înseamnă și posibilitatea de a face aprofundare cu copiii. Și ce înseamnă asta să faci sau să abordezi elemente de conținut care sunt în trunchiul comun și unde tu, ca profesor, simți că ai tăi elevi nu sunt suficient de pregătiți.
Moderatoare: Da, dar nici să cădem în acea capcană în care nu mai facem sport, dar facem o oră de matematică pentru că avem de recuperat la matematică. Noi dăm și evaluarea națională și bacalaureatul la matematică. Adică, sigur, n-aș risca foarte mult aici. Domnule Cristescu, vă rog?
Secretarul de stat Bogdan Cristescu: Dacă m-aș uita la ceea ce spuneți, aș fi de acord cu dumneavoastră. Dar prin ceea ce propunem prin proiectul planurilor-cadru, exact asta evităm. De ce? Pe de o parte, dacă ne uităm la bacalaureat, pentru că din nou multă lume învață și în perspectiva ceea ce este evaluat și certificat, dar dacă ne uităm la multitudinea de opțiuni, multitudinea de ieșiri spre examene, multitudinea de posibilități de alege pentru acest examen ne arată că, poate mai mult decât oricând, valorizăm majoritatea disciplinelor.
Iar mai departe, apropo de ceea ce spunea colega mea și eu vreau să întăresc, opțional nu trebuie văzut cu sensul dacă vrei, opțional înseamnă cu sensul de pentru tine, deci personalizat. Pentru că atunci când s-a spus problema de aprofundare a unei discipline, gândiți-vă exact la contextul unei nevoi de remedial.
Dacă la remedial tu mai faci încă o dată același lucru, în același mod, probabilitatea de a fi mai bine la final este destul de scăzută. Și atunci eu, ca profesor, trebuie să am spațiu să mă adresez ție. Amintiți-vă de câte ori, în ultimul timp, ați auzit fraza eu vreau, dar nu mă lasă programa. Eu vreau, dar mă controlează inspectorul. Eu vreau, dar, ministerul îmi impune. Pentru prima oară după foarte, foarte mult timp, ministerul vine și spune avem încredere în voi. Propuneți-ne niște lucruri într-o marjă clară. Noi venim și noi cu niște propuneri prin oferta națională ca să vă ajutăm. Noi aducem și instrumente de formare ca să vă susținem. Vom avea și niște instrumente de monitorizare și de performanțe, inclusiv pentru colegii directori.
Informații de context
Proiectele de planuri-cadru pentru liceu 2025 au fost lansate în dezbatere publică pe 31 ianuarie, la ora 18:00. Ele prevăd noile scheme după care liceele își construiesc orarele pentru elevi și profesori. După acestea ar urma să învețe elevii care intră în clasa a IX-a în septembrie 2026, adică actualii elevi de clasa a VII-a (anul școlar 2024-2025). Reforma curriculară inițiată în 2012 ar fi trebuit să se petreacă la liceu pentru elevii care au început clasa a IX-a în 2020, tineri care au absolvit deja liceul în 2024, însă a fost amânată succesiv de politicieni.
Proiectul de reformă curriculară va oferi mai multă autonomie școlilor și a stârnit reacții din partea profesorilor și specialiștilor în educație, care contestă unele dintre modificările propuse.
Ce înseamnă Curriculumul la decizia elevului din oferta școli
Iată ce prevede Legea învățământului preuniversitar nr. 198/2023:
Art. 86 – „(3) Curriculumul la decizia elevului din oferta școlii, denumit în continuare CDEOȘ, se constituie din disciplinele/domeniile de studiu, este propus pentru toți elevii din învățământul primar, gimnazial și liceal, filiera teoretică și filiera vocațională, și este elaborat la nivel național, regional, local sau la nivelul unității de învățământ. Elevul are posibilitatea de a alege disciplinele/domeniile de studiu, din oferta școlii, în funcție de propriile nevoi și interese de cunoaștere.”
În proiectul planurilor-cadru sunt aduse următoarele explicații în privința CDEOȘ:
„Curriculumul la decizia elevului din oferta școlii reprezintă segmentul curriculumului național care permite dezvoltarea de către fiecare unitate de învățământ a propriului proiect curricular.
– pentru învățământul liceal, filiera teoretică și filiera vocațională, constituie o ofertă educațională propusă la nivel național/regional/local/al unității de învățământ și care promovează trasee particulare de învățare, pentru susținerea nevoilor și intereselor specifice de învățare ale elevilor, unor performanțe diferențiate și nevoilor comunității locale.
– pentru învățământul liceal tehnologic, este elaborat de unitatea de învățământ, în parteneriat cu operatorii economici/autoritățile administrației publice locale, pentru adaptarea formării profesionale a elevilor la nevoile locale ale pieței muncii și se implementează pe durata stagiilor de pregătire practică, în funcție de numărul de ore alocat prin planurile-cadru;”
„Principalele categorii de opționale din CDEOȘ sunt:
– opțional de aprofundare – are ca scop realizarea unui parcurs suplimentar pentru dezvoltarea competențelor specifice prevăzute de programa școlară a unei discipline obligatorii, prin noi activități de învățare; acesta nu necesită programă școlară nouă;
– opțional ca disciplină nouă/domeniu nou de studiu – opțional care introduce o disciplină nouă față de cele incluse în trunchiul comun/în curriculum de specialitate sau introduce noi domenii/teme corespunzătoare unei discipline din trunchiul comun/curriculum de specialitate sau le dezvoltă pe cele existente; acesta necesită programă școlară nouă;
– opțional integrat – opțional structurat din perspectiva domeniilor de cunoaștere, în jurul unei teme integratoare pentru o anumită arie curriculară sau pentru mai multe arii curriculare; acesta necesită programă școlară nouă.”
3 comments
Sa fie aleși prin vot democratic acești “specialiști”, subsecretari de stat! Ministrul, la fel! Inspectoratele sa fie alese de către profesori, la fel ca in SUA, pe specialități! Comasate! La fel, directoratele! Dar sa nu mai fie impuși politic! Altfel se ajunge la haos!
Sunt sigura ca asa va fi ,ca și pana acum.Va trebui sa ne descurcam singuri ca de obicei.Cine va mai avea catedră pentru ca mulți vor rămâne fără.
Chestia cu încrederea e o minciună. Să ne amintim că cei care au semnalat faptul că nu se pot organiza probele scrise la bac în timpul cursurilor au fost catalogați incompetenți.