Precedentul „Junior”. Școala Universității Alexandru Ioan Cuza din Iași a luat toate procedurile de autorizare de la capăt ca să devină școală fără personalitate juridică, deși era acreditată din 2009

4.133 de vizualizări
testarea la Matematică
Foto: Freepik.com
Școala primară „Junior”, a Universității „Alexandru Ioan Cuza”, din Iași, înființată în 2003 și acreditată în 2009, a renunțat la toate acestea și a reluat anul trecut procedurile de la zero, pentru a deveni unitate de învățământ fără personalitate juridică și să funcționeze ca departament al universității. Cazul exemplifică transformarea, potrivit legilor existente, a unor astfel de unități de învățământ preuniversitar înființate de unități de învățământ universitar, mai ales în contextul în care Ministerul Educației a decis să acorde acreditarea unei astfel de școli, Școala primară „Politehnica”, direct fără personalitate juridică, deși se înființase si dobândise autorizarea cu personalitate juridică. În plus, acreditarea a fost acordată în ciuda hotărârii ARACIP de neacreditare, fiind o premieră pentru România.

Școala „Junior” din Iași a fost deschisă pe 1 octombrie 2003, ca unitate de învățământ particulară numită „Grădinița Junior”, înființată de Universitatea “Alexandru Ioan Cuza”. A fost autorizată ca unitate de învățământ particulară cu personalitate juridică și a fost apoi acreditată ca unitate de învățământ particulară cu personalitate juridică, prin Ordinul nr. 3.572 din 30 martie 2009, semnat de ministrul de atunci al Educației, Ecaterina Andronescu.

Grădinița respectivă a intrat în procesul de autorizare în 2003 ca entitate particulară cu personalitate juridică și a ieșit din proces, prin acreditare, în 2009, tot ca instituție particulară cu personalitate juridică.

Cu toate acestea, în 2020, școala a luat de la zero toate procedurile de autorizare, pentru că în 2018 legea Educației s-a modificat și doar așa putea dobândi autorizare și mai târziu acreditare ca unitate de învățământ fără personalitate juridică, pentru funcționarea ca departament al Universității fondatoare.

Într-un scurt interviu pentru Edupedu.ro, rectorul Universității „Alexandru Ioan Cuza” din Iași, Tudorel Toader, fost ministru al Justiției și judecător al Curții Constituționale a României, a declarat că a reluat procedura de autorizare fiindcă „eu sunt jurist. Ca să înființezi o entitate publică nu poți să transformi privatul în public. Și atunci am luat-o de la zero și am urmat toți pașii pe care vi i-am spus”.

Edupedu.ro: Aveți o unitate de învățământ preuniversitar înființată de Universitatea Alexandru Ioan Cuza din Iași încă din anii 2000. Recent ați reluat procedura reautorizării acesteia, ca și cum nu ar fi existat această unitate care era chiar acreditată. De ce ați făcut acest lucru?

Tudorel Toader: La Universitatea Alexandru Ioan Cuza din Iași avem grădiniță, avem școală primară, avem gimnaziu, facem demersuri pentru ca să depunem dosarul pentru liceu. Nu au personalitate juridică, pentru că sunt componente de învățământ preuniversitar ale Universității Cuza.

Edupedu.ro: Nu au acum, dar au avut?

Tudorel Toader: Când am venit rector am găsit grădinița ca fiind de domeniul particularului. N-am găsit ca fiind foarte firesc să avem o entitate privată într-o universitate publică. Am făcut demersuri, am întocmit dosarul de autorizare, am numit un director pentru învățământ preuniversitar, am urmat toate etapele acolo, ce trebuie să conțină dosarul, a venit vizita ARACIP, cu avize de la Direcția Sănătate, de la muncă, de la ISU, toate celelalte, am luat avizul și am devenit instituție publică bugetară.

Edupedu.ro: Deci ați reluat procedura de autorizare de la capăt?

Tudorel Toader: Deocamdată am obținut autorizația provizorie, după care și vom lua și acreditarea. Asta facem în momentul ăsta și cu liceul.

Edupedu.ro: Dar înainte să faceți acești pași pentru a deveni grădiniță și școală autorizată din nou, școala parcursese toți pașii pentru acest lucru, era deja acreditată?

Tudorel Toader: Parcursesem toți pașii, dar am renunțat la entitatea privată și am înființat entitatea publică de stat, finanțată de la buget.

Edupedu.ro: Practic, e o nouă școală?

Tudorel Toader: Exact, exact.

