Profesorul Marius Lobază: Particip în comisiile de mobilitate din 1994 și noul calendar este o poveste, este inuman și se vor realiza enorm de multe ilegalități din cauza vitezei cu care se trece de la etapă la alta

22.126 de vizualizări
Marius Lobază / Foto: captură TVR Timișoara – Facebook
Actualul calendar al mobilității este „rupt de realitatea de la firul ierbii” a afirmat profesorul de la Colegiul Naţional Bănăţean Timişoara, Marius Lobază, în dezbaterea organizată marți, 5 august, de Ministerul Educației și Cercetării. Mai mult, calendarul este „inuman și se vor realiza enorm de multe ilegalități din cauza vitezei cu care se trece de la etapă la alta”, a completat profesorul.
  • Din toamnă, norma didactică de predare crește, în medie, cu 2 ore. Este vorba despre Legea nr. 141/2025, cunoscută drept „Legea Bolojan”, care modifică și completează Legea învățământului preuniversitar nr. 198/2023, iar pentru anul școlar 2025-2026 profesorii vor fi reîncadrați în perioada 8-22 august.

Profesorul Marius Lobază: Sunt profesor la un colegiu cu 2.500 de elevi, colegiu foarte mare, unde, din păcate, deși ne asigurăm finanțarea și încă întreținem nu știu câte unități de învățământ, inspectoratul obligă în fiecare an încadrarea pe numărul minim din CDȘ. Și vorbesc de CDȘ, pentru că la ora actuală asta avem și rugămintea este să precizați explicit în documente, așa cum am spus și colegii mei în anterior, ca încadrarea să se facă pe CDȘ conform legislației în vigoare. Diferența este foarte mare la clasele a XI-a și a XII-a, asta ar fi o primă problemă.

A doua problemă pe care vreau s-o ridic: lucrez în învățământ de mulți ani, particip în diverse calități în toate comisiile de mobilitate de prin 1994 și cunosc exact cum se întâmplă toată mișcarea de personal de la firul ierbii și vreau să vă spun că acel calendar este o poveste și poate de la dumneavoastră din birouri se vede altfel. Dar să știți că de la firul ierbii realitatea este cu totul diferită și vă spun asta chiar fiind în temă. De aceea aș fi dorit să văd un efort al ministerul și al angajaților din minister pentru a lămuri acest aspect la nivel de Guvern și mai apoi la nivel de Parlament. Și continui să sper că nu se vor aplica aceste măsuri începând cu acest an, pentru că este inuman și se vor realiza enorm de multe ilegalități din cauza vitezei cu care se trece de la etapă la alta.

Informații de context

Pentru anul școlar 2025-2026, profesorii vor fi încadrați în perioada 8-22 august, după creșterea normei didactice de predare, potrivit unui document pus în consultare publică de Ministerul Educației. 

Noul calendar al mobilității personalului didactic de predare din învățământul preuniversitar pentru anul școlar 2025 -2026, care prevede reluarea etapelor de mobilitate a profesorilor, adică detașările, restrângerile de activitate, continuitate, pentru a se pune în aplicare prevederile privind creșterea normei didactice cu 2 ore, a fost pus în consultare publică de ministerul Educației și Cercetării pe 30 iulie.

Calendarul mobilității este Anexă la Procedura de constituire a normelor didactice pentru profesori, conform căreia titularii care nu-și pot constitui cele 20 de ore intră în restrângere de activitate. Profesorii pot opta, din proprie inițiativă, pentru diminuarea normei și a salariului aferent, dacă nu sunt mulțumiți de orele primite în alte școli.

Etapele de mobilitate pentru anul școlar 2025 -2026 care se reiau și calendarul complet pot fi consultate aici.

Despre norma didactică

Conform Legii Bolojan, noile norme didactice sunt:

  • pentru învățători și profesori de învățământ primar, norma didactică rămâne de tip „un post pe clasă”, dar cu 2 ore obligatorii de pregătire remedială pe săptămână
  • pentru profesorii de gimnaziu, liceu, postliceal, precum și cei din clasele cu program integrat de artă și sport sau din unități extrașcolare, norma crește la 20 de ore pe săptămână, dacă aceștia au cel puțin licență în cariera didactică
  • excepție: profesorii cu grad didactic I sau titlul de profesor emerit, care desfășoară activitate de mentorat, vor avea normă redusă la 18 ore pe săptămână
  • profesorii de instruire practică și maiștrii-instructori vor avea norme de 26 de ore pe săptămână (cu licență), respectiv 22 de ore (dacă au gradul I și activitate de mentorat)
  • în învățământul special, norma este de 18 ore pentru profesori la predare și terapii specifice, respectiv 22 de ore pentru educatori și maiștri instructori
  • cadrele didactice cu peste 25 de ani vechime și gradul I, sau care dovedesc performanță educațională, pot beneficia de o reducere a normei cu 2 ore pe săptămână, fără afectarea salariului, în baza unei metodologii aprobate de Minister

Este prima creștere a normei didactice din 1995 încoace. Atunci, prin Legea Statutului cadrelor didactice, prevăzută de legea învățământului, dar aprobată separat doi ani mai târziu, erau stabilite normele didactice de 18 ore în învățământul preuniversitar.

