Profesoara Silvia Mușătoiu: Este pe lângă lege că pentru două ore din altă specialitate titularul e plătit ca profesor calificat, iar absolventul de facultate fără master didactic ca necalificat

49.186 de vizualizări
Silvia Mușătoiu / Foto: captură InfoEdu/ TVR Info
Pentru profesorii titulari care primesc, pentru a-și completa norma, „două ore din altă specialitate, plata se face ca pentru un profesor calificat, în timp ce în timp ce absolvenții de facultate fără master didactic sunt plătiți ca necalificați”, o măsură „pe lângă lege”, afirmă Silvia Mușătoiu, profesoară de Matematică la Colegiul Național „Gheorghe Șincai” din București. Declarațiile au fost făcute la emisiunea InfoEdu de la TVR Info.


„A da unui profesor ore din altă disciplină înseamnă că pe profesorul acela îl plătesc pe norma de 20 de ore, având 18 ore din specialitate, deci fiind calificat, și 2 ore eventual din altă specialitate unde nu este calificat, dar plata se face ca pentru un profesor calificat. În timp ce, în alte situații, absolvenții de facultate, deci licențiați, dar care nu au terminat masterul didactic sau masterul în specialitate pentru a preda la liceu, în ciclul superior al liceului, ar trebui angajați necalificat, pentru că nu respectă condițiile din lege. Este o măsură aplicată diferit titularilor care predau alte discipline și celor care ies din școală calificați, deci au o pregătire în domeniul acela, dar pentru că nu au terminat cele două module psiho-pedagogice sunt plătiți în continuare necalificați.

Există această variantă în mediul rural, dar este la fel de pe lângă lege, cum spuneam, de când a început să se aplice așa ceva. Ei sunt necalificați, să pui un profesor de matematică să predea cultură civică înseamnă că deja această disciplină, cultură civică devine neimportantă, devine irelevantă. Poate s-o predea oricine e pregătit, nu e pregătit, nu are nicio importanță. Este o disciplină pe care o preia, de exemplu, profesorul de matematică”, a spus profesoara.

Informații de context

Ministerul Educației și Cercetării a anunțat că numărul normelor ocupate în regim de plata cu ora a scăzut la jumătate (de la 30.128 la circa 14.500), în anul școlar 2025-2026, potrivit unui comunicat de presă. „Suplinitorii nu au dispărut (suplinitorii calificați au rămas relativ stabili), iar normele la plata cu ora și-au găsit cadre didactice care să le susțină”, conform sursei citate.

În același comunicat se arată că, în anul școlar 2025-2026, sunt aproximativ 4.500 de norme ocupate de suplinitori necalificați: „A scăzut cu circa 17% numărul normelor ocupate cu personal fără studii corespunzătoare postului (suplinitori necalificați), ajungându-se astfel la aproximativ 4.500”. Acest lucru înseamnă că, în anul școlar 2024-2025, erau circa 5.400 de norme ocupate de necalificați.

Recent, ministrul Educației și Cercetării a spus că „întotdeauna, când am vorbit de păstrarea oamenilor, în mintea mea au fost titularii”. „Eu știu că și suplinitorii sunt importanți și să știți că analizăm datele. O să le prezentăm, probabil, într-o săptămână sau două”, a declarat Daniel David săptămâna trecută, la Radio Guerrilla.

Edupedu.ro a scris că peste 17.000 de profesori titulari au dispărut din învățământ de la un an la altul, fără nicio explicație, conform datelor prezentate de ministrul Daniel David. În mesajul de deschidere pentru anul școlar 2025–2026, ministrul Educației și Cercetării Daniel David a anunțat că circa 156.390 de norme sunt acoperite cu titulari, în urma aplicării Legii Bolojan.

Cele mai recente date publice disponibile despre normele acoperite de titulari sunt cele din Raportul privind starea învățământului preuniversitar 2024. În acel moment Sistemul Informatic Integrat al Învățământului din România (SIIIR) consemna 173.533 norme de titulari. Rezultă că între anul 2024 și anul 2025 avem o scădere de aproximativ 17.100 titulari (−9,9%) care nu este explicată public de ministru.

