Coaliția pentru Educație susține noile proiecte de planuri-cadru: Ministerul Educației a ales cea mai bună soluție pentru toate părțile implicate – părinți, elevi și profesori / Mai mulți membri ai organizației au făcut parte din comisiile pentru planurile-cadru

4.045 de vizualizări
Foto: © Picsfive | Dreamstime.com
Coaliția pentru Educație susține noile proiecte de planuri-cadru pentru liceu, potrivit unui comunicat publicat pe pagina oficială. Reprezentanții organizației susțin că Ministerul Educației „a ales cea mai bună soluție pentru toate părțile implicate – părinți, elevi și profesori”. De precizat, mai mulți membri ai Coaliției au făcut parte din comisiile pentru planurile-cadru.

„Apreciem faptul că Ministerul Educației a ales cea mai bună soluție pentru toate părțile implicate – părinți, elevi și profesori – oferind autonomie și flexibilitate în alegerea materiilor, responsabilizând școlile și, în același timp, mărind ușor numărul de norme pentru profesori, asigurând astfel stabilitate și continuitate în sistem”, au precizat reprezentanții organizației – vezi aici comunicatul integral.

Conform comunicatului Coaliției, în noile proiecte ale planurilor-cadru se regăsesc cele 10 principii pe care organizația le-ar fi susținut în ultimii ani în cadrul grupurilor de lucru pentru planurile-cadru pentru liceu:

  • „Echitate la nivel de filiere, profiluri, specializări: competențe de bază pentru toți elevii, aceeași structură a anului școlar;
  • Curriculum echilibrat în primele două clase de liceu;
  • Specializare relevantă pentru orientarea în carieră în ultimele două clase;
  • Trasee diferite pentru un bacalaureat personalizat;
  • Opționalitate progresivă;
  • Pregătirea pentru carieră și piața muncii;
  • Vocea elevului;
  • Autonomia școlilor;
  • Pondere crescută a practicii la filiera tehnologică;
  • O nouă paradigmă de lucru pentru programele școlare (trunchi comun, extensie, aprofundare).”

Coaliția a subliniat și necesitatea de a elabora programe școlare „relevante și moderne”, dar și de a include în grupurile de lucru specialiști „care să fie la curent cu repere internaționale și conținuturi relevante, ancorate în lumea actuală”.

Potrivit informațiilor de pe site-ul oficial al organizației, aceasta reprezintă 20 de organizații non-guvernamentale din domeniul educației. 6 dintre membrii acestor organizații, inclusiv Președinta și Secretarul General al Coaliției au făcut parte din Comisia de validare a planurilor-cadru. Este vorba despre:

  • Simona Crisbășanu – Președintă a Coaliției pentru Educație și membră a Asociației ROI;
  • Silvia Bogdan – Secretar General al Coaliției pentru Educație și membră al Asociației Școala de Valori;
  • Necula Ciprian-Cătălin – membru al Fundației Roma Education Fund for Romania;
  • Mihaela Nabăr – membră a World Vision România;
  • Ioana Covei – membră a Asociației Române de Dezbateri, Oratorie și Retorică ARDOR;
  • Cătălina Murariu – membră a Fundației Noi Orizonturi.

Din grupurile de lucru ale Comisiei de elaborare/revizuire a planurilor-cadru au făcut parte:

  • Fabiola Hosu – Vicepreședinta Coaliției pentru Educație;
  • Carmen Lică – membră a Centrului Step by Step pentru Educație și Dezvoltare Profesională;
  • Constantin Lomaca – membru al Coaliției pentru Educație;
  • Mirela Ștețco – membră a Asociației Teach for Romania.

Menționăm că niciunul dintre cei enumerați anterior nu a făcut parte din subgrupurile de lucru pentru planurile-cadru pentru liceu, ci doar din grupurile dedicate planurilor-cadru pentru educație timpurie și învățământ primar și gimnazial.

Lista completă a membrilor celor două comisii poate fi accesată aici.

Informații de context

În mai 2023, Coaliția pentru Educație, împreună cu Federația Părinților și Consiliul elevilor au publicat un comunicat în care au afirmat că susțin proiectele de planuri-cadru care circulau în presă la acel moment, după cum a semnalat Edupedu.ro.

  • Potrivit variantei planurilor-cadru care apăruse în public în 2023, fizica, chimia, biologia, geografia ar fi urmat să fie eliminate din trunchiul comun pentru elevii de a XI-a și a XII-a, iar logica și psihologia urmau să fie eliminate din categoria disciplinelor socio-umane care se studiază atât la profilul uman, cât și la real.

La scurt timp după publicarea proiectelor de către Edupedu.ro, Ministerul Educației a anunțat că nu își asumă varianta planurilor-cadru pentru liceu din proiectul de lucru al instituției.

Cu toate acestea, Coaliția pentru Educație a susținut abordarea din versiunea de lucru de la acel moment, susținând că este „nevoie mai mare de modernizare a disciplinelor tradiționale, de inter și transdisciplinaritate”.

