Pregătirile cercetării europene pentru reziliență și redresare: creșteri accelerate de bugete și chiar „mobilizare istorică” în multe țări UE

2.524 de vizualizări
Foto: © Dreamstime.com
Stimulentele oferite de Uniunea Europeană pentru refacerea economiilor post-pandemie au dat un impuls major cercetării în multe state europene. Dacă în România alocarea pentru cercetare și inovare, în planul de reziliență și redresare, este minoră, în alte țări evoluția “schimbă la față” acest domeniu, după cum relevă o trecere în revistă publicată zilele trecute de Times Higher Education.

Publicația arată că autoritățile sau instituțiile dedicate cercetării din mai multe țări au început să anunțe investiții istorice în domeniul cercetării. Astfel:

  • Ministrul spaniol pentru Cercetare a spus că bugetul destinat acestui domeniu în 2021 va crește cu peste 80%, iar cel destinat învățământului superior – cu peste 70%, “cea mai mare investiție directă în cercetare, dezvoltare și inovare, în termeni absoluți, din istoria Spaniei”.
  • În Franța, bugetul Agenției Naționale pentru Cercetare urmează să se tripleze până în 2023, guvernul anunțând o „mobilizare istorică a cercetării” într-un efort “fără precedent din 1945”.
  • În Olanda, un pachet de 20 de miliarde de euro este alocat cercetării, educației și planurilor de infrastructură pentru următorii 5 ani.
  • Italia este așteptată să primească 65,5 miliarde de euro în granturi, dar schimbările recente la nivelul guvernării au întârziat o planificare limpede a modului cum vor fi împărțiți banii. Un proiect de la începutul lunii ianuarie propuneau alocări de 11 miliarde de euro într-un program numit “De la cercetare la afaceri”.
  • Polonia se așteaptă să cheltuie între 1 și 2 miliarde de euro pe proiecte de infrastructură pentru cercetare.
  • Germania se așteaptă să primească 24 de miliarde de euro, iar cea mai mare parte din bani vor merge către reducerea emisiilor de carbon și crearea de noi tehnologii verzi, dar nu este clar în ce măsură vor profita cercetarea – menționată adesea în planul general – și învățământul superior.
  • Pe de altă parte, în pofida unui discurs care promitea multe, autoritățile din Portugalia nu mai dau niciun semn privind vreo investiție relevantă în cercetare, în viitorul apropiat.

Analiza Times Higher notează că alocările destinate cercetării reprezintă o schimbare radicală față de austeritatea manifestată în domeniu după criza financiară din 2008, în multe țări europene, inclusiv România. Dacă în unele state efectele de atunci s-au menținut pe termen lung, în alte țări se face simțită o cu totul altă atitudine.

Astfel, Franța a anunțat încă din septembrie un plan numit “France Relance”, cu 40% co-finanțare UE și cu o valoare totală de 100 de miliarde de euro, plan prin care anul acesta bugetul Agenției Naționale de Cercetare va crește cu circa 400 de milioane de euro, iar până în 2023 se va tripla. Atenția majoră dată cercetării e influențată și de eșecul eforturilor acestei țări de a “traduce” diversele cercetări medicale într-un vaccin eficient împotriva Covid-19. 

În Olanda, țară care intenționează să-și clădească dezvoltarea pe resursa umană, planul de investiții în cercetare și educație se bazează pe unul mai vechi, prin care guvernul milita pentru o transformare radicală a sistemului de educație și pentru o întărire a abilității de furnizare de noi tehnologii.

Amintim că Parlamentul European a aprobat, pe 10 februarie, Mecanismul de redresare și reziliență, conceput pentru a ajuta statele membre să combată efectele pandemiei de COVID-19. Mecanismul de redresare și reziliență este cel mai important constitutiv element al pachetului de stimulente aferent Instrumentului european de redresare „Next Generation EU”, în valoare de 750 de miliarde EUR, precizează Parlamentul European.

  • Prin Mecanism, se pun la dispoziția statelor membre 672,5 miliarde de euro sub formă de granturi și împrumuturi pentru a finanța măsuri naționale care atenuează consecințele economice și sociale ale pandemiei.
  • Cele 27 de guverne trebuie să depună forma finală a planurilor naționale. Comisia Europeană a trimis deja guvernelor statelor membre formatul în care trebuie depuse planurile naționale. Comisia va avea la dispoziție 2 luni pentru a le aproba.
Citește și: Cercetarea – doar 510 milioane euro prin PNRR, deși ministrul Teleman spera la 2 miliarde / O primă reacție din comunitatea științifică: “Dumnezeu să ne ajute, că de la politicienii noștri nu mai avem ce aștepta” – cercetătorul Lucian Pintilie

Pregătirile cercetării europene pentru reziliență și redresare: creșteri accelerate de bugete și chiar “mobilizare istorică” în multe țări UE

Photo 156364089 © Kreangkrai IndarodomDreamstime.com

Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi, în contextul pandemiei Covid-19, oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil.


1 comment
  1. Suntem și vom fi siguri că ai noștri sus puși dorm și vor dormi în continuare, așa că :somn ușor! Avem oameni care ne spun de ani de zile să facem ce fac aceste țări acum. Din păcate, ne-am pierdut gena respectiva. Stăm și comentăm ce fac alții, în timp ce ne pierdem încetul cu încetul…

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like
Cheltuielile unei familii cu Educația: comparația cu ceilalți ani

INFOGRAFIC Costul mediu asociat educației a crescut în timpul școlii online – evaluare Salvați Copiii / Mai mulți bani pe echipamente, mâncare și servicii Școală după școală

Școala online a presupus costuri medii în creștere pentru majoritatea părinților participanți la o cercetare realizată de organizația Salvați Copiii România. Potrivit acesteia, respondenții estimează că au plătit, în medie,…
Vezi articolul
Daniel David

Daniel David: Îi văd pe miniștri vorbind într-o bucurie extraordinară, că scopul școlii este să te facă fericit. Școala nu a fost creată pentru a te face fericit / Școala ne ajută să nu fim proști

Rectorul Universității „Babeș-Bolyai” (UBB) din Cluj-Napoca, Daniel David, profesor de psihologie clinică și științe cognitive clinice, spune că „școala nu a fost creată pentru a te face fericit”, așa cum…
Vezi articolul

Primul studiu major privind abilitățile socio-emoționale ale elevilor: Creativitatea și curiozitatea scad pe măsură ce trec anii de școală, cu diferențe mari între percepțiile fetelor și ale băieților / Ce influențează rezultatele învățării

Copiii cu vârste mai mici manifestă abilități sociale și emoționale mai puternice decât cei ajunși la vârsta de 15 ani. Între fete și băieți se resimt diferențe considerabile în privința…
Vezi articolul

Președintele Nicușor Dan, întrebat dacă va renunța la postul de la Institutul de Matematică al Academiei: O să iau o decizie / L-am întrebat pe dl director dacă poziția asta a mea – nu eram președinte încă – încurcă în vreun fel. Și mi-a spus că nu încurcă

Întrebat dacă va renunța la postul de cercetător pe care îl ține blocat la Institutul de Matematică al Academiei Române, președintele Nicușor Dan a răspuns: „O să iau o decizie”.…
Vezi articolul