PROIECT Profesorii vor da cel mult o temă pentru acasă pe modul, dacă aceasta are ca finalitate realizarea unor lucrări mai ample/de sinteză

2.008 vizualizări
Foto: © erkan kurt | Dreamstime.com
Tema pentru acasă pentru o disciplină, dacă presupune realizarea unor lucrări mai ample/de sinteză, poate să fie maximum una pe modul, potrivit unui document pus în consultare publică de Ministerul Educației și Cercetării. Este vorba despre proiectul de ordin privind temele pentru acasă în învățământul preuniversitar.

Art. 3 – „(6) Tema pentru acasă pentru o disciplină, având drept finalitate realizarea unor lucrări mai ample/de sinteză, poate să fie maximum una pe modul”, se arată în proiect.

În prezent, ordinul nr. 5893/2016 privind temele pentru acasă în învățământul preuniversitar prevede la art. 2 că „tema pentru acasă în scopul realizării unor lucrări ample/de sinteză (de exemplu: referate, proiecte) pentru o disciplină poate fi una pe semestru”. Menționăm că anul școlar 2025-2026 este organizat pe module, nu pe semestre.

Edupedu.ro a scris că directorul și dirigintele trebuie să monitorizeze respectarea timpului maxim de 1 oră pentru elevii din primar și 2 ore pentru gimnaziu și liceu și anual se va colecta feedbackul elevilor și al părinților față de utilitatea și eficiența temelor pentru acasă, conform proiectului.

O altă noutate, conform documentului Ministerului Educației, este că temele de vacanță sunt teme de tip suplimentar, iar temele suplimentare sunt facultative, adică elevul nu este obligat să le facă.

Miercuri, 5 noiembrie, la prezentarea raportului săptămânal, Daniel David a declarat că „orice profesor trebuie să înțeleagă că, dacă copiii încep să vadă temele ca un element negativ, indiferent ce teme le dai, cu toată intenția bună pe care o ai ca profesor, de fapt, vei obține efecte negative”. 

Recent, ministrul Educației și Cercetării a precizat că „ar trebui, la nivelul școlii, toată lumea să știe că temele ar trebui să fie în jur de 2 ore”. „Eu cred că elevul și-ar face cu mai mult drag o temă mai scurtă decât să-i dai nu știu câte teme pe care nu și le face sau și le face cu supărare și cu nemulțumire, și cu frustrare”, a spus acesta. Declarațiile au fost făcute într-un interviu pentru adevarul.ro.

La începutul lunii iunie, Daniel David a declarat, în cadrul unei conferințe de presă, că profesorii care dau prea multe teme „merită” să fie atenționați. Acesta a vorbit și despre sancțiuni: „aici, sancțiunile sunt cele administrative, pe care le poate lua consiliul de administrație pentru diverse alte abateri. Este, efectiv, o abatere, ca orice altă abatere de la regulamentul școlii”.

Despre temele pentru acasă

În luna aprilie, ministrul Educației și Cercetării a declarat, la prezentarea raportului săptămânal, referitor la temele elevilor, ca dirigintele să aibă grijă de coordonarea între profesori, „pentru a nu încărca, într-adevăr, mai mult decât este cazul copiii”. Acesta a afirmat că „temele n-ar trebui la nivelul învățământului primar să depășească o oră pe zi, 2 ore la gimnaziu și la învățământul liceal.”

în luna martie, ministrul Educației și Cercetării le-a transmis părinților îngrijorați că elevii primesc prea multe teme „să sesizeze dirigintele, directorul școlii”. Dacă nu primesc răspuns, să se îndrepte spre inspectorat și abia apoi la minister, a spus acesta.

Adriana Iancu, profesoară de Limba română și directoare a Școlii Gimnaziale nr. 206 din București, a declarat, pentru Prima TV, că „temele nu trebuie privite numai din perspectiva aceasta a formării, a învățării imediate”. Aceasta este de părere că temele sunt „un exercițiu, în primul rând, pentru gestionarea timpului, pentru gestionarea atenției”.

Dana Bobocea, directoarea Colegiului Național Grigore Moisil din București, a spus, la emisiunea InfoEdu de la TVR Info, că elevii trebuie să vină să spună profesorului dacă a înțeles sau nu a înțeles ceva din temă sau din lecția predată. Dacă lucrurile sunt în neregulă, abia atunci să solicite ajutorul unui alt profesor, consideră Dana Bobocea.

Un studiu experimental condus de cercetătorul Dacian Dolean, care a explorat impactul temelor asupra elevilor de clasa a III-a, la Română și la Matematică, a întors „efecte uriașe la dezvoltarea cunoștințelor (2.58), dar și la rotunjirea numerelor naturale (0.71) și la aflarea termenului necunoscut (0.20)”, în condițiile în care „efectele medii ale programelor de intervenție educațională sunt în general pe la 0.1 dintr-o abatere standard”, a explicat acesta pentru Edupedu.ro.

