Consiliile județene și locale ar putea asigura o masă gratuită în creșe, grădinițe și școli – propunere legislativă / Anul trecut programul „Masă caldă” nu a fost implementat în 13 școli, din cauza neimplicării autorităților locale, potrivit unui raport

208 vizualizări
Foto: Buenosia Carol – Pexels.com
Senatul a adoptat, în şedinţa plenului de miercuri, în unanimitate, o propunere legislativă pentru modificarea şi completarea Legii educaţiei naţionale 1/2011 prin care „consiliile județene și locale pot asigura o masă gratuită în creșe, grădinițe, centre de zi, școli, în cantine școlare, în sălile de mese sau prin servicii de catering din bugetele locale ale consiliilor, orașelor, municipiilor sau județelor”. Propunerea legislativă va fi dezbătută de Camera Deputaților, for decizional în acest caz. Amintim că programul „Masa caldă” în școli este de 7 ani la stadiul de proiect pilot și, anual, Guvernul îl aprobă. În acest an școlar a fost extins la 450 de școli din țară, iar raportul privind implementarea programului pilot „Masă caldă în școli” pentru anul 2021-2022 a scos în evidență problemele cu care s-au confruntat școlile.

Propunerea legislativă inițiată de PSD și PNL, adoptată în Senat miercuri, în unanimitate, în primă cameră sesizată, permite consiliilor locale și județene să finanțeze masă gratuită în creșe, grădinițe, centre de zi, școli, în cantine școlare, în sălile de mese sau prin servicii de catering din bugetele locale ale consiliilor orașelor municipiilor sau județelor.

Pentru elevii înscrişi în învăţământul preuniversitar în unităţile de învăţământ cu program normal şi în unităţile de învăţământ care organizează programe ”Şcoala după şcoală”, autorităţile deliberative ale administraţiei publice locale pot aproba programe proprii pentru acordarea de masă gratuită prin infrastructură proprie sau prin servicii de catering. Finanţarea cheltuielilor determinate de implementare a programelor se asigură din bugetele locale ale comunelor, oraşelor, municipiilor sau ale judeţelor, după caz, în limita sumelor cu această destinaţie, se arată în propunerea legislativă iniţiată de un grup de parlamentari PSD şi PNL.

Anexa amendamente propuse și adoptate

Proiectul are avize favorabile de la Consiliul Economic și Social (CES) și Guvern.

Guvernul a dat aviz favorabil și precizează că „nu este vorba despre o extindere a programului pilot „masă caldă” în școli care deputat la începutul anului școlar 2016-2017, așa cum este precizat în expunerea de motive, ci de programe proprii prin care se dă posibilitatea autorităților administrației publice locale de a decide dacă pot finanța masă gratuită în unitățile de învățământ, cu finanțare exclusivă din bugetele locale„.

Informații de context

Raportul privind implementarea programului pilot „masă caldă în școli” pentru anul 2021-2022, despre care a scris Edupedu.ro aici, scoate în evidență problemele cu care s-au confruntat școlile și inspectoratele școlare în implementarea programul pilot care are ca scop și reducerea abandonului școlar.

a) doar 32 județe au reușit implementarea Programului – pilot “ Masă caldă”, integral, în toate unitățile de învățământ prevăzute în O.U.G. nr. 91/2021, în timp ce în 9 județe programul a fost implementat parțial (Bacău, Bihor, București, Buzău, Caransebeș, Giurgiu, Harghita, Hunedoara, Timiș), iar în județul Gorj programul nu s-a implementat în nicio școală.

b) programul s-a implementat în 137 unități de învățământ din cele 150.

c) în 13 de unități de învățământ, programul nu a fost implementat, din cauza neimplicării autorităților locale sau nefinalizării procedurii de achiziție.

Principala problemă semnalată în desfășurarea programului masă caldă în școli este lipsa cantinelor școlare sau a spațiilor destinate servirii mesei calde. Conform Ministerului Educației, doar puțin peste 10% dintre unități școlare din țară au cantine școlare. Nu se știe câte dintre aceste școli au fost incluse în programul pilot masă caldă în școli, existența unei cantine nu a fost un criteriu de selecție a școlilor. De remarcat este că, paradoxal, în raport se cere ca programul să poate fi implementat și în școlile cu cantină, deși acest lucru este prevăzut deja în normele de aplicare.

În prezent, programul de masă caldă a fost extins la 450 de școli și o masă caldă a unui elev costă Guvernul 15 lei pe zi. Pe anul acesta, banii de „Masa caldă în școli” sunt mai puțini cu peste 4 milioane de lei decât prevedea ordonanța prin care a fost aprobat numărul de 450 de școli în program. 