În plus, organizația a precizat în comunicat că „s-a implicat activ și a lansat încă din 2020 o propunere de planuri-cadru pentru liceu, propunând, la momentul respectiv, o nouă perspectivă asupra acestora, susținută și de către Consiliul Național al Elevilor” și că în proiectele planurilor-cadru din 2023 se regăseau principiile susținute de Coaliție cu 3 ani în urmă.

Foto: © Picsfive | Dreamstime.com /  Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.

Citește și

Este imposibil ca istoria românilor și cea universală să fie parcurse în doar doi ani, cu o singură oră de istorie pe săptămână, arată analiza Facultății de Istorie a UB pe noile planuri-cadru propuse în dezbatere: Elevii vor risca să devină analfabeți funcțional din punct de vedere istoric

Apel al Facultății de Istorie din Iași către toți profesorii, inspectorii școlari, cercetătorii și muzeografii la solidaritate pentru păstrarea Istoriei ca disciplină obligatorie, la toate specializările, în toți anii de liceu

Facultatea de Geografie a Universității din București cere păstrarea Geografiei în trunchiul comun la toate clasele de liceu, în dezbaterea pe proiectele de planuri-cadru 2025

Apel pentru păstrarea limbii latine la liceu, al Facultății de Litere din Iași: În contextul înmulțirii discursurilor populiste, studiile clasice au un rol deosebit de important în combaterea extremismului și susținerea ideii de libertate

Ministrul Educației, Daniel David, respinge acuzațiile privind marginalizarea Istoriei în noile planuri-cadru: Hai să stopăm conspirațiile și dezinformările / Istoria națională ar trebui introdusă mai repede, din clasele a IX-a sau a X-a, deoarece așa ajungem la toți elevii

Planuri-cadru liceu 2025. Ministrul Daniel David, despre apelurile facultăților de Istorie din țară: Aud și vocea specialiștilor în istorie / Istoria are o reprezentare foarte bună în trunchiul comun în comparație cu celelalte discipline clasice și socio-umane


13 comments
  1. Această comisie cunoaște ce bază materială există pentru practica de specialitate și ce resursă umană ? Practica de specialitate, la liceele tehnologice, se realizează la agenții economici care nu sunt încântați să aibă un număr mare de elevi, greu de supravegheat.
    Puținele ore rămase la română ( în clasa a XI-a și a XII-a), la aceste licee, cu siguranță nu vor diminua analfabetismul funcțional. Acești elevi vor avea și mai puține șanse de a-și continua studiile în mediul universitar, neavând o bază teoretică solidă formată în liceu.

  2. Incredibil, cine a auzit vreodată de indivizii aceștia?? De unde au ieșit, din puțul gândirii probabil … Cine i-a racolat și ales? cei ca ei probabil… Cum de-au ajuns doar submediocrii în țara asta să aibă ceva de spus? poate pentru că ei au rămas… Când câteva milioane de oameni capabili au ales să plece, fix din cauza nonvalorilor obediente, locul a rămas liber… CE țară tristă!

  3. “Specializare relevantă pentru orientarea în carieră în ultimele două clase;”. Hmmm. va contrazic. la științe sociale a fost eliminata matematica. tocmai algebra superioara. mda. ce sa vezi tocmai de ea va avea nevoie studentul la ASE. știu cel puțin 2 persoane care au restante tocmai la acest curs. dar așa este când experții își bagă neuronul unic.

  4. Coalitia pentru Educatie? Un grup de ONG- uri care isi doreste sa influenteze procesul de invatamant din Romania in spiritul doctrinei promovate de aceasta federatie. Par interesati mai degraba de proliferarea activismului civic si a altor valori similare decat de temeinicia intelectuala a celor formati de scoala romaneasca. Va mai mira adeziunea lor entuziasta la mutațiile scandaloase initiate in prezent la nivelul ministerului? “Flexibilitate”, “autonomie”,” transdisciplinaritate” etc. – termeni sforaitori care insotesc, din nefericire, disolutia galopanta a ceea ce a mai ramas sanatos si solid in invatamantul public de la noi.

  5. Ce sa spună, doar ei au avut laserulpe care sa îl folosească la tăiat ore ce trebuie sa se regăsească în trunchiul comun la toate specializările mai ales la real mate info și științele naturii. Aici sunt cei mai buni elevi care au cele mai bune rezultate la olimpiade naționale și internaționale! Lăsați GEOGRAFIA în trunchiul comun! Nu va atingeți de aceasta disciplina inter și transdisciplinara!

    1. Ar fi fost chiar culmea sa spuna cei din comisie ca au facut o treaba proasta. Totusi, cati dintre ei au macar 5 ani la catedra, ca ne dam specialisti si ii invatam cica pe fraierii de profi, dar unii dintre membrii ongurilor mentionate nu au trecut pe la catedra…

      1. nu apare în lista componența comisiei care a stabilit planurile cadru pentru licee tehnologice profil tehnic , servicii etc.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like