Pregătirea profesorilor de liceu pentru formarea de competențe pe noile programe școlare și noul curriculum „va fi o chestiune de luni”, spune ministrul Educației și Cercetării, Daniel David: Mi-ar plăcea, cumva, poate, să începem acest lucru din toamnă

10.874 de vizualizări
Foto: Captură video
Ministrul Educației și Cercetării, Daniel David, spune că pregătirea profesorilor de liceu pentru a putea preda după noile programe școlare este „o chestiune de luni”. Daniel David a spus într-un interviu pentru Europa Liberă România că își dorește ca acest lucru să înceapă din toamnă. Lucrurile sunt însă corelate cu lansarea noilor planuri cadru. Amintim, spre finalul lunii ianuarie, noile planuri cadru vor fi lansate în dezbatere publică și dezbătute în patru mari centre universitare, a spus ministrul în prima sa conferință de presă de la numirea sa în funcție.
  • Formarea profesorilor de liceu ar fi trebuit să aibă loc în perioada octombrie 2024 – iunie 2025, conform calendarului de activități al Ministerului. Însă, planurile au fost amânate ani de zile de miniștri anteriori.

„Pregătirea profesorilor de liceu pentru a putea preda după noile planuri cadru este „o chestiune de luni (…) Mi-ar plăcea, cumva, poate, să începem acest lucru din toamnă”, spune ministrul Daniel David. El a fost întrebat și dacă elevii care intră acum la liceu vor avea manualele noi din toamnă.

„Nu pot promite acest lucru, fiindcă nu știu cât va dura dezbaterea publică. Nu uitați: nu vreau să bifez o dezbatere publică. (…) sunt diverse etape: planul cadru, care trebuie lucrat și pe care nu știu când o să-l adoptăm, eu cred că repede, cred că în această primăvară. Dar depinde ce ne va spune dezbaterea publică. (…) Eu ce pot să spun că, rezonabil este – și asta aș putea să o promit într-o societate normală – că toate lucrurile (n. red manualele și pregătirea profesorilor) ar trebui să poată să fie implementate de anul anul viitor, 2026-2027″, a spus Daniel David.

Redăm răspunsul integral al ministrului Educației, Daniel David, legat de pregătirea profesorilor pentru liceu pentru predarea după noile planuri cadru

Europa Liberă: Le puteți promite elevilor că vor avea din toamnă manuale noi?

Ministrul Educației, Daniel David: Din toamnă vom începe. Nu, nu pot, nu pot promite acest lucru, fiindcă nu știu cât va dura dezbaterea publică. Nu uitați: nu vreau să bifez o dezbatere publică și sunt convins că acest proiect va rămâne. Eu cred că, foarte realist este, și cinstit față de acest demers, dacă vrem să-l facem serios, că altfel, dacă vreau pur și simplu să-l asum printr-un ordin de ministru, mimez o dezbatere publică și putem să bifăm multe lucruri. Eu cred că va intra în rol, ca să spun așa, de anul viitor.

Europa Liberă: Asta înseamnă că veți organiza în acest an licitația pentru manuale sau anul viitor?

Ministrul Educației, Daniel David: Iarăși, nu știu, fiindcă sunt diverse etape. După planul cadru, care trebuie lucrat și pe care nu știu când o să-l adoptăm. Eu cred că repede. Și cred că în această primăvară. Dar depinde ce ne va spune dezbaterea publică. Fiindcă dezbaterea publică ne va putea spune că arăta foarte bine planul cadru și trebuie niște nuanțe, doar trebuie să implementăm niște nuanțe, sau să vină cineva cu niște idei, poate, în timpul dezbaterii, foarte deștepte pe care eu le-am auzit, o să fiu convins și sunt dispus să modific inclusiv filosofia. După aceea, trebuie lucrat la programă și abia apoi, după aceea, după ce avem programa, să începem să gândim manualele și, foarte important, tot în această perioadă, și avem și bani pentru acel proiect, pregătirea profesorilor, apropo de ce spuneam, de elementul cheie, în final. Sigur, contează planul, cadru, programele, manualele, dar contează foarte mult metoda folosită de profesor.

Europa Liberă: Și pregătirea profesorilor de liceu cât ar putea dura? Aproximativ.
E o chestiune de luni?

Ministrul Educației, Daniel David: Da, da, va fi o chestiune de luni. Proiectul și bugetul pentru așa ceva deja există. Mi-ar plăcea, cumva, poate, să începem acest lucru din toamnă. Da, vedem, nu vreau să fac promisiuni. Eu ce pot să spun că, rezonabil este – și asta aș putea să o promit într-o societate normală – că toate lucrurile ar trebui să poată să fie implementate de anul anul viitor, 2026-2027.

