Profesorii de la palatele si cluburile copiilor rămân cadre didactice, potrivit unei modificări anunțate de minister în proiectul legii Educației / Palatele și cluburile copiilor nu mai trec la primării, ci doar patrimoniul lor va fi administrat de consiliile județene

5.300 de vizualizări
Foto: © Kantver - Dreamstime.com
Foto: © Dreamstime.com
Palatele și cluburile copiilor vor fi organizate ca unități de educație extrașcolară și vor face parte de rețeaua școlară, iar profesorii din aceste instituții își vor menține titulatura de cadru didactic, după cum a anunțat ministrul Educației, Sorin Cîmpeanu. Astfel, această măsură se va afla „în textul proiectului de lege care va fi înaintat spre adoptare în Guvern”, potrivit sursei citate.
  • Decizia a fost luată în urma consultărilor ministerului Educației cu federațiile sindicale: Federația Sindicatelor Libere din Învățământ și Federația Sindicatelor din Educație „Spiru Haret”.
  • Când a fost pus în dezbatere, proiectul Legii învățământului preuniversitar prevedea ca palatele, cluburile copiilor și cluburile sportive școlare să se organizeze şi să funcţioneze ca instituţii publice în subordinea Consiliului General al municipiului Bucureşti/consiliilor locale. În plus, o altă noutate îi viza pe profesori, deoarece aceștia își pierdeau calitatea de cadru didactic. – detalii aici

„Procesul de descentralizare va fi inițiat prin reconfigurarea activității de educație extrașcolară la nivelul sistemului național de învățământ. Palatele copiilor, cluburile copiilor și cluburile sportive școlare vor fi reorganizate ca unități de educație extrașcolară și vor face parte din rețeaua școlară. Personalul încadrat la nivelul acestor unități de educație extrașcolara își menține calitatea de personal didactic titular la nivelul sistemului național de învățământ”, potrivit ministrului.

Conform lui Sorin Cîmpeanu, consiliile județene vor administra componentele de patrimoniu, terenurile și clădirile „unităților de educație extrașcolară”. „Schimbarea destinației se va putea face numai cu avizul conform al Ministerului Educației”, mai anunță sursa menționată anterior.

„Componentele de patrimoniu, terenurile și clădirile unităților de educație extrașcolară, având în vedere specificul și răspândirea structurilor arondate, vor face parte din domeniul public și vor fi administrate de către consiliile județene. Schimbarea destinației se va putea face numai cu avizul conform al Ministerului Educației. Celelalte componente ale bazei materiale vor fi de drept proprietatea unităților de educație extrașcolară și vor fi administrate de către consiliile de administrație, conform legii”.

Informații de context

În luna martie, Edupedu.ro a scris că Ministerul Educației „nu-și poate asuma descentralizarea palatelor, cluburilor copiilor și cluburilor sportive școlare”, potrivit unei note privind stadiul procesului de descentralizare la data de 28 februarie 2022, aprobată de Guvern pe 2 martie 2022. – Mai multe detalii aici

Amintim că Edupedu.ro a scris, în luna mai, că palatele copiilor și cluburile sportive școlare vor trece de la Ministerul Educației la primării, potrivit unui proiect anunțat de Sorin Cîmpeanu, care a prezentat drept o „descentralizare” această inițiativă.

Reamintim că, în propunerea de lege a Învățământului preuniversitar, profesorii de la palatele si cluburile copiilor pierd statutul de cadru didactic. Aceștia vor putea rămâne în cadrul instituțiilor nou formate ca funcționari, a explicat într-un articol de opinie trimis Edupedu.ro un cadru didactic de la Palatul Copiilor Vaslui.

Săptămâna aceasta, ministrul Educației a reacționat după îngrijorările profesorilor din cluburile și palatele copiilor. Sorin Cîmpeanu a transmis într-o declarație trimisă presei că „palatele copiilor, cluburile copiilor și cluburile sportive școlare nu se desființează” și a precizat că trecerea în subordinea primăriilor și consiliilor locale face parte din etapa de descentralizare.

Oficialul abordează și problema personalului, și pe cea a terenurilor din patrimoniul acestor instituții, dar spune că toate operațiunile de transfer către autoritățile locale vor începe la doi ani de la intrarea în vigoare a legii: “Personalul didactic de predare titular existent în cluburile sportive școlare, palatele copiilor şi cluburile copiilor, respectiv în Palatul Național al Copiilor şi care se transferă în instituțiile cu program sportiv suplimentar, respectiv pentru activități extrașcolare din subordinea autorităților administrației publice locale îşi păstrează dreptul, pentru o perioadă de 10 ani de la momentul transferului, să participe la etape de mobilitate a personalului didactic de predare din învățământul preuniversitar în vederea ocupării de posturi didactice/catedre vacante în unități de învățământ preuniversitar, potrivit metodologiei aprobate prin ordin al ministrului educației”.

Profesorii din cadrul palatelor și cluburilor copiilor din țară au revenit cu replică la declarația ministrului Cîmpeanu și au subliniat că palatele și cluburile școlare „riscă să piardă statutul de instituții de educație”: „Cu alte cuvinte, Palatele și Cluburile Copiilor din țară nu se desființează, dar, de fapt, prin prisma noii legi a învățământului, riscă să piardă statutul de instituții de educație, adică exact scopul pentru care există”.

Foto: © KantverDreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi, în contextul pandemiei Covid-19, oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil.


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

În primele 5-10 minute, citiți cu mare atenție toate subiectele unei probe de examen, fie că este vorba de un test la școală, de un examen național, de olimpiadă, spune profesorul Flavian Georgescu: Ce înseamnă să le citiți? De exemplu, mă uit pe problema 1, o înțeleg, eventual mi-o și notez pe ciornă și stau un minuțel și mă gândesc cum s-ar rezolva

În primele 5-10 minute ale unui examen, test, olimpiadă, elevii ar trebui să citească cu atenție toate subiectele, spune profesorul de Matematică Flavian Georgescu în emisiunea „Sfatul Profesorului” de la…
Vezi articolul

INTERVIU Profesoara de matematică Daniela Vasile, DataMathLab: Dacă stăm să reanalizăm cum ajunge matematica la elevi – care este o disciplină atât de frumoasă, elegantă – atunci din punct de vedere structural ar trebui să le creăm profesorilor și oportunități de training. Acest curs îi ajută să schimbe practica

Profesoara de matematică Daniela Vasile trage un semnal de alarmă asupra stării educației matematice din România, care pe evaluările interne și internaționale este la cel mai redus nivel din ultimii…
Vezi articolul

Problema programei de Limba și literatura română este că ea cuprinde mari inadvertențe, spune Andrei Terian, profesor și critic literar: Nu are nimeni nimic cu cronicarii, dar nu sunt cu adevărat reprezentativi pentru potențialitățile literaturii române

Andrei Terian, critic literar și profesor la Universitatea Lucian Blaga din Sibiu, a afirmat că problema programei de Limba și literatura română „este că ea cuprinde mari inadvertențe”. Acesta a…
Vezi articolul