Proiectele de planuri-cadru pentru liceu propuse de Ministerul Educației, considerate de elevii din Hunedoara prea încărcate. Ei cer mai multă practică – studiu al inspectoratului școlar și CJRAE

1.800 de vizualizări
Peste 1000 de elevi de liceu au luat parte la un studiu în perioada 17-23 februarie 2025, în liceele din Hunedoara, realizat de ISJ Hunedoara (Inspectoratul Școlar Județean Hunedoara) și CJRAE (Centrul Județean de Resurse și Asistență Educațională), în legătură cu părerea elevilor despre planurile-cadru propuse de Ministerul Educației. Acesta arată că tinerii resimt oboseala cauzată de programa încărcată și lipsa unui echilibru între teorie și practică. Mai mult de jumătate dintre elevii care au răspuns la studiu, spun că școala pune accent pe materii teoretice, în timp ce exemplificarea practică lipsește. De asemenea, tinerii cer adaptarea curriculei la nevoile lor reale, inclusiv reducerea numărului de ore obligatorii, în schimbul unei introduceri a unor discipline noi.

„Studiul a fost realizat pentru a analiza propunerile de planuri-cadru pentru învățământul liceal, elaborate de Ministerul Educației și Cercetării, iar rezultatele au fost prezentate în cadrul unei dezbateri publice organizate la Deva, pe 27 februarie 2025.”, a declarat pentru Edupedu. ro Gabriel Ilieș, director CJRAE Hunedoara (Centru Județean de Resurse și de Asistență Educațională Hunedoara).

La el au răspuns aproximativ 1000 de elevi din toate filierele liceale din Hunedoara, iar rezultatele arată că:

  • Peste jumătate dintre respondenți consideră că învățământul pune prea mult accent pe teorie și nu suficient pe practică.

FOTO: Studiu elevi liceu planuri-cadru Hunedoara

  • Gradul de informare al tinerilor în legătură cu planurile cadru: Aproape jumătate dintre elevi (50,7%) cunosc existența noilor propuneri de planuri-cadru, însă nivelul lor de informare detaliată variază.

FOTO: Studiu Elevi liceu planuri-cadru Hunedoara

  • Modul în care tinerii percep planurile-cadru pentru învățământul liceal: majoritatea lor (44%) au răspuns neutru sau cu impact moderat. [N. red. răspunsurile sunt efectuate în așa fel încât tinerii liceeni au o scală de la 1 la 5, 5 reprezentând cea mai mare măsura, iar 1 cea mai mică], doar 15% au considerat că aceste proiecte vor avea efect asupra sistemului educațional.

FOTO: Studiu Elevi liceu planuri-cadru Hunedoara

  • Pregătirea pentru Bacalaureat: Mai mult de jumătate dintre tinerii participanți la studiu consideră că ar trebui suplimentate orele dedicate pregătirii pentru examenul de Bacalaureat, iar mai mult de jumătate ar dori ca disciplinele opționale, cu diferite materii (50%), să includă și pregătire pentru examen.
  • Încărcarea programului școlar: Aproape jumătate dintre elevi (48,8%) consideră că numărul de ore este prea mare, iar o parte mai mare e de părere că programele școlare sunt supraîncărcate.

FOTO: Studiu Elevi liceu planuri-cadru Hunedoara

  • Propuneri de modificare: Majoritatea elevilor (64,3%) solicită reducerea numărului de ore pe săptămână, la 25 maximum. De asemenea, o mică parte (20%) dintre aceștia propun introducerea unui sistem mai flexibil pentru alegerea materiilor opționale.

FOTO: Studiu Elevi liceu planuri-cadru Hunedoara

Elevii au subliniat și necesitatea lipsei resurselor moderne în școli. În plus, adăugarea unor noi ore de consiliere în carieră, au mai propus ca religia să devină o materie opțională.

FOTO: Studiu Elevi liceu planuri-cadru Hunedoara

Planurile-cadru conțin disciplinele pe care trebuie să le urmeze elevii din România și numărul de ore pe săptămână alocat fiecărei materii, pentru fiecare an de studiu, filieră, profil și specializare.

Legea Educației prevede în prezent că elevii care sunt acum în clasa a VIII-a ar trebui să intre pe curriculum nou, în clasa a IX-a. Adică în septembrie acest an ar fi trebuit să fie gata planurile-cadru, programele, manualele și profesorii să fie formați. Amânarea cu un an, anunțată de Daniel David, ar însemna că elevii care sunt acum clasa a VII-a vor fi primii care vor învăța pe noul curriculum.

Raportul final privind propunerile de proiecte de planuri-cadru pentru învățământ liceal, întocmit de ISJ Hunedoara


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like
Concursul de directori la București

Aproape 190 de inspectori școlari și angajați ai inspectoratelor primesc sporuri de 50% din salariu, pentru că figurează în proiecte PNRR, în timp ce personalul din școli nu este plătit pentru managementul de proiect

Inspectori școlari și angajați ai inspectoratelor primesc salarii cu până la 50% mai mari, pentru că sunt implicați gestionarea investițiilor și/sau reformelor finanțate prin Planul Național de Redresare și Reziliență…
Vezi articolul

24 ianuarie, Ziua Internațională a Educației. Rolul pe care îl au profesorii în combaterea „discursului instigator la ură”, evidențiat de UNESCO. Curs online gratuit pentru profesori din toată lumea

Anul acesta, pe 24 ianuarie, Ziua Internațională a Educației stabilită de UNESCO, organizația semnalează importanța combaterii discursului instigator la ură, care „nu e moștenit, ci se învață”. De asemenea, UNESCO…
Vezi articolul

Curriculum complet tradus în limba română, module de Inteligență Artificială pentru echipele Junior și Senior, plus mentorat personalizat – noutățile din acest an ale Technovation Girls / Înscrierile pentru adolescente sunt deschise

Technovation Girls România 2025–2026 a fost lansată oficial, cu sute de eleve, părinți și profesori conectați online la evenimentul care marchează începutul unei noi ediții a celei mai mari competiții…
Vezi articolul