În anul școlar 2025-2026, 1.4% dintre profesorii titulari sunt nevoiți să predea la mai multe școli, după aplicarea Legii Bolojan, potrivit unui comunicat al Ministerului Educației și Cercetării. Dacă raportăm procentul de 1.4 la numărul de norme ocupate cu titulari, atunci ar însemna că peste 2.000 de cadre didactice titulare care predau la mai multe școli din această toamnă.

Potrivit sindicatelor, luni, 8 septembrie, peste 20.000 de profesori au fost în marș de la Guvern la Palatul Cotroceni. Au protestat față de prevederile din Legea Bolojan și au cerut demisia ministrului Daniel David.

Marius Nistor, președintele Federației Sindicatelor din Educație „Spiru Haret”, a declarat, după întâlnirea cu Nicușor Dan, că „președintele a luat act de solicitările noastre.” Referitor la anularea măsurilor din Legea Bolojan, „domnia sa a propus o altă întâlnire cam peste cel mult 2 luni, ocazie cu care se va putea veni cu niște cifre exacte vizavi de impactul măsurilor asumate de guvernarea Bolojan”, a spus Marius Nistor.

Tot după întâlnirea cu Nicușor Dan, Simion Hăncescu, președintele Federației Sindicatelor Libere din Învățământ (FSLI), a transmis că protestele profesorilor vor continua: „Având în vedere că nu este nimic concret, în zilele următoare vom stabili calendarul de proteste. Protestele vom continua, chiar dacă avem promisiunea ca în două luni de zile să ne întâlnim.”

Creșterea normei didactice

Din această toamna, norma didactică de predare crește, în medie, cu 2 ore. Este vorba despre Legea nr. 141/2025, cunoscută drept „Legea Bolojan”, care modifică și completează Legea învățământului preuniversitar nr. 198/2023. Legea 141/2025 privind unele măsuri fiscal-bugetare a intrat în vigoare, după publicarea în Monitorul Oficial vineri noaptea, pe 25 iulie 2025.

Ministerul Educației și Cercetării nu a prezentat nicio analiză a fundamentării măsurilor din legea 141/2025, în afara declarațiilor făcute de ministrul Daniel David în ieșirile sale publice. În schimb, analiza solicitată Institutului de Științe ale Educației de Edupedu.ro a fost cenzurată de ministrul David sub pretextul unui peer review pentru că îi contrazicea cu date și studii argumentele folosite.

Sindicatele din preuniversitar au anunțat noi acțiuni de protest, după boicotarea primei zile de școală. „Este clar ca daca nu se va întâmpla nimic dupa acțiunile de pe 8 septembrie, va fi o noua consultare în randul colegilor noștri pentru noi acțiuni de protest care să înceapă din 9 septembrie. Nu ne oprim aici atâta vreme cât avem acest ministru. Dacă nu va fi demis, dacă măsurile de austeritate nu vor fi anulate, vom protesta”, a declarat Marius Nistor, liderul Federației Sindicatelor din Educație „Spiru Haret”, la Antena 3.

Sindicatul Salariaților din Universitatea Națională de Artă Teatrală și Cinematografică I.L.Caragiale intră în grevă japoneză, începând cu luna septembrie, prin purtarea zilnică a unei banderole albe în timpul orelor de serviciu, și se alătură protestelor actuale ale sindicatelor din educație.

Peste 300 de profesori, scriitori, regizori, actori, artiști care cer Guvernului Bolojan să retragă pachetul de austeritate ce vizează Educația, documentului trimis de semnatari către Edupedu.ro. „Măsurile recente – creșterea numărului de elevi în clase, comasarea școlilor, reducerea de personal, mărirea normei didactice a profesorilor – sunt prezentate ca soluții pentru buget, dar impactul lor fiscal este unul nesemnificativ”, se arată în document.


10 comments
  1. Nana,
    NA! Na-ti-o franta, ce comentariu!!
    „Drepturi, privilegii, beneficii” …!!
    Chiar comentati pe aici toti „cunoscatorii,” exact ca la fotbal!!

