Profesoara Florina Rogalski, despre probele orale de la BAC 2025: Din punct de vedere juridic, nu e normal să fie examene până când aceşti elevi de clasa a XII-a n-au absolvit liceul şi n-au promovat

7.065 de vizualizări
Calendar BAC
Foto: Pexels.com
Florina Rogalski, profesoară de Limba română la Școala Centrală din București, a declarat, pentru TVR Info, că „nu este normal” ca elevii de clasa a XII-a să susțină probele orale de la examenul național de BAC 2025 dacă „n-au absolvit liceul şi n-au promovat”. În perioada 27 ianuarie – 7 februarie are loc evaluarea competențelor, conform calendarului oficial, iar ceilalți elevi de la clasele Pregătitoare – a XI-a au ore de curs.

„Din punct de vedere juridic, nu e normal să fie examene până când aceşti elevi de clasa a XII-a n-au absolvit liceul şi n-au promovat. Pentru că ei pot da competenţele orale şi pe urmă să rămână corigenţi, amânaţi, repetenţi”, a spus cadrul didactic.

Ministrul Educației a anunțat că nu va schimba calendarul examenului de Bacalaureat 2025: „Am primit multe mesaje să anulăm aceste probe. […] Vor fi niște ghiduri prin care să îi ajutăm pe cei din școli să organizeze acest lucru bine”, a declarat Daniel David la Euronews.

  • Din 16 decembrie și până pe 20 decembrie 2024, elevii de clasa a XII-a s-au putut înscrie pentru susținerea probelor orale ale examenului național de Bacalaureat 2025, potrivit calendarului oficial.
  • Conform calendarului oficial, încheierea cursurilor pentru elevii de clasa a XII-a se face pe 6 iunie 2025.
Informații de context

Daniela Claudia Orășanu, directoarea Colegiului Tehnic de Căi Ferate „Unirea” din Pașcani, județul Iași, a explicat pentru Adevărul.ro ce înseamnă organizarea probelor de competențe de la BAC 2025 în timpul cursurilor: „Copilul intră în examen la ora 8.00, stă o oră, iar apoi, până după-amiază, ce face? Se duce acasă și vine din nou la școală la ora 13.00?”.

Sorin Ion, secretar de stat în Ministerul Educației, a declarat, într-o intervenție telefonică la TVR Info, că vor fi emise recomandări pentru licee, în privința organizării probelor de competențe de la BAC 2025.

„Vom emite un set de recomandări pentru licee şi cât se poate de multă elasticitate în ceea ce priveşte organizarea acestor probe. Există situaţii în care liceul învaţă într-un singur schimb şi atunci poate fi reorganizat programul. De exemplu, copiii pot veni după-amiază la cursuri şi de dimineaţă la probele de competenţe. Dacă se învaţă în două schimburi, din nou, se poate reorganiza programul, astfel încât să perturbăm cât se poate de puţin desfăşurarea cursurilor”, a spus Sorin Ion.

În luna noiembrie a anului trecut, Florina Rogalski, profesoară de Limba română la Școala Centrală din București, a vorbit, la emisiunea InfoEdu de la TVR Info, despre organizarea examenului de Bacalaureat 2025 în timpul cursurilor: „Hotărârile se iau fără să fim consultați. Nouă ni se spune ce să facem. Nu suntem parteneri de discuții niciodată cu Ministerul Educației”. 

Andreia Bodea, directoarea Colegiului Național I. L. Caragiale din București, a vorbit, pentru Prima Tv, despre efectele pe care ar putea să le aibă organizarea examenului de bacalaureat 2025 în timpul cursurilor: „Va fi un haos generalizat”.

Cadrele didactice de la Colegiul „Sfântul Sava” din București au avertizat, într-o scrisoare deschisă adresată ministrului Deca, că profesorii vor fi în situația „imposibilă” de a gestiona finalizarea anului și de a participa la examen.

