Portofoliul educațional nu poate fi utilizat în scopul ierarhizării și al comparării elevilor în sens discriminatoriu, potrivit unui proiect al Ministerului Educației / Ce este portofoliul educațional și ce roluri are

1.242 de vizualizări
Foto: Max Fischer – Pexels.com
Portofoliul educațional este obligatoriu începând cu generația de preșcolari care intră în grupa mijlocie, respectiv cu generația de elevi care intră în clasa pregătitoare, în anul școlar 2024-2025, după cum se arată într-un proiect pus în consultare publică de Ministerul Educației. Este vorba despre proiectul de Metodologie privind portofoliul educațional al preșcolarului și al elevului din învățământul preuniversitar.
Cele două tipuri de instrumente specifice

Art. 3 – „(1) Prezenta metodologie operează cu două tipuri de instrumente specifice sistemului educațional, care urmăresc să sprijine atingerea potențialului propriu de către beneficiarii primari (preșcolari și elevi din învățământul preuniversitar), cu aportul conjugat al cadrelor didactice, al părinților și al altor actori educaționali din comunitate, având ca reper profilului absolventului.

(2) Cele două tipuri de instrumente specifice sistemului educațional menționate la alin.(1) sunt:

a) portofoliul individual – instrument folosit în activitatea de documentare a progresului individual și, implicit, în activitatea de concepere a măsurilor din planul individualizat de învățare sau din planul educațional personalizat (după caz);

b) portofoliul educațional – instrument folosit în activitatea de documentare a traseului educațional al copilului/elevului, cu influențe clare asupra orientării școlare/profesionale a acestuia;

Ce conțin portofoliul individual și portofoliul educațional

Conform proiectului, portofoliul individual cuprinde produse sau rezultate ale activităților desfășurate în contexte formale, nonformale și informale de învățare, cum ar fi: desene, fotografii, colaje, proiecte, lucrări practice/creative etc.și este predat părintelui sau, după caz, elevului, la sfârșitul anului școlar.

În document se arată că portofoliul educațional cuprinde documente relevante pentru rezultatele învățării elevilor:

a) planul individualizat de învățare al elevului, inclusiv recomandări de recuperare a pierderilor de învățare;

b) planul educațional personalizat, în cazul elevilor cu cerințe educaționale speciale;

c) rapoarte descriptive de evaluare de la finalul învățământului preșcolar, al clasei pregătitoare și al clasei I, rezultatele evaluărilor de la nivelul claselor a II-a, a IV, a VI-a, ale evaluării naționale de la finalul clasei a VIII-a și ale examenului de Bacalaureat;

d) diploma de absolvire și foaia matricolă, pentru absolvenții de gimnaziu și de liceu;

e) certificări care prezintă rezultate la disciplinele de studiu, pe ani de studiu/niveluri de școlarizare;

f) certificatul de calificare profesională de nivel 3 sau 4, pentru absolvenții de liceu;

g) diplome, certificate, alte înscrisuri obținute în urma evaluării competențelor dobândite în diferite contexte formale, non-formale și informale;

h) recomandări de orientare școlară și profesională ori de încadrare într-o formă de învățământ de nivel superior sau pe piața forței de muncă etc.

Art. 3 – „(5) După finalizarea învățământului obligatoriu, portofoliul educațional poate fi completat cu rezultate ale activităților de învățare pe tot parcursul vieții.”

Portofoliul educațional nu poate fi utilizat în scopul ierarhizării și al comparării elevilor în sens discriminatoriu

Art. 4 – „(2) În sistemul de învățământ preuniversitar, portofoliul educațional nu poate fi utilizat în scopul ierarhizării și al comparării elevilor în sens discriminatoriu. Portofoliul educațional nu poate fi utilizat drept criteriu pentru constituirea formațiunilor de studiu.

(3) Portofoliul educațional al elevului nu trebuie confundat cu portofoliul utilizat ca metodă de învățare-evaluare la diferite discipline de studiu.

Edupedu.ro a scris că portofoliul educațional al elevului poate fi un biblioraft sau în format digital – model. Va conține foi matricole, diplome de absolvire, rezultate de la evaluări, recomandări de orientare și cel mult 10 diplome de la concursuri și certificate.