    Profesorii au si ei niste DREPTURI, care le sunt incalcate, insa, permanent de toata lumea. Asta le aduce „PRIVILEGIUL” de a fi improscati cu noroi din toate directiile de catre toate tZoapele!! In BENEFICIUL cui??

    Ar fi bine sa mai si ganditi inainte sa improscati cu dejectiile din putzul gandiiri dvs de „Privilegiat(a),” „beneficiind” de „drepturi ” inventate.
    Dv aveti mentalitate de asistat social si nu aveti habar despre ce vorbiti!

  2. Uitați-vă la ce medii de intrare au avut elevii care nu au luat examenul de bacalaureat la acele licee tehnologice și apoi vorbiți. Numai cine este pe dinafara nu știe despre ce este vorba.

  3. Păi dacă e după mec, ma duc și eu să predau fizică de gimnaziu :)) Măcar aș avea decența să mă ofer testată de un prof că diriga din liceu, să nu fac lecțiile niste dat în bobi sau mai știu eu ce bazaconie :))
    Pe bune, chiar am curiozitatea să.văd un neica-nimeni in fizică ducându-se la ismb să se dea că vrea și el să predea info, chimie sau ceva science….poate ar trebui să trimiteți, presa, un incognito acolo:)), ar fi râsul lumii. De-asta au ajuns copiii să ia în râs educația tehnologică și altele.
    …haz de necaz :((

  4. Mare nenorocire pentru 2 ore in plus in normă. Am avut așa mari performanțe in învățământ încât se vor stresa cadrele didactice? Cum rămâne cu liceele in care niciun elev nu a luat bacalaureatul? Doar elevii erau vinovați? Nu mai suntem în stare să proiectăm o șosea, o hidrocentrală sau un pod și apelam la firme străine, care ne jupoaie,.Aici ne a adus învățământul românesc. Poate profesorul de muzică să predea in completare și fizică, nu e nicio problemă. La cât de interesați sunt, cei mai mulți elevi nici nu își vor da seama. Iar cei care învață sunt puțini și pleacă din țară. Acum 15 ani erau salarii foarte mici in învățământ, dar nu rămâneau atâtea catedre neocupate. Iar in toamnă era bătaie pe orele rămase libere. Și erau mai prost plătite decât acum, după micșorare. Poate ne am obișnuit să muncim mai puțin, mai ales după pandemie. După munca „remote”, mai greu la școală!

    1. Ati innebunit cu liceele la care niciun elev nu a luat bacul…. Acei elevi despre care amintiti sunt cei care nu au reusit sa ia peste 5 la examenul de admitere la liceu! Nu ai cum sa scoti din kkt bici oricat de bun profesor te-ai da…
      Asa ca lasati-o mai usor cu bietii elevi, ca profesorii sunt limitati si lucreaza cu materialul clientului, la care se mai adauga limite si din partea ministerului….

    2. Asa e!!! Aveti dreptate ! Ar trebui sa le fie rusine! Pentru 2 ore in plus🥹Elevii au mai multe ore pe saptamana, si rezultatele😱

      1. Polyanna,
        Este rusinos sa confunzi calitatea cu cantitatea!!

    3. Marina,
      chiar vrei sa spui ca munca „remote” nu e munca?? 🙃🙄

      Si chiar NU intelegi ce este munca in educatie – lucrezi din greu psiho-pedagogic si cu oameni, nu cu piulite si suruburi, nici cu covrigi si merdenele!! O ora la catedra te oboseste mai mult decat 5-10 ore in alte domenii.

      Mai treziti-va, oameni buni! Este vorba despre EDUCATIE, nu despre a cara cu roaba saci de cartofi!!

      Profesorii au pregatire de specialitate (5 pana la 20/25 de ani), nu-s veniti asa, aiurea, de pe strada direct la catedra!
      Iar elevii …unii vor/pot sa invete, altii vin la scoala doar pt a „socializa” si pt a primi ajutoare sociale sau pt a-i injura/bate pe altii etc.

