Ziua Educației. Învățătoarea care nu abandonează – Iuliana Jitaru: Școala, online sau nu, este un drept al tuturor copiilor

1.097 de vizualizări
Foto: World Vision Romania
Zicala conform căreia omul sfințește locul își găsește o ilustrare în povestea Iulianei Jitaru. Iuliana avea doar 19 ani atunci când, imediat după absolvirea Liceului Pedagogic din Craiova, a devenit învățătoare la Pietroaia, un sat aflat la 30 de km de Craiova. Douăzeci de ani mai târziu, încă merge în fiecare zi să îi învețe pe copiii din sat să scrie, să citească și să socotească. Tot în Pietroaia s-a și căsătorit.

Școala din sat funcționează la fel ca multe altele din mediul rural: aici învață simultan 24 de copii din patru generații, de la clasa pregătitoare la clasa a III-a. Majoritatea provin din medii defavorizate – familii în care un singur părinte lucrează sau care trăiesc doar din ajutorul social și alocațiile copiilor. Acesta este cercul vicios al sărăciei în care se zbat, de multe decenii, sute de mii de copii din România: sărăcia intergenerațională. Vorbim de familii care, din cauza lipsei de posibilități materiale, nu le pot asigura copiilor măcar o minimă șansă la viitor. Familii ai căror copii sunt forțați de împrejurări să se maturizeze mult prea repede, să muncească de la vârste fragede doar pentru a supraviețui. Acești copii, odată ce au ratat șansa la educație, devenind doar o cifră în statisticile abandonului școlar, vor avea în față, ca și părinții lor, perspectiva unui viitor la fel de plin de lipsuri. Copiii din următoarea generație vor lua, la rândul lor, lupta de la capăt. Dar cu șanse mult mai mici decât ar fi avut dacă s-ar fi născut la oraș.

Adevărul trist este că starea învățământului rural nu mai este de multă vreme un subiect de interes. Atâta vreme cât discuția se rezumă la toaletele din curți și la clădirile care stau să cadă, imaginea de ansamblu se pierde.

La sate, educația are – sau ar trebui să aibă – o misiune socială. Este și motivul pentru care Iuliana a devenit pedagog social, în urma participării sale într-un proiect al Fundației World Vision România desfășurat în Pietroaia și alte sate defavorizate din județele Dolj și Vaslui. De două ori pe săptămână, după ore, copiii iau masa la școală iar apoi, sub îndrumarea Iulianei, participă la ore remediale la română și matematică, precum și la activități creative și recreative pentru a-și dezvolta abilitățile de comunicare și a căpăta încredere în sine.

„Este esențial pentru copii să ia parte la activități cât mai diverse, să învețe lucruri noi, să vadă ce oportunități le poate oferi educația. Timpul suplimentar pe care îl petrecem împreună este benefic pentru ei. Aprofundăm lucrurile de la clasă, dar îi implic și în activități care să-i ajute să se cunoască mai bine, să-și descopere talentele, abilitățile, înclinațiile”, spune învățătoarea.

Anul trecut, perioada când copiii a trebuit să facă ore online a fost cea mai dificilă. În Pietroaia sunt zone în care nu există semnal la telefon. De internet fix sau acces la un laptop sau tabletă nu poate fi deocamdată vorba. În cel mai bun caz, părinții au un telefon cu conexiune de date, prin intermediul căruia copiii primeau lecții și teme pe grupul de WhatsApp creat de Iuliana. „În perioada de lucru online cu copiii trebuia să caut resurse, materiale, să le adaptez, să întocmesc fișele de lucru, să le livrez copiilor pe grupul de WhatsApp, cu explicațiile necesare, apoi să le verific, să le corectez. A fost mai greu, dar am găsit soluții. Le mulțumesc părinților care s-au implicat. A fost un efort comun, pentru că școala, online sau nu, este un drept al tuturor copiilor”, spune Iuliana. Cu copiii care, din diferite motive, nu au avut acces la internet, învățătoarea a ținut legătura telefonic.

Navetă, fie iarnă, fie vară; condiții improprii de funcționare a școlii; predarea la mai multe clase simultan; lipsa de motivație a copiilor. Și, peste toate, suspendarea orelor cu prezență fizică. Nu e de mirare că învățământul rural a ajuns să aibă astfel de rezultate, cu cifre record de abandon școlar. Nu e de mirare că profesorii înșiși abandonează. Faptul că avem încă profesori dedicați, ca Iuliana, este adevăratul miracol.

Persoanele care cred în educație și în rolul ei de a schimba în bine viitorul pot dona la acest link sau pot trimite textul „liceu” la 8845 pentru o donație de 2 euro pe lună pentru ca World Vision România să sprijine tot mai mulți tineri să-și poată continua studiile. #Ameritat

Foto: World Vision Romania


1 comment
  1. În liceu, Iuliana se evidenția prin curiozitate și tenacitate. Aceasta a făcut ca ea să fie azi fostă olimpică națională la limba și literatura română, și absolventă a Facultății de Drept. Ceea ce la început a părut doar o alegere circumstanțială, a devenit în timp o misiune. Felicitări, sunt mândră de a fi fost colege și prietene. 🤗

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Palatele copiilor și cluburile elevilor vor trece la consiliile județene, cu tot cu personal, a decis Guvernul, prin Legea Ciolacu, fără niciun anunț din partea Ministerului Educației / Asta deși în legea Educației Deca-Iohannis scrie că acestea pot fi preluate de către primării

Legea Ciolacu, publicată vineri în Monitorul Oficial, prevede și descentralizarea Palatelor copiilor și cluburilor elevilor și trecerea lor de la Ministerul Educației la consiliile județene. Este vorba despre Legea 296/2023…
Vezi articolul

Florian Lixandru, Ministerul Educației: Este foarte important pentru cadrele didactice să știe să lucreze diferențiat cu elevii. Se impun, poate, anumite programe de formare pentru cadre didactice

Secretarul de stat în Ministerul Educației, Florian Lixandru, a spus că “este foarte important pentru cadrele didactice să știe să lucreze diferențiat cu elevii” și că “se impun, poate, anumite…
Vezi articolul

Oana Moraru: Copiii care intră în grădinițe și clase primare cu probleme de atenție, vocabular sărac, logică dezorganizată, ies din școli și grădinițe tot cu probleme de atenție și de limbaj

“Cât progres se datorează creșterii și dezvoltării naturale? Cât progres vine odată cu programul educațional al școlii?”, scrie Oana Moraru, pedagog și fondator de școală privată, într-un text în care…
Vezi articolul

Profesori de sport din Teleorman, Vrancea și Brăila, în audiență la Ministerul Educației: Săptămâna viitoare ministerul poate spune că e sustenabil să scoți profesorii de sport de la primele clase

O delegație formată din aproximativ 30 de profesori de educație fizică a fost în această dimineață în audiență la ministrul Educației, au declarat pentru Edupedu.ro reprezentanți ai Federației Sindicatelor din…
Vezi articolul