Profesorii au evitat să-și arate nemulțumirea față în față cu ministrul Daniel David, pentru că, pur și simplu, le era rușine de rușinea dumnealui, spune un cadru didactic: Sincer să fiu, ministrul nu a arătat nicio secundă că i-ar fi rușine pentru modul în care ne-a tratat și pentru jignirile pe care ni le-a adus în toate ieșirile publice

353 de vizualizări
vârsta de pensionare, cancelarie profesori
Foto: INQUAM Photos – Octav Ganea
Constantin Cioinică, profesor de chimie la Liceul „Constantin Brâncoveanu” din Horezu (județul Vâlcea), a declarat, pentru Edupedu.ro, că „profesorii au evitat să-și arate nemulțumirea față în față cu domnul ministru, pentru că, pur și simplu, le era rușine de rușinea dumnealui”. Acesta a precizat că Daniel David „nu a arătat nicio secundă că i-ar fi rușine pentru modul în care ne-a tratat și pentru jignirile pe care ni le-a adus în toate ieșirile publice”.
  • Din toamnă, norma didactică de predare a crescut, în medie, cu 2 ore. Este vorba despre Legea nr. 141/2025, cunoscută drept „Legea Bolojan”, care modifică și completează Legea învățământului preuniversitar nr. 198/2023.
  • Din 24 iulie, profesorii au început să protesteze din cauza măsurilor ce afectează sistemul de învățământ. Mărirea numărului de elevi în clasă, reducerea tarifului pentru plata cu ora și comasarea de școli sunt câteva motive.

Edupedu.ro: Recent, ministrul Daniel David a declarat că a umblat prin școli și „nu toți profesorii sunt supărați. Cei din zona sindicală, mai ales, sunt foarte supărați”.

Constantin Cioinică: „Din prea mult respect, de multe ori, cu cât ești mai rațional, cu atât cauți să ocolești rușinea celuilalt. Și dacă nu s-au manifestat, nu zic de teamă, că, până la urmă, ce să ne facă mai mult decât ne-a făcut, dar, probabil, profesorii au evitat să-și arate nemulțumirea față în față cu domnul ministru, pentru că, pur și simplu, le era rușine de rușinea dumnealui, deși, sincer să fiu, nu a arătat nicio secundă că i-ar fi rușine pentru modul în care ne-a tratat și pentru jignirile pe care ni le-a adus în toate ieșirile publice. A plecat de acasă cu ideea că asta vrea să descopere în unități (că nu toți profesorii sunt supărați – n.red) și nu a venit să caute problemele reale cu care se confruntă profesorii.

A plecat într-o vizită, într-un exercițiu de imagine. (…) De acasă a plecat cu gândul că vrea să arate că nu sunt toți nemulțumiți și că totul merge bine – și aici îmi pare rău că atacă sindicatele, dar sindicatele sunt cele care au reușit cât de cât să ne mai îndulcească din imaginea publică. (…) Acum nu mă îndoiesc că într-o cancelarie vor fi și cei care nu depind neapărat de veniturile salariale ca să trăiască, mai au și alte surse de venit, pentru care 1.000 de lei în plus sau cu 1.000 lei în minus nu sunt o mare problemă. Și atunci, ei nu și-au exprimat nemulțumirea, dar nu înseamnă că sunt mulțumiți și că sunt aplaudați. (…)”

Profesorul de chimie a spus că nu numai achiziția de cunoștințe și performanța la examene formează cetățeanul zilei de mâine și elevul pregătit pentru societate. Cadrul didactic a vorbit și despre importanța activităților extracurriculare:

„Da, noi aveam oricum 8 ore. 8 ore sunt nesemnificative, ele se prelungesc acasă. Plecăm cu teste după noi, ca să le corectăm. Avem de făcut planuri, avem activități extracurriculare. Chiar acum, că e Crăciunul, suntem implicați în activități extracurriculare. Ceea ce nu știe domnul ministru, deși ar trebui să știe că are specialitatea în psihologie, este că nu numai achiziția de cunoștințe și performanța la examene formează cetățeanul zilei de mâine și elevul pregătit pentru societate. Sunt nenumărate activități extracurriculare – dacă se numesc extracuriculare, sunt în afara programului și în afara orelor de curs. Îi stimulăm pe copii în cluburi de robotică, cuburi de muzică, cor, teatru, film. În fiecare școală, indiferent cât e mică, de la școala rurală din cel mai ascuns cătun și până la un liceu reprezentativ din București, sunt promovate astfel de activități extracurriculare și acestea nu se încadrează în cele 8 ore.”

