Profesorul Romiță Iucu, Universitatea București: Este nevoie de recrutarea cadrelor didactice dintre cei mai buni absolvenți / Despre masteratul didactic: Poate să ofere la nivel public o imagine mai bună profesorului, dar și un bun exercițiu de formare și de consolidare a competențelor – VIDEO

8.853 de vizualizări
Romiță Iucu / Foto: unibuc.ro
Profesorii trebuie aleși dintre cei mai buni absolvenți de liceu și facultate și apoi susținuti în formarea lor inițială și continuă, în special prin forma masteratului didactic, spune profesorul universitar și expertul în formare didactică Romiță Iucu, de la Universitatea din București. Într-o intervenție de la conferința Zilele UNESCO în Universitatea Politehnica din București”, profesorul Iucu a spus că trebuie „să ne gândim de unde ne recrutăm profesorii atunci când cohorta de absolvenți se duce către un nivel sau către celălalt, apoi să le asigurăm o formare la nivelul programelor de studii masterale, adică să le asigurăm prin finanțare de la bugetul de stat și mai trebuie să-i asigurăm tranziții foarte accesibile între ciclurile de formare pe întreaga durată a carierei”.

Romiță Iucu este prorector al Universității din București, coordonator al Centrului de Dezvoltare și Formare În Domeniul Invățământului Superior. Este membru al The International Hall of Fame of Adult and Continuing Education din 2011. Coordonează rețeaua europeană ENTEP, European Network on Teacher Education Policies, începând cu anul 2010, a fost expert în cadrul Comisiei Europene la diferite paliere.

Mai jos, intervenția lui Romiță Iucu la evenimentul „Zilele UNESCO în Universitatea Politehnica din București”:

„Două elemente fundamentale de calitate pentru formarea cadrelor didactice:

Primul element este să asigurăm tranziții între ciclurile de formare ale carierei didactice, adică între formarea inițială și formarea continuă, o tranziție realizată prin programele de mentorat, adică prin asistarea profesorului în primii ani de carieră, cei mai dificili, cei care pun la încercare pentru că nu reușesc întotdeauna să gestioneze componenta psihologică a clasei și nu reușesc să treacă peste dimensiunile acestea de blocaj cu care se confruntă în perioada respectivă, iar aici avem nevoie de un sistem coerent și foarte bine ancorat în componenta longitudinală a formării continue, care preia din zona formării inițiale și transpune înspre spațiul formării continue. Aș vrea să subliniez că, în această tranziție, un loc foarte important trebuie să-l acordăm masteratului didactic.

Un profesor trebuie să aibă o formare pe care noi o recunoaștem la nivel academic cu ajutorul unei secvențe extrem de importante de investiție în formarea disciplinară, dar și într-o formare complementară pe zona educației și a psihologiei și a didacticilor aplicate. Datele arată că, întotdeauna, performanța la clasă, dar și recunoașterea publică, se asociază cu nivelul studiilor care, dacă sunt absolvite în planul spectrului foarte elevat al studiilor masterale, pot să ofere la nivel public o imagine mai bună profesorului, dar și un bun exercițiu de formare și de consolidare pe competențele pe care un program masteral de acest fel le formează.

Îmi amintesc de un studiu pe care l-au făcut experții în Educație din Statele Unite, comparând sistemul american cu cel finlandez atunci când acesta era în apogeul performanțelor sale. Au ajuns la concluzia că era nevoie de recrutarea cadrelor didactice dintre cei mai buni absolvenți ai promoțiilor lor, să ne gândim de unde ne recrutăm profesorii atunci când cohorta de absolvenți se duce către un nivel sau către celălalt, apoi să-i asigurăm o formare la nivelul programelor de studii masterale, adică să le asigurăm prin finanțare de la bugetul de stat și mai trebuie să le asigurăm tranziții foarte accesibile între ciclurile de formare pe întreaga durată a carierei. Acestea sunt recomandările pe care și noi le putem prelua, UNESCO lucrează foarte mult la două dintre ele.”

Intervenția profesorului Iucu, de la minutul 43:00, în video-ul de mai jos:

Recent, Guvernul a luat decizia de a pasa universităților susținerea burselor pentru studenții care sunt în anul II la masteratul didactic, iar pentru cei care acum au intrat în anul I nu mai acordă bursele finanțate din fondurile europene în cuantumul unui salariu al unui profesor debutant.

Ministrul Educației susține că „problema neplății burselor pentru cei 400 studenți înscriși la Masteratul didactic, în anul al II-lea de studii, este complet falsă”, dar nu contrazice nici trecerea burselor de la minister la universități, lucruri prezentat în articol (nu neplata este problema, ci pasarea plăților la universități) și nici faptul că pentru anul I de studiu, adică bobocii de la acest master, bursele de peste 2.300 de lei nu se mai acordă. 


3 comments
  1. De ce nu faceti pregatirea profesorilor din preuniversitar cu traineri profesionisti, din mediul privat, care au performante? Am facut facultate si mastere si nu am intalniti decat profesori universitari cititori de power-point. Lasati abureala cu masteratul didactic! De ce nu vorbim si de calitate profesorilor universitari?

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Noile alegeri pentru funcția de rector la „Dunărea de Jos” Galați – programate pentru 22 aprilie / Senatul universității a intervenit pentru deblocarea situației cauzate de disputele între fostul rector Lucian Puiu Georgescu și Ministerul Educației

Universitatea „Dunărea de Jos” din Galați își va alege din nou rectorul în cadrul unui scrutin ce va avea loc pe 22 aprilie, potrivit unei decizii luate săptămâna aceasta de…
Vezi articolul

Libertatea: Fostul șef al resurselor umane de la SRI a obținut un post de asistent universitar la Facultatea de Jurnalism a universității din București / În perioada în care a ocupat funcția de conducere în serviciul secret, a predat la Facultatea de Sociologie a UB și a semnat editoriale în publicații centrale

Un fost șef al Departamentului de Resurse Umane (HR) din SRI a obținut un post de asistent universitar la Facultatea de Jurnalism și Științele Comunicării a Universității din București. Informațiile…
Vezi articolul

Mai multe universități românești se mândresc că au intrat în valul doi, pe locurile 1000+, în clasamentul global QS, care a anunțat încă de acum opt luni elita universităților globale

“Ediția 2021 a QS World University Rankings confirmă performanțele academice și de cercetare ale universităților membre ale Consorțiului Universitaria”, începe un comunicat dat publicității marți dimineață de acest Consorțiu, ce…
Vezi articolul

Universitățile pot înființa societăți comerciale și consorții duale, după ce Guvernul a aprobat în termen record prin ordonanță de urgență modificări la legea actuală a Educației, copiate din proiectul de lege Cîmpeanu

Guvernul a aprobat în termen record, prin ordonanță de urgență (OUG), modificări la legea actuală a Educației, astfel încât universitățile să poată înființa societăți comerciale și consorții de învățământ dual,…
Vezi articolul

Comisia de Etică a Universității Babeș-Bolyai se va autosesiza și va analiza cazul lui Adrian Ivan, profesor UBB și rector al Academiei SRI, acuzat de autoplagiat – președintele comisiei, Dacian Dragoș

Cazul lui Adrian Ivan, rectorul Academiei SRI și totodată profesor și coordonator de doctorate la Universitatea Babeș-Bolyai (UBB), acuzat de autoplagiat într-o anchetă publicată de ziarul Libertatea, va fi analizat…
Vezi articolul