      Tu, Marina, si altii ca tine, inclusiv ministrul d David, NU ati face fata nici o saptamana la catedra in preuniversitar!
      Invatamantul preuniversitar a ajuns unde a ajuns mai ales din cauza celor ca voi, care va tot burzuluiti la profesori, dar nu le creati conditii, ci doar ii criticati si ii pedepsiti, fara sa (va) ganditi si sa incercati sa va folositi imaginatia (oricum cunostinte in domeniu clar nu aveti!) sa va puneti in locul lor!

      Desteapta-te, romane! Se distruge invatamantul pt ca „tara te vrea prost”!!

  5. Asta e logica lui david, nu ai ce sa ii faci – asa sunt unii, mai cu pamantul plat, mai cu astrologia, mai cu bobii, mai cu titularii calificati care predau discipline de care nu au auzit…
    Numai ca de data asta nu i-o iesit nici astrele, nici bobii.

    Așteptam sa treaca si guvernarea asta…

    1. Logica domnului David e foarte buna! Logica dumneavoastră asistaților sociali care vă mai numiți și profesori ,e de rasul curcilor! Și da,exact,o să treacă și guvernarea asta și o să vina din nou pesede și o să va elibereze din jugul asta greu al muncii… O să stați din nou și o să aveți dreptul la toate privilegiile…fix că asistații sociali doar că aveți și mai multe beneficii…Rușine să va fie..

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Istoria limbii române, de la alfabetul chirilic și subdialectele daco-românei, dar și etimologia cuvintelor – incluse într-un capitol nou în programa de Limba română pentru clasa a IX-a propusă în dezbatere

Alfabetul chirilic și „subdialectele daco-românei” se află printre noutățile propuse în programa de limba română de clasa a IX-a, pusă în transparență pe 25 noiembrie. Amintim, componența de literatură din…
Vezi articolul

Cazuri de hărțuire sexuală la 22 de universități de stat și private, în ultimii 13 ani – analiză a Consiliul de Etică și Management Universitar / Universitatea din București în top cu cele mai multe sesizări depuse, urmată de Universitatea Transilvania din Brașov și Universitatea Babeș Bolyai Cluj-Napoca

În 22 de universități de stat și private din România au fost cazuri de hărțuire sexuală, potrivit analizei cazurilor de hărțuire sexuală în universitățile din România realizată de Biroul Consiliului…
Vezi articolul

Cele două consilii de etică din subordinea Ministerului Educației și Cercetării ar putea fi comasate, iar organizarea prevăzută de lege pentru comisiile de etică din universități ar putea fi modificată / Propunerile au fost făcute într-o dezbatere a specialiștilor în domeniu – Dacian Dragoș, consilier al ministrului David

Consiliile de etică ce funcționează, în actuala formulă guvernamentală, sub umbrela Ministerului Educației ar putea fi comasate într-unul singur, care să se ocupe și de etica în universități, și de…
Vezi articolul

Sindicatele din Învățământ transmit profesorilor că este esențial ca, în data de 8 septembrie, să nu participe la festivitățile de deschidere oficială a anului școlar 2025-2026: Nu putem să participăm la festivități golite de conținut și să aplaudăm discursuri ipocrite și demagogice

Sindicatele profesorilor au transmis ca membrii de sindicat și toți salariații din educație să nu participe la festivitățile de deschidere oficială a anului școlar 2025-2026, potrivit unui document ajuns în…
Vezi articolul

Legile Educaţiei 2022-2023 reprezintă un moment ratat, consideră doi parlamentari USR: Ce analize stau la baza propunerilor dacă, după Cîmpeanu, bacalaureatul trebuie să aibă doar o probă grilă din toate materiile, iar după Deca, examenul are cinci probe distincte?

„Legile Educaţiei 2022-2023 reprezintă un moment ratat, un studiu de caz despre cum nu se face legislație, cum este ocolită transparența și cum oamenii nepotriviți sunt mandatați să gestioneze educația…
Vezi articolul