Programul Masa caldă în şcoli a fost înfiinţat în perioada Guvernului Cioloş, în 2016, acesta fiind pilotat pe 50 de şcoli. Următorul Guvern, Grindeanu, a decis continuarea programului pilot tot în 50 de şcoli, după care a urmat o decizie similară şi a Guvernului Dăncilă. Acesta din urmă a adoptat şi publicat în Monitorul Oficial cu întârziere de un semestru normele de aplicare, astfel că, în multe şcoli, autoritățile locale, responsabile de aplicarea programului, nu au derulat procedurile de implementare, după cum Edupedu.ro a scris la acea vreme.

Fostul ministru Sorin Cîmpeanu declara că doar 104 școli au beneficiat de program anul trecut: „Aș vrea să vă spun că din cele 150 de școli finanțate, anul trecut au putut să beneficieze de acest program doar 104”. – detalii aici

Totuși, pe 30 iunie 2022, ministrul Educației anunța că a fost adoptată o ordonanță de urgență ce prevede extindere programului pilot „Masă caldă” de la 150 de școli la 300 de școli. – detalii aici

Proiectul a fost extins la 350 de unități de învățământ și apoi la 450 de școli.

DOCUMENT Raportul din comisia de învățământ al propunerii legislative ce conține amendamentele aprobate:


1 comment
  1. E încă o invenție care e altceva decât cum este denumită,frumos pompos…”masă caldă”.Fiica noastră beneficiază începând de anul acesta de așa zisa masă caldă,care defapt e un sandvich ( o bulcă tăiată la jumătate,3/4 din circumferință) în care este aruncat într-o parte a bulcii,o frunză de salată ( zilnic) variind apoi o felie de șuncă presată,sau mușchi țigănesc sau o felie de salam,(uneori) cu o felie de sașcaval.La acesta este asociat un măr ( zilnic).
    Sandvich-ul este pus într-o pungă și o etichetă cu conținutul,valoarea nutritivă și data expirării.Trebuie să recunosc că produdusul este în termenii calitativi normali,deci…comestibil.Se distribuie copiilor la plecarea de la ore ( nu în pauza mare,prntru ca fac firimituri
    în clasă),deci e pentru acasă.ACEASTA EDTE MASA CALDĂ.
    Nu eram sigur,mă gandeam ca s-au adus actualizări la DEX,așa că m-am uitat să văd dacă sendvich-ul e masă caldă,și NU E.Cât despre preț,ce să zic,pentru firma distribuitoare poate ca face 15 lei ( că vine de la 45 -45 km ( acolo e firma agreată de partid) la noi în oraș nu știe nimeni să facă sendvich-uri ( sau să lipească afișe în campanie,nu știu de ce)
    Atunci despre ce vorbim?

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Referendum declanșat de sindicatele din Educație pentru boicotarea începerii anului școlar pe data de 8 septembrie în toate școlile publice din țară / Calendarul protestelor zilnice până atunci

Federația Sindicatelor Libere din Învățământ (FSLI), Federația Sindicatelor din Educație „Spiru Haret” au inițiat luni, 18 august, procedura de referendum prin care angajații din învățământ să decidă dacă vor refuza…
Vezi articolul

BREAKING Niciun elev nu va primi cuantumul minim al burselor, altele decât cele sociale, stabilit de noua lege a Educației, cel puțin în acest an școlar, pentru că în fiecare lună sunt zile de vacanță – proiectul cu regulile de acordare

Niciun elev din țară nu va primi bursele școlare în cuantumul minim prevăzut de noua lege a educației, din septembrie, pentru că bursele de merit, de excelență olimpică și tehnologice…
Vezi articolul

Până pe 30 septembrie, elevii de gimnaziu și liceu se pot înscrie la grupele de excelență de la Centrul județean Timiș. Pregătire suplimentară la 18 discipline, printre care Limba spaniolă, Informatică și Robotică

Până pe 30 septembrie, elevii de gimnaziu și liceu se pot înscrie la grupele de excelență de la Centrul județean de excelență (CJEx) Timiș. Pregătirea suplimentară se face la 18…
Vezi articolul

Ministrul Daniel David, despre excursiile din „Școala altfel” și „Săptămâna verde”: Cele 2 săptămâni nu reprezintă vacanță. Regulile sunt clare și autonomia trebuie să meargă spre inspectorate și spre directorii de școli

Daniel David, ministrul Educației și Cercetării, a declarat marți, 14 octombrie, că „Școala altfel” și „Săptămâna verde” „nu reprezintă vacanță”. Acesta a fost întrebat de situația din județul Cluj, unde…
Vezi articolul

Cercetarea și inovarea în Europa au nevoie de investiții suplimentare, pentru a asigura competitivitatea, securitatea și sustenabilitatea pe continent – recomandările unui grup de experți pentru Comisia Europeană

Pentru ca Europa să-și întărească siguranța, competitivitatea pe plan global și sustenabilitatea, este nevoie de o cercetare mai puternică, de inovații de impact și de avansuri tehnologice care trebuie susținute…
Vezi articolul