Cercetătorul a declarat, într-un interviu acordat Edupedu.ro, că a derulat cercetarea pornind „de la premisa că la clasa a III-a timpul de rezolvare a temei pentru acasă nu ar trebui să depășească 40 de minute”. O altă specificitate a acestui experiment a fost implicarea părinților elevilor, care au fost sprijiniți cu ghiduri create special pentru ei să își ajute copiii cu efectuarea temelor pentru acasă.

În februarie 2023, Oana Moraru, educatoare, expert educațional și director de școală privată, a explicat de ce părinții trebuie să îi ajute pe copii la teme, în special în primele clase: “Recomand părinților, cel puțin la clasele I și a II-a, să-și dedice cât mai mult timp temelor copiilor și să se oprească din a formula în jurul lor expresii de genul: hai mai repede, să le terminăm ca să te jocihai mai repede, hai să nu le mai lăsăm pe ultima sută de metri, să scăpăm de ele”. “Felul în care privim noi învățarea se duce în sistemul copilului ca un virus”, a spus Oana Moraru în podcastul Cu capul în Nori.

Tema nu trebuie să fie o pedeapsă sau o armă. Tema trebuie să fie efectiv o posibilitate ca el (elevul – n.red) să-și consolideze acasă, să-și însușească foarte bine ceea ce a învățat la școală, să-și întipărească lucrurile acelea în minte, atât”, a precizat Florentin Gheorghe, profesor de Limba română, la Radio România Actualități.

Foto: © erkan kurt | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.

Citește și:
ULTIMA ORĂ Regulile privind temele pentru acasă au fost publicate de Ministerul Educației: Directorul și dirigintele trebuie să monitorizeze respectarea timpului maxim de 1 oră pentru elevii din primar și 2 ore pentru gimnaziu și liceu și feedback anual obligatoriu de la elevi și părinți – proiect
Temele de vacanță devin opționale, elevul nu este obligat să le facă – proiect


1 comment
  1. Eu zic sa se faca scosla precum cele mai multe dintre cursurile de formare ale profesorilor: te înscrii, dai banii, deschizi laptopul pe un zoom unde cineva citeste plictisit ceva de pe un ppt si primesti diploma.
    Diploma de gimnaziu, liceu, astrolog, neurochirurg, ce vrei tu! Important e sa nu faci niciun efort intelectual – asta e scopul Ministrului Analfabetizarii Naționale!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Dramaturgul Mihaela Michailov și actorul Alex Călin anunță că se solidarizează cu profesorii și participă la protestul lor: Cred cu tărie în toți oamenii care au ales o profesie grea, epuizantă, cu responsabilitate enormă / Acest protest nu este despre cadrele didactice, ci despre și pentru educația din România

Dramaturgul Mihaela Michailov și actorul Alex Călin anunță că participă astăzi la protestul de amploare anunțat de profesori ca reacție la măsurile de austeritate aplicate de Guvernul Bolojan în educație.…
Vezi articolul

Reforma posturilor bugetare a început „în forță”: primele 4 locuri au fost tăiate de la cancelaria prim-ministrului Ciolacu, unde erau 103 angajați / Premierul anunța recent că banii din această reformă vor fi dați Educației

Început „în forță” al reformei aparatului bugetar, în urma căreia premierul Ciolacu anunța recent că din economiile obținute vor fi finanțate domeniile prioritare, ca Educația și Sănătatea. De la cancelaria…
Vezi articolul

Cel puțin un consilier școlar la 200 de elevi, fără normă didactică, sistem de raportare anonimă a cazurilor de abuz și bullying și programe pentru sănătatea mintală, printre solicitările elevilor către Ministerul Educației, Guvern și Ministerul Familiei

Adolescenții prezenți la „Forumul Copiilor: Sănătatea mintală, o prioritate” cer autorităților cel puțin un consilier școlar fără normă didactică la 200 de elevi, programe pentru sănătatea mintală, sistem de raportare…
Vezi articolul

Elevii și copiii de grădiniță refugiați din Ucraina au pregătite 360 de locuri în școli din Timiș unde se studiază ucraineana ca limbă maternă, anunță Inspectoratul Şcolar Judeţean. Inspectorul Marin Popescu: Sunt foarte mulţi copii de grădiniţă

Şeful Inspectoratului Şcolar Judeţean (IŞJ) Timiş, Marin Popescu, a declarat, miercuri, că au fost identificate şi pregătite 360 de locuri în unităţi de învăţământ din opt localităţi din judeţ, unde…
Vezi articolul