Memoriu al profesorilor de informatică de la trei colegii naționale din Târgu Jiu către Ministerul Educației: organizarea pe grupe la clasele cu predare intensivă să fie păstrată, la trecerea pe noile planuri-cadru de liceu, ca prevedere explicită

6.010 vizualizări
Foto: © Goodluz | Dreamstime.com
Profesorii de Informatică de la Colegiul Național „Ecaterina Teodoroiu”, Colegiul Național „Tudor Vladimirescu” și Colegiul Național „Spiru Haret” din Târgu Jiu cer Ministerului Educației și Cercetării să precizeze explicit în Ordinul privind aprobarea noilor planurilor-cadru pentru liceu că trei dintre cele patru, respectiv șapte ore pe care liceeni de la clasele cu predare intensivă le au pe săptămână se desfășoară pe grupe. Studiul pe grupe oferă rezultate remarcabile, atenție individualizată și acces eficient la echipamente, susțin cadrele didactice într-un memoriu.
  • Este vorba despre proiectul de Ordin privind aprobarea planurilor-cadru pentru învățământul liceal (minorități, învățământ special, intensiv/bilingv și informatică) – frecvență zi, respectiv învățământul liceal cu frecvență seral/frecvență redusă. Acesta a fost pus în dezbatere publică pe 30 septembrie 2025, iar doritorii au putut trimite sugestii până pe 15 octombrie.

Conform articolului 9 din Ordinul 3.410/2009 privind aprobarea planurilor-cadru pentru liceu, filierele teoretică și vocațională, „în învățământul liceal se pot organiza clase de matematică-informatică, intensiv informatică. La aceste clase, pentru disciplina Informatică se alocă 3 ore pe săptămână din cadrul curriculumului la decizia școlii. Cele 3 ore alocate pentru studiu se realizează în laboratorul de informatică, pe grupe, cu respectarea prevederilor legale”.

În Ordinul propus, această prevedere nu mai este menționată, iar semnatarii consideră că omisiunea poate face unii profesori să creadă că cele trei ore care se desfășurau pe grupe pot avea loc de acum cu întreaga clasă, „fapt care ar afecta grav calitatea actului educațional”.

„Această organizare este esențială și constituie elementul care diferențiază clasele intensiv informatică de cele obișnuite, prin accentul pus pe activitățile practice, individuale, desfășurate
la calculator”, se arată în memoriu.

În plus, cadrele didactice susțin că introducerea unei prevederi explicite privind studiul pe grupe este o măsură justă în contextul în care această regulă a fost păstrată în planurile-cadru pentru clasele cu predare a unei limbi moderne în regim intensiv/bilingv. În caz contrar, se va crea „un dezechilibru între discipline”, se motivează în memoriu.

Documentul conține o serie de beneficii pe care le are lucru pe grupe de câte 13-15 elevi:

  • „Atenție individualizată: Profesorii pot acorda mai mult timp fiecărui elev, identificând și rezolvând dificultățile întâmpinate în procesul de învățare.
  • Feedback imediat: În grupele mai mici, profesorii pot oferi feedback prompt și personalizat pentru fiecare proiect sau exercițiu realizat.
  • Acces eficient la echipamente: Fiecare elev are acces la un calculator propriu, aspect esențial pentru dezvoltarea abilităților practice de programare.
  • Eficiență pedagogică crescută: Grupele mai mici facilitează colaborarea și învățarea prin proiecte, sporind capacitatea de a rezolva probleme complexe. Profesorii pot adapta ritmul și stilul de predare conform nevoilor specifice ale grupei, maximizând astfel eficiența procesului educațional.
  • Rezultate confirmate: Performanțele remarcabile obținute de elevii de la clasele de intensiv informatică la olimpiade și concursuri naționale și internaționale, precum și rata ridicată de angajare în domeniul IT după terminarea studiilor, demonstrează clar eficiența acestui model de organizare a studiului.
  • Aspecte logistice: Laboratoarele existente, dotate cu un număr limitat de calculatoare, au fost gândite special pentru lucru pe grupe. Eliminarea acestei mențiuni ar face imposibilă desfășurarea normală a orelor. Într-un laborator cu 30 de elevi și doar 15 calculatoare, apar inevitabil situații în care se lucrează în perechi, scade atenția și se diminuează eficiența activității.
  • Menținerea și extinderea acestui sistem de predare pe grupe la specializarea Matematică-Informatică este esențială pentru formarea viitorilor specialiști IT ai României”.
DOCUMENT Memoriul profesorilor din Târgu Jiu către Ministerul Educației și Cercetării