Constantin Cioinică a menționat că nu există pauză pentru profesori. „Cel care vrea să fie cadru didactic este tot timpul: 7 din 7, 24 din 24”:

„Singura satisfacție pe care o avem este aceea că, peste ani, copiii nu-și vor aduce aminte nici de ecuația de gradul al II-lea, nici de reacția hidrogenului cu oxigenul. Își vor aduce aminte de aceste activități extracurriculare și cât de frumos au petrecut ei anii de gimnaziu sau de liceu, de doamna învățătoare care îi ducea cu colindul, de domnul profesor de chimie care le făcea experimente spectaculoase. (…) Astea sunt activități care cer timp real. E ușor a spune 40 de ore, dar nu se rezumă aici. Noi nu suntem normați pe timp de lucru ca o mașină, nu suntem normați pe timp de lucru ca un șofer. Noi suntem aici făuritori de caractere și făuritori de oameni. Pentru asta, suntem într-o conexiune permanentă. (…) Nu există pauză pentru cadrul didactic. Cel care vrea să fie cadru didactic este tot timpul: 7 din 7, 24 din 24. (…)”

Paraschiva Buciumanu, profesoară de Limba și literatura română și directoare adjunctă a Colegiului Tehnic „Miron Costin” din Roman, vorbit, pentru Edupedu.ro, despre atitudinea pe care o are ministrul Daniel David față de profesori. „N-am avut niciodată pe cineva care să ne tot certe de când a preluat mandatul și să vorbească cu atâta lipsă de empatie la adresa profesorilor care au muncă grea”, a precizat aceasta.

Recent, Daniel David, ministrul Educației și Cercetării, a declarat, referitor la efectele Legii Bolojan, că nu toți profesorii sunt supărați. „Am umblat prin școli și nu toți profesorii sunt supărați. Cei din zona sindicală, mai ales, sunt foarte supărați”, a spus Daniel David, în cadrul podcastului Lecția de azi.

Daniel David a declarat că misiunea sindicatului este să apele drepturile, iar drepturile profesorilor „au fost afectate de Legea 141”. „Acesta este adevărul”, a precizat ministrul, luni, 8 decembrie, la Prima News.

Ministrul Educației și Cercetării a spus că „măsurile fiscal-bugetare au zguduit deja vechile paradigme”. Acesta a afirmat, în cadrul podcastului Lecția de azi, că „nimeni nu mai este mirat că discutăm despre faptul că în timpul de lucru ai și predare, și pregătire pentru predare, și activități birocratic-administrative.”

Ministerul Educației a transmis că Legea Bolojan nu a mărit timpul de lucru al profesorilor de 8 ore/zi, respectiv 40 de ore/săptămână, „doar s-au reorganizat activități în cadrul aceloraşi 40 de ore pe săptămână”. Informația a fost dată de Ministerul Educației în Parlament, în urma unei interpelări a unei deputate.

În luna septembrie, Daniel David, ministrul Educației și Cercetării, a declarat că nu i se pare un lucru neobișnuit „a trece de la 18 ore pe săptămână la 20”. „Eu, ca profesor, aș prefera, din cele 40 de ore, să predau cât mai mult”, a spus acesta joi dimineața, la Radio Guerrilla.

Cornelia Popa Stavri, președintele Sindicatului Independent din Învăţământul Preuniversitar Sector 4 (afiliat la FSLI), cere să se facă o analiză a fiecărei fișe de post, pentru profesori, și să se renunțe la atribuțiile „care nu au nimic în comun cu educația”. Aceasta a oferit și câteva exemple: bursele sociale să fie eliminate din atribuția diriginților, introducerea formării profesionale continue în timpul de lucru de 8 ore, olimpiadele școlare să se realizeze tot în cele 8 ore pe zi. Declarațiile au fost făcute marți, 14 octombrie, la prezentarea Raportului privind starea Învățământului din Municipiul București pe anul 2024-2025.

