Premiul Nobel pentru literatură 2023 a fost câștigat de scriitorul norvegian Jon Fosse

3.234 de vizualizări
Jon Fosse / Foto: nobelprize.org
Premiul Nobel pentru Literatură pentru 2023 este acordat autorului norvegian Jon Fosse, „pentru piesele sale inovatoare și proza care dau glas celor de nespus”, conform anunţului făcut de Anders Olsson, membru al Academiei Suedeze din Stockholm şi preşedintele Comitetului Nobel pentru Literatură.

Opera sa imensă scrisă în norvegiana nynorsk și care acoperă o varietate de genuri constă dintr-o multitudine de piese de teatru, romane, colecții de poezie, eseuri, cărți pentru copii și traduceri. Deși este astăzi unul dintre cei mai interpretați dramaturgi din lume, el a devenit, de asemenea, din ce în ce mai recunoscut pentru proza sa.

Jon Fosse a recunoscut că a fost „copleșit și oarecum speriat” de premiu, despre care a spus că îi răsplătește opera „care își propune în primul rând să fie literatură, fără alte considerații”, conform bbc.

Fosse s-a născut în 1959 si lucrările lui cuprind 40 de piese de teatru, plus romane, eseuri, cărți pentru copii și traduceri.

Printre romanele mai cunoscute se numără „Boathouse” (1989) și „Melancolie” I și II (1995-1996)

Academia suedeză a spus că opera sa „combină natura originii sale norvegiene cu tehnica artistică” și este lăudat pentru că „expune anxietatea umană și ambivalența în esența ei” în lucrările sale.

Organizatorii au spus că Fosse ar putea fi comparat cu mari precum Tarjei Vesaas, Samuel Beckett, Thomas Bernhard, Georg Trakl și Franz Kafka.


1 comment
Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Subiecte Simulare clasa a VIII-a: Poezie de Șt. O. Iosif și compunere despre o întâmplare la muzeu, printre subiectele de la Limba și literatura română, simularea evaluării naționale 2019

Subiectele de Limba română pe care elevii de clasa a VIII-a le-au avut de rezolvat la simularea din această dimineață sunt structurate în două mari cerințe. Primul subiect le cere…
Vezi articolul

RAPORT 42% dintre elevi nu pot interpreta o informație, nu pot construi idei proprii, nu pot stabili asemănări și diferențe între personaje, arată Raportul național de literație / Doar 11% au competențe funcționale de literație

În medie, elevii din România nu au competențe în interpretarea unei informații, în formarea unor idei proprii și integrarea acestora în contextul dat prin interpretarea și argumentarea unor ipoteze, nu…
Vezi articolul

Trei din patru elevi ai școlilor postliceale militare sunt vaccinați, declară Ministerul Apărării Naționale / Testarea elevilor în unitățile de învățământ ale MApN și motivul pentru care doar o parte dintre acestea au fost în vacanță

Între 70% și 75% dintre elevii unităților de învățământ postliceal militar sunt vaccinați, ceea ce face ca numărul celor infectați, izolați sau carantinați să fie redus, în limita a 2-5%…
Vezi articolul

Deputatul Marilen Pirtea, rector al Universității de Vest din Timișoara, îi cere ministrului Sănătății să se exprime categoric în favoarea depolitizării deciziei introducerii Certificatului StopCovid: “Ministrul Rafila este înconjurat de o puternică facțiune din PSD care se opune introducerii Certificatului StopCovid pentru exercitarea activităților profesionale. Din această cauză, la scurt timp după ce a ajuns ministru, domnul Rafila a schimbat tonul”

Deputatul liberal Marilen Gabriel Pirtea, rector al Universității de Vest din Timișoara, a solicitat public ministrului Sănătății, Alexandru Rafila, să se exprime categoric în favoarea depolitizării complete a subiectului Certificatului StopCovid,…
Vezi articolul