Profesoara Iuliana Căplescu: A fost o mare eroare să fie eliminate tezele, copiii și profesorii știau că au mai mult de recapitulat și de consolidat / Le aduceau elevilor 25% în plus la medie, dacă nota era mare

13.142 de vizualizări
Iuliana Căplescu / Foto: captură TVR Info
Eliminarea tezelor școlare obligatorii „a fost o mare eroare”, a afirmat recent profesoara de istorie Iuliana Căplescu, de la Colegiul Național „Matei Basarab” din București, la emisiunea InfoEdu de la TVR. Ea consideră că susținerea tezelor îi avantaja pe elevi, deoarece notele de la aceste evaluări aveau o pondere de 25% din media anuală a disciplinei la care se susținea evaluarea scrisă sumativă.

La finalul discuției despre simulările Evaluării Naționale și a Bacalaureatului, s-a pus problema că evaluarea elevilor prin intermediul lor nu este una constantă și dacă ar trebui reintroduse tezele.

„A fost o mare eroare să fie eliminate tezele. E vorba de acea evaluare sumativă în care și copilul și profesorii știu că au mai mult de recapitulat și de consolidat anumiți itemi”, a afirmat profesoara Căplescu.

Mai mult, profesoara consideră că tezele reprezentau un avantaj și pentru mediile elevilor, având o pondere de 25%: „Le aducea 25% în plus la medie, bineînțeles, dacă nota era mare”, a mai spus ea.

Redăm dialogul referitor la reintroducerea tezelor

Moderatoare: Susțineți reintroducerea tezelor, pentru o evaluare constantă, ca să nu avem o simulare în al patrulea an din ciclul respectiv?

Profesoara Iuliana Căplescu: Îmi asum ce zic acum, a fost o mare eroare să fie eliminate tezele. E vorba de acea evaluare sumativă, acea evaluare în care și copilul și profesorii știu că au mai mult și de recapitulat și de consolidat anumiți itemi, corespunzători unei astfel de evaluări.

Plus că unii dintre noi ne mai înghesuim, am văzut că am rămas cu note în urmă, în același modul, în timp ce tezele erau acolo. Plus, le aducea 25%, a fost și 50%, mai bine. Le aducea 25% în plus la medie, bineînțeles, dacă nota era mare.

Informații de context

Reamintim că teza este o evaluare sumativă dată până în 2021 inclusiv, la finalul fiecărui semestru, fiind relevantă prin raportare la conținutul programei școlare parcurse într-un semestru, după cum scria într-un comunicat Ministerul Educației. Tezele se dădeau la clasele de gimnaziu și de liceu, iar programarea lor se făcea de către școală, de regulă în ultimele trei săptămâni ale fiecărui semestru. Teza era obligatorie și reprezenta 25% din media semestrială a fiecărui elev.

Începând cu anul școlar 2022-2023, tezele nu mai sunt obligatorii, dar pot fi susținute de profesorii care decid asta, dar nota de la teză este ca oricare alta din timpul anului. Odată cu noile modificări aduse structurii anului școlar (5 module de învățare în loc de 2 semestre), notele sunt puse de profesor în funcție de numărul de ore alocat săptămânal disciplinei.

Reintroducerea tezelor ca modalitate de evaluare și monitorizare a progresului elevului a fost propusă de peste 2.000 de profesori și directori de școli, potrivit unui raport al Ministerului Educației, publicat la sfarsitul anului trecut.

Vezi aici cum se încheie mediile la finalul anului școlar structurat pe module.

Citește și:
Cercetătoarea Thea Ionescu: S-au scos tezele, din păcate. Dacă eu nu mai fac niciodată până la examen ceea ce am făcut în modulul 1, de unde să mai știe copilul? Lucrurile trebuie repetate în contexte variate destul de mult, pentru a se fixa


9 comments
  1. Tezele te încurajează să repeți materia iar repetiția este mama învățături, ce nu repeți se uită. Deci sunt de acord cu reintroducerea tezelor care va solidifica cunoștințele elevilor cu atât mai mult e necesar cu cât prostia elevilor și dezinteresul pentru școala actuală e in creștere. Nu mai ajungi în clasa a 8-a și îți dai seama că nu știi nimic.

    1. Da, iera foarte bun ca elevii sa dea teza.. Ei ne cer noua fel de fel.. Dar pe elevi iai distrug total.. Iera mult mai bine si cu trimestre.. Eu m am simtit mult mai bine cu trimestre si in viata mea de elev.. Acum este un haos total..

  2. Corectă este doar reducerea numărului de ore la disciplinele care aveau teze și au fost eliminate. Acest ministru încurajează incultura.

  3. Nu susțin reintroducerea tezelor!

  4. Iar tragem de aceeași profesori: de limba română, de matematică, istorie, geografie. Profesorul care nu are note destule nu își gestionează corect și eficient timpul. Eu dau evaluări sumative după fiecare capitol, nu susțin reintroducerea tezelor.

    1. Corect! Să introducă teze la toate materiile, dacă vor ….! Să se dea bacul la toate materiile!

    2. Mihaela, monamur, importanta TEZEI pt. un elev este alta decât cea a unui test sumativ. Experiența arată că elevii se vor mobiliza mai mult, fiindcă și cuantificarea tezei este alta , in notare, decât cea a unui simplu test, fie el sumativ.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Metode concrete de identificare și depășire a barierelor psihologice pe care copiii le pot avea în învățarea limbilor străine / Recomandări de la profesorii Novakid.ro – instrumente digitale dinamice, căi de învățare adaptative, revizuiri periodice și consolidarea cunoștințelor prin joc (P)

Cu o strategie potrivită și o gândire corectă, se pot face progrese semnificative în asimilarea limbii engleze. Ca atare, Novakid – școala de engleză online pentru copii cu vârsta între…
Vezi articolul

De ce este important studiul Holocaustului în școli? Marcel Bartic, profesor de istorie de liceu: Vorbim despre cetățeni români care au locuit lângă noi, au fost vecini cu noi, au fost colegi, nu de alt popor

Senatul a primit recent în calitate de cameră decizională o propunere legislativă adoptată de Camera Deputaților care prevede studierea obligatorie a Istoriei evreilor și a Holocaustului. Marcel Bartic este profesor…
Vezi articolul

Cercetătorul Dacian Dolean: Se pot introduce noțiuni de Educație Media absolut la orice materie, inclusiv la muzică, nu doar la română, istorie sau limbi străine. Contează foarte mult să oferim elevilor oportunități de exersare, supravegheată de către profesor și aceste exerciții se pot face transdisciplinar

Noțiunile de educație media nu trebuie să rămână doar la orele de „română, istorie sau limbi străine” – ele pot fi integrate în „absolut orice materie, inclusiv la muzică”, a…
Vezi articolul