Reamintim că Ministerul Educației și Cercetării nu a prezentat nicio analiză a fundamentării măsurilor din legea 141/2025, în afara declarațiilor făcute de ministrul Daniel David în ieșirile sale publice. În schimb, analiza solicitată Institutului de Științe ale Educației de Edupedu.ro a fost cenzurată de ministrul David sub pretextul unui peer review pentru că îi contrazicea cu date și studii argumentele folosite.

Citește și:
Profesorul anonim: Cine va răspunde pentru haosul generat de această simulare de „reorganizare” a încadrării? Este inacceptabil ca titularii care au participat corect la etapele de mobilitate organizate de inspectorate să fie puși acum în situația de a pierde ore
DOCUMENT Care sunt profesorii care ar putea să nu mai fie încadrați pentru anul școlar 2025-2026, potrivit procedurii puse în consultare publică de Ministerul Educației


6 comments
  1. Când ești o babă comunistă și tocmai ai căpătat și tu un pic de atenție, faci cum face dl loază ăsta! Te bagi singur în seamă
    De ce nu povestești stimabile cât de aranjate și corupte sunt etapele dumitale de mobilitate?
    Cum toate posturile sunt traficate? Și că fără șpagă și intervenții nu primești accept de la niciun director? Ia zi-ne!

      1. v-ați făcut de mult de ras, prețioșilor!

        cam de la testele pisa… așa ca mai bine te-ai uita in oglinda! poate reușești sa nu te îngrozești

    1. Daca tot te supranumesti „jos comunismul,” exprima-te civilizat si coerent! (daca poti!!)

      Nu e cazul sa jignesti, mai ales un om care isi prezinta clar punctul de vedere, care mai si este un punct de vedere legitim si in cunostinta de cauza.
      Si, in plus, daca ai cunostinta de lucruri incorecte, vino cu dovezi!

    2. Esti doar un martafoi frustrat care n – a fost in stare de un 5. . ne faci breasla de rusine cu ineptiile tale. pune mana pe caete si invata, saracule cu duhul!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Ministerul Educației și Cercetării „va identifica rapid soluții alternative de finanțare”, dacă cele trei campusuri școlare rurale de aproape 30 milioane euro nu vor fi finalizate din fondurile PNRR până în iunie 2026

Ministerul Educației și Cercetării „va identifica rapid soluții alternative de finanțare”, dacă cele trei campusuri școlare rurale de aproape 30 milioane euro nu vor fi finalizate până pe 30 iunie…
Vezi articolul

EXCLUSIV Concursul de directori a fost suspendat la Colegiul Național „Gheorghe Șincai” din București, după ce un membru al comisiei s-a retras în timpul interviurilor. Inspectoratul București a anulat o notă acordată de comisie, pe motiv că a fost pusă „dintr-o eroare” și a înlocuit peste noapte „concurs suspendat” cu „reprogramat”

Concursul de directori 2021 a fost suspendat la Colegiul Național „Gheorghe Șincai” din București, potrivit Inspectoratului Școlar. Instituția a publicat situația de vineri, 26 noiembrie, a rezultatelor la concurs și…
Vezi articolul

Profesoara Laura Borbe: Durează un an de zile să construiești un opțional pentru CDEOȘ, dacă vrei să fie ceva serios trebuie să îl și pilotezi un an / Dacă eu sunt singurul profesor de Socio-Umane, colegii mei nu pot să-mi dea feedback, nu pot să construiesc cu ei

Construirea unui opțional de calitate pentru curriculum la decizia elevului din oferta școlii (CDEOȘ) este un proces care durează doi ani, unul pentru dezvoltare și încă un an pentru pilotare,…
Vezi articolul

Sindicatele din educație îl invită pe ministrul Daniel David să fie, măcar o zi, profesor de sprijin: Veniți într-o clasă cu trei copii cu CES, apoi comentați

Federația Sindicatelor Libere din Învățământ și Federația Sindicatelor din Educație „Spiru Haret” lansează o invitație directă ministrului Educației, Daniel David, într-un comunicat prin care reacționează la declarațiile recente ale acestuia.…
Vezi articolul