Calendarul examenului național de bacalaureat – Sesiunea iunie-iulie 2025:
  • 16 – 20 decembrie 2024: Înscrierea candidaților pentru susținerea probelor A, B, C, D din cadrul examenului național de bacalaureat – 2025
  • 27-29 ianuarie 2025: ⁠Evaluarea competențelor lingvistice de comunicare orală în limba română – proba A
  • 29-31 ianuarie 2025: Evaluarea competențelor lingvistice de comunicare orală în limba maternă – proba B
  • 3-5 februarie 2025: ⁠Evaluarea competențelor lingvistice într-o limbă de circulație internațională – proba C
  • 5-7 februarie 2025: Evaluarea competențelor digitale – proba D
  • 30 mai – 4 iunie 2025: Susținerea probelor A, B, C, D pentru elevii beneficiari ai unor burse de studiu în străinătate
  • 2-6 iunie 2025: Înscrierea candidaților la probele scrise ale primei sesiuni de examen
  • 6 iunie 2025: Încheierea cursurilor pentru clasa a XII-a/a XIII-a
  • 10 iunie 2025: Limba și literatura română – proba E.a) – probă scrisă
  • 11 iunie 2025: Proba obligatorie a profilului – proba E.c) – probă scrisă
  • 13 iunie 2025: Proba la alegere a profilului și specializării – proba E.d) – probă scrisă
  • 16 iunie 2025: Limba și literatura maternă – proba E.b) – probă scrisă
  • 20 iunie 2025: ⁠Afișarea rezultatelor la probele scrise, vizualizarea lucrărilor scrise și depunerea contestațiilor
  • 23-24 iunie 2025: Vizualizarea lucrărilor scrise și depunerea contestațiilor
  • 30 iunie 2025: ⁠Afișarea rezultatelor finale
Calendarul examenului național de bacalaureat – Sesiunea august 2025:
  • 14-21 iulie 2025: Înscrierea candidaților la a doua sesiune de examen, inclusiv a candidaților care au promovat examenele de corigențe
  • 4-5 august 2025: Evaluarea competențelor lingvistice de comunicare orală în limba română – proba A
  • 5 august 2025: Evaluarea competențelor lingvistice de comunicare orală în limba maternă – proba B
  • 6 august 2025: ⁠Evaluarea competențelor digitale – proba D
  • 7-8 august 2025: Evaluarea competențelor lingvistice într-o limbă de circulație internațională – proba C
  • 11 august 2025: Limba și literatura română – proba E.a) – probă scrisă
  • 12 august 2025: Proba obligatorie a profilului – proba E.c) – probă scrisă
  • 13 august 2025: Proba la alegere a profilului și specializării – proba E.d) – probă scrisă
  • 14 august 2025: Limba și literatura maternă – proba E.b) – probă scrisă
  • 18 august 2025: Afișarea rezultatelor la probele scrise, vizualizarea lucrărilor scrise și depunerea contestațiilor
  • 19-20 august 2025: Vizualizarea lucrărilor scrise și depunerea contestațiilor
  • 26 august 2025: Afișarea rezultatelor finale
Citește și:
BREAKING Regulile făcute în birourile Ministerului Educației pentru probele de competențe de la Bacalaureat 2025, trimise în școli: elevii de a XII-a nu au liber în zilele de examen și deși Proba C durează cel puțin 140 de minute, oficialii ministerului transmit că elevii pot reveni la cursuri după doar 2 ore / Directorii trebuie să găsească profesori
Directoarea Andreia Bodea, despre probele orale de la BAC 2025: Vor fi ore care nu se vor putea face. Profesorii sunt angrenați în supraveghere, în evaluare
Directoarea Daniela Claudia Orășanu, despre probele orale de la BAC 2025: Copilul intră în examen la ora 8.00, stă o oră, iar apoi, până după-amiază, ce face? Se duce acasă și vine din nou la școală la ora 13.00? Dar nu ne gândim la elevii care fac naveta?
Secretarul de stat Sorin Ion, despre probele orale de la BAC 2025: Vom emite un set de recomandări pentru licee. De exemplu, copiii pot veni după-amiază la cursuri şi de dimineaţă la probele de competenţe. Dacă se învaţă în două schimburi, se poate reorganiza programul, astfel încât să perturbăm cât se poate de puţin desfăşurarea cursurilor
BAC 2025 Competențe limba română și limba maternă: probele au loc pe 27-31 ianuarie. Candidații nu pot schimba biletul primit / Subiectele de examen nu devin publice după probă – procedura Ministerului Educației
BAC 2025 Competențe lingvistice la limba modernă: probele au loc pe 3-5 februarie. Candidații ascultă de două ori înregistrările la testul audio / Nivelurile de limbă pe care le obțin în funcție de punctaj – procedură
BAC 2025 Competențe digitale: proba are loc pe 5-7 februarie, candidații primesc subiectele la ora 13 / Peste 75 de puncte înseamnă „utilizator experimentat” / Rezultatele sunt afișate la liceu în două zile – DOCUMENT
BAC 2025 Modele de subiecte pentru proba orală la limba română, română pentru candidații maghiari, secțiile germane și alte limbi ale minorităților naționale, publicate de Ministerul Educației – DESCARCĂ Bilete competențe lingvistice
DESCARCĂ Modele de subiecte pentru competențele lingvistice – oral, scris, citit, audio la limbile străine pentru Bacalaureat 2025, publicate de Ministerul Educației: engleză, franceză, germană, spaniolă, italiană, portugheză, japoneză, chineză, ebraică, rusă
BAC 2025 Modelul de subiect pentru competențele digitale, publicat de Ministerul Educației. Candidații au 15 minute acces la internet ca să caute care este cel mai mare templu sculptat într-un singur bloc de piatră și să salveze pagina HTML
Profesoara Florina Rogalski, despre organizarea examenului de BAC în timpul cursurilor: Cum îşi permit decidenţii din Ministerul Educaţiei să perturbe complet şcoala? Ai compromis săptămâni la rând, după care vrei ritmicitate în predare și vrei ca acești elevi să aibă niște rezultate
Patru directori au fost premiați pentru activitatea din școlile pe care le conduc la Gala Directorul anului 2024