Câți profesori vor fi formați pentru a preda pe noul curriculum și cât va dura

„Programe de formare continuă pentru profesori care predau în învățământul liceal (prin proiecte ale Ministerului Educației) – Octombrie 2024 – Iunie 2025”, asta prevede calendarul de activități al Ministerului, publicat în 2023. Edupedu.ro scria că în această perioadă de 9 luni, cel puțin o lună este acoperită de zile libere și sărbători legale, fără să fie puse la socoteală și weekendurile. Deci ar mai rămâne 8 luni pentru formarea propriu-zisă.

Pentru că publicarea planurilor cadru au fost amânate în ultimii ani, de peste 5 ori doar între 2023-2024, în mandatul Ligiei Deca, nici profesorii nu au putut fi formați.

Conform Raportului Ministerului Educației privind Starea învățământului preuniversitar în anul școlar 2022-2023, cel mai recent raport dat publicității, erau 52.720 cadre didactice în învățământul liceal. Adică ar veni o medie de 6.860 de profesori formați pe lună.

Capacitatea de formare prin programe a ministerului Educației a fost dată în ultimii ani de programul CRED – cel mai mare și mai amplu program de abilitate curriculară pentru profesorii din primar și gimnaziu. Au fost formați în cei 4 ani de derulare a proiectului, finanțat cu fonduri europene de circa 40 de milioane de euro (196.586.777 lei), circa 47.600 de cadre didactice din primar și gimnaziu, conform datelor de pe site-ul proiectului. Obiectivul programului era să formeze 55.000 de profesori, din care 40.000 erau profesorii și învățătorii din primar, obiectiv care nu a fost atins deși cursanții au primit chiar bani – 600 de lei de persoană – pentru a participa la aceste cursuri. Proiectul nu a avut niciun indicator care să evalueze că tot ceea ce a învățat profesorul la aceste formări a fost și aplicat la clasă apoi.

Informații de context

Pe 9 ianuarie, cu o zi înainte de prima sa conferință de presă în calitate de ministru al Educației și Cercetării, Daniel David a spus că a spus că noile planuri-cadru vor fi gata de implementat din 2026, după ce vor fi gata noile planuri cadru cu toate etapele lor, cu programe, cu manuale, cu profesori pregătiți”.

Tot el a spus la începutul anului că „nu sunt pentru a introduce materii noi peste materii noi, mi se pare o greșeală. Problema noastră majoră ține de faptul că nu știm să predăm bine conținuturile pe care le-am stabilit și manualele nu sunt destul de prietenoase”.

Daniel David a spus într-o intervenție la Euronews, că va porni, în elaborarea planurilor-cadru pentru liceu, de la ce s-a lucrat până acum, sub conducerea Ligiei Deca. El a menționat însă că va aduce și contribuții proprii, „care să corespundă unei viziuni pe care o am și eu”.

Legea Educației prevede în prezent că elevii care sunt acum în clasa a VIII-a ar trebui să intre pe curriculum nou, în clasa a IX-a. Adică în septembrie acest an ar fi trebuit să fie gata planurile-cadru, programele, manualele și profesorii să fie formați. Amânarea cu un an, anunțată de Daniel David, ar însemna că elevii care sunt acum clasa a VII-a vor fi primii care vor învăța pe noul curriculum.

Amintim că elevii care au început clasa a VIII-a pe 9 septembrie 2024 ar fi trebuit să învețe la liceu după programe școlare noi și să dea un Bacalaureat cu cel puțin 5 examene scrise și 4 de competențe, potrivit Legii Deca-Iohannis. 

Or, la nivel de liceu, lansarea noilor planuri-cadru a fost amânată în mod repetat pe parcursul ultimului an, sub diverse pretexte, în condițiile valului de alegeri programate în 2024 – locale, europarlamentare, parlamentare și prezidențiale, o ultimă țintă propusă pentru punerea lor în consultare fiind ianuarie 2025.

Citește și:
Peste 52 de mii de profesori de liceu ar urma să fie formați să predea după viitorul curriculum în doar 9 luni, conform planului Ministerului Educației / În ultimii 4 ani abia au fost formați 47 de mii de profesori de gimnaziu și primar
Noile planuri-cadru pentru liceu vor fi implementate din 2026, anunță ministrul Daniel David: Le discut cu experți, inclusiv din străinătate, aș vrea ca după lansarea lor în consultare să avem patru mari dezbateri / Urmează să lucrăm la programe, trebuie începute programele de training pentru profesori și regândite manualele
Daniel David: Planurile-cadru pentru liceu le voi pune în dezbatere în ianuarie și vom avea și o dezbatere națională. Nu sunt pentru a introduce materii noi peste materii noi, mi se pare o greșeală / Problema noastră majoră ține de faptul că nu știm să predăm bine conținuturile pe care le-am stabilit și manualele nu sunt destul de prietenoase
Daniel David, ministrul Educației și Cercetării, despre noile planuri-cadru pentru liceu: Voi avea contribuții care să corespundă unei viziuni pe care o am și eu, până le pun în dezbatere
Noile planuri-cadru pentru liceu nu o să mărească durata anului școlar, spune ministrul Educației / Va crește ponderea componentei de specialitate, mai ales în clasele mari, clasele a XI-a și a XII-a, și va crește componenta care ține de alegerea pe care o poate face elevul din oferta școlii – Daniel David

