O amenințare identificată de Inspectoratul Școlar Județean Buzău se referă la pregătirea necorespunzătoare din punct de vedere psihopedagogic a profesorilor debutanți. Punctele slabe și amenințările în privința activității didactice se găsesc în documentul cu Starea învățământului buzoian în anul școlar 2023-2024.
- Aceste concluzii vin ca urmare a inspecțiilor efectuate în anul școlar 2023-2024 în școlile din județul Buzău.
O altă amenințare se referă la părăsirea sistemului de învățământ preuniversitar de către multe cadre didactice debutante.
Amenințările identificate de ISJ Buzău sunt:
- Pregătire necorespunzătoare din punct de vedere psihopedagogic și metodica a cadrelor didactice debutante;
- Buget insuficient alocat activității de formare continuă;
- Schimbări legislative frecvente;
- Motivație scăzută a cadrelor didactice și implicit părăsirea sistemului de învățământ preuniversitar de către multe cadre didactice debutante.
În privința punctelor slabe au fost precizate următoarele:
- Formalismul în desfășurarea activităților de formare continuă de la nivelul unităților de învățământ
- Inexistența unui sistem de monitorizare și evaluare a efectelor formării asupra practicii profesionale curente a cadrelor didactice și lipsa analizele ale nevoilor de formare la nivelul unităților de învățământ;
- Nesemnalarea de către inspectorii sau metodiștii Inspectoratului Școlar Județean a deficiențelor constatate în activitatea didactică a cadrelor didactice;
Edupedu.ro a scris că Inspectoratul Școlar al Municipiului București (ISMB) a publicat graficul unic de monitorizare și control în anul școlar 2024-2025. În cadrul inspecției de specialitate se va acorda o atenție deosebită cadrelor didactice debutante sau care demonstrează aspecte deficitare în cadrul demersului didactic, conform sursei citate anterior.
Documentul publicat de Inspectoratul Școlar Județean Buzău poate fi consultat mai jos:
Despre inspecțiile școlare
Tipuri de inspectie școlară și cine le realizează, potrivit normelor în vigoare, adică regulamentului de inspecție inspecție a unităților de învățământ preuniversitar din decembrie 2020.
„Inspecția unităților de învățământ preuniversitar se poate realiza de către:
- Ministerul Educației și Cercetării;
- inspectoratele școlare.
După conținutul/obiectul principal al inspecției, se disting trei tipuri fundamentale de inspecție a unităților de învățământ preuniversitar: inspecția școlară generală a unităților de învățământ preuniversitar, inspecția tematică și inspecția de specialitate.
- Inspecția școlară generală a unităților de învățământ preuniversitar reprezintă o activitate de evaluare generală a performanțelor diferitelor categorii de unități de învățământ, prin raportare explicită la politicile educaționale, scopurile și obiectivele dezirabile propuse sau la standardele asumate în funcționarea acestora.
- Inspecția tematică este o activitate de evaluare sau control a/al unui domeniu particular/mai multor domenii particulare al/ale activității unităților de învățământ preuniversitar sau a/al personalului care deservește aceste instituții, în principal, a/al activității cadrelor didactice. În cadrul acestui tip de inspecție se realizează inclusiv activități de consiliere, în raport cu obiectivele concrete vizate, în direcția îmbunătățirii continue a activității unității de învățământ.
- Inspecția de specialitate reprezintă o activitate de evaluare a competențelor profesionale/activității profesionale ale/a cadrelor didactice la nivelul disciplinei/ disciplinelor de studiu predate sau activităților educaționale pe care acestea le susțin. Inspecția de specialitate vizează, în mod direct, calitatea activităților didactice în raport cu beneficiarii primari ai educației, respectiv antepreșcolarii, preșcolarii și elevii.
Tipurile de inspecție de specialitate sunt:
- inspecția de specialitate curentă;
- inspecția de specialitate realizată în vederea obținerii definitivării în învățământ;
- inspecția de specialitate realizată în vederea obținerii gradelor didactice II și I sau inspecția școlară specială;
- orice altă formă de evaluare/control/consiliere a activității cadrului didactic în domeniul de specialitate în care este încadrat, realizată de inspectorii de specialitate la nivelul MEC sau ISJ/ISMB. Spre exemplu, inspecția de specialitate realizată în vederea verificării unor aspecte particulare ale activității didactice (modul de aplicare a curriculumului național, modul de realizare a evaluării curente etc.) sau inspecția de specialitate realizată în vederea verificării unor aspecte ale activității cadrelor didactice, semnalate în cadrul unor memorii, petiții, reclamații”.
2 comments
Doamne, cum cei din ISJ Buzau sunt minti luminate. Unii dintre ei nu au mai trecut pe la catedre de ani, sa nu zicem mai mult, altii vin inspectori caci la catedre sunt exact cum a specificat ISJ BUZAU sunt ”slab pregatiti”, avem exemple destule. E si normal ca oamenii sa plece din sistem cand vad bataia de joc din sedintele publice, cand posturile apar, cand te duci la post si directorul isi sugereaza sa parasesti scoala pentru ca ar fi fost altcineva cu 1 an inainte si cand te duci la ISJ sa rezolvi problema ”se spala pe maini” si iti zic ca nu au ce sa iti faca, ai luat postul aia e. ISJ Buzau isi apara membrii de partid(directorii care fac campanie) si culmea lumii ii e teama sa se revolte caci ce credeti tot la mana lor ajungem.Sa se desfiinteze ca si asa mananca banii degeaba, vin sa faca inspectii RODIS dupa ce calca ARACIP( alta institutie mancatoare de buget a scolilor). 5 inspectori pe management la ISJ BUZAU, cand judete mai mari au maxim 3.
la toate inspecțiile debutanții iau note mari …apoi ne plângem că nu iau definitivatul…unii se înscriu direct la doctorat și au senzația că așa prind și vechime și experiența …putem apoi sa tot facem analize swot…