Rolurile portofoliului individual pentru copiii de grădiniță și pentru elevi:
  • a) construcția imaginii de sine și a respectului față de ceilalți;
  • b) sprijin în identificarea a ceea ce știe, ceea ce poate face;
  • c) ajutor pentru stabilirea unor obiective de învățare pe care să le revizuiască periodic;
  • d) încurajarea reflecției privind procesul de învățare și conștientizarea a ceea ce știe și poate face autonom.
Rolurile portofoliului individual pentru educator/profesorul pentru educație timpurie/profesorul pentru învățământ primar/profesorul diriginte/colectivul de cadre didactice care predau la clasă:
  • a) sprijinirea preșcolarului/elevului în construcția imaginii de sine și a respectului față de ceilalți;
  • b) identificarea nevoilor de sprijin în învățare și proiectarea unor demersuri specifice;
  • c) dezvoltarea capacității de autoevaluare a preșcolarilor/elevilor;
  • f) orientarea preșcolarului/elevului către tehnici de învățare specifice diferitelor domenii de cunoaștere/discipline.
  • a) crearea unei culturi a colaborării cu personalul școlar, pentru o mai eficientă conectare a mediului școlar cu cel familial și pentru oferirea de sprijin constant și congruent preșcolarului/elevului;
  • b) conștientizarea punctelor tari și a punctelor slabe ale parcursului școlar al preșcolarului/elevului;
  • c) sprijinirea preșcolarului/elevului în construirea propriei motivații pentru învățare.
Rolurile portofoliului educațional pentru copiii de grădiniță și pentru elevi:
  • a) construcția imaginii de sine și a respectului față de ceilalți;
  • b) susținerea motivației în diferite etape ale procesului de învățare;
  • c) asumarea responsabilității pentru propria învățare;
  • d) evidențierea aptitudinilor preșcolarului/elevului și a domeniilor/ariilor de cunoaștere care îi trezesc interesul;
  • e) sprijinirea construirii unei atitudini pozitive față de activitatea școlară, care să favorizeze progresul.
Rolurile portofoliului educațional pentru educator/profesorul pentru educație timpurie/profesorul pentru învățământ primar/profesorul diriginte/colectivul de cadre didactice care predau la clasă:
  • a) asigurarea vizibilității progresului în învățare și în formarea/dezvoltarea competențelor și a vizibilității evoluției, în general, a preșcolarului/elevului;
  • b) sprijinirea preșcolarului/elevului în construcția imaginii de sine și a respectului față de ceilalți;
  • c) evidențierea aptitudinilor, reușitelor și a pasiunilor preșcolarului/elevului;
  • d) formularea recomandărilor de orientare școlară și profesională viitoare pentru preșcolarul/elevul din învățământul preuniversitar.

Rolurile portofoliului educațional pentru părinte/reprezentant legal:

  • a) conștientizarea progresului preșcolarilor/elevilor, a preferințelor, intereselor și a pasiunilor preșcolarilor/ elevilor;
  • b) sprijinirea preșcolarului/elevului în susținerea propriei motivații pentru învățare.

Proiectul Ministerului Educației poate fi consultat mai jos:

Citește și:
PROIECT Portofoliul educațional al elevului poate fi un biblioraft sau în format digital – model. Va conține foi matricole, diplome de absolvire, rezultate de la evaluări, recomandări de orientare și cel mult 10 diplome de la concursuri și certificate
Portofoliul educațional, obligatoriu din septembrie 2024 pentru copiii care intră în grupa mijlocie și elevii de clasa pregătitoare, prevede legea educației. Ce va conține acesta

5 comments
  1. Nu are niciun rol. Forma fara fond. Hartogarie adunata in mod inutil. Domnii astia de le inventeaza ar trebui sa mai dea macar o zi prin scoala, sa vada care sunt adevaratele probl, de care nu mai are nimeni timp sa se ocupe pt ca… se fabrica hartoage…

  2. Nu poate fi folosit, dar parca vad ca trebuie scos la lumina in caz de burse la clasa a V-a sau de plecari prin Erasmusuri si alte minuni.

  3. Din moment ce e orientativ, consultativ, fără ierarhizări imi pare – așa cum am mai zis-o pe undeva – absolut INUTIL. Nu folosește realmente la NIMIC palpabil .

  4. Ce rol are portofoliul educațional?
    Hârtie igienică, păduri tăiate, mai multă poluare…….
    Sarcinu în plus pentru profesori, ca la noi hârtii să fie nu școală. De ce să nu se ducă stresat și obosit profesorul la oră?
    CRETINILOR?
    Eu zic că ar trebui ca fiecare profesor după ce folosește wc-ul instituției să completeze un proces verbal detaliat cu ce a făcut la wc.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

BREAKING Șapte din zece elevi au fost agresați la școală, cel mai frecvent în clasă, de colegi, iar 15% spun că profesorii „nu fac nimic”, nu intervin – principalele concluzii ale studiului „Siguranța în Școală” al Ministerului Educației

Șapte din zece elevi spun că au fost victime ale oricărei forme de violență, indiferent de context, la școală, pe drumul casă-școală sau în mediul online, iar un coleg de…
Vezi articolul

VIDEO Mesajul unei profesoare de la miting pentru Iohannis: Nu a fost niciodată profesor, nu a înțeles niciodată ce înseamnă să fii profesor – un standard pentru viitorul României și pentru copiii noștri

O profesoară care participă, marți, la mitingul din Piața Victoriei, a declarat pentru G4Media.ro că îi transmite președintelui Klaus Iohannis că „este doar un om într-o funcție publică”, care „nu…
Vezi articolul

Raluca Turcan: Cei mai vulnerabili sunt copiii din familii monoparentale sau din familii cu foarte mulți copii. Acei copii intră în sistemul de educație. Întrebarea este: resursele pe care noi le vedem pentru copii, pentru sistemul de educație în general, ajung și la toți acei copii? Răspunsul meu ca ministru al Muncii este că nu

„Finanțarea educației nu poate fi privită separat de calitate și echitate în educație. (…) În sistemul de educație intră copii care au șanse diferite și acces diferit la sistemul de…
Vezi articolul