Sorin Ion, secretar de stat în Ministerul Educației și Cercetării, a declarat că „suntem perfect conștienți ca una dintre măsurile care afectează cel mai mult activitatea dumneavoastră este norma didactică”. Acesta a afirmat că „e o decizie luată. Anul acesta o ducem așa”. Secretarul de stat a precizat că această măsură trebuie să fie „temporară și pe cât posibil limitată la acest an”. 

Despre norma didactică

Conform Legii Bolojan, noile norme didactice sunt:

  • pentru învățători și profesori de învățământ primar, norma didactică rămâne de tip „un post pe clasă”, dar cu 2 ore obligatorii de pregătire remedială pe săptămână
  • pentru profesorii de gimnaziu, liceu, postliceal, precum și cei din clasele cu program integrat de artă și sport sau din unități extrașcolare, norma crește la 20 de ore pe săptămână, dacă aceștia au cel puțin licență în cariera didactică
  • excepție: profesorii cu grad didactic I sau titlul de profesor emerit, care desfășoară activitate de mentorat, vor avea normă redusă la 18 ore pe săptămână
  • profesorii de instruire practică și maiștrii-instructori vor avea norme de 26 de ore pe săptămână (cu licență), respectiv 22 de ore (dacă au gradul I și activitate de mentorat)
  • în învățământul special, norma este de 18 ore pentru profesori la predare și terapii specifice, respectiv 22 de ore pentru educatori și maiștri instructori
  • cadrele didactice cu peste 25 de ani vechime și gradul I, sau care dovedesc performanță educațională, pot beneficia de o reducere a normei cu 2 ore pe săptămână, fără afectarea salariului, în baza unei metodologii aprobate de Minister

În plus, în perioada 2025-2026 până în 2029-2030, este valabil un regim special care permite includerea în norma didactică a unor activități precum pregătirea pentru examene naționale, performanță educațională și învățare remedială.

Este prima creștere a normei didactice din 1995 încoace. Atunci, prin Legea Statutului cadrelor didactice, prevăzută de legea învățământului, dar aprobată separat doi ani mai târziu, erau stabilite normele didactice de 18 ore în învățământul preuniversitar.

Principalele prevederi din Legea 141/2025, care afectează Educația: comasări de școli, creșteri de norme, tăieri de burse și clase, plata cu ora și degrevări de normă
Citește și:
Directoare de liceu: De astă-vară, ministrul Daniel David ne ceartă întruna. Să știți că sunt oameni care stau și peste program, care fac proiecte fără să fie plătiți. Cu așa dispreț la adresa profesorilor nu s-a vorbit niciodată
Daniel David: Am umblat prin școli și nu toți profesorii sunt supărați. Cei din zona sindicală, mai ales, sunt foarte supărați


1 comment
  1. Vrăjeala, că le-a fost rușine de rușinea lui, au fost ei lași și nu au avut tupeul să își exprime nemulțumirile

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Debirocratizarea instituțiilor publice se poticnește în Ministerul Educației: la înscrierea în clasa pregătitoare se cere în continuare dosar cu copii după diverse acte, deși copiile au fost eliminate prin lege

Metodologia de înscriere în clasa pregătitoare în viitorul an școlar, publicată în Monitorul Oficial luna trecută și promovată în continuare de Ministerul Educației spre informarea populației, prevede că părinții trebuie…
Vezi articolul

PROIECT Elevii de clasele IX-XII trebuie să știe să creeze conținut digital, să folosească inteligența artificială responsabil și să ia atitudine în caz de hărțuire online. Cadrul de competențe digitale 2024, în consultare

Un elev de liceu ar trebui să știe să creeze conținut digital divers, să folosească inteligența artificială în mod etic și cu responsabilitate și să ia atitudine în caz că…
Vezi articolul

Subiecte și bareme la Limba și literatura română, pe modelul celor de la Evaluarea Națională, pentru testarea inițială a elevilor de clasa a VIII-a din județul Călărași

Elevii claselor a VIII-a din județul Călărași susțin testările inițiale organizate de Inspectoratul Județean Școlar Călărași. Instituția susține că scopul testărilor este acela de a evalua nivelul actual de pregătire…
Vezi articolul