12 comments
  1. Nu știu de ce va ma obosiți cu atâtea teorii, când totul se face “din pix”! Punând examenele în timpul modulelor, pur și simplu au făcut o “economie” la buget, pentru ca profesorii vor sta ore întregi în comisiile astea de evaluare, dar ni vor fi plătiți. E simplu. Asta a contat pt dna Deca, cea care se știe înclina cu atâta “demnitate” în fata mâinii care “dă mandatul” și care are 0 ore la catedra.

  2. Niște idioți care pun căruța înaintea boilor! Cum să dai examene înainte de a încheia anul școlar?! Și apoi, se perturba toată activitatea din școli! A cui a fost ideea aceasta genială?! Nu se poate reveni?

  3. Absurd. Lipsa de logica a cadrelor didactice care spun astfel de lucruri e absolut halucinanta.

    O proba de competenta nu are de ce sa fie conditionata de absolvirea liceului. Daca elevul sustine proba si o promoveaza, acest lucru arata ca detine competentele respective si, prin aceasta, acest fapt a fost validat formal. Sunt probe care fac parte din evaluarea elevilor si care sunt luate in calcul la Bacalaureat.

    Daca ar fi cum spune doamna Rogalski, atunci toate probele de competente pe care le sutin elevii inainte de absolvire ar fi nule: teze, teste, olimpiade, certificari de limbi straine (nationale sau internationale) etc.

    Cred ca problema e de fapt calitatea cadrelor didactice si a managerilor din scoli care, din lipsa de intelegere a unor lucruri de logica simpla genereaza haos si afecteaza negativ generatii intregi de elevi. De acolo ar trebui sa inceapa schimbarea.

    1. Aberezi grav, amice.

      Hai să spunem că primește onor elevul un subiect oarecare din conținuturile de clasa a 12-a care NU au fost încă predate, pentru că, ghici ce, mai e mai mult de jumătate de an până se termină clasa a 12-a. Cine urlă ca din gură de șarpe? Tu?

      E de vină profesorul că nu vrea ministerul să aprobe un buget suficient pentru dotarea sălilor cu aparate de aer condiționat, care ar rezolva marea problemă a examenelor FINALE date în condiții de deșert Sahara ziua la amiaza mare? Dacă LEGAL metodologia spune că se poate înscrie la examen ABSOLVENTUL și nu ELEVUL (cu jumătate de an de școală rămas, care nici nu știe dacă trece de fapt la toate materiile), de ce e tot profesorul de vină?

