Irina Horga, cercetător științific al Unității de Cercetare în Educație, a declarat, la emisiunea InfoEdu de la TVR Info, referitor la proiectele de planuri-cadru 2025, că „dacă elevii aleg ce este mai ușor, probabil că ceva le lipsește și lor, le lipsește și profesorilor, lipsește și mediului școlar, poate și curriculumului în general”. Aceasta a spus că Ministerul trebuie să se asigure că oferta națională de discipline opționale „este corelată cu nevoile elevilor și cu nevoile școlii”.
Cercetătorul științific a explicat și cum ar putea să se pregătească profesorii: „Noi credem adesea că CDEOȘ (curriculum la decizia elevului din oferta școlii – n.red) acesta înseamnă doar discipline opționale, altele decât cele din trunchiul comun. Nu. Înseamnă și posibilitatea de a face aprofundare cu copiii. Și ce înseamnă asta? Să faci sau să abordezi elemente de conținut care sunt în trunchiul comun și unde tu, ca profesor, simți că ai tăi elevi nu sunt suficient de pregătiți.”
Moderatoare: Doamna Horga, de ce – dincolo de neîncrederea în profesori, în directori – această neîncredere în elevii noștri că fac alegerile potrivite? Ați văzut, cu siguranță, mesajele și îngrijorările din spațiul public că la 17-18 ani nu e vârsta potrivită pentru alegeri atât de importante. De acord sau împotrivă?
Irina Horga: Nu sunt de acord, desigur, pentru că, cel puțin la nivel de curriculum, cum au spus și colegii, în alte sisteme educaționale, dar și la noi, oportunitățile de alegere apar încă din ciclul gimnazial. Dacă elevii aleg ce este mai ușor, probabil că ceva le lipsește și lor, le lipsește și profesorilor, lipsește și mediului școlar, poate și curriculumului în general. Și atunci cred că aici capacitatea aceasta de alegere trebuie pregătită la toate nivelurile.
Cum cum văd eu? Cred că Ministerul trebuie să se asigure că cel puțin oferta națională de discipline opționale, care este validată la nivel de Minister, este foarte relevantă, este corelată cu nevoile elevilor și cu nevoile școlii și duce la niște rezultate școlare – nu neapărat de dragul de a face o anumită disciplină – care contează pentru parcursul școlar și profesional viitor al copiilor.
Ce înseamnă aceasta? Înseamnă să ai în oferta națională o varietate de discipline opționale, pe care tu, ca sistem, să le pui la dispoziția școlilor, a profesorilor. Ce înseamnă pentru profesori să își pregătească capacitatea aceasta de alegere? Pentru că noi credem adesea că CDEOȘ acesta înseamnă doar discipline opționale, altele decât cele din trunchiul comun. Nu. Înseamnă și posibilitatea de a face aprofundare cu copiii. Și ce înseamnă asta? Să faci sau să abordezi elemente de conținut care sunt în trunchiul comun și unde tu, ca profesor, simți că ai tăi elevi nu sunt suficient de pregătiți.
Informații de context
„Practica ne spune că elevii, în general, aleg disciplinele în funcție de notele pe care le primesc”, spune Cătălin Ciupală, profesor de Matematică la Colegiul Național „Andrei Șaguna” din Brașov, la emisiunea InfoEdu de la TVR Info. Maria Manea, fost secretar de stat în Ministerul Educației și profesoară de Limba și literatura română la Colegiul Național „Mihai Viteazul” din București, a declarat că „noi nu suntem obișnuiți să ne creștem copiii de mici în spiritul de a alege corect ceea ce li se potrivește”.
