„Lipsa unei consultări reale cu părinții și profesorii” în pregătirea proiectului de planuri-cadru pentru liceu, riscul unor inegalități care să decurgă din flexibilitatea crescută, dar și o supraîncărcare mascată a curriculumului și lipsa clarității în modificările de bacalaureat se numără printre „aspectele mai puțin pozitive” pe care Federația Națională a Părinților – Edupart le vede în cazul proiectului. „Riscul ca schimbările să fie doar formale” este un alt punct asupra căruia organizația reprezentativă a părinților atrage atenția într-un comunicat emis miercuri seară, în care, pe de altă parte, prezintă și ceea ce consideră a fi avantaje ale planurilor propuse de Ministerul Educației și Cercetării.
- Este prima poziție a Federației părinților, ce vine la 5 zile după punerea în consultare a proiectelor de planuri-cadru. Documentul include, cu titlu de exemplu, și o comparație cu situația din Suedia. Iar organizația face un apel ca părinții „să devină o voce activă în procesul de reformă”, spunând că va monitoriza procesul de consultare publică, așa încât modificările „să nu fie doar un exercițiu birocratic”.
Potrivit Edupart, „pentru ca aceste schimbări să fie eficiente, este esențial ca Ministerul Educației să asigure resurse financiare suficiente, formarea adecvată a profesorilor și eliminarea inechităților dintre școlile din mediul urban și cel rural. De asemenea, sunt necesare clarificări suplimentare privind modalitatea de aplicare a Bacalaureatului personalizat, precum și soluții pentru evitarea suprapunerii materiilor opționale și a problemelor logistice în organizarea orarului.”
„Aspectele esențiale pozitive”, în opinia Federației părinților:

1) „Flexibilitate și personalizare – Elevii vor avea mai multe opțiuni de alegere a materiilor, în special în clasele a XI-a și a XII-a.
2) Învățământ aplicat și orientat spre carieră – Se consolidează învățământul tehnologic și dual, cu accent pe competențele necesare în câmpul muncii.
3) Simplificarea curriculumului – Se evită supraîncărcarea orară, permițând o tranziție mai lină între gimnaziu și liceu.
4) Autonomie crescută pentru unitățile de învățământ – Școlile vor putea adapta oferta educațională în funcție de resurse și nevoile comunității.
5) Oportunități mai mari pentru elevi – Posibilitatea de schimbare a filierei sau a specializării în primele clase de liceu și un bacalaureat personalizabil.”
Aspecte „mai puțin pozitive” semnalate de Edupart:

1) Lipsa unei consultări reale cu părinții și profesorii
- Deși documentul este în consultare publică, există riscul ca deciziile finale să nu reflecte în mod real opiniile și nevoile celor implicați direct în educație. Părinții nu au fost consultați suficient în etapele inițiale ale elaborării acestor planuri.
2) Flexibilitatea crescută poate genera inegalități
- Posibilitatea ca școlile să decidă asupra unor opționale sau să își personalizeze oferta educațională poate duce la disparități majore între unitățile de învățământ. Elevii din mediul rural sau din orașe mai mici ar putea avea un acces limitat la anumite materii și resurse esențiale pentru viitorul lor.
3) Supraîncărcare mascată a curriculumului
- Deși planurile-cadru promit reducerea supraîncărcării, în realitate, prin introducerea unor discipline opționale obligatorii și prin accentul pe competențe multiple, elevii ar putea ajunge să aibă același volum mare de muncă, dar sub altă formă.
4) Probleme în implementare
- Autonomia crescută a școlilor poate genera dificultăți în aplicarea uniformă a noilor planuri-cadru. Unele unități de învățământ nu dispun de logistica si infrastructura necesară pentru a oferi diversitatea de cursuri propusă.
5) Modificări la bacalaureat fără claritate
- Planurile-cadru promit un bacalaureat personalizabil, însă nu oferă încă detalii clare despre cum va funcționa acesta și ce impact va avea asupra accesului la universități.
6) Riscul ca schimbările să fie doar formale
- În trecut, multe reforme curriculare au rămas doar pe hârtie, fără efecte reale în sistem. Fără o formare adecvată a profesorilor și fără investiții în infrastructură, există riscul ca aceste schimbări să nu fie aplicate eficient.
Comparație cu Suedia: Evaluare diversă, interdisciplinaritate și accent pe gândire critică
În cadrul aceluiași document, Federația părinților semnalează o serie de diferențe-cheie între România și Suedia, în ceea ce privește planurile-cadru, spunând că România poate să țină cont de modelul suedez pentru îmbunătățirea propriului proiect. În acest sens, organizația invocă:
- Sistemul modular aplicat în Suedia, prin care elevii pot alege discipline care se pot schimba de la un interval la altul și au mai multă flexibilitate și în ceea ce privește schimbarea filierei
- Evaluarea continuă în Suedia, prin care elevii primesc feedback constant – lucru care s-ar putea regăsi printr-o evaluare mai diversificată în România, bazată nu doar pe examene
- Faptul că în Suedia „părinții și elevii sunt consultați real, nu doar formal”
- Interdisciplinaritatea aplicată în școlile din Suedia, cu accent pe gândire critică, rezolvare de probleme și lucru în echipă
- Investiții în învățământul tehnologic și conectarea lui la economia reală
8 comments
omul asta a fost impus nu știu de către cine…el are o misiune pe care profanii nu i înțeleg.asta seara, dansam in familie!😁😁😁
Suedia are bani ,noi avem datorii și păduchi.Cam asta e tor.Voi nu aveți bani de un salariu decent și tot cereți munca gratis din partea profesorilor și apoi veniți cu are de mahala ca asa e în Suedia!