      Dacă tot ești așa, măcar nu semnaliza.

      1. “Amice”, discutam aici de probe de competente generale, nu de examene finale. Ele se pot evalua folosind cunostintele deja predate si asimilate, pentru ca evaluarea competentelor nu e acelasi lucru cu redarea unor subiecte dintr-o lista. Un elev, care a trecut prin 11 clase complete si o buna parte din a XII-a, are suficiente informatii pentru a putea fi evaluata competenta lui generala in domeniile studiate.

        Din DEX: “Competență = Capacitate a cuiva de a se pronunța asupra unui lucru, pe temeiul unei cunoașteri adânci a problemei în discuție”. Cata vreme se folosesc subiecte deja studiate de elevi, se poate observa masura competentei pe care au dobandit-o. Liceenii au studiat deja suficiente lucruri ca sa aiba un bagaj de cunostinte suficient pentru a fi pus sa se pronunte pe temele din domeniile tintite de aceste evaluari. Sigur ca mai sunt si alte lucruri de invatat, dar pana la sfarsitul clasei a XII-a nu mai e chiar atat de mult timp, iar numarul temelor pe care le mai au de studiat in liceu e infim, raportat la ceea ce au invatat deja. Sau chiar crezi ca toata “stiinta” se acumuleaza brusc in cele 3-4 luni de scoala ramase in calendar? Sau, poate, vrei sa spui ca, dupa ce se termini clasa a XII-a, nu mai inveti nimic, iar “competentele” tale se rigidizeaza pe viata?

        Oricum, nu confunda competenta dobandita in timp cu cantitatea bruta de informatie acumulata prin toceala. Daca esti profesor si faci aceasta confuzie — ei bine, esti parte a problemei fundamentale a invatamantului nostru.

        1. Du-te la nea David, el are puterea de decizie, și nu te mai da rotund pe aici. O să te și asculte, are mare apetență pentru prostii care sună sforăitor, dă-i niște lecții.

        2. Dumneavoastră sunteți cadru didactic? Lucrați intr-o unitate de învățământ ideală? Va dați seama cum perturbă aceste competențe activitatea intr-o școală? Va dat seama ca nu există suficient spațiu? Va dați seama că sunt profesori cu norma in doua școli și dacă cursurile se vor face după amiaza nu vor putea veni la ore? Va dați seama că trebuie să iei profesori care posibil au ore în alta școală și nu se vor duce la școala cu nr 2? Va dați seama că elevii vor veni la competențe ȘI la ore? Va dați seama că NU e normal? Și sunt multe alte argumente, dar sunt sigură că vor fi respinse de “mințile luminate” care nu au predat niciodată.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Un sfert dintre domeniile de studii de doctorat evaluate în România au primit acreditare deși nu îndeplineau toți indicatorii / Ministerul proclamă finalizarea evaluării “la 10 ani de la intrarea in vigoare a Legii educației naționale”

Agenția Română de Asigurare a Calității în Învățământul Superior (ARACIS) a finalizat evaluarea instituțiilor organizatoare de studii universitare de doctorat, anunță instituția, precum și Ministerul Educației, potrivit căruia au fost…
Vezi articolul

Elevii din Prahova se pot înscrie la cursurile Centrului Județean de Excelență din Ploiești până pe 13 septembrie – model de cerere. Copiii nou admiși susțin o testare pe 28 septembrie / Și profesorii pot fi selectați să predea – calendar

Elevii se pot înscrie și reînscrie la cursurile Centrului Județean de Excelență (CJEx) Prahova până vineri, 13 septembrie, porivit unui anunț de pe centrulexcelenta.com. Copiii nou înscriși depun documentele pe…
Vezi articolul

Încă 110 școli și grădinițe au intrat de ieri până astăzi în scenariul roșu. În total, 1.040 de unități de învățământ sunt 100% online, în timp ce elevii din 11.381 de școli și grădinițe învață față în față – Ministerul Educației

Peste 1.000 de școli și grădinițe sunt astăzi, 16 octombrie, în scenariul roșu, cu 110 mai multe decât ieri, anunță Ministerul Educației. În buletinul zilnic emis cu datele la zi…
Vezi articolul