Foto: © Goodluz | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.


43 comments
  1. Chiar daca se lucreaza pe grupe, activitatea este foarte dificila pentru profesor.
    De multe ori este ca si cum profesorul ar juca sah simultan timp de 3 ore, cu doua mici pauze. Daca se renunta la asta, e cu adevarat imposibil ca activitatea sa fie eficienta.

  2. Aceste ore sunt cele care fac diferența dintre elevi foarte bine pregătiți și restul.
    Felicitări cadrelor didactice pentru poziție!

  3. Susțin!

  4. Susțin

  5. Sustin!

  6. Susțin !

    1. Susțin! Un numar mai mare de elevi la laborator ar scadea nivelul de performanta!

  7. În toate școlile din România se face Muzica și Sport dar numai în marile orașe există Liceu de Muzică sau Liceu Sportiv, instituții de elită, ce aduna cei mai talentați elevi, care duc la alt nivel pregătirea vocațională și care au un program special.

    Tot așa în toate școlile din România se face Informatică/TIC , dar în marile orașe, care sunt și centre universitare, sunt Licee de Informatică unde pregătirea este condusă către marea performanță și elevii sunt selectați la nivelul județului și/sau județele vecine. Aici programul special este reprezentat de numărul mai mare de ore și activitatea pe grupe în specializarea matematică-informatică, intensiv informatică.

    Ca o consecință în aceste licee de-a lungul timpului au ajuns la catedre cei mai valoroși profesori, iar în bănci cei mai talentați elevi. Rezultatele dovedesc soluția de succes.

    Fiindcă povestea este din România, este posibil ca cineva sa vina si sa distruga o munca de zeci de ani a sute de profesori și mii de elevi extraordinari.

  8. De ce doriți așa multe grupe? Răspuns să aveți elevi putini și multe ore unde sa nu fiți deranjați când stați degeaba .

  9. Susțin pe deplin această inițiativă! Profesorul poate lucra mult mai eficient și personalizat atunci când are un grup de 15 elevi. Așa se obțin rezultate reale.

  10. Stimati decidenti,
    Desi intentia voastra vadita imi pare aceea de a eroda calitatea actului de educatie desi sustineti contrariul,in calitate de contributor la bugetul de stat de unde sunteti platiti,chiar prea bine,va cer sa lasati profesorii de specialitate sa lucreze cu elevii din clasele cu profil intensiv de matematica informatica pe grupe,pentru a obtine rezultatele maxime.
    Dan Orfescu,parinte,contributor la bugetul de stat .

  11. Să înțeleg că la Tg Jiu e o desitate prea mare de profesori de informatică? Că prin alte județe, un profesor de la mate-info este sufocat de 25-27 de ore cu clasă întreagă…

  12. Felicitări profesorilor pentru implicare! Organizarea pe grupe la clasele cu intensiv informatică este esențială pentru o educație de calitate și rezultate reale!

  13. ”Profesorii de Informatică …cer Ministerului …că trei dintre cele patru, respectiv șapte ore.. la clasele cu predare intensivă .. se desfășoară pe grupe”

    ok, poate doriți și un cal alb? Sau nu știți că la TIC numărul de ORĂ pe săptămână la clasele 10, 11, 12 este UNA ???