Parintii trebuie se se impuna si sa se termine cu aceste “reforme” interminabile care se “reformeaza” in fiecare an! De 35 de ani, 33 de ministri sau mai multi, au facut tot felul de experimente pe copii si invatamant, pe banii parintilor. De ce? Pentru ca li s-a permis si pentru ca parintii nu s-au implicat si nu au reactionat. Mai bine s-ar reveni la manualele si structura anului scolar din anii 80 si s-ar termina cu aberatiile gen Scoala altfel.
Bună ziua! Referitor la scoaterea orelor de biologie din noile Planuri Cadru la liceu, profil real, specializarea Matematică-Informatică vă trimit câteva puncte de vedere.
Eliminarea orelor de biologie din Trunchiul comun la clasa a XI-a și lipsa lor la clasa a XII-a, ar face să nu mai existe continuitate în dobândirea competențelor la această disciplină. De asemenea, nu vor mai putea fi atinse competențele internaționale.
Orientarea profesională va fi eliminată de la început, deoarece mulți elevi de la această specializare se decid în ciclul superior al liceului asupra facultăților de profil pe care le vor urma, una dintre ele fiind și Facultatea de Medicină.
Biologia este una dintre disciplinele alese de către elevii noștri în susținerea celei de-a treia probe în cadrul examenului de Bacalaureat.
Deoarece disciplina Biologie face parte din Aria Curriculară “Matematică și Științe ale naturii” dorim să avem un număr echivalent de ore pentru chimie, fizică și biologie.
În condițiile în care sănătatea populației rămâne o prioritate națională, neinformarea corectă științifică a elevilor atrage de la sine imposibilitatea de a se apăra împotriva factorilor care declanșează boli și nu vom mai putea ajuta tânără populație să ia decizii în situațiile de urgență.
Considerăm că biologia este esența vieții, iar fiecare elev trebuie să dobândească cunoștințe minime pentru salvarea planetei.
Doresc ca Biologia să facă parte din Trunchiul Comun la clasele XI-XII și să nu se reducă numărul de ore de la clasele IX și X.
Bună ziua! Referitor la scoaterea orelor de biologie din noile Planuri Cadru la liceu, profil real, specializarea Matematică-Informatică vă trimit câteva puncte de vedere.
Eliminarea orelor de biologie din Trunchiul comun la clasa a XI-a și lipsa lor la clasa a XII-a, ar face să nu mai existe continuitate în dobândirea competențelor la această disciplină. De asemenea, nu vor mai putea fi atinse competențele internaționale.
Orientarea profesională va fi eliminată de la început, deoarece mulți elevi de la această specializare se decid în ciclul superior al liceului asupra facultăților de profil pe care le vor urma, una dintre ele fiind și Facultatea de Medicină.
Biologia este una dintre disciplinele alese de către elevii noștri în susținerea celei de-a treia probe în cadrul examenului de Bacalaureat.
Deoarece disciplina Biologie face parte din Aria Curriculară “Matematică și Științe ale naturii” dorim să avem un număr echivalent de ore pentru chimie, fizică și biologie.
În condițiile în care sănătatea populației rămâne o prioritate națională, neinformarea corectă științifică a elevilor atrage de la sine imposibilitatea de a se apăra împotriva factorilor care declanșează boli și nu vom mai putea ajuta tânără populație să ia decizii în situațiile de urgență.
Considerăm că biologia este esența vieții, iar fiecare elev trebuie să dobândească cunoștințe minime pentru salvarea planetei.
Propun ca Biologia să facă parte din Trunchiul comun la clasele a XI a și a XII – a!
De ce nu ne comparăm cu Angola? Realitățile și perspectivele din România sunt mai apropiate de Angola!
,,Ministrul habarnist” tot o dă cu schimbarea la toate, și nu vede realitatea, care este evidentă. Cică nu sunt rezultate în rural! Păi nici nu are cum, atâta timp cât cei mai bun au plecat în urban sau în afară! Dar ce ne spune el, sunt povești! Au subminat autoritatea profesorului, au redus totul, societatea s-a divizat, copiii n-au nicio motivație să pună mâna pe carte, pentru că au destule modele ce au reușit și fără sau majoritatea lor provin din familii fără educație sau cu o stare socială precară, etc. Ce poate schimba nenea ăsta? Asta ține de condițiile sociale , de mediu și viață, de care el este paralel! Cred că nu înțelege nimic și vorbește tot timpul ca să creeze impresia că știe ceva. Nimeni nu va putea schimba societatea plină de sărăcie, neajunsuri și indolență, complacerea în prostie și mediocritate! Dar visele sunt și ele un punct de vedere!
Corect !