Proiectele de planuri-cadru pentru liceu 2025 au fost lansate în dezbatere publică vineri seară, 31 ianuarie, la ora 18:00. Ele prevăd noile scheme după care liceele își construiesc orarele pentru elevi și profesori. După acestea ar urma să învețe elevii care intră în clasa a IX-a în septembrie 2026, adică actualii elevi de clasa a VII-a (anul școlar 2024-2025). Reforma curriculară inițiată în 2012 ar fi trebuit să se petreacă la liceu pentru elevii care au început clasa a IX-a în 2020, tineri care au absolvit deja liceul în 2024, însă a fost amânată succesiv de politicieni.
Proiectul de reformă curriculară a stârnit deja reacții din partea profesorilor și specialiștilor în educație, care contestă unele dintre modificările propuse.
Ce înseamnă Curriculumul la decizia elevului din oferta școli
Iată ce prevede Legea învățământului preuniversitar nr. 198/2023:
Art. 86 – „(3) Curriculumul la decizia elevului din oferta școlii, denumit în continuare CDEOȘ, se constituie din disciplinele/domeniile de studiu, este propus pentru toți elevii din învățământul primar, gimnazial și liceal, filiera teoretică și filiera vocațională, și este elaborat la nivel național, regional, local sau la nivelul unității de învățământ. Elevul are posibilitatea de a alege disciplinele/domeniile de studiu, din oferta școlii, în funcție de propriile nevoi și interese de cunoaștere.”
În proiectul planurilor-cadru sunt aduse următoarele explicații în privința CDEOȘ:
„Curriculumul la decizia elevului din oferta școlii reprezintă segmentul curriculumului național care permite dezvoltarea de către fiecare unitate de învățământ a propriului proiect curricular.
– pentru învățământul liceal, filiera teoretică și filiera vocațională, constituie o ofertă educațională propusă la nivel național/regional/local/al unității de învățământ și care promovează trasee particulare de învățare, pentru susținerea nevoilor și intereselor specifice de învățare ale elevilor, unor performanțe diferențiate și nevoilor comunității locale.
– pentru învățământul liceal tehnologic, este elaborat de unitatea de învățământ, în parteneriat cu operatorii economici/autoritățile administrației publice locale, pentru adaptarea formării profesionale a elevilor la nevoile locale ale pieței muncii și se implementează pe durata stagiilor de pregătire practică, în funcție de numărul de ore alocat prin planurile-cadru;”
„Principalele categorii de opționale din CDEOȘ sunt:
– opțional de aprofundare – are ca scop realizarea unui parcurs suplimentar pentru dezvoltarea competențelor specifice prevăzute de programa școlară a unei discipline obligatorii, prin noi activități de învățare; acesta nu necesită programă școlară nouă;
– opțional ca disciplină nouă/domeniu nou de studiu – opțional care introduce o disciplină nouă față de cele incluse în trunchiul comun/în curriculum de specialitate sau introduce noi domenii/teme corespunzătoare unei discipline din trunchiul comun/curriculum de specialitate sau le dezvoltă pe cele existente; acesta necesită programă școlară nouă;
– opțional integrat – opțional structurat din perspectiva domeniilor de cunoaștere, în jurul unei teme integratoare pentru o anumită arie curriculară sau pentru mai multe arii curriculare; acesta necesită programă școlară nouă.”
3 comments
Atata timp cat parcul IOR este distrus fara a exista pedeapsa, padura Baneasa devine sosea pt cartieul Greenfield, nu avem containere de deseuri selectate la blocuri, cartierele cu case polueaza ca ard lemne si deseuri pt caldura, parcarile pe trotuare sunt la vedere si ministerul educatiei vrea Saptamama verde, la ce foloseste, o forma fara fond!!!
e vreunul dintre experții pe care ii tot intervievați care sa fi călcat în vreo clasa de liceu în ultimii 5 ani să vadă cum arată adolescenții de azi?
sau vorbesc din ce au citit ei în manualele de psihopedagogie?
Văd că in loc să gândim ce a adus România in halul asta, noi o ținem langa cu idioțenii: cds, săptămână verde, … Nu cred că țara mai are vreo șansă. A început dictatura nebunilor!