Noile planuri-cadru pentru liceu vor fi implementate din 2026, anunță ministrul Daniel David: Le discut cu experți, inclusiv din străinătate, aș vrea ca după lansarea lor în consultare să avem patru mari dezbateri / Urmează să lucrăm la programe, trebuie începute programele de training pentru profesori și regândite manualele

8 comments
  1. Ideea asta de a lua fiecare profesor de liceu si a-l trimite la acelasi curs/training e doar risipa de timp si resurse! De ce se pleaca de la ideea ca daca schimbi planul cadru sau programa, gata, profesorul nu mai stie sa predea? O aiureala…Alti bani cheltuiti de pomana. Nu domnule, la cursuri trebuie trimisi doar profesorii care au nevoie de asa ceva: sunt incepatori(nu au experienta)/au rezultate slabe etc. Nu ii trimiti pe toti, la norma! Ministrul crede ca profesorii cu experienta chiar nu au auzit de metode moderne? Nu a aparut recent nimic revolutionar in pedagogie, cunoastem aceste metode si le aplicam de cel putin 10-15 ani. Metode care “sa implice elevul”? Pe bune? e vede ca e rupt de realitate si crede ca noi dictam…si nu interactionam deloc cu elevul. Probabil asa e la dansul in universitar, stie el ce stie. In preuniv nu mai e de mult asa, cred ca de zeci de ani.

  2. Dacă planul cadru și programele sunt bune, abia atunci se poate trece la scris manualele. Asta înseamnă o muncă de cel puțin 2 ani: conceperea lor( de către cine?), pilotarea, prelucrarea feedback urilor primite, operarea modificărilor care se impun, și abia apoi editarea. Nu e concurs de viteza. Dacă domnul ministru începe acest proces, dacă ajunge chiar la instruirea profesorilor până la sfârșitul mandatului său, înseamnă că realizat ceva foarte valoros.

    1. Nu este necesara instruirea TUTUROR profesorilor! Sunt profesori cu experienta care stiu foarte bine ce au de facut. Nu a aparut nimic revolutionar in pedagogie/metodica acum recent, sa spui ca trebuie instruiti din nou! Va fi doar un consum inutil de resurse si timp. Profesorul, in loc sa isi pregateasca lectiile, va pierde timpul la asa zisul training, ca sa bifeze ministrul ca a realizat ceva.
      Intrebati profesorii de gimnaziu daca au invatat ceva cu adevarat valoros la cursul CRED…Doar prelegeri teoretice si intocmire de portofolii…adica alte hartii.
      Si mai e si faptul ca e asa, o mica umilinta ptr profesori, ca trebuie trimisi la “reciclare”cum s-ar zice, se pleaca de la premisa ca nu ar fi competenti. Eu cred ca sunt si care nu-s suficient de competenti. Insa in mod normal ei trebuie identificati si trimisi doar ei la aceste cursuri. Nu toti, la norma, cu turma!
      Sa va fie clar: un profesor bun si interesat gaseste singur metode, materiale sa studieze si sa isi perfectioneze activitatea!

  3. De ce doar competente? Cunostintele primare se afla la baza oricăror competente. Invatarea presupune mai multe niveluri, care incep cu cele de cunoaștere.
    Pregătirea profesorilor se poate face in mod real doar prin cursuri postuniversitare de perfecționare, nu prin enspe mii de asociații care oferă diplome de perfecționare.
    Profesorilor trebuie sa li se ofere accesul la respectivele cursuri într-un interval de 3 ani (sa zicem). Participare obligatorie, fata in fata, nu vrajeli pe platforme.

    1. băi Dane, dar specialistul ăsta nu vede și că învățământul universitar din care face și el parte, e plin de profesori depășiți?

  4. De asta tot amână, nu ?
    El crede ca are timp sa aplice instant ce vrea ministerul ca in comunism?
    Sa le pună mâine in dezbatere, ce mai pierdem iar 10 zile…
    Sau le pune in dezbatere pe perioada vacanțelor defalcate ,,de sky” ?

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Foto: Profesorii au ieșit din nou în stradă. Sindicaliștii din Educație protestează astăzi în fața Guvernului și a sediilor PNL și PSD / La ce salarii ar fi trebuit să ajungă profesorii din 2020 și ce mărire primesc acum

Aproximativ 100 de profesori, membri în cele trei sindicate mari din Educație, au început protestul, joi dimineață, de la 10:00, în fața Guvernului. Aceștia se vor deplasa la 11:30 la…
Vezi articolul