Edupedu.ro: Chiar dacă este o procedură de durată, vi s-a spus că aceasta este procedura legală sau de ce ați luat această decizie să o luați de la început?

Tudorel Toader: Nu trebuie să-mi spună nimeni, eu sunt jurist. Ca să înființezi o entitate publică nu poți să transformi privatul în public. Și atunci am luat-o de la zero și am urmat toți pașii pe care vi i-am spus.”

Cazul Școlii primare Politehnica

Reamintim că Școala Primară „Politehnica” a Universității Politehnica din București a primit acreditare pentru nivelul preșcolar – grădiniță, pentru anul școlar următor – 2022-2023, potrivit unui ordin semnat de ministrul Educației, Sorin Cîmpeanu, pe 20 decembrie 2021 și publicat în Monitorul Oficial pe 29 decembrie 2021. Acreditarea a fost acordată în ciuda hotărârii Consiliului ARACIP din data de 31 august 2021 care a decis neacreditarea instituției respective, pe baza raportului de evaluare care a constatat că nu îndeplinește standardele minimale la 8 indicatori de performanță.

Edupedu.ro a semnalat și faptul că în ordinul de ministrul privind autorizarea, din anul 2016, era autorizată Grădinița Politehnica, unitate de învățământ particulară, cu personalitate juridică, iar prin ordinul de ministru privind acreditarea, a fost acreditată Școala primară Politehnica (numele fusese schimbat în anul 2018), fără personalitate juridică.

Consiliul ARACIP a dat hotărâre de neacreditare pe 31 august, după ce în prealabil Biroul executiv al Agenției discutase situația Școlii Politehnica pe 10 august 2021. Potrivit documentelor consultate de Edupedu.ro, specialiștii ARACIP susțineau atunci că „pentru Politehnica variantele ar fi să își obțină Cod de Înregistrare Fiscală pentru școala primară sau, dacă insistă să se constituie ca structură fără personalitate juridică, să declanșeze procedură de evaluare în vederea autorizării. În acest sens ARACIP va transmite o corespondență inițiatorului”, potrivit procesului-verbal al ședinței. Acest lucru, reluarea procedurii de autorizare, ar fi fost exact ceea ce a făcut Școala Junior de la Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” din Iași, aceasta fiind prevederea legală, după cum semnalează și rectorul UAIC.

Într-un drept la replică trimis de Universitatea Politehnica, instituția vorbește despre „o greșeală”, când descrie faptul că a fost autorizată Grădinița Politehnica drept „unitate de învățământ preuniversitar particular, persoană juridică de drept privat și de interes public, cu capacitate de exercițiu restrânsă și face parte din rețeaua națională de învățământ” și că ar fi solicitat Ministerului Educației corectarea acestei greșeli.

În fapt, nu era nicio greșeală, ci doar prevederea legală la momentul autorizării instituției, adică în 2016. Între timp, în 2018 Legea Educației a fost modificată, astfel încât Universitățile să poată înființa unități de învățământ preuniversitar fără personalitate juridică, de stat. Doar că pentru a putea beneficia de această prevedere legală, orice universitate trebuie să aplice din nou pentru autorizarea pe noua lege, reglementarea nefiind retroactivă, potrivit raportului ARACIP consultat de Edupedu.ro.

În concluzie, Școala Junior de la Iași, înființată din 2003 și acreditată în 2009, va obține acreditarea ca școală fără personalitate juridică, ca departament la Universității Alexandru Ioan Cuza de-abia după 3 ani de la încheierea primului ciclu de elevi, după autorizarea din 2020. Grădinița Politehnica din București, în schimb, înființată în 2016 prin autorizare ca unitate privată cu personalitate juridică, a obținut acreditarea direct fără personalitate juridică, în 2021.


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.

You May Also Like

Fizicianul Cristian Presură: Am eșuat. Deciziile nu mai sunt în penițele unor intelectuali și în argumentele unor profesori, ci în mâinile “soldaților” săi (medicii) și ale “generalilor” (de azi, probabil e adevărat și la propriu)

Am eșuat. Când lumea s-a speriat că masca scade concentrația de oxigen, am făcut experimente pe mine să arat că nu e așa. Nu mă așteptam să fie altfel, pentru…
Vezi articolul

Daniel David: Este o mare greșeală să legăm ideea de patriotism de România veche, care astăzi înseamnă că ești desuet, depășit și izolat în lumea globală / România modernă se va impune în câțiva ani

România este terenul unei lupte paradigmatice între profilul său vechi și profilul unei țări moderne. Iar “în câțiva ani România modernă se va impune, pe măsură ce generațiile acum tinere…
Vezi articolul