    1. Cei de la licee tehnologice nici nu merita mai multe ore deoarece sunt cei mai slabi pregatiti in doemniu majoritatea cu studii postuniversitare la facultati de casa!Nimeni nu brea un cal alb ,poate un unicorn!

      1. ”pop spune: … sunt cei mai slabi pregatiti in doemniu ”
        ”pop spune: Nimeni nu brea un cal alb”

        1 ‘nea Pop, n-a vorbit nimeni de licee tehnologice. Situația e identică la licee teoretice, profil real sau filologie de exemplu

        2 ‘nea Pop – cine ești matale să apreciezi cine e slab pregătit? Iți spun eu dacă nu știi: nimeni

        3 ‘nea Pop – dacă tot scrii agramat cum bine se vede, oare vrei să ne arați că ești de la tehnologic și nu meriți mai multe ore???

      2. vorbiți pe nas domnule !!!
        nu profesorii sunt cei care merita sau nu ore ! Orele sunt despre elevi iar realitatea este ca cei de la tehnic ar trebui sa fie viitori tehnocieni si ingineri ceea ce inseamna ca ar trebui sa stie cu ce se mananca informatica in general si programele de proiectare in special!

    2. TIC-ul e TIC, informatica e informatică. La mate-info se fac mult mai multe ore de informatică decât se fac la alte specializări ore de TIC.

  14. Foarte pe scurt::

    „Impactul direct reprezintă contribuția generată strict de activitățile companiilor IT&C, și anume 7,99% din PIB. Acesta include dezvoltarea și livrarea de soluții software și servicii tehnologice.”

    Citește mai mult la: https://www.digi24.ro/digieconomic/digital/studiu-industria-it-din-romania-a-crescut-cu-12-anul-trecut-la-ce-sume-s-au-ridicat-contributiile-fiscale-ale-angajatilor-34151

    Cred că suntem de acord că majoritatea celor implicați in industria de IT nu provin de profilul umanist , nici de la industrial!

    CUM SA DISTRUGI TOCMAI ASTA??
    unde este logica? sunt doar câteva clase într-un județ!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Păstrarea celor 2 ore la limba modernă 2 în trunchiul comun, pentru liceenii de la toate filierele, cerută de Asociația Română a Profesorilor Francofoni, printr-o petiție semnată de peste 3 mii de persoane în 24 de ore

Păstrarea celor 2 ore la limba modernă 2 în trunchiul comun, pentru liceenii de la toate filierele, este solicitată de către Asociația Română a Profesorilor Francofoni, printr-o petiție. În 24…
Vezi articolul

Premierul Ilie Bolojan, întrebat de ce folosește comparații cu țări europene doar la norma de predare, nu și la salariile profesorilor: Aveți dreptate, nivelul de salarizare din educație nu este cel pe care personal mi-l doresc

Pentru creșterea normei didactice a profesorilor premierul Bolojan a invocat, într-un interviu la TVR pe 8 septembrie, mai multe state europene în care profesorii ar avea mai multe ore de…
Vezi articolul

Ministrul Daniel David: Gradația de merit trebuie păstrată, m-am bătut pentru ea să nu fie afectată în aceste măsuri fiscal-bugetare, probabil este un mecanism care trebuie regândit

Ministrul Educației, Daniel David, spune despre gradația de merit a profesorilor că vrea să aibă o „funcție motivațională”. Daniel David a făcut declarația marți, 16 septembrie, la conferința organizată de…
Vezi articolul

Cardurile pentru prima de carieră profesională din Bihor și Prahova au început să fie livrate abia pe 18 ianuarie, anunță Poșta Română, fără să precizeze motivul întârzierii / Cardurile ar fi trebuit să poată fi folosite în octombrie anul trecut

Livrarea cardurilor pentru prima de carieră profesională, în valoare de 500 de lei, din județele Bihor și Prahova a început abia pe 18 ianuarie, anunță Poșta Română într-un răspuns pentru…
Vezi articolul